Initiatief nemen voor huishoudelijke klusjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:33

verootjoo schreef:
Jillsil schreef:
Ik werk 32 uur met twee vrije middagen. Waarvan ik 1 middag in huis dingen doen en de boodschappen haal en de andere middag is mijn paardenmiddag net zoals de zaterdag. Op zondag zijn we allebei thuis.

Ik vind zondag echt geen dag om schoon te maken, een echt vrije dag per week heb je imo echt nodig en dan ga ik geen stomme klussen doen. Manlief denkt er gelukkig net zo over. Dan hebben we tijd voor ons samen en aandacht voor elkaar. Dus ik snap best dat je vriend niet zit te wachten op klussen op zijn enige vrije dag, als hij 6 dagen werkt.

Ik werk ook 32 uur en neem daarmee een veel groter deel van het huishouden op me. Mijn man helpt op zaterdag wel wat mee als ik het vraag. En zo niet, dan is niet alles af en is ons huis niet perfect in orde. Who cares, dan maar niet :)
Loslaten kun je ook leren :j

Maar het verschil is dat bij jullie alles in goed overleg plaatsvindt, en dat jullie beiden tevreden zijn met de situatie. En dat is het verschil met de situatie met de TS: zij ondervindt er hinder van. Hij heeft haar (en waarom eigenlijk?) blijkbaar tot hoofdverantwoordelijke en kartrekker van het huishouden gemaakt. Geen zin hebben in het huishouden omdat hij 6 dagen werkt vind ik overigens geen argument. Als hij op zichzelf zou wonen zou hij het ook zelf moeten doen, of een schoonmaker huren. Dat zou hij ook kunnen voorstellen: om voor zijn evenredige deel in het huishouden een schoonmaker te huren (van zijn geld).

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:35

Jillsil schreef:
Maar hij hoeft niet net zoveel te doen maar al zou hij maar zijn eigen tas eens uitpakken na de vakantie (van 2 weken geleden) of de stofzuiger pakken als hij een beschuit op de grond heeft laten vallen. Het zijn de kleine dingen als hij die zou oppakken ben ik al heel blij. Is misschien zelfs meer een gevoel /waardering kwestie.

Volgens mij het allerminste wat hij kan doen. Zoals je het beschrijft, klinkt het alsof hij jou ziet als zijn huishoudster. Mogelijk nooit een goed voorbeeld gehad thuis, maar fijn is het niet.

Shadow0

Re: Initiatief nemen voor huishoudelijke klusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:19

Zo groot is het verschil tussen 32 uur en 40 nou ook weer niet,

Het hangt er verder ook vanaf hoe het verdeeld is (bijvoorbeeld financieel). Volgens mij moet je ook dan nog altijd samen bepalen wat de verhouding is. Je kunt best samen tot de conclusie komen dat de ene partner meer werkt en de ander meer in het huishouden doet, als dat iets is wat je samen ok vindt. Ook al zijn de taken die je uitvoert niet gelijk, je positie is wel gelijkwaardig want je draagt allebei bij aan het functioneren van het geheel.

De andere manier is dat je samen afspreekt wat je aan het huishouden moet bijdragen, financieel en in inspanning, en dat je voor een overig deel gewoon je eigen gang kan gaan: jouw tijd, jouw inkomen en jouw keuze zeg maar. In dat geval leidt minder uren werken niet tot meer doen in het huishouden, want dat is het terrein waarop iemand zelf mag kiezen.

Maar centraal blijft dat je daar samen over moet praten en samen tot een compromis moet komen, en als een partij daar eenzijdig keuzes in maakt, dan zou ik daar snel klaar mee zijn.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:25

Herkenbaar ! Vriend die ziet ook niks.
Van het weekend nog eens een goed gesprek erover gehad nadat ik voor de zoveelste keer eerst weer alle troep kon opruimen voordat ik kon gaan poetsen. Nu zit ik thuis met twee kinderen en hij werkt fulltime dus ik verwacht niet dat hij nog eens gaat stofzuigen of de was doen oid. Maar wel dat hij zijn eigen troep opruimt, afwas op het aanrecht zet, kleren in de wasmand enz. Zodat ik meteen kan Aan de slag kan ipv eerst een paar uur opruimen en dan pas stofzuigen. Blijft altijd weinig tijd over voor andere dingen.
Laatst was ie een week weg voor zijn werk en de hele week was alles opgeruimd en netjes. :') dat was voor mij het bewijs. :')

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:28

Mijn man heeft er ook een handje van als hij vrij is hele dag alleen te gamen en met ons zoontje bezig te zijn.
Ik stoor me er niet zo aan, omgekeerd is het soms net zo :D ..
Als ik moet werken en er moet wat gebeuren, meld ik altijd voordat ik weg ga iets in de trand van hey kun jij vandaag keuken/badkamer/was doen etc
Nouja meestal gebeurt het, soms niet..

Ik maak me er niet zo druk om :') , het veranderd toch niks aan de situatie. Wij hebben ook niet echt een vaste rolverdeling wie wat doet, ik doe het meeste omdat hij door de weeks altijd weg is (maandag weg vrijdags pas weer thuis). Wij zijn allebei vrij makkelijk en ja dat resulteert soms wel in een was die al 2 dagen geleden opgevouwen had kunnen worden, nouja so be it. :') :o

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:44

Supergoede tips hier al!
Ik lees even mee want ik ga binnen een bepaalde tijd waarschijnlijk ook bij mijn vriend wonen maar het is nu zo een ramp!
Inderdaad zoals velen hier ook een mamaskindje en ik heb geen zin om die rol over te nemen zeker omdat we het even druk gaan hebben...
Hij woont nu dus alleen maar kuist echt nooit en het is er dus best wel smerig...
Alleen als er bezoek komt moet er gekuist worden en dat doe ik dan meestal omdat ik het niet kan aanzien.
Hij beseft precies niet dat je beter elke week een halfuurtje besteed aan afstoffen dan dat je elke maand een halve dag moet schrobben...
Ik hoop dat ik goede afspraken kan maken met hem als ik erin trek en dat hij zich daaraan houdt maar ik ben bang dat hij het 'nut' van regelmatig kuisen gewoon niet ziet aangezien hij nu ook vindt dat het helemaal niet vuil is. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:47

Ik lees mee :')

Ma en Pa echt waar ze zijn 35 jaar getrouwd maar altijd strijd , Pa is lui en Ma zeurt alleen maar. Pa gepensioneerd en doet nooit wat volgens moeder. Maar doet hij wat dan is het ook niet goed :P

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:51

Carowl schreef:
Supergoede tips hier al!
Ik lees even mee want ik ga binnen een bepaalde tijd waarschijnlijk ook bij mijn vriend wonen maar het is nu zo een ramp!
Inderdaad zoals velen hier ook een mamaskindje en ik heb geen zin om die rol over te nemen zeker omdat we het even druk gaan hebben...
Hij woont nu dus alleen maar kuist echt nooit en het is er dus best wel smerig...
Alleen als er bezoek komt moet er gekuist worden en dat doe ik dan meestal omdat ik het niet kan aanzien.
Hij beseft precies niet dat je beter elke week een halfuurtje besteed aan afstoffen dan dat je elke maand een halve dag moet schrobben...
Ik hoop dat ik goede afspraken kan maken met hem als ik erin trek en dat hij zich daaraan houdt maar ik ben bang dat hij het 'nut' van regelmatig kuisen gewoon niet ziet aangezien hij nu ook vindt dat het helemaal niet vuil is. -O-

Bekend probleem: hij vind het prima, jij vind het smerig. Oplossing? Zelf schoonmaken en accepteren dat je een andere standaard hebt. Net zoals dat je zegt dat je beter elke week een half uur kan doen ipv maandelijks een halve dag. Is hij het daar wel mee eens? Kan best zijn dat hij er heel anders over denkt!
Ik ben als vrouw afwijkend wat dat betreft. Ik doe echt liever af en toe een halve of hele dag, ipv structureel schoonmaken. Ik haat het gewoon dus 1 x afzien vind ik minder erg dan dagelijks of wekelijks.
Zou mij dus niet verbazen als veel kerels dat ook zo zien....

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:01

Ja daar kan ik ergens nog wel inkomen.
Maar wat me meer zorgen baart is dat hij niet vindt dat het vuil is.
Ik weet ook niet goed of hij dat echt vindt of dat hij gewoon geen zin heeft om te kuisen...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:11

senna21 schreef:
Jillsil schreef:
Maar hij hoeft niet net zoveel te doen maar al zou hij maar zijn eigen tas eens uitpakken na de vakantie (van 2 weken geleden) of de stofzuiger pakken als hij een beschuit op de grond heeft laten vallen. Het zijn de kleine dingen als hij die zou oppakken ben ik al heel blij. Is misschien zelfs meer een gevoel /waardering kwestie.

Volgens mij het allerminste wat hij kan doen. Zoals je het beschrijft, klinkt het alsof hij jou ziet als zijn huishoudster. Mogelijk nooit een goed voorbeeld gehad thuis, maar fijn is het niet.

Dit vind ik eerlijk gezegd erger dan niet 'zien' dat het tijd is om te dweilen zoals bij de vriend van TS. Een pak beschuit laten vallen en het restant laten liggen voor jou om te stofzuigen vind ik gewoon onbeschoft, je bent z'n vriendin niet z'n slaaf.

Dat hij niet op z'n vrije zondag nog het hele huis gaat poetsen terwijl jij 3 volle dagen per week vrij hebt dat vind ik (in overleg) logisch, maar zo te zien doe jij al 95% dus het lijkt me voor hem een kleine moeite om even de troep achter z'n kont op te ruimen. (en anders moet 'ie toch maar op zoek naar een schoonmaakster die de uren dat hij thuis en wakker is achter hem aan schoonmaakt :D )

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:29

Hij zal het niet uit zichzelf gaan doen. Vergeet het.
Hier geef ik dagelijks orders voor te helpen in het huishouden. Het meeste doe ik toch zelf. Kerels zien de troep wel, maar vinden dat gewoon niet zo belangrijk. En daarnaast; als ze werken, moeten ze thuis rusten. Als ze vrij zijn, moeten ze thuis rusten. :+
Schop onder de kont geven en uitbundig belonen als hij eens iets doet *\o/*

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:31

Rebel_Jits schreef:
Hier geef ik dagelijks orders voor te helpen in het huishouden. Het meeste doe ik toch zelf. Kerels zien de troep wel, maar vinden dat gewoon niet zo belangrijk. En daarnaast; als ze werken, moeten ze thuis rusten. Als ze vrij zijn, moeten ze thuis rusten. :+

Laatst kreeg ik te horen dat hij de kliko's buiten had gezet. Dus ik zei: Wil je nu een sticker of een kleurplaat? Gelukkig kon hij er zelf ook wel om lachen :=

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:34

Ik doe het zelf.

Mijn vriend komt uit een gezin waar niemand ooit iets opruimt en het dus ook een enorme bende is overal. En ook echt vies dus schoongemaakt werd er ook zeer zelden.. Ik vraag heel letterlijk dingen maar kan niets van hem zelf verwachten. Maar dat geeft niet hoor hij heeft andere kwaliteiten :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:03

Jillsil schreef:
Rebel_Jits schreef:

Laatst kreeg ik te horen dat hij de kliko's buiten had gezet. Dus ik zei: Wil je nu een sticker of een kleurplaat? Gelukkig kon hij er zelf ook wel om lachen :=

ja maar dat vind ik dan weer een beetje contraproductief..

he, dank je.. is productiever.

want dan doet hij eindelijk wat, en dan maak je het eigenlijk belachelijk.. als mij zoiets gezegd wordt, lach ik ook mooi, maar die kliko raak ik niet meer aan.. want als het dan toch niet gewaardeerd kan worden dat ik wel iets uit mijzelf doe, waarom zou je er dan nog aan beginnen.. liever dan de ander gefrustreerd dan jezelf belachelijk gemaakt zullen we maar zeggen :o

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:08

Het is een grapje bij ons in de familie als er iets gedaan wordt. Wil je nu een sticker of een kleurplaat dus ik zal hem in dit geval niet op zijn zieltje getrapt hebben. hahaha.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:23

Handig topic :D Ik ben ook net een goede maand gaan samenwonen met mijn vriend. We woonden beiden alleen, hij al 10 jaar, maar dan ook volgens het voorbeeld van Carowl: hij deed niets, het was er supersmerig. Hij 'leefde' daar ook niet echt, douchen, tv kijken en slapen, er werd niet gekookt ofzo door hem. Het gaat beter dan ik verwacht had, maar dat is deels ook wel omdat hij bij MIJ is komen wonen, en ik dus wel een vaste routine had.
Ik had het net als TS ook wel lastig met hem opdrachten te geven, waarom doet hij het niet zelf? Na 2 weken heb ik dat opgegeven: het is een man, hij zag het vroeger niet, en nu al helemaal niet, en ik mag eigenlijk niet klagen want wat ik hem vraag, doet hij wel :)

Ik doe de was, dat betekende dat de eerste week ik een beetje boos kon zijn want als ik de was doe, vind ik dat hij wel het fantsoen mag hebben zijn kousen niet in bolletjes in de was te gooien, idem met zweterige T-shirts, zo leuk vind ik het nu ook niet om alles te ontwarren. 2x een opmerking over gemaakt en nu let hij er echt op, dat zeg ik hem dan ook wel, dat ik dat merk en dat dat leuker is :) Hij 'sorteert' ook mee: ik heb 1 grote wasmand waar de 'vuile' dingen in mogen die ik warmer was: de paardrijkleren, en ook zijn werkkleren dus. De andere kleinere wasmandjes zijn voor de fijne was. Ik heb toch ook de indruk dat hij er wel op let nu, en simpel, als hij vindt dat hij met een fijne wollen pull moet gaan werken en die vervolgens in de grote mand moet smijten, dan was ik die mooi warm mee (ding heeft het overleefd, verdorie :P ).

En wat de rest van het huishouden betreft: WUNDERLIST! Een app op je gsm, ik vond mijzelf ook 'mama' als ik hem taakjes moest geven, maar met die app heb je minder dat opdrachtgeven-gevoel, ik heb een boodschappenlijst en een todo-list. Hij doet de boodschappen en kookt op zijn vrije dagen (momenteel di-woe-do), ikzelf hààt boodschappen doen en ben dus blij dat ik dat niet meer moet doen. Als ik op de todo-list zet dat hij eens moet stofzuigen, dan doet hij dat ook wel, niet op dezelfde manier als ik dat doe maar toch, hij doet het. Ik klaag dus niet meer. Iets met die wunderlist maakt dat hij het leuk vind om taakjes uit te vinken denk ik :D

Nog een goede oplossing: een robotstofzuiger, ik ben serieus al een week wat depressief omdat he ding het begeven heeft na een maand :( We hebben 3 katten in huis en er moet dus echt wel dagelijks gestofzuigd worden om het bij te houden, dat zie ik niet zitten. Ik doé het ook niet, met als resultaat dat het dus smeriger ligt, en ik mij daar dan aan erger. Die robotstofzuiger was echt een oplossing om het bij te houden!

En hij zal niet uit zichzelf een was opplooien of opruimen, maar hij doet wel al iéts. Momenteel is dat meer dan hij deze zomer zal doen, hij werkt nu zo'n 50u per week, bij mij is dat ook zoiets, dus vind ik ook dat het eerlijk verdeeld mag worden. Deze zomer zal hij 70-80u werken (horeca), en dan vind ik niet dat ik van hem nog moet verlangen dat hij evenveel doet, vind dat daar wel degelijk verschil op zit! Dan zullen de boodschappen weer meer voor mij zijn en zal ik toch echt weer meer moeten gaan koken (snif :') ).

Ik denk dat je je er dus moet bij neerleggen dat ze het niet even goed doen, en niet zien, en als jouw vriend aangeeft dat hij het WIL doen, dat je daar dan ook gewoon tevreden moet mee zijn. Je ziet in dit topic duidelijk exemplaren die het gewoon niét doen dus dat is erger :D

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:33

Verwacht ten eerste niet dat hij van iemand die het absoluut niet ziet, verandert in iemand die dagelijks uit zichzelf gaat afwassen. Mijn vriend en ik hebben ook de taken verdeeld en daarbij een frequentie afgesproken. Werkt prima.
Wat ook wel wil helpen, is om aan hem uit te leggen dat als hij dingen uit zichzelf doet, dat dat dan voor jou voelt als een teken van liefde. Bijna net zo leuk als een cadeautje krijgen. Dat kan hij zich waarschijnlijk niet voorstellen, omdat hij niks om het huishouden geeft, dus leg het aan hem uit, hoe gelukkig hij er jou mee maakt. Dan wordt hij nog steeds niet blij van tassen uitpakken, maar weet hij wel dat hij jou er blij mee maakt. Dat zou een goede reden moeten zijn om af en toe iets uit zichzelf te doen (en dan niet zeuren over de uitvoering, maar gewoon 'dankjewel, wat fijn' zeggen).

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:39

Oh als ik dit lees ben ik zo blij dat ik een vent heb die op zichzelf heeft gewoond en ik elk geval ZIET en ook DOET wat er nodig is! :D

En ja, mannen vinden een bed 1 keer per maand verschonen soms genoeg. En stofzuigen/dweilen zou ik zelf ook ietsie vaker gedaan zien worden. Maar verder doet ie alles netjes en kookt nog ook :D

Ik hoef alleen de 'grote' klussen te doen: vriezer ontdooien, oven/koelkast schoonmaken, douche ontkalken. Dat ziet ie niet of vind ie niet belangrijk.

TS. Kun je niet met je vriend gaan zitten en hém vragen een lijst te maken van wat hij denkt dat er gedaan moet worden? Zo vraag je hem niet om iets te doen, maar om initiatief te nemen het zelf te bedenken. Werkt misschien beter?

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:45

Ooh die app klinkt wel goed ja!
En robotstofzuiger heeft hij sinds kort ook, echt geweldig!
Zijn vorige stofzuiger was kapot maar hij had precies niet de behoefte er een nieuwe te kopen :+
We hebben ook een halflangharig poesje dus zeker nu veeel haar overal en toen heb ik hem een subtiele tip gegeven.
Week later was er een robotstofzuiger en daar is hij wel blij mee!
Kost geen moeite voor hem en het is toch ook een beetje een mannengadget :D

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:47

Vaste dagen instellen voor bepaalde taken.
En dat op een bord schrijven. Het moet voor mannen een vast patroon worden anders werkt het niet .
Helaas zijn er weinig mannen die het uit zichzelf zullen doen.
Ondanks het "rooster" zul je hem moeten blijven motiveren.

Ook zo nu en dan zeggen wat fijn dat je dit gedaan hebt dat scheelt mij heel veel tijd en energie.

En absoluut niet zeuren in het begin dat hij het niet zo doet als jij.
Dat komt later wel dat je bijv een x zegt van goh zou je met stofzuigen dat aan de kant willen zetten dat zou weer wat viezigheid in huis schelen

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:48

Ik ken inderdaad wel wat alleenwonende mannen die een robotstofzuiger nemen :) Ik ben er zelf ook héél erg blij mee hoor, tenminste, als hij nog werkte :D

App is handig, ik ken wel wat koppels die ermee werken :D Maakt ook dat ik niet echt een lijstje moet maken, maar als ik eraan denk het aanvul, wordt automatisch gesynchroniseerd met zijn gsm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:53

Ik zeur absoluut niet over dat hij iets niet goed doet. Als hij iets doet dan bedank ik hem altijd en de keren dat hij kookt zeg ik ook altijd dat het lekker smaakt. (Zelfs als dat enigszins tegenvalt ;) ).
Die app zal ik eens bekijken, klinkt uitermate handig. We moeten ook gewoon eens om de tafel gaan zitten en er rustig over praten. Dank voor de tips!

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:55

Ik dacht in het begin ook 'ik ben precies zijn opdrachtgever'.
Moet zeggen, ik heb er mij gewoon snel overgezet, over dat gevoel, eigenlijk mogen we blij zijn dàt ze het doen als we het hen zo opdragen ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 17:35

Zwerte schreef:
Bekend probleem: hij vind het prima, jij vind het smerig. Oplossing? Zelf schoonmaken en accepteren dat je een andere standaard hebt.

Gedeeltelijk. In het studentenhuis (waar je zulke discussies ook vaak hebt) kwamen op een aantal punten gewoon tot een overeenkomst met afspraken (en dat iemand daar voor zichzelf een andere visie op had, het was wel gewoon de afspraak) en bij andere dingen was inderdaad: of je doet het zelf, of je laat het los. Maar niet per se bij alles. Als je samenwoont kun je best een norm afspreken die ergens in het midden ligt, en daar kun je de ander dan ook gewoon aan houden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 01:28

Oh bij ons zijn de rollen omgedraaid. Vriendje is heel netjes en ruimt fluitend op, ik ben echt een ransbak.

Wat bij mij helpt is mijn whiteboard. Mijn vriend schrijft op welke dingen ik moet doen en wanneer de deadline is. Ergens natuurlijk hartstikke triest want ik ben 28 maar het zit er gewoon niet in. Ik zie het écht niet. Dus namens al jullie vriendjes, het spijt ons. We zien het niet.