Homoseksualiteit. Erfelijk/genetisch?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:59

Danique schreef:
Ik las hier dat er geen gen is dat je seksualiteit bepaalt, maar in mijn ogen is het toch gewoon een voorkeur? Je hebt liever mannen dan vrouwen (of andersom). Is er dan ook geen gen wat je favoriete kleur bepaalt, of heeft dat er helemaal niks mee te maken?

Smaak kan ook genetisch bepaald zijn, dat je bv minder goed bitter proeft en daardoor juist bitter makkelijker kan eten dan iemand die het sterker waarneemt. Waarom zouden dan genen de hormonen ook niet kunnen sturen die je net een zetje geven in een bepaalde richting?

ElineS

Re: Homoseksualiteit. Erfelijk/genetisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 13:07

Grappig.. Ik ken ook een gezin met twee zonen, beide homo, drie jaar leeftijdsverschil. Vader had het daar in het begin heel moeilijk mee, dat uit hem twee homo's waren geboren, want hij gelooft ook dat homoseksualiteit genetisch bepaald is. Ondertussen kan het hem geen reet meer schelen, maar in het begin was het even een moeilijke pil om te slikken, twee van je zonen die beide op dezelfde dag bekennen dat ze homoseksueel zijn.

Ik vind het wel een apart iets, als er meerdere kinderen in hetzelfde gezien homo, lesbi of bi zijn, maar goed, er zijn tig gezinnen met alleen hetero kinderen, ook tig gezinnen met een combinatie van beide.. Dus ik zie er niet echt een patroon of lijn in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 13:08

vuurneon schreef:
Danique schreef:
Ik las hier dat er geen gen is dat je seksualiteit bepaalt, maar in mijn ogen is het toch gewoon een voorkeur? Je hebt liever mannen dan vrouwen (of andersom). Is er dan ook geen gen wat je favoriete kleur bepaalt, of heeft dat er helemaal niks mee te maken?

Smaak kan ook genetisch bepaald zijn, dat je bv minder goed bitter proeft en daardoor juist bitter makkelijker kan eten dan iemand die het sterker waarneemt. Waarom zouden dan genen de hormonen ook niet kunnen sturen die je net een zetje geven in een bepaalde richting?

Ja zo iets bedoelde ik inderdaad :j Ik heb hier verder helemaal geen verstand van, het enige wat ik weet is dat het geen keuze is maar dat het gewoon zo is en dat dat niet erg is.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 13:11

lieveli schreef:
Thesserd, dat laatste ben ik met je eens. Maar ik kan niet geloven dat je het nooit zelf hebt geweten als je na 20 jaar uit de kast komt. Ik ken 2 van zulke vaders en die hebben het altijd geweten maar ook altijd gedacht dat het beter was om te trouwen, kinderen krijgen etc. En wat ik al noemde, de kinderzitjes in auto's op cruiseplekken.

Het zal in sommige leefomgevingen ook makkelijker zijn om als hetero te leven.

20 jaar is een lange tijd om het niet te weten, maar aan de andere kant, ik heb een hele goede vriend, die 4 jaar lang een relatie had met een meisje, en ook echt verliefd op haar was en voor de relatie ging. Daarvoor had hij ook relaties gehad met andere meiden. Pas het laatste halfjaar van de relatie begon hij te merken dat hij gevoelens voor mannen had. Dat negeerde hij eerst, onzin, maar na een tijd kon hij het niet meer ontkennen en dus zijn ze uit elkaar gegaan. Hij heeft daarna 2 jaar een relatie met een man gehad en nu alweer 8 maanden met een andere man.

Hij zegt dat hij voor het laatste halfjaar in zijn 4 jarige relatie echt niet wist dat hij homo was.. Die gevoelens kwamen pas veel later de kop opsteken.. Maar nu is hij zo homo als wat. Hij zou nooit weer terug naar een meisje kunnen.

Wat is het dan? Is het dan al die jaren onderdrukking? (Het is wel geaccepteerd in zijn gezin) of kan zoiets pas veel later naar boven komen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 13:18

Misschien is deze man gewoon bi en heeft hij tot nu toe geen vrouw gehad waar hij écht verliefd op is geweest. Ik ken dan weer een aantal dames die 'lesbisch' 'waren', maar nu gewoon getrouwd zijn met een man. Niet omdat 't 'hoort', maar gewoon uit liefde. Eén ervan heeft vroeger een slechte ervaring gehad met haar eigen vader, misschien dat ze een vrouw veiliger vond ofzo. Overigens maakt imo een verliefdheid op het eigen geslacht je niet perse ofwel lesbisch, bi ofwel gay of noem maar op. En lust al helemaal niet :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 13:28

Het is erfelijk en gelinkt zelf aan hoge vruchtbaarheid. Gelezen in 'Wij zijn ons brein' van Dick Swaab.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 13:51

Citaat:
Misschien is deze man gewoon bi en heeft hij tot nu toe geen vrouw gehad waar hij écht verliefd op is geweest. Ik ken dan weer een aantal dames die 'lesbisch' 'waren', maar nu gewoon getrouwd zijn met een man. Niet omdat 't 'hoort', maar gewoon uit liefde. Eén ervan heeft vroeger een slechte ervaring gehad met haar eigen vader, misschien dat ze een vrouw veiliger vond ofzo.

Ik hoop echt dat mensen over mij nooit zulke theorieen gaan formuleren, of in aanhalingstekens over mij praten :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 14:04

Ik las iemand die het opperde dat het een stukje moeder natuur is die zo overpopulatie probeert te remmen, maar er zijn aardig wat homoseksuelen die óók die oerdrang hebben om zich voort te planten.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 14:07

:7 Ik vind het best een interessante vraag in hoeverre homoseksualiteit genetisch bepaald is, maar ik denk ook dat het enorm kan helpen in wat voor omgeving je opgroeit. Als je in een open-minded familie opgroeit op een vooruitstrevende school denk ik ook gewoon dat de kans groter wordt dat je dat soort opties gaat exploreren.

En aangezien dat binnen gezinnen vaak gelijk is lijkt het me dat dat de kans van broers of zussen die beide dan een niet conventionele geaardheid hebben ook groter.

Mijn oudste zusje is al 16 jaar samen met dr vriend en mn middelste zus hoeft totaal geen behoefte aan romantiek in dr leven en woont samen met een vriendin van dr. Ik hoop dat ik tussen het spectrum van overdreven monogaam en compleet ongeïnteresseerd in kom te zitten :')

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 14:08

Denk dat als er een bloedtest bestond waarmee geaardheid kon worden bepaald heel veel mensen zouden schrikken. Wat niet wil zeggen dat er in mijn ogen ook maar ìets mis mee is, maar niet iedereen denkt er helaas zo over. Homoseksualiteit wordt in vele kringen als abnormaal beschouwd, terwijl het een heel natuurlijk iets is.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 14:12

Eerlijk? Ik denk dat het niet genetisch bepaald is. Voorkeur hebben voor piano spelen en dit goed kunnen is ook geen erfelijke eigenschap. Daarnaast, als het erfelijk zou zijn, dan zou het (in mijn theorie :Y) ) onmogelijk zijn om uit een heterokoppel een homosexueel kind kunnen komen (iets met genen/allelen etc).

Edit: Ik ben overigens wel benieuwd naar dat boek. Wellicht dat ik die na mijn examens ga lezen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 14:15

Nayomie schreef:
Eerlijk? Ik denk dat het niet genetisch bepaald is. Voorkeur hebben voor piano spelen en dit goed kunnen is ook geen erfelijke eigenschap. Daarnaast, als het erfelijk zou zijn, dan zou het (in mijn theorie :Y) ) onmogelijk zijn om uit een heterokoppel een homosexueel kind kunnen komen (iets met genen/allelen etc).

Edit: Ik ben overigens wel benieuwd naar dat boek. Wellicht dat ik die na mijn examens ga lezen.

Genen is natuurlijk pure kans, dus dat mijn 2 ouders klein zijn wil niet zeggen dat hun kind daarom ook klein moet zijn. Je hebt kans op toevallige mutaties immers en overerving.

Treurig voorbeeld is mijn neefje: hij heeft duchenne. Niemand in de familie heeft die afwijking. Toch dragen zijn ouders beide het gen met zich mee en komt het doordat hun genen samen komen tot uiting. Dus ook al is de hele familie hetero, wil niet zeggen dat niemand het 'homo gen' het kan doorgeven uiteraard. Je kan het bij je dragen zonder dat het tot uiting komt.

Voorkeur voor piano spelen kunnen genen ook meespelen, genen zijn complex om het volledig uit te sluiten.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 14:19

vuurneon schreef:
Nayomie schreef:

Genen is natuurlijk pure kans, dus dat mijn 2 ouders klein zijn wil niet zeggen dat hun kind daarom ook klein moet zijn. Je hebt kans op toevallige mutaties immers en overerving.

Treurig voorbeeld is mijn neefje: hij heeft duchenne. Niemand in de familie heeft die afwijking. Toch dragen zijn ouders beide het gen met zich mee en komt het doordat hun genen samen komen tot uiting. Dus ook al is de hele familie hetero, wil niet zeggen dat niemand het 'homo gen' het kan doorgeven uiteraard.

Daar ben ik het met je eens. Ik zou bijna zeggen dat er bij Adam en Eva ergens een mutatie heeft moeten zitten waardoor het verschijnsel tot uiting ergens is gekomen. :+
Het zou inderdaad Ee-Ee ouders kunnen zijn. Maar die kleine e moet dan ook ergens vandaan komen, lijkt mij (tja en dat zou inderdaad mutaties oid kunnen zijn).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 14:26

Kan ook in de nazaten van Adam en Eva, 1 mutatie die werd doorgeven en zich verspreid door de populatie.
Als Adam op Adam was gevallen was het wel een kort verhaal geworden :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 15:34

Adam en Evert is het onder de gay-community :') Althans bij diegenen die ik ken :))

Shadow0 schreef:
Citaat:
Misschien is deze man gewoon bi en heeft hij tot nu toe geen vrouw gehad waar hij écht verliefd op is geweest. Ik ken dan weer een aantal dames die 'lesbisch' 'waren', maar nu gewoon getrouwd zijn met een man. Niet omdat 't 'hoort', maar gewoon uit liefde. Eén ervan heeft vroeger een slechte ervaring gehad met haar eigen vader, misschien dat ze een vrouw veiliger vond ofzo.

Ik hoop echt dat mensen over mij nooit zulke theorieen gaan formuleren, of in aanhalingstekens over mij praten :=

Kom je toch nooit achter :+ Ik zie ook hier het probleem niet zo. Het is heel normaal voor mensen om in bepaalde situaties in hokjes te willen denken. Waarom denk je dat er naast homo, lesbisch, bi nog tig 'voorkeuren' zijn aangegeven. :+ En waarom autisme niet zomaar autisme is. Wordt een beetje lastig als je iemand wil aanduiden zonder daarbij een duidelijk herkenbaar kenmerk te mogen gebruiken. Dus iemand met grote borsten is de ene vrouw met die grote borsten. En wat betreft de theorieën kun je het ofzo wel weg laten. Dat is gewoon zo :') Heeft ze zelf toegegeven, maar dacht als ik dat er niet bij zou zetten dat er vast wel weer iemand commentaar zou leveren. Maar dat commentaar komt blijkbaar toch wel. :+ Alleen dan weer over iets wat godsonmogelijk is weg te laten.

Wij zijn ons brein is het een ontzettend interessant boek :j

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 18:54

Sidera schreef:
:7 Ik vind het best een interessante vraag in hoeverre homoseksualiteit genetisch bepaald is, maar ik denk ook dat het enorm kan helpen in wat voor omgeving je opgroeit. Als je in een open-minded familie opgroeit op een vooruitstrevende school denk ik ook gewoon dat de kans groter wordt dat je dat soort opties gaat exploreren.

Ben ik het niet helemaal mee eens. In landen zoals Rusland of Oeganda loop je echt het risico vermoord te worden en toch proberen ze daar te vechten voor rechten voor homoseksuelen. Je gaat er dan echt niet voor kiezen om homo te zijn als je leven op het spel staat. :)

Het zou wel goed kunnen dat meer jongens en meisjes nu gewoon voor de fun seks hebben met hetzelfde geslacht maar dat maakt je nog niet gay.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:58

DezeNaam schreef:
Sidera schreef:

Ben ik het niet helemaal mee eens. In landen zoals Rusland of Oeganda loop je echt het risico vermoord te worden en toch proberen ze daar te vechten voor rechten voor homoseksuelen. Je gaat er dan echt niet voor kiezen om homo te zijn als je leven op het spel staat. :)

Het zou wel goed kunnen dat meer jongens en meisjes nu gewoon voor de fun seks hebben met hetzelfde geslacht maar dat maakt je nog niet gay.

Nee natuurlijk, je hebt altijd de patriotten... Maar er zijn toch echt relatief minder openly gay mensen in Rusland dan in NL

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:14

Sidera schreef:
Nee natuurlijk, je hebt altijd de patriotten... Maar er zijn toch echt relatief minder openly gay mensen in Rusland dan in NL

Ja,...omdat ze er niet voor uit durven komen. Omdat ze wijsgemaakt wordt dat het slecht is.
Dat het wel overgaat als ze eenmaal getrouwd zijn met een goede vrouw.(en andersom voor een lesbienne uiteraard)

Je kan in Rusland niet openlijk homo zijn.

En hoe erg is dat??....gewoon maar je zelf niet zijn omdat een ander zegt dat het niet mag.

Maar er zijn echt niet minder homo's dan hier hoor.

Er zijn alleen veel minder gelukkige homo's....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:40

Mwah.. Er is laatst een docu geweest waarin de gay community daar prima gelukkig was met het ondergrondse waar ze in zaten. Die wilden al die bemoeienis niet. En tuurlijk zijn daar ook m/v die niet gelukkig zijn met die situatie, maar het is eigenlijk best westers om te bepalen dat hoe wij het hier hebben t daar ook maar zo moet, want dan is het pas goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:44

Het maakt mij niet uit of iets Westers of Oosters of Zuiders of Noorders is of whatever, maar ik vind dat ieder gezond mens het recht heeft om openlijk gelukkig te zijn zonder zich daarvoor te hoeven schamen.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:53

Logisch dat er minder mensen openlijk homoseksueel zijn in Rusland. Ze associëren homoseksualiteit daar met o.a. pedofilie. Als er een homoseksueel in je flat woont gooien ze "pas op" pamfletten door je brievenbus. Het is net het begin van de Jodenvervolging. :n

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:54

KoudbloedKim schreef:
Het maakt mij niet uit of iets Westers of Oosters of Zuiders of Noorders is of whatever, maar ik vind dat ieder gezond mens het recht heeft om openlijk gelukkig te zijn zonder zich daarvoor te hoeven schamen.

Hele mooi opmerking, maar staat vrij haaks op de opmerking die Natasja maakt met mijn opmerking daarop volgend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:59

Het staat inderdaad haaks op jouw opmerking, omdat ik niet vind dat andere (niet westerse) culturen precies zoals ons moeten worden in hun opvattingen, maar ik vind dat iedereen in elke cultuur recht heeft om gelukkig te zijn.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:59

UhNee schreef:
Wat ik wel een keer heb gelezen is dat het vaak zo is dat jongens homoseksueel zijn als ze bijvoorbeeld de derde uit het gezin zijn na 2 meisjes. Dit had te maken met vrouwelijke hormonen oid. Ik weet niet of het waar is, interessant!

Heb nog niet het hele topic gelezen maar moest hier even op reageren :')
Moet ik me al zorgen gaan maken over mijn vriend := , 3e na 2 meisjes :))

Okay... dan even serieus, interessant eigenlijk wel. Waarom zou het niet in de genen kunnen zitten? Hmm ik lees mee.. en misschien leg ik het wel eens voor aan een docent :o

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:09

Ik heb het hele topic niet doorgelezen, dus sorry als dit al gezegd is, ik zit midden in mijn examenstress. O:)

In de derde heeft mijn biologie docent ongeveer een hele les hieraan besteed, mede omdat hij zelf homoseksueel is en het dus interessant vindt het biologisch te ondersteunen zodat jeugd wat meer begrip heeft. :D Wat ik onthouden heb is dat het zowel genetisch als psychologisch kan zijn, vooral bij vrouwen heeft het ook vaak een psychologische reden. In theorie zou het dus ook op latere leeftijd gestimuleerd kunnen worden. Daar heb ik echter geen goede bron voor die dat ondersteund, kwestie van 'Don't shoot the messenger' dus. :D

Genetisch gezien is er een gen dat xq28 heet, waar behoorlijk wat onderzoeken over zijn te vinden op het internet. Hier even snel een stukje van de Engelse wikipedia pagina:
Citaat:
The 1993 study by Hamer examined 114 families of gay men in the United States and found increased rates of homosexuality among maternal uncles and cousins, but not among paternal relatives. This pattern of inheritance suggested that there might be linked genes on the x-chromosome, since males always inherit their copy of the x-chromosome from their mothers. Polymorphisms of genetic markers of the x-chromosome were analyzed to see if a specific marker was shared by a disproportionate amount of brothers who were both gay. The results showed that among gay brothers, the concordance rate for markers from the Xq28 region were significantly greater than expected for random Mendelian segregation, indicating that a link did exist.[6]

A follow-up study, conducted in 1995 by the Hamer lab in collaboration with two groups of statistical experts, corroborated the original results for males with homosexual brothers sharing Xq28 at significantly elevated rates. This study also included heterosexual brothers, who showed significantly less than expected sharing of the Xq28 region, as expected for a genetic locus that in one form is associated with same-sex attraction and in another form is associated with opposite-sex attraction. In this study no link to Xq28 was found among homosexual females, indicating a different genetic pathway as for most sex-specific phenotypes