Relatie met een boer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: Relatie met een boer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:51

Ik ervaar dat helemaal niet zo,word gewoon overal bij betrokken en op de hoogte gebracht.

Melk ook wel eens samen met schoonmoeder,kunnen goed met elkaar overweg.

Het is ook niet zo dat ze van mij verwachten dat ik in huis alles doe.
Ik help net zo goed mee met de koeien enzo.
Paar weken terug alle koeien de staarten getoileteerd.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:55

Nou, ik vind het niet erg dat ik er nu niet in betrokken wordt, heb zelf genoeg te doen en woon ook niet samen oid, maar er zit voor mijn gevoel wel een groot verschil in opvoeding. Al zal dat heel erg per gezin verschillen uiteraard :).
Klinkt als een leuk werkje, koeienstaarten toiletteren :)

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:01

Hoi iedereen Hier nu 1,5 jaar samen met een echte koeienboer.. 120 stuks melkvee en 90 jongvee. Niet van die standaard zwartbonte maar hier kruisen ze in met verschillende rassen. (veel kleurtjes dus )

Ik kom uit een gezin dat helemaal niets heeft met buitenleven enz.(ook niet met paarden trouwens) Mijn ouders waren dan ook iets minder blij aan het begin, maar inmiddels zijn ze er aan gewend.

Ik ben vrij snel helemaal ingeburgerd op de boerderij, ik vind het heerlijk. Alleen soms geeft het wel wat wrijving als meerdere mensen tegelijk weg willen en er wel iemand op het bedrijf moet blijven. De echt spontane dingen zijn soms meteen van de baan, helaas..

Ik moet wel zeggen dat ik door m'n studie (cah Dronten) al 2 jaar met een groep van 10 boeren en nog een ander paardenmeisje heb gewoond. Het 'lompe' was ik inmiddels gewend. Al moet ik zeggen dat m'n vriend dit eigenlijk niet is

Grappig te lezen van iedereen hier!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:14

Mijn vriend is idd ook echt niet lomp.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:21

Wat een leuk topic! Hier ook een hele leuke boer <3 akkerbouw, dus niet elke dag intensief zoals met koeien maar daarvoor een flinke piek in de zomer met de oogst. (waar ik overigens nu alweer reikhalzend naar uit kijk, ik vind die dagen ondanks de drukte enorm genieten hihi) samenwonen moet nog heel even wachten helaas... Hoop begin 2016 af te studeren en zodra ik dan een auto kan betalen ben ik ook direct verhuisd haha kan niet wachten!!! Voel me nergens zo thuis als daar op de boerderij (aan het eind van een doodlopende straat net buiten het dorp <3 )

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:24

martinique schreef:
Wat mij het meeste nekt, en ik weet niet of jullie dat herkennen, maar dat is de afhankelijkheid of hoe ik het ook moet noemen. Allemaal familiebedrijven, zoon neemt het van de vader over, gaat zelfs in het huis van zijn ouders wonen etc, dat zie ik om mij heen. Mijn vriend woont op zichzelf, maar toch moet alles maar gaan over 'onze boerderij', 'ons bedrijf'. Ik moet er toch echt niet aan denken dat ik later in het huis van mijn schoonouders moet gaan wonen hoor... ik heb het idee dat ik veel zelfstandiger ben opgevoed. Herkennen jullie dat een beetje?

Als het zo ver komt ..... echt maak hele goede afspraken! Denk niet dat het wel losloopt. Ik heb om me heen best problemen gezien op dat gebied en zelf ook meegemaakt.
Hier bleef het, nadat wij erin zijn gaan wonen, doodnormaal dat mijn schoonouders en zwager zo binnen liepen en zelf koffie thee zette. Of mijn zwager die om 23:30 nog even binnen kwam lopen om het spuitboekje in te vullen.

Ik heb dat toen op zijn beloop gelaten en durfde niet echt te zeggen dat ik dit zo niet wilde. 10 maanden nadat wij er in trokken was het grootste deel aangepakt vanbinnen en is onze eerste dochter geboren.
Gelukkig was alles enorm donker, diarreebruin :') , vloerbedekking, geelbruin vinylzeil in de keuken en fluweelgroene gordijnen :+. Dus dat maakte het makkelijk om alles zeer rigoureus aan te pakken en volledig naar ons zin te maken.
Als alles nog maar 5 jaar geleden was aangepakt incl. badkamer en keuken en het was niet naar ons zin, dan is het toch iets moeilijker om toch alles weer helemaal anders te maken.

Maar nadat alles naar ons zin was, onze dochter er was, en ik parttime ben gaan werken begonnen de irritaties. Ik was veel meer thuis dus ik merkte dat mijn schoonfamilie wel erg veel in en om huis was. Uiteindelijk is het enorm geklapt.
Mijn man zat voor de eerste keer sinds wij daar woonden en we een dochter hadden in Spanje. Mijn zwager was enorm veel in ons huis en zat met vertegenwoordigers e.d. in mijn keuken. Nadat het niet uitkwam en hem vroeg ergens anders te gaan zitten weigerde hij.
Toen hij op mijn eerste Moederdag als moeder (en man nog steeds in Spanje) bij mij binnen de boekhouding moest doen op zondag heb ik hem weggestuurd. Dat is in ruzie ontaard en toen is het flink geklapt.

Wij hebben toen een kantine buitenshuis gebouwd. Nadien heeft hij excuses gemaakt en ik heb gezegd hoe ik het wilde of ze het nu er mee eens waren of niet. En buiten verjaardagen om komen ze hier niet meer binnen gelopen (gelukkig :D). Buiten zie en spreek ik ze al genoeg.

Over het alleen zijn .... ik kan heel goed alleen zijn. Mijn man dorst ieder jaar een week of 10 erwten en tuinbonen in Spanje. Dan ben ik echt dag en nacht alleen met de kinderen. Maar verder doe ik veel samen met vriendinnen en hun kinderen. In de zomer ga ik een midweekje met de kindjes en een vriendin en haar kindjes of mijn moeder op vakantie.
Maar mijn man maakt gelukkig ook echt wel bewust tijd vrij voor ons. En hij eet 's middags natuurlijk meestal thuis.

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 22:38

Delphi schreef:
martinique schreef:
Wat mij het meeste nekt, en ik weet niet of jullie dat herkennen, maar dat is de afhankelijkheid of hoe ik het ook moet noemen. Allemaal familiebedrijven, zoon neemt het van de vader over, gaat zelfs in het huis van zijn ouders wonen etc, dat zie ik om mij heen. Mijn vriend woont op zichzelf, maar toch moet alles maar gaan over 'onze boerderij', 'ons bedrijf'. Ik moet er toch echt niet aan denken dat ik later in het huis van mijn schoonouders moet gaan wonen hoor... ik heb het idee dat ik veel zelfstandiger ben opgevoed. Herkennen jullie dat een beetje?

Als het zo ver komt ..... echt maak hele goede afspraken! Denk niet dat het wel losloopt. Ik heb om me heen best problemen gezien op dat gebied en zelf ook meegemaakt.
Hier bleef het, nadat wij erin zijn gaan wonen, doodnormaal dat mijn schoonouders en zwager zo binnen liepen en zelf koffie thee zette. Of mijn zwager die om 23:30 nog even binnen kwam lopen om het spuitboekje in te vullen.

Ik heb dat toen op zijn beloop gelaten en durfde niet echt te zeggen dat ik dit zo niet wilde. 10 maanden nadat wij er in trokken was het grootste deel aangepakt vanbinnen en is onze eerste dochter geboren.
Gelukkig was alles enorm donker, diarreebruin :') , vloerbedekking, geelbruin vinylzeil in de keuken en fluweelgroene gordijnen :+. Dus dat maakte het makkelijk om alles zeer rigoureus aan te pakken en volledig naar ons zin te maken.
Als alles nog maar 5 jaar geleden was aangepakt incl. badkamer en keuken en het was niet naar ons zin, dan is het toch iets moeilijker om toch alles weer helemaal anders te maken.

Maar nadat alles naar ons zin was, onze dochter er was, en ik parttime ben gaan werken begonnen de irritaties. Ik was veel meer thuis dus ik merkte dat mijn schoonfamilie wel erg veel in en om huis was. Uiteindelijk is het enorm geklapt.
Mijn man zat voor de eerste keer sinds wij daar woonden en we een dochter hadden in Spanje. Mijn zwager was enorm veel in ons huis en zat met vertegenwoordigers e.d. in mijn keuken. Nadat het niet uitkwam en hem vroeg ergens anders te gaan zitten weigerde hij.
Toen hij op mijn eerste Moederdag als moeder (en man nog steeds in Spanje) bij mij binnen de boekhouding moest doen op zondag heb ik hem weggestuurd. Dat is in ruzie ontaard en toen is het flink geklapt.

Wij hebben toen een kantine buitenshuis gebouwd. Nadien heeft hij excuses gemaakt en ik heb gezegd hoe ik het wilde of ze het nu er mee eens waren of niet. En buiten verjaardagen om komen ze hier niet meer binnen gelopen (gelukkig :D). Buiten zie en spreek ik ze al genoeg.

Over het alleen zijn .... ik kan heel goed alleen zijn. Mijn man dorst ieder jaar een week of 10 erwten en tuinbonen in Spanje. Dan ben ik echt dag en nacht alleen met de kinderen. Maar verder doe ik veel samen met vriendinnen en hun kinderen. In de zomer ga ik een midweekje met de kindjes en een vriendin en haar kindjes of mijn moeder op vakantie.
Maar mijn man maakt gelukkig ook echt wel bewust tijd vrij voor ons. En hij eet 's middags natuurlijk meestal thuis.

Hmm, dat lijkt me heel naar om mee te maken. Is het nou weer helemaal goed gekomen of is de relatie tussen jou en je schoonfamilie stroever gaan lopen sindsdien?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 23:27

anniekow schreef:
L_Rivaldo schreef:
Mag ik mij hier ook melden? Mijn vriend is ook boer en werkt er nog 4 dagen buiten huis ivm ouders ook nog in bedrijf zitten. We hebben hier melkkoeien en woon momenteel nog in bij mijn vriend en schoonfamilie. 7 mei krijgen me schoonouders de sleutel van hun nieuwe huisje en zullen we denk na een maand hun boederij overnemen. Vind het maar spannend hoor.

Wauw inderdaad, dat zou mij ook spannend lijken! Wel super leuk dat je je eigen plek krijgt en het bedrijf samen verder gaat voortzetten.

Nu nemen (naja eigenlijk me vriend) de boerderij (huis) over en steeds bij beetje meer het bedrijf.
Schoonouders komen nog elke dag op de stoep aan het werk :Y) (super lieve mensen, maar ik hecht na 1.5 jaar inwonen erg op privé)

Hier kunnen we momenteel nog zo af en toe wel weg, maar wanneer we hier alleen wonen zullen ook de weekenden meer op onze schouders vallen en is weggaan misschien wat lastiger maar ondanks alles is veel te bespreken met schoonouders. Ik doe tegenwoordig veel minder in bedrijf (tot niets) ivm drukte eigen baan, huishouden en paarden. Voorheen toen ik geen werk had of parttime werkte deed ik zoveel mee als ik kon.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 00:04

anniekow schreef:
Hmm, dat lijkt me heel naar om mee te maken. Is het nou weer helemaal goed gekomen of is de relatie tussen jou en je schoonfamilie stroever gaan lopen sindsdien?

Ik moet zeggen dat ik nooit een geweldige klik heb gehad met mijn schoonfamilie. Mijn schoonouders zijn een generatie ouder dan mijn ouders en mijn zwager is eigenlijk het tegenovergestelde van mij.
Maar sinds heel het gedoe sta ik sterker in mijn schoenen, bijt sneller van me af en zet duidelijk wat ik wel en niet wil.
En daardoor is onze relatie, gek genoeg, alleen maar beter geworden. Maar gezellig zomaar bij elkaar op de koffie om bij te kletsen doen we niet en dat hoeft ook niet voor mij. Ik heb in die zin geen klik met ze en doe dat liever met vriendinnen.
Zoals het nu gaat, gaat het eigenlijk helemaal prima :D. Ik heb graag mijn privacy en dat heb ik nu.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:00

Wat fijn zeg dat het nu gewoon goed gaat en je relatie er niet onder geleden heeft. Stiekem is dat ook mijn angst straks ik houd ook erg van mijn privacy. Ze zeggen niet meer in huis te komen dat geloof ik ook wel maar continue om je heen (na 1,5 ingewoond te hebben)ben ik echt toe aan rust voor ons samen pv kwartet gesprekken.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:13

Hier ook een relatie met een loonwerker maar met het verschil dat ik zelf de dochter van de baas ben. En ikzelf dus ook loonwerker. Hier is het nu giga druk.
Ik zie hem ook niet echt vaak nu, maar goed dit leven bied voor ons ook vel voordelen want als het dan rustig is kunnen wij onverwachts weg . Dus het heeft allemaal zn voor en nadelen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:13

Mijn schoonvader is helaas al zo'n 20 jaar overleden, die heb ik dus nooit gekend. En mijn schoonmoeder is een leuk mens! Maar 'gelukkig' woont ze hier niet op het erf maar in de nieuwbouw. Daar ben ik eigenlijk wel blij om.
En ivm een bedrijfsverplaatsing is het bedrijf 5 jaar geleden op een nieuwe locatie gekomen, het bedrijf, paardenstallen én woonhuis zijn helemaal splinternieuw en hebben wij dus perfect naar onze hand kunnen zetten. Dat is ook heerlijk hoor.

Delphi; best heftig! ik ben blij dat ik niet in jou schoenen stond.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:42

Hier eentje die best wel "boers" is. Als het even kan op klompen (zwarte zweedse geen gele hollandse).

Heb eerder een relatie met een varkensboer gehad en daar is nu een bokker mee getrouwd, weet zo niet meer wie. Maar kwam topic met trouwfoto's tegen.

Schoonvade handelt ook in paarden/pony's (type markt handelaar) en de omgang is ...laten we zeggen...anders dan ik met mijn paard om ga.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:56

Het is ook maar net wat je zelf van huis uit gewend bent. Ik kom uit een ondernemersgezin en ik werk in het familiebedrijf. Het werk gaat hier ook min of meer altijd voor. Volk over de vloer is voor mij ook heel normaal. Mijn directe familie bestaat uit zo'n 20 man en iedereen was en is altijd welkom.

Natuurlijk is het lekker dat wij apart wonen van zijn ouders, al is het maar om lekker met zijn tweeen op de bank neer te ploffen als het werk gedaan is.

Mijn baan is totaal anders, vind de boerderij erg leuk, maar dat is zijn ding met de maatschap. Ik blijf voorlopig gewoon fulltime werken (3 dagen in Utrecht en 2 thuis. Wel breng ik eten naar het land als het nodig is en ik zorg dat als hij thuis komt het eten klaar staat. Dat hoeft helemaal niet van hem, ik vind dat prettig en gezellig bovendien :j

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:58

Ik werk zelf ook in Agrarische sector en kom bij veel boeren aan tafel.

Kom zelf ook uit ondernemersgezin en dat maakt het een stuk begrijpelijker dat er altijd werk is wat voor gaat.

Maandag zouden we uit gaan eten omdat we samenlevingscontract hadden getekend, tja toen had de dieplader een klap-band. We zijn dus niet uit eten geweest.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:09

klinkt bekend allemaal, maar ik heb wel geluk gehad. Zijn ouders zijn jaren geleden naar belgie verhuisd. Hij woonde toen alleen in het huis aan het bedrijf. bijna 3 jaar geleden zijn wij met zn 2 begonnen aan het opknappen daarvan, wat tot een totale renovatie heeft geleid. Het is helemaal geworden zoals wij het in gedachten hadden :D
Zijn ouders lopen echt niet zomaar binnen, mijn schoonmoeder voelt zich zelfs bezwaard om naar binnen te gaan zelfs als ik zeg dat het prima is. Mijn schoonvader is vaak buiten aan het werk, no problem. Mijn schoonzus woont ergens anders, die zie ik niet zo vaak, maar daar kan ik t gelukkig prima mee vinden :j

wij hebben dan ook een bedrijfskantine en kantoor, dus er is geen noodzaak om het woonhuis binnen te lopen. Als er dan eens iemand komt is dat overigens wel nooit door de voordeur (dat is voor collectanten :') ).

Werk gaat wel altijd voor, ik ben ook vaak alleen, zeker in t hoogseizoen. Ik vind dat geen probleem, en hij is blij dat ik niet de hele dag aan de telefoon hang waar hij is. Ik bel rond 5 uur altijd even wat hij met het eten wil doen en dan komt dat wel goed.

Het zaaien is idd weer begonnen, het is hier droog genoeg gelukkig. Dat is wel niet zo hectisch als het oogstseizoen, nu zie ik m nog wel om te eten en te slapen ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:16

De geschetst situatie met schoonouders hebben wij niet vriend doet bedrijf alleen dus werken geen andere familieleden op het bedrijf.
Nu heb ik nog mijn eigen woning straks gaan we in de boerderij en schoonmoeder in haar nieuwe woning een dorp verder

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:30

Zijn familie vind ik gewoon hartstikke leuk. Kan het goed met ze vinden al vanaf begin af aan. Bij moeder zit wel altijd iedereen aan de keukentafel. Of dat dat zo gaat als wij er wonen zien we wel. Voorlopig is dat niet het geval.

Het warm eten tussen de middag past mij niet zo, maar sinds een tijdje snap ik dat wel... Vorige keer was de carrousel kapot en zaten we pas om 21.45 aan de maaltijd :')

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:35

getrouwd met een boerenzoon, wij wonen naast de boerderij die door mijn zwager wordt gerund maar manlief werkt daar partime mee , vooral met inkuilen , maaien enz is hij druk. paarden staan aan huis en hooi en stro haal ik van de boerderij . zelf heb ik de MAS gedaan richting veehouderij, ben nu gastouder haha :D .

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:36

Tja schoonfamilie. Dat is ook wat ik eigenlijk het moeilijkste vind aan een boerderij. Mijn man was best wel een mama's poppie zeg maar. Vreselijk. Hij heeft ook nooit op zichzelf gewoond, hij slaapt nu nog in de kamer waar hij geboren is. Schoonouders zijn dus het huis uit gegaan.

Mijn schoonmoeder is in 2008 overleden aan kanker. Was vreselijk om mee te maken, maar het heeft wel wat rust in onze relatie gebracht. Mijn schoonvader is daarom wel extra vaak op de boerderij en is af en toe vreselijk naar aanwezig. Claimt veel, bemoeit zich met dingen waar hij niks mee te maken heeft. Mijn man vind het dan vaak sneu en houd dan zijn mond. Daar hebben we wel eens woorden over. Gelukkig sta ik mijn mannetje wel.

Wat ik ook wel lastig vind is hoe je dus vast geroest zit op 1 plek. Ik zou dolgraag ergens anders willen wonen. Heb dit dorp wel gezien. Het bekrompen dorpsleven is niet wat voor mij. Ondanks dat ik een boer getrouwd ben blijf ik de westeling. Ik wist dit van te voren en heb het ermee te doen. Maar ook dat is iets wat ik best wel lastig vind.

Ik had het absoluut erger kunnen treffen. Mijn schoonvader zal niet zomaar ons huis binnen lopen.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:50

Dat klopt wel wreckh, verhuizen gaat niet. Ik heb gelukkig inmiddels wel de rust gevonden over de jaren, vind het niet zo'n probleem meer. Zegt de gek die over de jaren zo vaak verhuisd is dat ik mezelf professioneel verhuizer kan noemen.
Dit is schijnbaar wat ik zocht :)*
Ben ook blij met de ligging, aan de rand van het dorp, voorzieningen toch om de hoek, maar wel vrij uitzicht en plaats genoeg. Met de mensen uit het dorp hebben we niet zoveel, maar we hebben dan ook aanloop genoeg :') en ook nog 7 mensen vast in dienst, buiten de zzp'ers die er in het seizoen zijn, waar ik t op 1 na prima mee kan vinden.

Zo en nu moet ik aan de administratie, dus ga mezelf maar eens even naar kantoor verplaatsen

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:09

Leuk een "boeren-topic", of zo te lezen meer een "boerinnen-topic". Meld me ook aan als boerin. Al zo'n twintig jaar samen met mijn boer en drie boerenkindjes (laat het ze maar niet lezen :o ) samen.
Wij hebben melkkoeien, de pony's van onze dochters passen hier prima bij. Heerlijk om de pony's zo rond onze boerderij te hebben lopen.

jackiejtjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:11

Wat een leuk topic!

Ik kan me hier ook melden Al 10 jaar samen met een loonwerker.
En dan hebben me schoon familie nog een camping en akkerbouw.
En in de toekomst zijn er plannen dat me vriend dat gaat overnemen.

We hebben ook 2 prachtige kindjes samen ( ja we waren er vroeg bij) hahah.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:31

Seven schreef:
De geschetst situatie met schoonouders hebben wij niet vriend doet bedrijf alleen dus werken geen andere familieleden op het bedrijf.
Nu heb ik nog mijn eigen woning straks gaan we in de boerderij en schoonmoeder in haar nieuwe woning een dorp verder

Mijn zwager zit natuurlijk in het bedrijf, maar mijn schoonouders niet meer. Ook niet meer ten tijde van de verhuizing waarbij zij naar het dorp zijn gegaan en wij naar de boerderij.
Ik werkte fulltime en mijn schoonvader bleef graag werken op de boerderij ondanks dat hij niet meer in het bedrijf zit en er ook niets voor betaald wilt krijgen. Mijn schoonmoeder was dan bang dat iedereen zou verdorsten :') en kwam dan naar de boerderij om voor iedereen koffie e.d. te zetten.

Mijn schoonvader is overigens in maart 80 jaar geworden (mijn man is 37, een nakomertje) en werkt nog 48 uur per week _/-\o_ . Aan de ene kant enorm lief natuurlijk, want hij wilt er financieel niets voor hebben. Maar aan de andere kant kan ik me er soms wel aan irriteren dat als ik naar mijn man loop, mijn schoonvader er 9 van de 10 keer omheen staat/loopt.

Ik weet nog dat ik 10 jaar geleden dacht dat hij het vele werken wel snel sterk af zou moeten gaan bouwen vanwege zijn leeftijd. Maar hij is alleen maar fanatieker geworden haha.

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:33

Ik meld mij ook.

Samen met mijn vriend hebben we melkvee in Drenthe