Brainless schreef:Kun je geen koelkastje op je kamer zetten?
Ik vind het persoonlijk "raar" om eigen drinken/eten te plaatsen in de gezamenlijke familiekoelkast.
Hier zou zoiets dus niet gebeuren, tenzij het kind mee betaalt aan de stroom rekening.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Marian_lara schreef:kan me helemaal vinden in deze woorden en ja ik ben ook een moeder van 3 pubers (18-16-14) .ik zeg in de hitte van de strijd ook nog wel eens >vergeet je niet dat we van je houden< . ook dat is belangrijk.
Shadow0 schreef:Marian_lara schreef:kan me helemaal vinden in deze woorden en ja ik ben ook een moeder van 3 pubers (18-16-14) .ik zeg in de hitte van de strijd ook nog wel eens >vergeet je niet dat we van je houden< . ook dat is belangrijk.
Dat laatste is zeker ook belangrijk. Toch ben ik benieuwd - waarom noem je iemand van 18 nog een puber?
. elenaMM77 schreef:Snorlex schreef:Het valt mij altijd op dat iedereen zo makkelijk begint over 'uit huis'.
Ik zou ook wel uit huis willen maar kan dat echt niet betalen tenzij ik een lening aanvraag bij de DUO.
Natuurlijk, we hebben paarden, maar is dat iets wat je op moet geven? Ik heb het er niet voor over.
Dan ben ik uit huis maar alsnog ongelukkig.
TS: zing het uit. Mijn broertje zit bijvoorbeeld veel op zijn kamer. Zijn eigen plek, zijn eigen ding.
precies dat is wat TS zich zal moeten realiseren..
je eigen regels en vrijheden is heel makkelijk te krijgen, als je 19 bent, maar zeer zeker als ze straks haar studie heeft afgerond.. Ja het zal dan antikraak zijn met een hongerloontje als jongere, maar met vrijheid om je eigen beslissingen te nemen.. waarschijnlijk zonder paarden, of met issues thuis over de paarden.. maar daar kies je dan ook specifiek voor.
TS je geeft aan dat je overweegt toch nog een studie te gaan doen omdat je pas 19 bent (en dus waarschijnlijk weinig trek hebt om voor een hongerloontje te werken). Maar een stap hoger en doorstuderen gaat niet lukken omdat je dat niet haalt met je rekenvaardigheden?
Maar stel je jezelf dan niet opnieuw 3-4 jaar afhankelijk op van je ouders? want stuvi dekt de studiekosten niet, dus hoogstwaarschijnlijk zullen je ouders opnieuw je studie moeten betalen of een groot deel ervan.. en dan kun je zeggen, dan ga ik daarvoor werken.. maar dan hebben ze feitelijk nog steeds een volwassen kostganger in huis, die wel werkt, maar geen deel van z'n lasten betaalt.
nu zullen ouders daar niet snel een issue van maken omdat je iets nuttigs doet met dat geld en je tijd.. maar ze zullen je ook niet als gelijkwaardige huisbewoner beschouwen waarbij je evenveel vrijheden hebt dan een andere volwassene. Iets waar men wel sneller geneigd toe is bij naar ratio bijdragen (dus een volwassen, werkend kind in huis, die 'kostgeld' betaald). dan worden de kosten naar ratio verdeeld, maar ook de huishoudelijke taken en komt er, ondanks dat iemand nog thuis woont wel een eind aan het 'kind-zijn' en 'zorg dragen' waardoor de verhoudingen meer worden zoals die tussen drie volwassenen.
Je zult echt goed na moeten gaan denken over wat je na je studie wilt gaan doen..
een nieuwe studie gaan doen, gaan werken en thuisblijven, gaan werken en met je vriend gaan samenwonen, gaan werken en eerst zelf zelfstandigheid proeven door echt op jezelf te gaan wonen.

Brainless schreef:Kun je geen koelkastje op je kamer zetten?
Ik vind het persoonlijk "raar" om eigen drinken/eten te plaatsen in de gezamenlijke familiekoelkast.

Ayasha schreef:Dan hoef jij je toch niet aangesproken te voelen?

Citaat:Maar als een pak leeg word gemaakt vind ik dat die gewoon weg gegooid kan worden en ik niet teleurgesteld een leeg pak uit de koelkast hoef te pakken. Mijn broertje kon ook niet weten dat mijn ouders dat pak niet hadden gekocht hij was er ook niet bij toen ik dat pak in de koelkast zette. Als ik het echt voor me zelf wou bewaren had ik er wel een briefje opgeplakt
En dat was óók met pony. Nu had ik de mazzel dat ik toch al bij vriendlief zowat inwoonde
En hier werd ook geroepen; of je komt 5 dagen in de week thuis wonen en dan kan je in het weekend doen wat je zelf wil, of je schrijft je hier uit en dan ga je op jezelf en dat heb ik dus gedaan (in goed overleg met m'n vriend
) ; uitgeschreven en bij hem ingeschreven. Het is niet per definitie een win-win inderdaad maar ook echt niet een lose-lose situatie... Diablo schreef:Ik noem mijn 18-jarige soms ook nog wel puber hoor. Het is niet zo dat ze puber-af zijn zodra ze 18 worden. Voor de wet misschien wel, maar in gedrag vaak niet.
Anoniem schreef:Ik ben er wel degelijk gelukkiger van geworden om het huis uit te gaan en dat is wel degelijk een win-win situatie geweestEn dat was óók met pony. Nu had ik de mazzel dat ik toch al bij vriendlief zowat inwoonde
En hier werd ook geroepen; of je komt 5 dagen in de week thuis wonen en dan kan je in het weekend doen wat je zelf wil, of je schrijft je hier uit en dan ga je op jezelf en dat heb ik dus gedaan (in goed overleg met m'n vriend
) ; uitgeschreven en bij hem ingeschreven. Het is niet per definitie een win-win inderdaad maar ook echt niet een lose-lose situatie...
Shadow0 schreef:Diablo schreef:Ik noem mijn 18-jarige soms ook nog wel puber hoor. Het is niet zo dat ze puber-af zijn zodra ze 18 worden. Voor de wet misschien wel, maar in gedrag vaak niet.
Je krijgt wat je verwacht... Hoe vaker jij ze (alleen al in gedachten) nog als puber ziet, hoe minder ze hun volwassen kant naar voren zullen schuiven en hun puberale kant loslaten. En daarom vind ik het zonde. Je moet jongeren ook de kans geven om daadwerkelijk een nieuwe rol aan te nemen. En daarin moet je met je verwachtingen meestal wat vooruit lopen op de werkelijkheid.
RaafSmits schreef:Ik zit dit allemaal met een big smile te lezen.
Waarom??
Dit is bijna een klassieke generatiekloof te noemen.
De jong volwassenen roepen bijna allemaal; Op eigen benen gaan staan als "oplossing "
Vooral zelfstandig zijn en vooral niet alles van je ouders pikken.
De mensen die deze periode al láng achter zich hebben reageren gniffelend dat dat ook niet zalig makend is.
Wat TS en veel lotgenoten meemaakt "hoort "bijna bij het opvoeden.
En wat ik ook lees is dat je eigenlijk nog niet eens zo heel veel te klagen hébt
Misschien moet je je ouders wat vaker laten zíen dat je echt zo zelfstandig bent als dat je zegt te zijn.
Niet met je mond, maar met je manier van conflicten aanpakken en er mee omgaan.
Als je straks de wijde wereld ingaat kom je er niet alleen met je mond.....het is incasseren en reageren op elke wissewasje.
De ideale wereld bestaat niet en ook niet de wereld die jij voor jezelf mogelijk nu voor ogen hebt.
Op jezelf gaan wonen......bij je vriend intrekken........dat is geen zaken oplossen, dat is voor zaken uit de weg gaan én nog veel méér problemen creëren die je nu nog niet kan overzien.
Als er nu spraken zou zijn van mishandeling ( lichamelijk/ geestelijk ) misbruik, drugs of drank dan zou ik zeggen meid, máák dat je weg komt en klop bij alle instanties aan die je maar kan vinden.
Maar wat jij vertoond is eigenlijk ordinair pubergedrag.
Het hoort er bij, het gaat gewoon over en later lach je er om!!
Geloof me, jij hebt het niet slecht bij jou ouders en zo te lezen weet je niet eens wat het "slecht hebben" betekend.
Brainless schreef:Citaat:Maar als een pak leeg word gemaakt vind ik dat die gewoon weg gegooid kan worden en ik niet teleurgesteld een leeg pak uit de koelkast hoef te pakken. Mijn broertje kon ook niet weten dat mijn ouders dat pak niet hadden gekocht hij was er ook niet bij toen ik dat pak in de koelkast zette. Als ik het echt voor me zelf wou bewaren had ik er wel een briefje opgeplakt
Dus waarom spreek je je broertje er dan op aan?
Hij kon dus niet weten dat het pak van jouw was?!

hesterve schreef:Misschien schop ik nu tegen het zere been maar eigenlijk vind ik dat je het best luxe hebt. Je hebt een paard waar je bijna niet aan bij hoeft te dragen, ouders die je studie betalen , geen bijbaan enz.
Neemt niet weg dat als er in jouw ogen onredelijk tegen je gedaan wordt het heel vervelend is en je daar niets aan mag proberen te veranderen.
Je zegt dat je geen tijd hebt voor een bijbaan omdat je al 40 uur stage loopt... Wat denk je dat volwassenen allemaal moeten na hun 40 urige werkweek? Die kunnen toch ook niet zeggen tja die klussen in huis die moeten gebeuren doe ik niet want ik werk al 40 uur?
Alle keuzes hebben consequenties , geen bijbaan geen extra geld. T is pure luxe die lang niet iedereen heeft om geen bijbaan te hoeven hebben en tijd te hebben voor paard, vriend en vriendinnen. Besef dat goed. Op jou leeftijd was ik tussen de 70 en 90 uur per week met werk en studie bezig , dat waren lange dagen en mn pleziertjes kwamen pas daarna....
Ik hoop vooralsnog dat de situatie thuis wat veranderd zodat je het wel fijn hebt thuis, heb geen oplossing voor je , heb er geen ervaring mee in een setting als deze.
Studie betaal ik overigens zelf van mijn stufi. Heb inderdaad geen bijbaan maar zelf voor gekozen omdat ik het red met mijn stufi en de stage vergoeding. Ik ben wel toe aan weekend als ik weekend heb. lekker met het paard bezig, vriend en vriendinnen. Wil niet zeggen dat ik mijn huishoudelijke taken niet doe. Ben wel 2 weken alleen thuis geweest omdat mijn ouders naar Madera waren. Ik heb me in die 2 week prima kunnen redden. En dit is dan maar 2 week maar de huishoudelijke taken worden ook gewoon gedaan. Het is nu ik stage heb iets minder geworden omdat mijn broertje en moeder eerder thuis zijn. Die taken doen hun dus omdat hun eerder thuis zijn. Ik kies er zelf om geen bij baan te nemen. Zo als ik zei kan ik doen wat ik wil doen met mijn stufi en stage vergoeding (wat een mooi bedrag is per maand). Ik ga ook amper uit dus daar ben ik mijn geld niet aan kwijt. Denk alleen niet dat ik met een bijbaan er bij nu uit huis kan gaan. Als ik meer school had en meer vrije uren zou een bijbaan wel een optie zijn en doe ik dat ook. Liefst wil ik 'echt' werken als ik uit huis ga zodat het een beetje stabiel is en dat het niet afhankelijk is van een bijbaantje. Maar dit is totaal wat anders dan communicatie tussen mijn moeder en mij. Zou graag willen dat het wat soepeler verliep. Uit huis gaan is ook niet DE oplossing tegen conflicten. En zo als ik al aan gaf als ik uit huis ga wil ik het wel goed doen zonder ruzie. Gydja schreef:Brainless schreef:
Dus waarom spreek je je broertje er dan op aan?
Hij kon dus niet weten dat het pak van jouw was?!
Ik baal nog wel! En welke idioot zet nou een leeg pak terug in de koelkast
Allebei nogal verstrooid, gestrest en druk af en toe en dan wil het nog wel eens gebeuren dat we dus uit automatisme het pak weer terug de koelkast inzetten.. Inmiddels al een stuk minder maar he, het overkomt meer dan genoeg mensen
Ook als je aangeeft dat je broertje altijd bezig is met z'n iPad e.d. en gewoon lekker midden in z'n "PFFFFFFFFFFT" periode zit... Kijk ik er niet van op
Tuurlijk het is vervelend maar elke gek heeft zo z'n gebrek
Anoniem schreef:Gydja schreef:
Ik baal nog wel! En welke idioot zet nou een leeg pak terug in de koelkast
Ik ben ook zo'n idioot die een leeg pak gerust terug in de koelkast kan zetten, en m'n vriend ookAllebei nogal verstrooid, gestrest en druk af en toe en dan wil het nog wel eens gebeuren dat we dus uit automatisme het pak weer terug de koelkast inzetten.. Inmiddels al een stuk minder maar he, het overkomt meer dan genoeg mensen
Ook als je aangeeft dat je broertje altijd bezig is met z'n iPad e.d. en gewoon lekker midden in z'n "PFFFFFFFFFFT" periode zit... Kijk ik er niet van op
Tuurlijk het is vervelend maar elke gek heeft zo z'n gebrek

Shadow0 schreef:Diablo schreef:Ik noem mijn 18-jarige soms ook nog wel puber hoor. Het is niet zo dat ze puber-af zijn zodra ze 18 worden. Voor de wet misschien wel, maar in gedrag vaak niet.
Je krijgt wat je verwacht... Hoe vaker jij ze (alleen al in gedachten) nog als puber ziet, hoe minder ze hun volwassen kant naar voren zullen schuiven en hun puberale kant loslaten. En daarom vind ik het zonde. Je moet jongeren ook de kans geven om daadwerkelijk een nieuwe rol aan te nemen. En daarin moet je met je verwachtingen meestal wat vooruit lopen op de werkelijkheid.
. MyrtheJ schreef:Nog een tip mbt opleiding. Kijk eens naar een associate degree. Dat hbo opleidingen die goed aansluiten op mBo en maar twee jaar duren. Dan ben je hoger opgeleid dan wanneer je nog een mBo opleiding gaat volgen.
Het is als het ware de eerste twee jaar van een hbo opleiding die je afsluit met een diploma. Evt kan je op een later moment de laatste twee jaar hbo er achter aan doen (maar die zijn vaak pittiger met scriptie ed).
Gypsy schreef:Op je 18e puber je gewoon nog hoor.... De een heeft misschien een volwassener houding dan de ander, maar ik kan er genoeg opnoemen die er op hun 18e nog vrolijk een zootje van maakten zonder ooit aan de gevolgen te denken. Mijzelf incluis!
Haar kinderen, haar huis, haar manier van opvoeden. Een manier die voor hen blijkbaar werkt.