Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:50

Emmaa_ schreef:
Ik doelde meer op de grote meute die vegetarisch eet maar ondertussen wel op leren schoenen rondloopt, met een echt leren tas, met leren paardrijlaarzen en een leren zadel. Daar worden geen dieren voor geslacht?

Ik ben geen vegetarier hoor, maar wil hier wel even op reageren. Het wordt mensen vrij moeilijk gemaakt om helemààl geen dierlijke producten te gebruiken, want wat voor schoenen of zadel koop je dan..? Mensen zouden niet aangevallen moeten worden (en moraalridders genoemd) omdat ze zoveel mogelijk dierenlevens besparen door geen vlees te eten. Dat ze dan niet compleet ''out of their way'' gaan om ook andere dierlijke producten te vervangen, is gewoon jouw zaak helemaal niet.

Overigens woon ik nu nog bij mijn ouders dus heb ik maar te eten wat de pot schaft, maar zou ik wanneer ik op mezelf woon graag max. 2x per week vlees eten. Helemaal niet meer vind ik het te lekker voor, maar ik heb het helemaal niet elke dag nodig en hoef het ook niet per se elke dag dus dat ga ik dan ook niet doen.

Daarnaast is veel vlees eten ontzettend slecht voor het milieu.
Laatst bijgewerkt door Monchou op 11-04-15 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Appelmoes_11

Re: Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:51

Schoenen en zadel zijn nog goed te doen hoor. Ga eens bij dat asfalt nadenken... daar kan ik pas moeilijk een alternatief kiezen :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:52

Tillie20 schreef:
Kuggur schreef:

"Deels veganistisch"? Dat is net zoiets als "een beetje zwanger".
Iedereen is deels veganistisch.....

Beetje een onnodige opmerking, een zin verder lees je de verklaring. En daarbij ook de verklaring voor deze verwoording. Wat is het nut van jouw opmerking in deze?

Och ik wees hier even op het lachwekkende gebruik van het woord "veganistisch" in je bericht.
Je kunt verklaren wat je wil maar je bent veganist of niet, "deels" veganist is onzinnig.
Jij eet eieren en gebruikt melkproducten, dus je bent géén veganist.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 11-04-15 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

wendyenbram

Leuk dat vervangen voor plantaardige alternatieven... Hoe denk je dat plantaardig groeit? precies van Mest! en weet je hoe je aan dat mest komt? precies van dieren. En juist van dieren die gehouden worden op stal. of het nou stromest is of dunne mest (gier) Lachen hoor! jou vervanging van "dierenleed" groeit juist d.m.v. "dierenleed". Of gebruik je kunstmest? dan is jou plantaardige vervanging in ieder geval niet biologisch/ecologisch. OOO je hebt natuurlijk liever dat genetisch gemanipuleerd spul? vraag me af hoe gezond dat is op de lange duur.

Sorry hoor, maar het is geen dierenleed om dieren op stal te hebben. Stop dan maar met honden houden, vissen cavia`s, konijnen? Hoe groot je hokje ook is? hoe veel speelgoed er ook in hangt? het is en blijft een TE kleine ruimte! (dat wordt de boer toch ook verweten?) het enige geluk wat een boerderij dier dan nog heeft is dat zijn leven niet al te lang duurt ;-)

Felicxa

Martine_R schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik doelde meer op de grote meute die vegetarisch eet maar ondertussen wel op leren schoenen rondloopt, met een echt leren tas, met leren paardrijlaarzen en een leren zadel. Daar worden geen dieren voor geslacht?

Ik ben geen vegetarier hoor, maar wil hier wel even op reageren. Het wordt mensen vrij moeilijk gemaakt om helemààl geen dierlijke producten te gebruiken, want wat voor schoenen of zadel koop je dan..? Mensen zouden niet aangevallen moeten worden (en moraalridders genoemd) omdat ze hun steentje willen bijdragen door geen vlees te eten.

Waarom eet je dan het vlees niet? Als niemand vlees zou eten maar wel leren schoen etc zou kopen en dragen zouden we dat vlees toch gewoon weg moeten gooien? Dat is toch zonde van dat beest?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:53

Emmaa_ schreef:
Overigens vraag ik me af op wat voor schoenen de Bokt-moraalridders lopen, en wat voor paardrijlaarzen ze hebben. Waarvan is je zadel gemaakt?

Geen paardrijlaarzen, ik heb van die goedkope nepleren westernlaarsjes van de schoenenreus en verder vooral stoffen allstars, gympies en nog wat goedkope nepleren schoenen. Genoeg keus hoor! Alleen een paar degelijke wandelschoenen waar ik ruim 10 jaar mee doe, en dat geldt ook voor mijn zadel. Daarnaast zijn vooral schoenen gemaakt van een lagere kwaliteit leer, dus gewoon van vleeskoeien en melkkoeien die niet speciaal zijn gefokt vanwege hun vacht. Verder komt er hier geen onnodig leer in, en ook geen wol, geen bont op een jas/schoenen, en zelfs heel weinig melkproducten.
Ik hou sowieso niet van die wegwerpmaatschappij van tegenwoordig. Waarom hebben mensen elk jaar nieuwe schoenen nodig?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:53

Ik heb alleen de OP gelezen dus daar reageer ik op. Waarom eet ik vlees? Omdat ik een omnivoor oftewel een alleseter ben en dus ook vlees eet :)

Wel ben ik van mening dat je niet elke dag een stukje vlees op je bord hoeft te hebben en dus probeer ik minstens 1 keer in de week, maar meestal 2 keer in de week geen vlees te eten :)

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:54

Greetje63 schreef:
Myrthe2003 schreef:

Het slachtproces is eigenlijk wel redelijk goed geregeld vind ik. Vervoer naar het slachthuis is wel nog een punt van aandacht. Volgens mij wordt daar bij biologisch vlees niet echt aandacht aan besteed. En ik denk dat juist op dat punt wat betreft dierenwelzijn veel winst te boeken is.

Je quote mij maar haalt mijn tekst weg?

Marlinderooz klopt

Eigenlijk vind ik vissen jog wel het zieligst die worden leven laten stikken langzaam en met z'n allem in bakken gestopt terwijl sommige nog leven :=

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:55

Kuggur schreef:
Och ik wees hier even op het lachwekkende gebruik van het woord "veganistisch" in je bericht.
Je kunt verklaren wat je wil maar je bent veganist of niet, "deels" veganist is onzinnig.

Waarom? Omdat jij dat zegt. Dan vind jij het maar onzinnig ;)
Het was de best begrijpbare manier om uit te leggen wat mijn dieet is. Fijn dat je er in ieder geval om hebt kunnen lachen (:

EDIT: Ik zie net dat je je bericht hebt aangepast. Ik consumeer geen koemelk. Ik consumeer soja, rijst of amandelmelk. Ik consumeer soja room. Ik consumeer plantaardige boter. Ik consumeer heel soms een ei van kippen die hier in de buurt staan(Dat komt neer op ongeveer 2 eieren per maand). Verder ga ik niet alle ingrediënten uitzoeken bij bijvoorbeeld koekjes. Dat is een eigen keuze. Bestaat iets echter voor een aanzienlijk deel uit iets dierlijks, dan pak ik het niet.
Laatst bijgewerkt door Tillie20 op 11-04-15 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariett
Blogger

Het is toch gewoon mensen hun eigen verantwoordelijkheid wat ze zelf eten? Ik word er ook wel eens gek van dat mensen het zo verschrikkelijk vinden dat ik geen vlees eet. Ze gaan me dan overhalen om wél vlees te eten, want het is gezonder volgens hen.
Nou dwing je met dit topic om mensen geen vlees te laten eten? Lijkt een beetje op het topic over Jehova-getuigen vind ik :+

Bovendien kunnen sommige mensen écht niet zonder vlees. Er is niet helemaal bekend waarom niet, sommige mensen zeggen dat het aan de bloedgroep ligt, andere mensen hebben weer een andere hypothese. Die worden gewoon futloos van geen vlees.

Het enige waar ik me aan kan ergeren is als mensen geen paardenvlees willen eten en verder alles wel, want paardenvlees is zó zielig :j

Monchou

Finliox schreef:
Martine_R schreef:

Ik ben geen vegetarier hoor, maar wil hier wel even op reageren. Het wordt mensen vrij moeilijk gemaakt om helemààl geen dierlijke producten te gebruiken, want wat voor schoenen of zadel koop je dan..? Mensen zouden niet aangevallen moeten worden (en moraalridders genoemd) omdat ze hun steentje willen bijdragen door geen vlees te eten.

Waarom eet je dan het vlees niet? Als niemand vlees zou eten maar wel leren schoen etc zou kopen en dragen zouden we dat vlees toch gewoon weg moeten gooien? Dat is toch zonde van dat beest?

Zoals ik al zei, dat vlees eet ik wèl, graag zelfs :D
In het extreme geval dat iedereen vegetarier zou worden, zou dat vlees eventueel naar vleesetende dieren (zoals honden en katten) kunnen gaan en naar mensen die er medisch gezien niet zonder kunnen. Maar ìk heb er niets op tegen dat je een stukje vlees eet hoor, dus ga gerust je gang ;)
Laatst bijgewerkt door Monchou op 11-04-15 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:57

Plantaardig voedsel en bijvb soja producten produceren is ook ontzettend slecht voor het milieu dus dat argument dat vlees belastend is voor het milieu is daarmee gelijk getrokken. Ik eet vlees ja, maar hoef dat niet persee elke dag. Dat maakt mij dan een flexitariër.
Ik houd van dieren ja, heb 2 katten en een paard. Mijn katten krijgen gewoon kattenvoer dat ze nodig hebben, vegatarisch voer voor katten wie bedenkt zoiets krankzinnigs zeg.

Heb ook een leer zadel, leren laarzen, jophurs en gewone schoenen. Simpelweg omdat dat veel meer comfort geeft en ook beter voor je voeten is.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 11-04-15 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:57

wendyenbram schreef:
Leuk dat vervangen voor plantaardige alternatieven... Hoe denk je dat plantaardig groeit? precies van Mest! en weet je hoe je aan dat mest komt? precies van dieren. En juist van dieren die gehouden worden op stal. of het nou stromest is of dunne mest (gier) Lachen hoor! jou vervanging van "dierenleed" groeit juist d.m.v. "dierenleed". Of gebruik je kunstmest? dan is jou plantaardige vervanging in ieder geval niet biologisch/ecologisch. OOO je hebt natuurlijk liever dat genetisch gemanipuleerd spul? vraag me af hoe gezond dat is op de lange duur.

Planten leven echt niet alleen van dierlijke mest! Een heel grote bron van voeding voor planten is compost; dus gecomposteerde groente en fruitresten, en verder gebruiken boeren groenbemesting om voeding in de grond te brengen. Afwisselen van gewassen brengt ook bepaalde voedingsstoffen in de grond, zo geven bonen stikstof af bijvoorbeeld.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:59

Martine_R schreef:
Finliox schreef:

In het extreme geval dat iedereen vegetarier zou worden, zou dat vlees eventueel naar vleesetende dieren (zoals honden en katten) kunnen gaan en naar mensen die er medisch gezien niet zonder kunnen. Maar ìk heb er niets op tegen dat je een stukje vlees eet hoor ;)

Ik bedoelde je ook meer algemeen hoor :D
Maar als je een vegetariër of veganist bent omdat het allemaal zo zielig is, dan moet je ook geen leer oid kopen, want daar moeten ook dieren voor worden geslacht. Dat vind ik gewoon zo ontzettend krom.

wendyenbram

Maar het overgrote deel is toch echt dierlijke mest (ben zelf boer) en om bepaalde mossen weg te werken, gebruikt met zure varkens gier. om vruchtbare grond te maken koeien/paardenmest. En zo meer.

Appelmoes_11

Het is tegenwoordig zelfs vaak omgedraaid: vlees als bijproduct van de leerindustrie. De tijd dat leer nog een restproduct was is ondertussen voorbij.

wendyenbram schreef:

Sorry hoor, maar het is geen dierenleed om dieren op stal te hebben. Stop dan maar met honden houden, vissen cavia`s, konijnen? Hoe groot je hokje ook is? hoe veel speelgoed er ook in hangt? het is en blijft een TE kleine ruimte! (dat wordt de boer toch ook verweten?) het enige geluk wat een boerderij dier dan nog heeft is dat zijn leven niet al te lang duurt ;-)

Goed punt heb je daar :j Biologische mest is bij mijn weten altijd dierlijk, dus plantaardige biologische producten zijn dmv dierlijke mest gekweekt. Je kunt ook mensenmest gebruiken, maar dat wordt nog niet op grote schaal toegepast. GMO is trouwens weer iets anders, dat is het organisme zelf.

Overigens ben ik eigenlijk ook tegen het houden van huisdieren, inclusief paarden, maar ik vind dat toch wel anders dan een dier houden voor hun producten. Helemaal als ze daarvoor ook nog eens dood moeten. De meeste huisdieren vervelen zich dood geloof ik, maar in principe kunnen ze heel redelijk af zijn.
Als iemand zich (terecht) afvraagt wat ik dan in godsnaam op een paardenforum doe: zoals je in mijn profiel kunt zien heb ik een pony, al bijna tien jaar. Verkopen en slachten zijn nou ook niet echt veganistische opties, dus probeer ik haar leventje maar zo aangenaam mogelijk te maken :D

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 21:00

Kuggur schreef:
Weer zo´n typisch topic; TS lanceert een omstreden stelling, en pakt de popcorn om te zaak eens rustig aan te kijken. Zonder de moeite te nemen antwoord te geven op verschillende kritieken op de OP.
Ik zou wel eens van haar willen weten hoe je als "dieren liefhebber" dan carnivoren kan houden, zoals ze zelf doet. Maar ik vermoed dat ik lang zal kunnen wachten op antwoord.

Nee, hoor. TS was gewoon even aan het douchen := Ik verwachtte twee reacties, geen drie pagina's.

Ik vind het interessant om te zien dat mensen direct allerlei kritieken op mij leveren zonder dat ik ook maar iets over mijn eigen situatie heb gezegd. Misschien eet ik wel vlees := Ik heb ook de OP even aangepast.

Mijn hond krijgt inderdaad vlees. Maar dat is omdat hij niet zonder vlees kan, waar wij mensen dat prima kunnen. Ik vind een verschil tussen een enorme aanpassing (ALLES diervriendelijk) en een kleine en erg simpele aanpassing (vegetariër worden).

De reden dat ik dit topic open is omdat ik het een interessante discussie vind, that's it :=

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:00

Ik houd van dieren maar toch eet ik vlees. Ik ben echt heel, heel lang vegetariër geweest en ik eet nog steeds niet heel veel vlees, maar ik eet het wel. En ik voel me niet slecht en ook niet schuldig. Ik kan heel makkelijk 's middags de potlammetjes knuffelen en 's avonds een lamsrackje eten.

Dieren leven op een ander niveau dan wij. Niet boven of onder, maar anders. En ervaren de dood dus ook niet zoals wij. Ik vind de lammetjes op stal zo lief en ik vind het ook echt niet leuk als ze worden afgevoerd, maar ik ben blij dat ze intens zijn geknuffeld en op het land hebben gespeeld.

Als ik zou mogen kiezen, dan zou Abel, als zijn tijd daar is, ook geslacht worden voor eigen gebruik. Ik heb liever dat ik zelf mijn paard eet, dan iemand die niet weet wat voor fantastisch dier het was.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:00

Ineke2 schreef:
Plantaardig voedsel en bijvb soja producten produceren is ook ontzettend slecht voor het milieu dus dat argument dat vlees belastend is voor het milieu is daarmee gelijk getrokken. Ik eet vlees ja, maar hoef dat niet persee elke dag. Dat maakt mij dan een flexitariër.
Ik houd van dieren ja, heb 2 katten en een paard. Mijn katten krijgen gewoon kattenvoer dat ze nodig hebben, vegatarisch voer voor katten wie bedenkt zoiets krankzinnigs zeg.

Heb ook een leer zadel, leren laarzen, jophurs en gewone schoenen. Simpelweg omdat dat veel meer comfort geeft en ook beter voor je voeten is.

Dat is absoluut niet waar, ik kopieer even een oudere reactie van me:
"Sojamelk is slecht is niet echt een onderbouwde uitspraak. Het klopt dat er onder andere in Brazilië oerwoud wordt gekapt(waarvan 70% bestemd is voor Sojateelt). Echter is de VS(met 42%) de grootste teeler van Soja. 90% van de Soja die ons land binnenkomt gaat direct in veevoeding. De andere 10% wordt verwerkt tot sojamelk. Omdat de mensen die sojamelk kopen vaan bewuster zijn ingesteld gebruiken de MEESTE producenten alleen 'verantwoorde' soja uit de VS of China. Die van de Lidl valt hier niet onder, maar nog altijd beter dan koemelk voor zowel het milieu als dierenwelzijn. Dat het slecht is voor je op hormonaal vlak is absoluut niet waar. Er is hier onderzoek naar gedaan, en het stofje wat in soja zit activeert alleen in héle lichte maten de receptoren voor oestrogeen (en hier komt het:) wanneer oestrogeen afwezig is op dat moment. Aangezien zowel mannen als vrouwen oestrogeen in hun lichaam hebben heeft dit stofje absoluut geen aantoonbaar effect op het menselijk lichaam. Veel mensen schrijven iets op internet zonder goed achtergrond informatie te zoeken wat ook BEWEZEN is. Dat een stofje op oestrogeen lijkt, betekend niet dat het werkt als oestrogeen. Doe dus altijd je onderzoek via meerdere bronnen als je op zoek bent naar info over bepaalde onderwerpen "

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:01

Ineke2 schreef:
Plantaardig voedsel en bijvb soja producten produceren is ook ontzettend slecht voor het milieu dus dat argument dat vlees belastend is voor het milieu is daarmee gelijk getrokken.

Wist je ook dat bijna alle soja die wereldwijd wordt verbouwd naar de veeteelt gaat als veevoer?
Als er niet zo veel vee was dan zouden er geen regenwouden meer hoeven worden gekapt, dan zouden mensen in Afrika geen honger meer hebben.. Al die soja gaat naar onze koeien.. Al die mais die wij hier als veevoer verbouwen, daar kun je heel nederland heel lang mee van voedsel voorzien!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:03

Finliox schreef:
Martine_R schreef:

In het extreme geval dat iedereen vegetarier zou worden, zou dat vlees eventueel naar vleesetende dieren (zoals honden en katten) kunnen gaan en naar mensen die er medisch gezien niet zonder kunnen. Maar ìk heb er niets op tegen dat je een stukje vlees eet hoor ;)

Ik bedoelde je ook meer algemeen hoor :D
Maar als je een vegetariër of veganist bent omdat het allemaal zo zielig is, dan moet je ook geen leer oid kopen, want daar moeten ook dieren voor worden geslacht. Dat vind ik gewoon zo ontzettend krom.

Tja.. ik vind het wel meevallen. Het wordt veganisten vrij moeilijk gemaakt natuurlijk, er is gewoon veel aanbod van leer en wat minder van goede kunststof producten.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:05

Ik eet ook vegetarisch, omdat ik het niet nodig heb, en ik het dus nutteloos vind. Waarom ben ik belangrijker dan een dier? Hoezo zou ik dat dier opeten, wat dus nog een leven had? Ik kan prima zonder, en heb er ook een hekel aan als mensen mij vertellen dat ik niet gezond kan zijn.
Ik eet nu vanaf ongeveer mijn 4e levensjaar vegetarisch, wat nu zo'n 12 jaar lang is. Ik heb hier ook zelf voor gekozen. Ik weet dat dat vreemd klinkt, maar ik had ham op brood, en ik vroeg waar het van kwam. Mijn moeder legde toen uit dat dit van een varken was, en dat die ervoor dood was gegaan. Toen hoefde ik dus geen vlees meer. Voordeel was dat mijn moeder al vegetariër was.

Heb dus ook geen behoefte aan vlees, als ik het zie of ruik vind ik het al vies, en zielig. Ook eet ik trouwens geen stremsel of gelatine, en ook probeer ik weinig melk te drinken.
En de vegetarische burgers van de AH zijn zooooo overheerlijk :Y) <3 <3 <3 <3

Ik heb trouwens altijd stof schoenen, enkel een leren zadel en hoofdstel, dit vind ik al niet zo grappig :(
Laatst bijgewerkt door mignonne2403 op 11-04-15 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:05

Merken als Alpro, Provamel etc. halen hun soja uit Frankrijk, waar geen Amazonewoud gekapt hoeft te worden. Dit omdat hun achterban over het algemeen donders goed onderzoekt wat ze eten.

Leer vermijden is echt niet zo moeilijk. Ik erger me meer aan die 20% wol in vrijwel alle leuke jassen...

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 21:07

Oh en trouwens, de mensen die roepen dat ik/'we' geen idee hebben... Ik heb op een varkensstal gewerkt zodat ik zou weten waar ik het over had. Dus ja, dat weet ik nu. Misschien nog niet helemaal eerlijk omdat ik maar één stal heb gezien, maar ik ben dus wel degelijk op een varkensstal geweest. En op een biologische kalverenhouderij :j

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:09

Omdat de OP een tikkeltje provocerend is, dan ook een tikkeltje provocerend antwoord. Ik hou van dieren, in welke vorm dan ook.

Ik heb snijtanden, hoektanden en een darmstelsel dat evolutionair gemaakt is om zowel plantaardig voedsel te verwerken als vlees. Waarom zou ik geen vlees eten?!? Ik heb vlees nodig om gezond te kunnen leven. Wel met mate, teveel is ook niet gezond.