Gemeentelijke + waterschapbelastingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:33

hier 460 gemeentelijke belastingen voor een eensgezinswoning/huishouden....tja betalen moeten er allemaal :7

waterschap is hier apart... zo'n 70 euro per jaar, maar dat zit verrekend in de prijs van het water.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:35

Uhh hier ook inderdaad. Dan bedoel ik wat anders denk ik.

Even gegoogled, en hier bestaat de aanslag uit afvalstoffenheffing, eventuele ozb en waterzuiverings/watersysteemheffing.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:41

Ik heb vorig jaar ontheffing gekregen voor de gemeentelijke- en waterschapsbelastingen, door te weinig inkomen. Ik was uitwonende student (20 jaar), werkte en studeerde hard, en kon het simpelweg niet opbrengen. Ik heb ontzettend veel papierwerk in moeten leveren incl. salarisstroken en bankafschriften van een half jaar. In december uiteindelijk uitsluitsel gekregen en de aanbetalingen die ik had gedaan (alvast een klein deel van het bedrag) netjes terug gekregen. Nu ben ik bezig datzelfde te regelen voor dit jaar... heeft me vorig jaar 600,- gescheeld (die ik ook echt niet kon missen... je krijgt niet zomaar ontheffing).

Hannanas

Re: Gemeentelijke + waterschapbelastingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:49

Helaas.. Hier werd het ook wit om mijn neus.
Ik voldoe aan kwijtschelding.. Ware het niet dat mijn ontzettend lieve geweldige ouders mij kort geleden een auto gegeven hebben.. Die op mijn naam staat..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:59

[quote="Hannanas"]Helaas.. Hier werd het ook wit om mijn neus.
Ik voldoe aan kwijtschelding.. Ware het niet dat mijn ontzettend lieve geweldige ouders mij kort geleden een auto gegeven hebben.. Die op mijn naam staat..[/quote

Volgens mij mogen ze je auto helemaal niet meenemen in de kwijtschelding. Alleen het saldo van je rekening maar daar mag vaak niet meer dan één maand huur op staan.
Even een tip voor volgend jaar, zorg dat er voor 1 november bijna niets op je bankrekeningen staat, 500 euro is al bijna te veel. Vaak moet je van drie maanden afschriften inleveren. Even in verdiepen en dan heb je al snel een paar honderd euro verdient.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:01

bigone schreef:
Hannanas schreef:
Ik voldoe aan kwijtschelding.. Ware het niet dat mijn ontzettend lieve geweldige ouders mij kort geleden een auto gegeven hebben.. Die op mijn naam staat..

Volgens mij mogen ze je auto helemaal niet meenemen in de kwijtschelding. Alleen het saldo van je rekening maar daar mag vaak niet meer dan één maand huur op staan.
Even een tip voor volgend jaar, zorg dat er voor 1 november bijna niets op je bankrekeningen staat, 500 euro is al bijna te veel. Vaak moet je van drie maanden afschriften inleveren. Even in verdiepen en dan heb je al snel een paar honderd euro verdient.

Jawel hoor, auto moet je gewoon invullen als je die hebt..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:06

Jawel. Hier mag je "bezit" niet hoger zijn dan 2000€. Nou bezit ik alleen mijn prachtige autootje, maar die is wel meer waard dan dat.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:29

bigone schreef:

Adviseer jij nou mensen om te gaan frauderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:31

lifaya schreef:
Oegstgeest is idd ook erg duur geloof ik.

Als ik de rekening nu betaal maar dan alsnog vraag of ze het kwijtschelden, krijg ik het geld dan terug?

Als het goed is kan je via de website van zowel de Gemeente als het Hoogheemraadschap digitaal vrijstelling aanvragen met behulp van een rekentool.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:38

Hannanas schreef:

Dan voldoe je dan toch niet aan de voorwaarden? Ik begrijp dat het jammer voor je is, dat je niet in aanmerking komt voor kwijtschelding. Alleen als je een auto krijgt, dan lijkt mij dat logisch dat die op jou naam staat.
Laatst bijgewerkt door tjady op 04-04-15 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:39

Hannanas schreef:
Jawel. Hier mag je "bezit" niet hoger zijn dan 2000€. Nou bezit ik alleen mijn prachtige autootje, maar die is wel meer waard dan dat.

Is het niet de dagwaarde

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:05

Authentic schreef:
bigone schreef:

Iemand die 10.000 op de bank heeft zal dit gewoon kunnen betalen maar er zijn ook veel mensen die bijna niet rond kunnen komen en als die er twee euro teveel op hebben staan dan krijgen ze niets en ik vind dat die mensen wel een meevaller kunnen gebruiken. Dus ja, je kunt het fraude noemen en dat is het ook. Maar zo zijn er nog veel meer voorbeelden, ouders kopen huizen, verhuren die aan kinderen voor het maximum dat mag en zij vragen huursubsidie aan terwijl er via een omweg de betaalde huur weer terug vloeit naar de kids. Zo wonen ze heel goedkoop. Mensen met een goedlopende eigen zaak, op papier zorgt de boekhouder dat ze weinig tot niets hebben en zo krijgen hun kinderen de volledige aanvullende beurs terwijl pa en ma alle twee in een hele dikke auto rijden en kids lopen in de duurste kleding enzenz, daar heb ik veel meer moeite mee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:16

Ik heb altijd moeite met frauderen en vind het schandalig als mensen tips geven om dat te doen.

Wat ik wel heel apart vind in mijn gemeente dat je evenveel gemeentelijke belasting betaald bij 3 als bij 6 personen, maar van 1 naar 2 personen verschilt wel :+
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-04-15 18:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:20

Ik krijg ook een beetje jeuk van fraude :o

Wij hadden 560 voor een meerpersoons huishouden, wel huur. Viel me allessindsmee :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:24

Ach, voor een hoekhuis in een dorp in Friesland betaal ik 920 euro aan de gemeente....
Waterschap moet nog komen....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:36

Liezel1 schreef:
Ach, voor een hoekhuis in een dorp in Friesland betaal ik 920 euro aan de gemeente....
Waterschap moet nog komen....

Alleen afvalstoffenheffing? Of ook de OZB erbij?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:01

Ook OZV

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:04

Authentic schreef:
bigone schreef:

Dat noemen ze in België gewoon gebruik maken van de achterpoortjes ... ;-)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:12

tjady schreef:
Hannanas schreef:

Dan voldoe je dan toch niet aan de voorwaarden? Ik begrijp dat het jammer voor je is, dat je niet in aanmerking komt voor kwijtschelding. Alleen als je een auto krijgt, dan lijkt mij dat logisch dat die op jou naam staat.

Nouja, het is toch zonde. Ivm niet het eigen vermogen om zo'n dure aanschaf te doen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:20

Tuurlijk is het jammer dat je er net naast grijpt. Zo gaat dat helaas wel eens.

Ik ben trouwens net als andere hier in het topic zwaar tegen fraude. Regels zoals kwijtschelding zijn gemaakt en ja daar zit een max aan. Ga je over die max dan hebt je er geen recht op. Ook al geeft bigone aan dat er veeeeeeeeeeel ergere gevallen van fraude zijn, dat vind ik geen vrijbrief om zelf te frauderen.

Hannanas dat geldt hier natuurlijk niet voor jou dat van fraude.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:23

tess_84 schreef:
Dat noemen ze in België gewoon gebruik maken van de achterpoortjes ... ;-)

Ja, maar zo noemen al die multinationals die Nederland gebruiken om belasting te ontwijken het ook. "Het mag toch? We maken gewoon handig gebruik van de mogelijkheden."

De intentie doet er ook toe, en het omzeilen van belasting, zeker voor diensten waar je wel gewoon gebruik van maakt (tenslotte ligt er naar alle waarschijnlijkheid een riolering en wordt je afval opgehaald), vind ik niet per se de juiste weg.

Hoezeer ik ook meeleef met mensen die het financieel moeilijk hebben.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:37

Ik ben an sich ook tegen fraude, maar als ze nu eens die gigantische achterpoorten voor de grote bedrijven dicht gooien, hoeven ze het geld niet te komen halen bij degenen die nu al moeten krabben om rond te komen...

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:41

bigone, heb je wel eens nagedacht over hoe iemand een goedlopende zaak heeft of hoe iemand 10.000 euro op de bank krijgt??
lekker makkelijk praten zeg, er zijn ook nog mensen die gewoon werken...
Mijn man maakt werkdagen van ruim 12 uur en ik sta met 2 hernia's en hielspoor op koude tochtige markten te werken in de vis.
Ja wij hebben ook geld op de bank staan maar werken daar wel heel hard voor.

Onze aanslag dit jaar telt maar liefst ruim 1100 euro en ik word daar niet blij van.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:47

Hier 851 + 184 (hondenbelasting) + 290 waterschapsbelasting (appartement, partner en 2 kinderem)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:51

connie64 schreef:
bigone, heb je wel eens nagedacht over hoe iemand een goedlopende zaak heeft of hoe iemand 10.000 euro op de bank krijgt??
lekker makkelijk praten zeg, er zijn ook nog mensen die gewoon werken...
Mijn man maakt werkdagen van ruim 12 uur en ik sta met 2 hernia's en hielspoor op koude tochtige markten te werken in de vis.
Ja wij hebben ook geld op de bank staan maar werken daar wel heel hard voor.

Onze aanslag dit jaar telt maar liefst ruim 1100 euro en ik word daar niet blij van.

Connie64, indien je mijn bericht goed had gelezen dan zie je dat dit niet voor iedere hardwerkende ondernemer geld. Dit specifieke geval ken ik toevallig, de mensen hebben heel veel maar weten het zo op papier te krijgen dat de kinderen alle drie een volledig aanvullende beurs gekregen hebben. Het bedrijf heeft ook een woning in de studenten stad dus ze wonen ook nog eens gratis. Deze man maakt ook gebruik van de mazen van de wet en zo zullen er meer zijn. Alles staat op naam van de zaak, de Porsche , de wagen van ma , een Range Rover en de dochters hebben alle twee een mini. Maar ze hebben voor de belasting helemaal niets ;) . Ze hebben gewoon een geweldig financieel adviseur, kost wat maar dan krijg je blijkbaar ook wat. Iets wat legaal mogelijk is kan ik geen fraude noemen maar het lijkt er wel veel op en ja, iemand die 1000 euro bezit krijgt vaak in Februari geen cent terug van alle belastingen die er op de deurmat vallen. En daar heb ik geen moeite mee als ze een paar honderd euro er af halen om zo kwijtschelding te kunnen aanvragen.