Verdeling financien binnen een relatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 12:16

vuurneon schreef:
Haha mijn man zal ook gewoon fijn voor zijn kind zorgen hoor, maar ik vond het wel aandoenlijk naïef hoe hij soms over zaken denkt :') Zijn moeder deed alles voor hem, dus gut... Hij moest er ook even aan wennen dat zijn kleding niet magisch schoon in de kast kwam en nu dus bleven liggen :') Hij doet alles voor mij nu ik heel weinig kan en hij zal ook nooit klagen over dat hij moet betalen voor de paarden. Wij hebben voor elkaar gekozen, in voor -en tegenspoed. De zaken worden niet op een weegschaal gelegd, het wordt gewoon verdeeld hoe het handig uitkomt. Of het nou om geld gaat of het huishouden.

En das hier dus ook zo behalve het moeder-deel. :D manlief heeft al vroeg (14 jaar) voor zichzelf moeten zorgen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 12:35

Wij zijn al begonnen met een enorm verschil, en zodoende onder huwelijks voorwaarden getrouwd (koude uitsluiting). In eerste instantie kochten we samen een eengezinswoning (2012), maar toen mijn man ernstig ziek werd en een zorgwoning nodig had heb ik zelf halsoverkop een paar maanden later een zorg-appartement aangekocht voor ons gezin. Huidige huis staat dan ook alleen op mijn naam, evenals het ontroerend goed en andere zaken dat ik daarnaast nog bezit.

Ik los 'ons' huis volledig af, en ons gezin profiteert mee van de lagere lasten en bepaalde fiscale constructies en dividenden. In praktijk komt het er meestal op neer dat ik degene ben die woning, auto, paarden, kleding voor het gezin, gemeentelijke lasten e.d. betaal, en hij zijn eigen (dure) hobby's, sportclubjes van de kinderen (zwemlessen, ponyrijden, muziekles), de dierenartsrekeningen, vakanties, nieuwe meubels e.d.
In praktijk zijn mijn kosten velen malen hoger, en heeft hij ook nog eens de mogelijkheid om maandelijks aanzienlijke bedragen te sparen (doet dit overigens niet). Dat vind ik zijn verantwoordelijkheid, en zo heb ik de mijne genomen door voor mezelf en de kinderen alles goed te regelen.

Ik vind het onzin om te denken dat je een 'slechte' relatie zou hebben zodra je de financiele zaken scheidt. In ons geval is alles op papier gescheiden en verrekend, maar als de één in nood zit springt de ander zonder dubben bij. Zo hadden wij nimmer 'samen' het noodzakelijke appartement aan kunnen kopen omdat ik mijn privégeld niet in de gezamenlijke boedel wilde brengen en een hypotheek via de bank te lang zou duren, uiteindelijk heb ik er dus voor gekozen om het in mijn eentje te financieren: Ik behoud mijn centjes, hij de voordelen die de aankoop brengt. Voor ons werkt dit voor nu gewoon het beste.

VogeltjeM

Re: Verdeling financien binnen een relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 13:03

Bij ons gaat alles op één grote hoop (gezamenlijke lopende en spaarrekening). Er zijn teveel dingen om rekening mee te houden, want inderdaad wat Spatter zegt: wat als jij niet de carrière hebt gemaakt die je eigenlijk had kunnen maken, vanwege óók zíjn kinderen? En dat jij minder werkt ook om voor óók zíjn kinderen te zorgen? En wat als jij twee dagen minder in de week werkt om het huishouden bijv. geheel te kunnen doen? Dan heeft hij alles en jij niets, terwijl het net zo goed zijn kinderen/huishouden zijn. In het geval van een scheiding (waarvan ik hoop dat het nooit gebeurt, maar waarvan ik wel de mogelijkheid erken) heb je jezelf dan mooi weggecijferd en kom je er zéér bekaaid vanaf, dat is gewoon oneerlijk. Ook vonden we het beiden veel praktischer om alles op één hoop te gooien en daar verder niet over na te hoeven denken. Hij gunt me mijn paarden gelukkig helemaal, maar ik weet ook hoeveel ik binnenbreng per maand en mijn paarden bekostig ik dus in principe zelf, ook al gaan ze van onze gezamenlijke rekening. Andersom gun ik hem ook alles. Mocht één van ons minder gaan werken voor kinderen, dan bekostigt hij misschien wél mijn hobby, of ik de zijne. Dat is dan maar zo, er zijn meer manieren om bij te dragen dan enkel in geld. We doen het al jaren naar tevredenheid op deze manier :)

We hebben onze zaken wel notarieel goed laten regelen, omdat mijn vriend ZZP'er is, net zoals de man van Ayasha. Er bestaan daarvoor wel degelijk constructies. Wij hebben als het ware de 'gemeenschap van goederen'-beleving :') , maar hebben officieel huwelijkse voorwaarden, die rekening houden met zowel zijn als mijn belangen in het geval van een scheiding, een mogelijk faillissement als ZZP'er of een mogelijk overlijden van één van ons. Allemaal dingen waarvan je hoopt dat ze niet gebeuren, but still... Better safe than sorry.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 13:04

Hier is er eigenlijk nooit wat besproken of afgesproken over financiën. Loon kwam op onze eigen rekeningen binnen maar dat ging ook makkelijk naar de ander z'n rekening als dat nodig was. Verder hadden we ook vrij snel een gezamenlijke rekening maar daar gebeurde niet heel veel mee.
Grotere uitgaven gingen de ene keer van mijn rekening en de andere keer van de ander.
Nu ligt alles gewoon op een grote hoop, verdeeld over 6 rekeningen (in Nederland en Frankrijk een deel) en dat wisselt net zo makkelijk, net wie waar wat nodig heeft.

Hier dus eigenlijk nooit problemen gehad over iets

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 13:08

Wij hebben testamentair ook de koude uitsluiting geregeld maar dan met het oog op onze kinderen. Ik heb geen hekel aan hun partners, absoluut niet maar wanneer één van onze kids zou overlijden dan gaan de bezittingen over op hun eventuele kinderen en anders naars broers of zussen. Bij onszelf gaat alles op één grote bult.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 13:28

Bij ons gaat alles op een bult, wat van hem is is van mij en andersom. De ene week brengt hij meer binnen de andere week ik.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:28

Hier dus al jaren alles op een hoop.

Nu erfde ik vorig jaar ineens van een peettante.
Ze had gevraagd of ik haar crematie wilde regelen omdat ze geen partner meer had en nooit geen kinderen heeft gehad.
Kwam ik bij de notaris en die vroeg: U bent "gewoon getrouwd?"
Ja, alles wat ik geerft heb is ook voor hem en het is een behoorlijk bedrag maar we hebben gewoon gekeken waar we het aan uit zouden willen geven.

Hadden we altijd alles gescheiden gedaan , had ik nu ineens een enorme spaarpot :P
Maar dan?
Ik royaal op vakantie en hij thuis blijven?
Zou ik daar gelukkig van worden? :n

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:35

Ik vind het wel interessant om te lezen hoe iedereen zijn geldzaken heeft geregeld.
Op dit moment is bij ons de situatie dat hij een koopwoning heeft, waar ik wel in woon maar verder niets op mijn naam staat. Hij betaalt dus de hypotheek, gwl, VvE etc. Ik betaal de gemeentelijke belastingen. Waterschap gaat door de helft. Ik betaal de boodschappen en huishoudelijke dingen.

Wij zijn op dit moment bezig met dit huis te verkopen en aan het sparen voor een ander huis. We werken allebei fulltime, maar hij brengt meer in dan ik. We hebben allebei onze eigen auto, betalen we allebei zelf. Daarnaast kan ik dus een groot deel van mijn inkomen sparen. Deels voor mezelf, dus op een nieuw geopende spaarrekening voor 'ons'. Deze rekening is voor een volgend huis.
Ik ben dus wel iemand die graag een eigen rekening heeft om z'n eigen ding van te doen en daarnaast een gezamenlijke rekening voor de vaste lasten en gezamenlijke dingen.

Als we een ander huis hebben, wordt dit een huis met een hypotheek op allebei onze namen en gaan we het ook ander regelen met de financiën. Maar hoe...? Ik vind de constructie van TS wel een optie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:37

spatter schreef:
Hadden we altijd alles gescheiden gedaan , had ik nu ineens een enorme spaarpot :P
Maar dan?
Ik royaal op vakantie en hij thuis blijven?
Zou ik daar gelukkig van worden? :n

Ehm, wij hebben het ook gescheiden en gaan ook nog gewoon samen op vakantie hoor :') Dat je je financiën gescheiden hebt, staat los van hoe je verder je relatie hebt samen. Er loopt echt geen streep door ons huis heen :')
Daarnaast als 1 van ons het even niet redt, stort de ander zo even wat geld, dan is het niet van 'ja pech he?'

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:45

EkmiC schreef:
Ik vind het wel interessant om te lezen hoe iedereen zijn geldzaken heeft geregeld.
Op dit moment is bij ons de situatie dat hij een koopwoning heeft, waar ik wel in woon maar verder niets op mijn naam staat. Hij betaalt dus de hypotheek, gwl, VvE etc. Ik betaal de gemeentelijke belastingen. Waterschap gaat door de helft. Ik betaal de boodschappen en huishoudelijke dingen.

Wij zijn op dit moment bezig met dit huis te verkopen en aan het sparen voor een ander huis. We werken allebei fulltime, maar hij brengt meer in dan ik. We hebben allebei onze eigen auto, betalen we allebei zelf. Daarnaast kan ik dus een groot deel van mijn inkomen sparen. Deels voor mezelf, dus op een nieuw geopende spaarrekening voor 'ons'. Deze rekening is voor een volgend huis.
Ik ben dus wel iemand die graag een eigen rekening heeft om z'n eigen ding van te doen en daarnaast een gezamenlijke rekening voor de vaste lasten en gezamenlijke dingen.

Als we een ander huis hebben, wordt dit een huis met een hypotheek op allebei onze namen en gaan we het ook ander regelen met de financiën. Maar hoe...? Ik vind de constructie van TS wel een optie.

Even hypothetisch , als je nu uit elkaar gaat krijg je niets en terecht. Maar stel dat je over twee jaar een andere woning koopt samen, hij brengt 25.000 in en jij 50.000 , dan kun je dit wel vast laten leggen natuurlijk. Relatie moet je vooral niet door een roze bril bekijken maar zeker ook zakelijk behandelen. Natuurlijk ben je uit liefde van plan om samen een bestaan op te bouwen maar gaat het fout dan is een goede regeling iets waar je nog enig plezier van hebt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:47

Nou , als ik de verhalen zo lees werkt het wel degelijk zo.
Ik heb jaren niet gewerkt , de kinderen verzorgt , de boekhouding geregeld voor de smederij(maarja dat is onbetaald) en het huishouden gedaan.
Daarbij had ik 4 a 5 paarden voor mezelf, manlief rijdt niet en doet ook niks verder met paarden.
Ik ga/ging op wedstrijd enz.

Had dus nooit gekund aangezien ik zelf geen rooie cent binnen bracht al die jaren.

En ik zie het aan mijn zus, die heeft dezelfde constructie die jullie noemen.
Hij verdient een pak minder als zij en dus gaat zij niet alleen met haar man op vakantie maar ook nog met mijn moeder en nog eens met een vriendin want ja haar potje kan dat betalen, zijne niet.
Zij kan door het geld wat zij overhoudt na de gemeenschappelijke pot gevuld te hebben, meer doen omdat ze meer overhoudt en dus geeft ze die uit aan dingen die zij leuk vindt.
Nu is ze zonder werk komen te zitten, ben heel benieuwd hoe dat gaat lopen de komende jaren als blijkt dat ze niet meer aan het werk komt voor hetzelfde salaris.
Kijken of ze die gescheiden beurs nog steeds zo leuk vindt als hij straks meer heeft.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:52

Maar dat ligt niet aan gescheiden financiën, ligt eraan hoe je de relatie inricht met z'n tweeën. Wij leggen niets op de weegschaal en mijn man betaald ook mijn paard. Onze relatie is niet anders omdat wij geen 1 pot hebben :') En als mensen wel afspreken; oke, ik verdien meer dus nadat ik mijn deel van de lasten heb betaald doe ik mooi wat extra met mijn geld dan is dat ook prima. In een relatie heb je natuurlijk vaak ook nog een 'ik'.
Ik snap die logica echt niet dat gescheiden financiën ook gelijk staat voor gescheiden leven :')

Als je relatie volledig wordt bepaald door de financiën, dan heb je volgens mij een relatie met de boekhouder van het bedrijf ipv met een partner :Y)

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 16:02

Bigone: Daar ben ik me zeker van bewust. Als het nu klaar is, sta ik op straat (even heel kort gezegd).
Maar we gaan zeker dingen vast laten leggen als we samen een huis gaan kopen. Ik ben juist heel realistisch daarin en daarom wil ik misschien ook wel dat mijn eigen gespaarde geld van mij blijft, voor mijn auto, voor mijn hobby, voor mijn... weet ik het wat.

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 16:07

Vuurneon: Ik ben het volledige met je eens! Daarnaast kent iedereen zijn/haar situatie het beste. Ik denk dat het in ons geval goed is om ook onze eigen rekening te hebben voor onze eigen uitgaven, naast de gezamenlijke rekeningen. Mijn vriend verdient meer en houdt meer over in zo'n constructie, logisch. Maar hij heeft dan ook een duurdere auto, duurder telefoonabbo, dure hobby.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:03

spatter schreef:
Nou , als ik de verhalen zo lees werkt het wel degelijk zo.
Ik heb jaren niet gewerkt , de kinderen verzorgt , de boekhouding geregeld voor de smederij(maarja dat is onbetaald) en het huishouden gedaan.
Daarbij had ik 4 a 5 paarden voor mezelf, manlief rijdt niet en doet ook niks verder met paarden.
Ik ga/ging op wedstrijd enz.

Had dus nooit gekund aangezien ik zelf geen rooie cent binnen bracht al die jaren.

En ik zie het aan mijn zus, die heeft dezelfde constructie die jullie noemen.
Hij verdient een pak minder als zij en dus gaat zij niet alleen met haar man op vakantie maar ook nog met mijn moeder en nog eens met een vriendin want ja haar potje kan dat betalen, zijne niet.
Zij kan door het geld wat zij overhoudt na de gemeenschappelijke pot gevuld te hebben, meer doen omdat ze meer overhoudt en dus geeft ze die uit aan dingen die zij leuk vindt.
Nu is ze zonder werk komen te zitten, ben heel benieuwd hoe dat gaat lopen de komende jaren als blijkt dat ze niet meer aan het werk komt voor hetzelfde salaris.
Kijken of ze die gescheiden beurs nog steeds zo leuk vindt als hij straks meer heeft.

En dat ligt dus aan jezelf. Wij hebben alles gescheiden maar springen zonder morren bij voor elkaar als dat nodig is. Dat moet zelfs niet gevraagd worden. Toen er hoge rekeningen van de DA kwamen en ik het benauwd begon te krijgen zei hij uit zichzelf "schat maak je niet druk, ik betaal ze."
De manier waarop je vriendin er mee om gaat vind ik weinig respectvol naar haar partner er van uit gaande dat hij echt alleen niet mee gaat omdat hij het niet kan betalen.

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:08

vuurneon schreef:
Maar dat ligt niet aan gescheiden financiën, ligt eraan hoe je de relatie inricht met z'n tweeën. Wij leggen niets op de weegschaal en mijn man betaald ook mijn paard. Onze relatie is niet anders omdat wij geen 1 pot hebben :') En als mensen wel afspreken; oke, ik verdien meer dus nadat ik mijn deel van de lasten heb betaald doe ik mooi wat extra met mijn geld dan is dat ook prima. In een relatie heb je natuurlijk vaak ook nog een 'ik'.
Ik snap die logica echt niet dat gescheiden financiën ook gelijk staat voor gescheiden leven :')

Als je relatie volledig wordt bepaald door de financiën, dan heb je volgens mij een relatie met de boekhouder van het bedrijf ipv met een partner :Y)

Precies, helemaal met je eens. Zo werkt het bij ons ook.

(Hoewel mijn vriend ook effectief een relatie heeft met zijn boekhouder want dat ben ik toevallig van beroep :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:33

Nathaliefje :')

Bij ons zat er vanaf het begin ook een immens verschil. Rekenen doen we niet, we zetten maandelijks een vast bedrag op onze gezamenlijke rekening en that's it. Aangezien ik al alleen woonde en hij nog thuis, heb ik aan de hand van mijn vaste lasten gezegd "schat, dit ben je maandelijks ongeveer kwijt voor vaste lasten" en dat bedrag hebben we gewoon 50-50 gesplitst. Elk evenveel, en niet evenredig naar loon. Gewoon omdat IK me daar beter bij voelde, dat ik eigenlijk aan alles evenveel meebetaal als hij en niet dat hij meer moest ophoesten omdat hij meer inkomen heeft.

Als we met ons 2 op stap gaan, dan komt alles van onze gemeenschappelijke rekening. Geen gezeur wie wat betaald en wie de volgende keer. Dit komt van wat we beiden samen opzij hebben gezet, en daar genieten we dan ook met 2 van. Van hetgene dat we op een jaar tijd op die rekening hebben gespaard op deze manier kunnen we al een heel erg mooie reis maken...

Zit 1 van ons een keer krap, nouja, neem maar van de gemeenschappelijke schat, zit wel snor.

Je kan het ook anders aanpakken. Bijvoorbeeld van ieders loon 1/3 op je eigen spaarrekening storten, en 2/3 op de gemeenschappelijke lopende rekening. Dan komt ook alles uit 1 grote pot, maar heb je wel een eigen centje achter de hand mocht het ooit mislopen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:58

ais schreef:
Ik wil nooit financieel afhankelijk worden, maar snap niet zo goed het principe jouw geld/mijn geld. Je deelt alles met elkaar, waarom je geld niet?

Onafhankelijlheid. Je hoeft dan nooit te overleggen over wat je met je eigen geld doet. Als je alles in 1 pot gooit, weet je toch niet hoeveel er van wie over is?
Bovendien wil ik niet door m'n partner onderhouden worden en hou het dus graag gescheiden. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:33

sflj schreef:
ais schreef:
Ik wil nooit financieel afhankelijk worden, maar snap niet zo goed het principe jouw geld/mijn geld. Je deelt alles met elkaar, waarom je geld niet?

Onafhankelijlheid. Je hoeft dan nooit te overleggen over wat je met je eigen geld doet. Als je alles in 1 pot gooit, weet je toch niet hoeveel er van wie over is?
Bovendien wil ik niet door m'n partner onderhouden worden en hou het dus graag gescheiden. ;)

Maar je hebt niet altijd wat te willen :)
Was ook niet mijn keuze om deels afhankelijk te worden van mijn man, is mij ook overkomen. Ik kan wel dwars zijn en het niet willen, maar probleem is dat ik dan in de tent in de tuin moet wonen of weer bij mijn ouders :') (en dan ben ik alsnog afhankelijk van mijn ouders ivm onderdak) Echter in hoeverre je dingen moet verantwoorden, hangt af van je relatie. Mijn vriendin heeft alleen gezamelijke rekeningen, maar ze hoeft niet te overleggen als ze een nieuw shirt koopt of naar de bios wil met mij. Als ik wat voor mijzelf wil kopen, hoef ik ook niet mijn uitgaven te verantwoorden. Enige wat wij wel doen is wat hogere uitgaven samen overleggen. Wij vinden het overbodig om elkaar te controleren en hebben gewoon vertrouwen in elkaar en zijn open over de financiën. Ik vind het juist fijn dat wij een veilige relatie hebben waarbij wij elkaar ook om hulp kunnen vragen; ook financieel.

Neemt niet weg dat een gezamelijke rekening hopeloos faalde bij ons, omdat wij al zo gewend waren aan onze eigen rekeningen etc dat wij alsnog aan instanties onze eigen rekeningnummers doorgaven ipv de gezamelijke :') dus die is inderdaad opgeheven, zonde van het geld.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-04-15 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:44

Mijn vriend betaald alle vaste lasten.
Ik zelf betaal alleen ziektekosten.telefoon en paard en haal gewoon ook de boodschappen.
En aangezien wij verder niet de rekening van mijn vriend gebruiken dan alleen vaste lasten word daar ook goed op gespaard want komen verder niet aan zijn loon.
Alle grote aankopen worden wel van zijn geld gekocht.
Bovenstaande is niet afgesproken maar gewoon zo gelopen. Denk ook dat het komt omdat hij vele malen meer dan mij verdiend

PM1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:08

@ bigone dus ekmiC kan nu sparen, omdat zij minder hoeft te betalen, haar vriend betaald meer, maar als ze dan samen een huis gaan kopen is het gespaarde geld voor haar? Dat vind ik erg krom... Iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt, maar deze situatie is in mijn ogen niet heel eerlijk.

Met mijn ex was alles 50/50, ook al verdiende hij meer en ook al bracht hij voor de inboedel meer spaargeld in dan ik. Paard was wel van de gezamelijke rekening.

Vraagje voor de mensen die een andere constructie hebben (bv 1/3 om 2/3). Is het huis op papier wel evenveel van beiden of ook 1/3 om 2/3?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:46

PM1 schreef:
@ bigone dus ekmiC kan nu sparen, omdat zij minder hoeft te betalen, haar vriend betaald meer, maar als ze dan samen een huis gaan kopen is het gespaarde geld voor haar? Dat vind ik erg krom... Iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt, maar deze situatie is in mijn ogen niet heel eerlijk.

Met mijn ex was alles 50/50, ook al verdiende hij meer en ook al bracht hij voor de inboedel meer spaargeld in dan ik. Paard was wel van de gezamelijke rekening.

Vraagje voor de mensen die een andere constructie hebben (bv 1/3 om 2/3). Is het huis op papier wel evenveel van beiden of ook 1/3 om 2/3?

waarom krom? Als haar vriend er nu mee wil kappen staat zij op straat. Het is toch haar spaargeld? Ze spaart toch ook een deel voor hun tweeën?
Mijn man kan ondanks alles ook meer sparen dan ik. Dat is zíjn spaargeld. Zou niet weten waarom dat ineens van ons twee zou moeten worden. Ik heb daar toch niet voor gewerkt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:47

Huis is 50/50 bij ons; het is ons huis. Zou er ook niet akkoord mee gegaan zijn als hij zou zeggen 'ja maar ik betaal meer dus moet het meer van mij zijn'. Wij wonen er beide 100 procent immers. Maar goed, was ook geen issue of uberhaupt een vraag. Dat was al vanzelfsprekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:56

Als ze in het geval van bigone's vriendin uit elkaar gaan en hij krijgt het huis en zij het spaargeld, wie wint er dan het meeste? Zij moet dan toch weer op zoek naar een dak boven d'r hoofd.

Er zit ook een verschil in of je nou getrouwd bent, of alleen maar feitelijk samenwoont. In de eerste vorm kan je nog iets in het ergste geval. Bij samenwonen zonder contract, gemeenschappelijke rekeningen en alles op 1 hoop... Ik woon dan ook nog eens in zijn huis. Hij heeft dan het volste recht om me van de ene dag op de andere eruit te schoppen. Zit je met een type partner die eerst ook nog eens de hele rekeningen die je samen hebt heeft leeggesluisd, dan heb je NIKS. En je kan er ook niks meer aan doen om dat terug te krijgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:04

Ayasha schreef:
PM1 schreef:

waarom krom? Als haar vriend er nu mee wil kappen staat zij op straat. Het is toch haar spaargeld? Ze spaart toch ook een deel voor hun tweeën?
Mijn man kan ondanks alles ook meer sparen dan ik. Dat is zíjn spaargeld. Zou niet weten waarom dat ineens van ons twee zou moeten worden. Ik heb daar toch niet voor gewerkt?

Euhm.... Omdat je samen leeft, je voor elkaar gekozen hebt en no matter what er gebeurd je alles blijft delen met elkaar?
Het is niet zo dat je minder hard werkt als je minder verdient. We werken allebei genoeg en verdienen daarmee ons geld en voorzien ons samen in ons levensonderhoud :) al werkt de ene door omstandigheden helemaal niet... Je bent toch samen? Je kan elkaar dan helpen :)

Bij ons is alles voor ons samen :) en daar doen we mee wat we willen. Ik beheer de rekening en stort per maand geld naar de spaarrekening en de rest is om uit te geven. Grote uitgaven overleggen we en dat gaat tot nu toe altijd goed. :j
Wij zijn beiden toch geen big spenders en ook niet materialistisch ingesteld, dus we hoeven niet zoveel :D