Samenwonen hoe financieel met elkaar geregeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:38

Wij hebben een gemeenschappelijke rekening waarop we elk maand een vast bedrag storten. Hiervan wordt alles betaald wat gemeenschappelijk is (lening, water, gas, verzekeringen etc).

De rest blijft op onze eigen rekening staan.

Ik vind het vooral moeilijk met cash geld. Als we uit eten gaan, cinema of andere dingen cash betalen. Dan komt er al snel een onevenwicht, aangezien mijn vriend meer cash heeft als ik.
Hoe doen jullie dat?

Picassox

Re: Samenwonen hoe financieel met elkaar geregeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:40

Het gaat ook niet zozeer om vertrouwen in elkaar denk ik...

Meer dat je lekker je eigen centjes kunt doen wat je wil. :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:40

Vriend betaald alle uitjes. Is eigenlijk altijd al zo geweest. Zelfs als ik een keer trakteer vind ik vaak de volgende dag het geld teruggestort op mijn rekening. Zijn manier van galant zijn. :D

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:43

Ik begrijp niet zo goed dat je dingen gescheiden houden wilt.. je kiest toch voor elkaar en gunt elkaar veel. Vertrouwen hoort daar ook nog wel bij.

Wij hebben echt nooit ongemakkelijke situaties met geld, omdat alles van ons samen is. Zo wil ik ook het leven doorgaan. De een zal vast meer verdienen dan de ander, maar dat die persoon dan ook meer te besteden heeft is toch oneerlijk?

Zo zie ik het hoor.. maar ik gun hem alles en hij mij. En grote bedragen bespreken we even.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:47

Wij leggen in naar rato en sparen deels ook gezamelijk naar rato. Dat betekent dat ik op dit moment meer inleg dan hij, aangezien mijn inkomen ong. 3-4 x zo hoog is als dat van hem, door omstandigheden.
Enkele jaren terug was de situatie omgekeerd en toen betaalde hij dus veel meer.

Uit eten pinnen we altijd en als er echt iets van een hoger bedrag cash betaald is, kan degene die dat betaald heeft dat geld bv terughalen van de gezamelijke rekening, indien nodig.

Maar het komt hier nooit op de euro, dat soort dingen gaan echt op gevoel.

We sparen deels ieder voor zich, deels gezamelijk, bv voor vakanties of het kunnen vervangen van een apparaat dat kapot gaat.

Hypotheek gaat van rekening van mijn man af, omdat je die niet kunt laten afschrijven van een rekening waar geen salaris op binnenkomt.
Dus in de praktijk vul ik de gezamelijke rekening, omdat hij dus de hypotheek en het gas-water-electra en de gemeentelijke heffingen betaalt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:47

Kirrr schreef:
Wij hebben een gemeenschappelijke rekening waarop we elk maand een vast bedrag storten. Hiervan wordt alles betaald wat gemeenschappelijk is (lening, water, gas, verzekeringen etc).

Ik vind het vooral moeilijk met cash geld. Als we uit eten gaan, cinema of andere dingen cash betalen. Dan komt er al snel een onevenwicht, aangezien mijn vriend meer cash heeft als ik.
Hoe doen jullie dat?

Ene keer betaalt hij, de andere keer betaal ik. Staat altijd wel redelijk gelijk. en anders is dat jammer, komt het met iets anders wel weer goed

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:50

Kirrr schreef:

Hoe doen jullie dat?

Ene keer hij, andere keer ik. Maar gaat niet zo strak om en om. (Dus geen gekibbel JA MAAR VORIGE WEEK BETAALDE IK BIJ DE CINEMA)

Uit eten splitten we meestal gewoon, heel soms trakteert hij of ik. Ligt er maar aan hoe de wind staat :+ Maar inderdaad..gaat redelijk gelijk en anders jammer dan trekt dat wel weer met wat anders recht.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:50

denice schreef:
Ik begrijp niet zo goed dat je dingen gescheiden houden wilt.. je kiest toch voor elkaar en gunt elkaar veel. Vertrouwen hoort daar ook nog wel bij.

Wij hebben echt nooit ongemakkelijke situaties met geld, omdat alles van ons samen is. Zo wil ik ook het leven doorgaan. De een zal vast meer verdienen dan de ander, maar dat die persoon dan ook meer te besteden heeft is toch oneerlijk?

Zo zie ik het hoor.. maar ik gun hem alles en hij mij. En grote bedragen bespreken we even.

Het heeft helemaal niks met gunnen en vertrouwen te maken. Ik kan bij mijn vriend zijn bankpassen / creditcards / e-mail etc. etc. Soms "jat" ik geld uit zijn portemonnee en als ik dat vergeet te melden dan zegt hij heel droog "zeker weer de kaboutertjes geweest". Het gaat niet om het geld. Het gaat erom dat je enigzins onafhankelijk wilt blijven zodat mocht er toch iets misgaan (en dat kan altijd) heb je in ieder geval minder gezeik.

Ons samenlevingscontract zit beter in elkaar dan mening huwelijk. En hij gunt mij daarbij belachelijk veel. Het gaat echt niet om het geld. :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:52

Kirrr schreef:

Hoe doen jullie dat?

Wij hebben eigenlijk nooit cash in huis. We hebben alle passen dubbel. Als we uit gaan dan wordt het betaald van een van onze rekeningen. Meestal het pasje wat vooraan in de portemonnee zit.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:53

Selka schreef:
denice schreef:

Het heeft helemaal niks met gunnen en vertrouwen te maken. Ik kan bij mijn vriend zijn bankpassen / creditcards / e-mail etc. etc. Soms "jat" ik geld uit zijn portemonnee en als ik dat vergeet te melden dan zegt hij heel droog "zeker weer de kaboutertjes geweest". Het gaat niet om het geld. Het gaat erom dat je enigzins onafhankelijk wilt blijven zodat mocht er toch iets misgaan (en dat kan altijd) heb je in ieder geval minder gezeik.

Ons samenlevingscontract zit beter in elkaar dan mening huwelijk. En hij gunt mij daarbij belachelijk veel. Het gaat echt niet om het geld. :)

Zou het niet beter kunnen verwoorden. Het gaat inderdaad helemaal niet om het elkaar niet gunnen of niet vertrouwen. En wij hebben ook nooit ongemakkelijke situaties over geld..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:55

Wij maken er ook niet echt een probleem van, maar die bedragen lopen toch wel snel op bij ons..
In veel restaurants kan je niet met bankkaart betalen. Als je een redelijk gerecht eet, dan zijn de bedragen al snel hoog.
Ik kan me meestal ook niet herinneren wie wat de vorige keer zou betaald hebben.
En tussen een keer een ijsje eten of een filet pur met voorgerecht, zit een redelijke kaap.

Lees de nieuwe berichten: maar in veel restaurants kan je hier niet met bankkaart betalen, alleen visa.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:59

Selka schreef:

Dit bedoelde ik te zeggen inderdaad! Het gaat niet om het geld, het gaat om onafhankelijkheid. Ik gun mijn vriend ook alles, maar dat het (deels) gescheiden is, is ook prima.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:59

Ooh is dat zo, ik begrijp dat het dan even wat lastiger is ja. Dan gewoon altijd splitten? En dan bedoel ik niet uitrekenen wat ieder precies heeft gegeten maar gewoon de bon meevragen en die door de helft hakken en diegene die betaalt krijg het terug van de ander/maakt dit over? Tenzij jij of vriendlief er op staat dat dit ene traktatie was :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:04

Toen we net gingen samenwonen studeerde ik nog en hij werkte. Toen hadden we alles gescheiden maar deelden de lasten wel eerlijk. We deden het zo dat we allebei evenveel 'vrij' geld hadden om te besteden.
We zijn nu heel wat jaartjes verder, samenlevingscontract en samen een huis gekocht. Aangezien we echt alles samen doen, zijn we inmiddels zelfs over gegaan op gedeelde rekening. Er is nu geen zijn en mijn meer, alles is van ons. Alles gaat gewoon in overleg, nog nooit gedoe over gehad.

Ik snap de discussie over onafhankelijkheid wel, maar voor mij persoonlijk zou het heel naar voelen om alles zo gescheiden te doen. We hebben samen een huis, willen samen een toekomst en voor mij voelt het dan heel erg verkeerd om een slag om de arm te houden 'omdat het ook fout kan gaan'. Voelt voor mij alsof je met 1 been buiten de deur staat. Maar dat is heel persoonlijk, ik begrijp best dat het voor anderen heel anders voelt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:08

Bij ons is er wel een reden om een en ander toch nog een beetje apart te houden, ook nu we getrouwd zijn.
Mijn man is fors ouder dan ik (18 jaar), had al een flinke spaarrekening en ik eigenlijk vooral een studieschuld.
En hij heeft twee kinderen, waar hij ook deels financiele verantwoordelijkheid draagt.

Vandaar op zich wel een verdeling, hoeveel we ook van elkaar houden en een en ander nu echt wel van ons samen is.
Er liggem om die reden dan ook huwelijkse voorwaarden vast, omdat de inbreng gewoon echt heel scheef was toen we bij elkaar kwamen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:11

Zwerte schreef:
Ik snap de discussie over onafhankelijkheid wel, maar voor mij persoonlijk zou het heel naar voelen om alles zo gescheiden te doen. We hebben samen een huis, willen samen een toekomst en voor mij voelt het dan heel erg verkeerd om een slag om de arm te houden 'omdat het ook fout kan gaan'. Voelt voor mij alsof je met 1 been buiten de deur staat. Maar dat is heel persoonlijk, ik begrijp best dat het voor anderen heel anders voelt.

Grappig! Voelt voor mij echt totaal niet zo! Ik wil mijn vriend juist niet opzadelen met mijn dure hobby... Ik vind dat ik mijn eigen verantwoording daarvoor moet nemen. Dat is mijn idee van samen leven. :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:40

Picassox schreef:
Zwerte schreef:

Grappig! Voelt voor mij echt totaal niet zo! Ik wil mijn vriend juist niet opzadelen met mijn dure hobby... Ik vind dat ik mijn eigen verantwoording daarvoor moet nemen. Dat is mijn idee van samen leven. :)

Ik zie het niet als opzadelen met. Sowieso is het bij ons erg scheef, ik heb alleen een wajong en hij verdiend flink boven modaal. Zouden wij alles dus 'eerlijk' verdelen in de zin van 50/50, kan ik nog geen nieuwe onderbroek kopen, laat staan paarden houden, dan zou mn hele uitkering opgaan aan vaste lasten. Terwijl hij dan nog alles kan doen waar hij zin in heeft. Nogal scheve situatie zou dat dus worden. Hij is gelukkig omdat ik gelukkig ben, dat krijgt hij ervoor terug.
Nou zijn wij ook al 12 jaar samen, ik zou het niet zo doen als we kort bij elkaar zouden zijn.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:44

Ik denk dat vooral die laatste zin een goede toevoeging is Zwerte. Ik denk dat naar gelang de relatie duurt, je het geld steeds meer samen beheerd. Maar nú (3 jaar samen, binnenkort samenwonen, hij heeft vanwege geld bewust gekozen met paarden te stoppen en heeft veel spaargeld, ik 2 paarden en student waarbij ik extra werk om mijn paarden te kunnen betalen) vind ik het wel opzadelen... Dat zal inderdaad ook anders zijn als we 12 jaar samen zijn en de omstandigheden veranderen (baan, salaris, ziekte of iets dergelijks).

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:48

Bij ons gaat alles wat binnenkomt op 1 hoop op de gezamelijke rekening. Wat na aftrek van alle vaste lasten overblijft delen we door 3: 1 deel naar mijn vriend, 1 deel naar mij en 1 deel naar de gezamelijke spaarrekening.

Wij hebben op deze manier nooit gezeur om geld. Als ik iets voor m'n paard wil kopen van mijn deel is dat mijn zaak, moet ik helemaal zelf weten. Al koop ik er een Mulberry tas van. Maar op is op en dan moet ik niet gaan jammeren dat m'n geld op is. Andersom ook: vriendlief koopt graag spelcomputerdingen enz. Prima, maakt me niet uit wat het kost maar op is op. :)

We zijn overigens 4,5jr samen, hebben een koophuis op beide namen staan. :)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:50

Wij hadden de eerste paar jaren dat we samen waren ook elk een eigen zichtrekening, spaarrekening, en dan nog een gemeenschappelijke zicht- en spaarrekening. We verdienden beide ongeveer evenveel, dus elke maand stortten we hetzelfde bedrag op de gemeenschappelijke zicht, waarvan dan ook alle gemeenschappelijke dingen betaald werden. Ik betaalde mijn paard, en hij zijn snowboardvakanties van onze eigen rekening. Toen mijn (inmiddels) man van job veranderde en dus ook meer verdiende dan ik, hebben we eigenlijk snel beslist om die aparte zichtrekeningen op te zeggen. Zo lang het evenwicht niet te veel verloren gaat, en je beide goed voelt in hoe het geregeld is, is het denk ik wel goed.
We zijn ondertussen aan ons tweede koophuis en werken nog steeds op deze manier. Voor kleine dingen doen we echt niet moeilijk, grote uitgaven worden wel even besproken (bijvoorbeeld een nieuw zadel voor mijn paard, een nieuwe camera voor hem). Maar daar doen we eigenlijk ook niet echt moeilijk over, als we het kunnen betalen ;-)

Waar je wèl goed over moet nadenken en toch echt officieel laten optekenen, is hoe alles verdeeld wordt bij scheiding of als de partner komt te sterven. Dat geeft anders zo veel problemen later, dat wil je niet weten... Dit gaat voor mij ook absoluut niet over wel of niet vertrouwen, maar je weet gewoon nooit wat er binnen 20 jaar zal gebeuren...

Ohja, ondertussen zijn we 10 jaar samen, dit jaar 5 jaar getrouwd, nog geen kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:13

denice schreef:
Wij wonen nu 3 jaar samen en zijn na een half jaar bij elkaar gaan wonen. (Waren 23, nu 26)

Wij betalen alles samen en maken elkaars geld op. (Figuurlijk dan, soms letterlijk ;) )

Ik betaal alle vaste lasten eigenlijk, van mijn loon blijft er dan maar weinig over. Die maken we op en daarna beginnen we aan de zijne. De rest sparen we. Dat is vanaf de eerste dag al zo gegaan.

We hebben eigenlijk nog nooit problemen gehad. We zijn redelijk hetzelfde en kunnen overal goed over praten. Het feit dat mijn paard evenveel kost als de huur van ons huis, daar heeft hij geen problemen mee. We lenen elkaars passen en hebben verder geen geheimen.

Ik geloof wel dat wij daar redelijk uniek in zijn..

We hebben allebei een eigen rekening, een gezamenlijke rekening en een spaarrekening, maar eigenlijk gebruiken we deze gewoon zoals het uitkomt.
Maar wat doe je dan als je uit elkaar gaat?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:17

Marije_jiplover schreef:
Bij ons is er wel een reden om een en ander toch nog een beetje apart te houden, ook nu we getrouwd zijn.
Mijn man is fors ouder dan ik (18 jaar), had al een flinke spaarrekening en ik eigenlijk vooral een studieschuld.
En hij heeft twee kinderen, waar hij ook deels financiele verantwoordelijkheid draagt.

Vandaar op zich wel een verdeling, hoeveel we ook van elkaar houden en een en ander nu echt wel van ons samen is.
Er liggem om die reden dan ook huwelijkse voorwaarden vast, omdat de inbreng gewoon echt heel scheef was toen we bij elkaar kwamen.

Lijkt me inderdaad niet meer dan logisch dat je dan wat maatregelen moet nemen :j

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:23

Wij maken iedere maand een vast bedrag over naar onze gezamelijke rekening. Hier mee kunnen we huur en de boodschappen van betalen iedere maand.
Als we extra kosten krijgen doordat er bijvoorbeeld iets kapot is betalen we gewoon ieder de helft.
Geld dat we over houden kunnen we besteden voor je eigen vaste lasten (auto, zorg verzekering, etc.) en natuurlijk sparen.

Wij vinden het niet eerlijk als de eene meer moet betalen dan de ander omdat hij/zij meer verdient. Mooie boel. ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:30

Wij hebben alles samen. 1 rekening, 1 spaarrekening en klaar.
Geld is maar geld...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:58

Suzan_v_h schreef:
Wij maken iedere maand een vast bedrag over naar onze gezamelijke rekening. Hier mee kunnen we huur en de boodschappen van betalen iedere maand.
Als we extra kosten krijgen doordat er bijvoorbeeld iets kapot is betalen we gewoon ieder de helft.
Geld dat we over houden kunnen we besteden voor je eigen vaste lasten (auto, zorg verzekering, etc.) en natuurlijk sparen.

Wij vinden het niet eerlijk als de eene meer moet betalen dan de ander omdat hij/zij meer verdient. Mooie boel. ;)

Puur uit nieuwsgierigheid: neem onze situatie dan eens. Vind je het dan ook oneerlijk dat mijn vriend meer betaald? Met 50/50 zouden we serieus uitkomen op dat ik letterlijk niks kan uitgeven en hij rijkelijk.