Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Kirrr schreef:Wij hebben een gemeenschappelijke rekening waarop we elk maand een vast bedrag storten. Hiervan wordt alles betaald wat gemeenschappelijk is (lening, water, gas, verzekeringen etc).
De rest blijft op onze eigen rekening staan.
Ik vind het vooral moeilijk met cash geld. Als we uit eten gaan, cinema of andere dingen cash betalen. Dan komt er al snel een onevenwicht, aangezien mijn vriend meer cash heeft als ik.
Hoe doen jullie dat?
Kirrr schreef:Wij hebben een gemeenschappelijke rekening waarop we elk maand een vast bedrag storten. Hiervan wordt alles betaald wat gemeenschappelijk is (lening, water, gas, verzekeringen etc).
Ik vind het vooral moeilijk met cash geld. Als we uit eten gaan, cinema of andere dingen cash betalen. Dan komt er al snel een onevenwicht, aangezien mijn vriend meer cash heeft als ik.
Hoe doen jullie dat?
Maar inderdaad..gaat redelijk gelijk en anders jammer dan trekt dat wel weer met wat anders recht. denice schreef:Ik begrijp niet zo goed dat je dingen gescheiden houden wilt.. je kiest toch voor elkaar en gunt elkaar veel. Vertrouwen hoort daar ook nog wel bij.
Wij hebben echt nooit ongemakkelijke situaties met geld, omdat alles van ons samen is. Zo wil ik ook het leven doorgaan. De een zal vast meer verdienen dan de ander, maar dat die persoon dan ook meer te besteden heeft is toch oneerlijk?
Zo zie ik het hoor.. maar ik gun hem alles en hij mij. En grote bedragen bespreken we even.
Hoe doen jullie dat?
Selka schreef:denice schreef:Ik begrijp niet zo goed dat je dingen gescheiden houden wilt.. je kiest toch voor elkaar en gunt elkaar veel. Vertrouwen hoort daar ook nog wel bij.
Wij hebben echt nooit ongemakkelijke situaties met geld, omdat alles van ons samen is. Zo wil ik ook het leven doorgaan. De een zal vast meer verdienen dan de ander, maar dat die persoon dan ook meer te besteden heeft is toch oneerlijk?
Zo zie ik het hoor.. maar ik gun hem alles en hij mij. En grote bedragen bespreken we even.
Het heeft helemaal niks met gunnen en vertrouwen te maken. Ik kan bij mijn vriend zijn bankpassen / creditcards / e-mail etc. etc. Soms "jat" ik geld uit zijn portemonnee en als ik dat vergeet te melden dan zegt hij heel droog "zeker weer de kaboutertjes geweest". Het gaat niet om het geld. Het gaat erom dat je enigzins onafhankelijk wilt blijven zodat mocht er toch iets misgaan (en dat kan altijd) heb je in ieder geval minder gezeik.
Ons samenlevingscontract zit beter in elkaar dan mening huwelijk. En hij gunt mij daarbij belachelijk veel. Het gaat echt niet om het geld.
Selka schreef:Het heeft helemaal niks met gunnen en vertrouwen te maken. Ik kan bij mijn vriend zijn bankpassen / creditcards / e-mail etc. etc. Soms "jat" ik geld uit zijn portemonnee en als ik dat vergeet te melden dan zegt hij heel droog "zeker weer de kaboutertjes geweest". Het gaat niet om het geld. Het gaat erom dat je enigzins onafhankelijk wilt blijven zodat mocht er toch iets misgaan (en dat kan altijd) heb je in ieder geval minder gezeik.
Zwerte schreef:Ik snap de discussie over onafhankelijkheid wel, maar voor mij persoonlijk zou het heel naar voelen om alles zo gescheiden te doen. We hebben samen een huis, willen samen een toekomst en voor mij voelt het dan heel erg verkeerd om een slag om de arm te houden 'omdat het ook fout kan gaan'. Voelt voor mij alsof je met 1 been buiten de deur staat. Maar dat is heel persoonlijk, ik begrijp best dat het voor anderen heel anders voelt.
Picassox schreef:Zwerte schreef:Ik snap de discussie over onafhankelijkheid wel, maar voor mij persoonlijk zou het heel naar voelen om alles zo gescheiden te doen. We hebben samen een huis, willen samen een toekomst en voor mij voelt het dan heel erg verkeerd om een slag om de arm te houden 'omdat het ook fout kan gaan'. Voelt voor mij alsof je met 1 been buiten de deur staat. Maar dat is heel persoonlijk, ik begrijp best dat het voor anderen heel anders voelt.
Grappig! Voelt voor mij echt totaal niet zo! Ik wil mijn vriend juist niet opzadelen met mijn dure hobby... Ik vind dat ik mijn eigen verantwoording daarvoor moet nemen. Dat is mijn idee van samen leven.

denice schreef:Maar wat doe je dan als je uit elkaar gaat?Wij wonen nu 3 jaar samen en zijn na een half jaar bij elkaar gaan wonen. (Waren 23, nu 26)
Wij betalen alles samen en maken elkaars geld op. (Figuurlijk dan, soms letterlijk)
Ik betaal alle vaste lasten eigenlijk, van mijn loon blijft er dan maar weinig over. Die maken we op en daarna beginnen we aan de zijne. De rest sparen we. Dat is vanaf de eerste dag al zo gegaan.
We hebben eigenlijk nog nooit problemen gehad. We zijn redelijk hetzelfde en kunnen overal goed over praten. Het feit dat mijn paard evenveel kost als de huur van ons huis, daar heeft hij geen problemen mee. We lenen elkaars passen en hebben verder geen geheimen.
Ik geloof wel dat wij daar redelijk uniek in zijn..
We hebben allebei een eigen rekening, een gezamenlijke rekening en een spaarrekening, maar eigenlijk gebruiken we deze gewoon zoals het uitkomt.
Marije_jiplover schreef:Bij ons is er wel een reden om een en ander toch nog een beetje apart te houden, ook nu we getrouwd zijn.
Mijn man is fors ouder dan ik (18 jaar), had al een flinke spaarrekening en ik eigenlijk vooral een studieschuld.
En hij heeft twee kinderen, waar hij ook deels financiele verantwoordelijkheid draagt.
Vandaar op zich wel een verdeling, hoeveel we ook van elkaar houden en een en ander nu echt wel van ons samen is.
Er liggem om die reden dan ook huwelijkse voorwaarden vast, omdat de inbreng gewoon echt heel scheef was toen we bij elkaar kwamen.
Suzan_v_h schreef:Wij maken iedere maand een vast bedrag over naar onze gezamelijke rekening. Hier mee kunnen we huur en de boodschappen van betalen iedere maand.
Als we extra kosten krijgen doordat er bijvoorbeeld iets kapot is betalen we gewoon ieder de helft.
Geld dat we over houden kunnen we besteden voor je eigen vaste lasten (auto, zorg verzekering, etc.) en natuurlijk sparen.
Wij vinden het niet eerlijk als de eene meer moet betalen dan de ander omdat hij/zij meer verdient. Mooie boel.