Vriendschappen en het beëindigen hiervan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:16

Super lastig vind ik zelf.
Soms heb je echt door dat het niet meer werkt, maar om er echt actief mee te stoppen vind ik dan wel heel lastig.
Uit de weg gaan en laten doodbloeden werkt soms maar soms moet je het echt benoemen.
Erg spannend, maar het lucht ook wel op :D
Trouwens het schijnt een echt 30-ers ding te zijn dat je veel duidelijker weet welke vriendschappen je wel en niet wilt.
Ik ben ook bijna 30 (ai) en merk dat het echt aan het veranderen is nu.

Sommigen vriendschappen werken gewoon op den duur niet meer, hoe meer je zelf weet wat je wilt hoe minder goed sommige vriendschappen passen. Maar soms vind de ander dat niet, en dat is pijnlijk.
Maar door blijven modderen terwijl je verder wilt is ook niet wat.
Ik vind het heel fijn om met nieuwe mensen ook opnieuw te beginnen, er verandert door de jaren toch wel veel en de mensen van vroeger blijven me zien als degene van toen, veranderen is in die relaties veel moeilijker.

xGoldenHero

Re: Vriendschappen en het beëindigen hiervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:24

Perfect omschreven Annemiek.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:30

denice schreef:
Toch knaagt het, zo'n lange vriendschap laten gaan.

ik heb een vriendschap van 14 jaar lang laten gaan om een paar euro's
en weet je het ging mij niet zozeer om het geld maar om de manier hoe ik behandeld werd
na 14 jaar is onze vriendschap totaal over en 0,0 contact en ik ben er eigenlijk niet rauwig om
we zijn 2 totaal verschillende mensen geworden.

soms werkt het ineens na een aantal jaren niet meer, je veranderd allemaal door de jaren heen, en dat kan zeker ook een rol spelen

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:36

vind t ook moeilijk maar soms moet je voor jezelf kiezen.
kom ook steeds nieuwe mensen tegen met wie t klikt. das wel leuk op zich.

en na dit appje te hebben gehad ga ik voorlopig niet meer reageren op haar.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:58

tylando schreef:
vind t ook moeilijk maar soms moet je voor jezelf kiezen.
kom ook steeds nieuwe mensen tegen met wie t klikt. das wel leuk op zich.

en na dit appje te hebben gehad ga ik voorlopig niet meer reageren op haar.

Over onzinnigheden gesproken.. Was op de verjaardag van die 'vriendin' en ze vond mijn gesprek met een andere vriend van haar onzinnig en ze had geen zin om d'r tijd te verdoen als we t daarover hadden. Pardon? :+ we zijn op jouw verjaardag en jij wil niet met ons praten?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 00:12

listiglistje schreef:
denice schreef:
We apart he, hoe mensen kunnen veranderen, verbitteren en zelfs gemeen kunnen worden..

Ik denk dat in iedereen wel zo'n zwart stukje schuilt....

Mijn vader is het hele jaar aan het tobben geweest met zijn gezondheid, hij is pas (16 januari) overleden.

Het gehele jaar heb ik wat vriendschappen laten verwateren daardoor (en mezelf weggecijferd),
puur omdat ik veel met hem bezig was en alles eromheen (het geregel, de zorgen).
NU merk ik dat ik sombere dagen heb en vaak negatiever reageer of een kort lontje heb...terwijl ik normaal niet zo ben.

Ik probeer er wel rekening mee te houden en mijn collega's en vrienden begrijpen het ook wel...

Herkenbaar, mijn moeder is 29 januari na 4,5 maand ziekbed overleden.

Bepaalde vriendinnen zijn niet zo belangstellend geweest en waren heel erg met zichzelf bezig. Dat vergeet ik niet en ik heb nu ook geen behoefte aan hun blablablabla verhalen over in mijn ogen oppervlakkige zaken. Of verplichte vragen hoe het met mij gaat via whats app of zo. Andere vriendschappen zijn juist gigantisch uitgediept en heel waardevol geworden.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:17

Ik heb een paar vrienden als sinds ik 5 jaar oud was... en oooww daar heb ik in al die jaren ook regelmatig goede ruzies meegehad :+
Maar ik zou nooit die vriendschap beeindigen. Vriendschap verandert met de tijd en dat is prima, daar heb ik vrede mee... we veranderen allemaal tenslotte in de loop van der tijd.

Ik heb wel eens een vriendschap 'beeindigt'. Ik heb dat toen gedaan Door geen contact meer met haar te zoeken. Als ik haar tegen kom op straat maken we trouwens wel gewoon leuk een praatje. Alleen meer behoefte heb ik niet meer aan haar. Haar instelling botste gewoon heel erg met de mijne. En aangezien ik in principe erg makkelijk contact leg en vrienden maak denk ik bij mezelf. .. sorry... voor jou 3 andere een ik heb er dan ook helemaal geen problemen mee om de vriendschap te beeindigen. Ik heb ook helemaal geen boze gevoelens ofzo. Ik houd de eer aan mezelf.

Maar achter een vriendschaps beeindiging door ruzie zitten altijd 2 kanten en ik zie heel vaak dat mensen zichzelf niet genoeg onder de loep hebben genomen om te zien wat zei nou anders of beter hadden kunnen doen. Ze geven te snel een ander de schuld of gaan overdramatisch lopen doen...

Zo zit ik niet in elkaar :+

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:16

Ik schrik wel van sommige reacties.... iemand die negatief is na dat het uit is met dr vriend, dat kan heel heftig zijn en dat ze dan een tijdje negatief is ala. Je bent vrienden en steunt elkaar en moet elkaar dus ook in die tijden steunen. Iemand gelijk laten vallen omdat iemand negatief is dat snap ik echt niet. Ik kan ook niet tegen het negatieve maar als zoiets gebeurd zou ik een vriendin/vriend wel steunen en er voor hem/haar zijn. Bij de 1 duurt dit langer dan bij de ander.....

Wat is de reden dat zij zo negatief in het leven staat TS? Heb je daarover al wel eens gepraat???
Ik zou niet zo snel zo'n vriendschap laten gaan...

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:32

Ik had als tiener een beste vriendin, na jaren pas besefte ik dat ik eigenlijk nooit aangemoedigd of gesteund werd door haar in welke situatie dan ook. Als ik zwart zei ging ze 9/10 x wit zeggen en ze keek eigenlijk echt neer op mij. Ik heb het altijd moeilijk gevonden om mensen los te laten, maar bij haar ben ik wel echt opgelucht. Ik ben ook niet altijd perfect hoor, maar heb geen vrienden nodig die me daar steeds aan herinneren. Steek liever tijd in mensen die ook je positieve kanten zien.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:55

Yonker schreef:
Ik schrik wel van sommige reacties.... iemand die negatief is na dat het uit is met dr vriend, dat kan heel heftig zijn en dat ze dan een tijdje negatief is ala. Je bent vrienden en steunt elkaar en moet elkaar dus ook in die tijden steunen. Iemand gelijk laten vallen omdat iemand negatief is dat snap ik echt niet. Ik kan ook niet tegen het negatieve maar als zoiets gebeurd zou ik een vriendin/vriend wel steunen en er voor hem/haar zijn. Bij de 1 duurt dit langer dan bij de ander.....

Wat is de reden dat zij zo negatief in het leven staat TS? Heb je daarover al wel eens gepraat???

Ik weet niet of je op mijn verhaal doelt? Maar zij was echt wel wat meer dan negatief en het was de druppel, niet de reden. Dat kind is echt hartstikke gestoord.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:59

lieveli schreef:
Yonker schreef:

Ik weet niet of je op mijn verhaal doelt? Maar zij was echt wel wat meer dan negatief en het was de druppel, niet de reden. Dat kind is echt hartstikke gestoord.

Nee niet specifiek op jou verhaal :)
Er zit natuurlijk altijd meer achter waarom een vriendschap doodbloed maar goed ik heb zelf ook een tijdje niet lekker in mn vel gezeten na dat een relatie uit ging, ongeveer wel een jaar ofzo... en was toch blij dat vriendinnen er gewoon voor mij waren ondanks dat ik niet zo vrolijk was.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:03

Ik denk dat niemand hier een vriendschap heeft verbroken omdat de ander niet zo vrolijk was. Maar niet zo vrolijk zijn en onredelijk, negatief en naar doen zijn niet hetzelfde.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:05

Mwah ik zat toen ook in een depressie en was ook echt onredelijk.... Maar ben dr alleen maar sterker uit gekomen. En ik weet natuurlijk niet het verhaal erachter en hoe lang dit al aansuddert. Dat speelt ook mee. Maar ik denk dat TS miss wel spijt ervan krijgt als dit niet eerst uitgepraat wordt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:09

Slina schreef:
Ik heb wel sommige vriendschappen bewust laten doodbloeden. Als ik 100% van de tijd contact zoek, vraag of diegene keer wilt afspreken etc. dan word ik het op een gegeven moment ook zat. Ben nu op een punt dat ik vind dat ik alleen vriendschappen verdien die ook moeite in mij stoppen. Kan m'n vrienden nu op een handje tellen, maar dat zijn dan ook de goede.

Snap dat bij jou de bom een keer is gebarsten. Misschien was het slimmer om het aan te geven voordat je emmer vol was, maar je wilt de ander ook niet kwetsen.

Hier ook iemand. Ik moet altijd contact zoeken en krijg altijd te horen dat ze het zo druk heeft. Laat dan maar zitten denk ik dan

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:17

purny schreef:
Hier ook iemand. Ik moet altijd contact zoeken en krijg altijd te horen dat ze het zo druk heeft. Laat dan maar zitten denk ik dan

Herkenbaar. Niemand heeft tijd 'over'. Maar tijd voor vriendinnen maak je.
En ik heb zo vaak gezegd: Een appje/sms kan je ook op de wc sturen. Dat kost nog geen minuut. Gewoon even vragen hoe het met je is. Even belangstelling tonen.

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:19

Ik hoor nu alleen maar mensen over een vriend/vriendin die de vriendschap niet meer ziet werken, maar wat nou als je dat zelf bent? Ik merk dat de laatste tijd met mijn beste vriendin. Zij staat nog heel goed in onze vriendschap, maar ik merk dat ik haar gewoon niet meer zo mag.
Haar opmerkingen zijn niet meer grappig, en voelt gewoon niet meer zoals het vroeger was. Ik probeer echt om haar weer aardig te vinden en onze vriendschap te behouden (en zij ook!) maar ik vind het gewoon niet leuk/gezellig meer met haar. Het 'vragen hoe het met haar gaat' voelt meer en meer als een verplichting.
Verder mag ik haar nog wel heel erg, en is ze een ontzettend leuk persoon. Maar ik voel onze vriendschap (door mij) gewoon door mijn vingers heen lopen. Erg frustrerend. :(

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:24

Ik heb ook wel eens een vriendschap verbroken. We zaten in een groepje waar ik met 1 iemand totaal niet overweg kon en het kwam er eigenlijk op neer dat diegene mij er gewoon niet bij wilde hebben. Mijn twee beste vriendinnen in die groep vonden het conflict zo moeilijk, dat ze er liever in mee gingen, waardoor ik steeds niet welkom was (en mij daar dus mee kwetste) dan er tegenin te gaan.

Ik ga volledig door het vuur voor mijn vriendinnen en ben zo loyaal als de pest, ik begreep wel dat het lastig was, maar toen ik na de zoveelste keer niet mee mocht, brak er bij mij gewoon iets. Ik heb geen ruzie gemaakt, of stennis geschopt, of weet ik wat. Ik was er gewoon klaar mee.

Ik heb zelf geen contact meer gezocht. Na een week of 3/4 kwam er een mailtje van 1 van hun, of ik boos op der was? Ik heb toen een netjes mailtje terug gestuurd dat ik niet boos was, maar om mezelf te beschermen besloten had geen vrienden meer met ze te zijn. Dat ik er keer op keer zoveel verdriet van had, dat ik dat gewoon niet meer wilde en de enige manier dat te voorkomen, is om maar gewoon niet meer met ze om te gaan. Heb aangegeven dat er echt geen ruzie was en dat als we elkaar tegen komen dat we echt wel normaal kunnen doen en bij kunnen kletsen, maar de vriendschap zoals die was, was er niet meer. Met die hele groep niet. Ik heb daar nooit een reactie op gehad. Ben haar nog wel eens tegen gekomen en normaal gedaan, maar meer niet.

Na een jaar kreeg ik van verschillende kanten te horen dat de andere van die twee er zoveel spijt van had, en dat ze mij begreep en dat ze voor me op had moeten komen en dat ze by een psycholoog liep voor het conflict vermijden en zo (niet alleen bij mij, maar in ze liep alle conflicten uit de weg en dat werkte gewoon niet meer). Uiteindelijk heb ik toen ik haar tegen kwam op de unie haar eens aangesproken en hebben we weer afgesproken. Het was toen eigenlijk weer gelijk als vanouds voor die stomme groep ertussen kwam (ik kende haar al van het middelbaar en dit speelde op de unie) en zij ging toen zelf ook lang niet meer zo veel met die groep om. Sindsdien heeft ze ook echt laten zien dat ze mij niet meer voor die groep aan de kant zou zetten. Inmiddels is ze weer echt een van mijn meest dierbare vriendinnen en afgelopen oktober was ik getuige van haar op haar bruiloft. De andere van de twee heb ik nooit meer gezien of gesproken.

Uiteindelijk denk ik dat als de vriendschap echt belangrijk voor je is, dan komt dat vanzelf ook goed. Je komt er op zo'n moment achter wie je echt dierbaar is, van beide kanten! En als het echt zo belangrijk is, dan hersteld dat vanzelf ook als je besluit te breken of grote ruzie hebt. Dan realiseer je je na een hele tijd dat het allemaal zo belangrijk niet was en dat je vriendschap je dierbaarder is dan je trots. Als dat niet zo is, dan had het gewoon niet zo moeten zijn.

Ik heb twee van zulke dierbare vriendinnen, en met beide heb ik zo'n periode meegemaakt, met beide is het goedgekomen en met beide is het contact daarna sterker dan ooit. De ene ken ik inmiddels bijna 20 jaar, de andere 15 of 16 jaar, dat gaat nu echt nooit meer stuk.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:31

NailB schreef:
Ik hoor nu alleen maar mensen over een vriend/vriendin die de vriendschap niet meer ziet werken, maar wat nou als je dat zelf bent? Ik merk dat de laatste tijd met mijn beste vriendin. Zij staat nog heel goed in onze vriendschap, maar ik merk dat ik haar gewoon niet meer zo mag.
Haar opmerkingen zijn niet meer grappig, en voelt gewoon niet meer zoals het vroeger was. Ik probeer echt om haar weer aardig te vinden en onze vriendschap te behouden (en zij ook!) maar ik vind het gewoon niet leuk/gezellig meer met haar. Het 'vragen hoe het met haar gaat' voelt meer en meer als een verplichting.
Verder mag ik haar nog wel heel erg, en is ze een ontzettend leuk persoon. Maar ik voel onze vriendschap (door mij) gewoon door mijn vingers heen lopen. Erg frustrerend. :(

Wat toevallig dat dit net gepost wordt, ik wil juist zo'n situatie omschrijven waarom ik het 'uit' gemaakt heb. En niet omdat zij haar best niet deed, maar omdat ik mij stierlijk kon ergeren aan haar. We waren in die jaren van tieners naar volwassenen totaal anders uitgegroeid waardoor er vanaf mijn kant echt geen klik meer was. Ik wilde het laten doodbloeden, maar zij nam telkens weer contact met mij op, nodigde zichzelf uit bij mij thuis, wat voor haar echt wel moeite was want ze woonde toen heel ver weg. Ik heb op een gegeven moment maar de telefoon gepakt en gebeld dat ze niet meer hoefde te komen. Dat er geen klik is en ik haar eigenlijk niet meer mag. Heel erg hard en ze was woedend (begrijpelijk), maar een stap die gezet moest worden. En uiteindelijk ben ik er erg blij mee.

Maar geef mij maar de vriendschappen die doodbloeden := . En zelfs als ik iemand zie waarmee ik niet echt meer een vriendschap heb (vanwege hele andere levens en tijdgebrek), kunnen we kletsen alsof we elkaar de dag ervoor nog gezien hebben. Dat is een stuk leuker.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:32

En dan vinden mensen het raar dat je geen energie meer in de vriendschap willen steken als je zoiets hebt van ik ga er geen energie meer insteken aangezien ik altijd degene ben die energie erin moet stoppen

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:36

Laat even duidelijk zijn dat het écht geen kwade zin is he? Ik zou het zelf ook veel leuker vinden als ik haar gewoon nog grappig en leuk vond. Ik wil het ook echt wel, en doe mijn best er ook nog voor. Maar écht, het voelt als water dat door je vingers heen gaat. Het wil niet meer.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:47

totaal geen kwade zin hier.
vind t erg dat haar relatie nu al 3/4 jaar uit is.
en ben er altijd geweest voor haar.. maar er komt meer bij kijken en op bepaald punt is het genoeg. .. mijn energie is op. we komen steeds weer op hetzelfde verhaal uit en heel de wereld is boos.
ben die negativiteit echt zat...

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:49

Ja ik heb wel eens een vriendschap verbroken en heb daar geen spijt van gehad. Het initiatief kwam enkel van mijn kant en daar was ik klaar mee. Doe vooral wat goed voelt, een vriendschap waar je niet gelukkig van word ben je liever kwijt dan rijk.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:26

purny schreef:
Slina schreef:
Ik heb wel sommige vriendschappen bewust laten doodbloeden. Als ik 100% van de tijd contact zoek, vraag of diegene keer wilt afspreken etc. dan word ik het op een gegeven moment ook zat. Ben nu op een punt dat ik vind dat ik alleen vriendschappen verdien die ook moeite in mij stoppen. Kan m'n vrienden nu op een handje tellen, maar dat zijn dan ook de goede.

Snap dat bij jou de bom een keer is gebarsten. Misschien was het slimmer om het aan te geven voordat je emmer vol was, maar je wilt de ander ook niet kwetsen.

Oh ja, vriendin van mij was ook altijd druk. Op mijn verjaardag (mei 2014) was ze ziek (kan gebeuren) maar vervolgens kon ze nooit meer zodat ze haar cadeau alsnog kon geven. Zelfs in de zomervakantie niet. Toen na 3 maanden geprobeerd een datum te vinden, maar ze kon echt nooit. (Ik heb ook drukke periodes, maar heb altijd wel een uurtje.) Dus toen dacht ik, laat maar. In februari toch eens een berichtje gestuurd hoe het met haar ging en toen kwam ze meteen met een datum zodat ik (na 10 maanden) alsnog mijn cadeau kreeg. Die afspraak was heel gezellig en het klikt ook goed, maar pfoe, vind het toch naar dat ze na 10 maanden een keer een plekje voor me heeft terwijl ze wel met andere vriendinnen naar de bios gaat/concerten/vakanties etc.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:35

Slina ja dat gevoel ken ik. Heb meerdere vrienden waar het echt super goed mee klikt, maar ze kunnen niet altijd tijd voor me vrijmaken en dat vind ik soms wel spijtig, want als we elkaar zien is het echt leuk en gezellig. Dit zijn het soort vrienden waarvan ik verdenk dat het ooit wel helemaal doodbloedt. Uit het oog uit het hart...

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:40

toch is het niet leuk dat zoiets vervaagt... er zijn zoveel leuke momenten geweest waar van ik denk...komen die nog terug?
aan ene kant hoop ik van wel, aan andere kant denk ik van niet.
heb besloten om eerst eens te gaan praten en daarbij laat ik de keus aan haar.
wil ze door of blijft ze in het oude zitten.