zwemfeestje dilemma!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:46

Wat me opvalt in de reacties is dat degene die zwemjuf zijn zeggen bij twijfel niet doen en een hoop anderen zeggen gewoon gaan.
Ik ben zelf ook jaren zwemjuf en badjuf geweest en helaas is een zwemdiploma nog geen garantie dat kinderen zich kunnen redden tijdens het vrij zwemmen, met name in een druk bad waar bijvoorbeeld stroomversnellingen etcetera zijn.
Natuurlijk moeten ze aan behoorlijk wat eisen voldoen, alleen duurt een zwemles 30-60 minuten en een kinderfeestje een stuk langer waardoor je naast alle drukte ook te maken krijgt met vermoeidheid en misschien zelfs groepsdruk.
Aan de andere kant, als er 2 volwassenen meegaan op een groepje van 6 is dat prima te overzien.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:48

Maar wat is het verschil tussen een kinderfeestje met 6 kinderen waarbij er goed op ze word gelet en de ouders bij ze in het water zijn of als je samen met je zoontje gaat zwemmen? Beide keren word er op hem gelet. Als je had aangegeven dat je het wat spannend vond had ik me ook nog in kunnen denken dat die ouders extra op hem zouden letten.
Vind het een beetje sneu voor hem dat hij nu niet mag gaan...ik begrijp je bezorgdheid zeker! Ik denk dat ik dat ook zou hebben als moeder zijnde, maar aan de andere kant heeft hij heeft 3 zwemdiploma's!
Laatst bijgewerkt door Ballard_L op 09-03-15 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:48

Gypsy schreef:
Sammie ABC is als een cap opzetten, je probeert je kind zo weerbaar mogelijk te maken maar garanties zijn er nooit! Een kind kan tijdens het spelen onder een mat terechtkomen, in de glijbaan zijn hoofd stoten, op de kant gaan rennen en vallen. Dan is het fijn als er voldoende toezicht is om dat op te vangen.
Wat een onzin zeg.. Garanties zijn er idd nooit. Dan maar binnensluiten en nooit meer buiten laten komen? En dan afvragen waarom kinderen van tegenwoordig moddervet zijn. Binnen zijn ook nooit garanties.. Twee volwassen op zes kinderen én badmeesters/juffen. Wat wil je nog meer? Zwembandjes omdoen. Kind enkel in het pierenbadje laten zwemmen. Kom op zeg... Wordt toch eens wakker bezorgde (semi)moeders.. Van een blauwe plek overkomt een kind niks. Kinderen zijn niet van suiker en ze smelten ook niet direct. Wat willen we nou eigenlijk? Zelfbewuste kinderen op laten groeien in een maatschappij of kinderen die bij alles wat ze doen doodsangsten uit staan of veel twijfel en weinig zelfvertrouwen hebben, want stel je dat..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: zwemfeestje dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:50

Als hij graag wil zwemmen kan TS toch zelf met hem gaan? Waarom dan een onnodig risico nemen waardoor moeders straks met buikpijn op haar werk zit. Verder ga ik mee met Firegirl.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:53

Welk onnodig risico zit er aan een moeder met buikpijn op d'r werk? Die moeder heeft daar even last van (en aan het eind van de dag is het weer over :+ ).. dat kind heeft nergens last van, hoor. Die heeft de tijd van z'n leven met vriendjes en vriendinnetjes. Die moet straks uit gaan leggen dat ie niet mee mag, want zn moeder vind het eng.. (met mogelijk alle gevolgen vandien voor dat ventje. Wat niet eerlijk is, maar zo zijn kinderen dan weer)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:55

Ja ik vind het ook jammer dat je deze keuze hebt gemaakt. Ik denk namelijk dat je kind, omdat hij 3 zwemdiploma's heeft, het wel aan had gekund.

Wellicht waren mijn ouders wat makkelijker, misschien veroorzaakt door het feit dat ik altijd naar het dorps (openlucht) zwembad ging en de sociale controle daar groter was. Maar ik ging altijd alleen met vriendinnetjes. Gingen we ook alleen heen, lopend of op de fiets. Met een gulden van mams in de pocket waar we dan een ijsje of snoep voor konden kopen :+
Ik had twee zwemdiploma's en had op dat moment nog schoolzwemmen waar we reddingszwemmen e.d. kregen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:56

't feit blijft dat dit de beslissing van TS is. Niemand staat in z'n recht als hij of zij haar daarover afkraakt. Of afdoet als incompetente moeder.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:56

Ik snap beide kanten wel hoor. Is het nou gewoon een overzichtelijk zwembad, dan zou ik hem zeker mee laten gaan. Maar is het zo`n bad met hoekjes gaatjes (golfslag enz) Zou ik ook twijfels hebben.
Echter vertrouw ik op mijn kinderen. En hebben de oudste ook a, b, c, en afstandsbrefet, en zijn nu bezig met snorkel les. Wat ik hier zie is kinderen die GEEN diploma hebben, maar wel al echte waterratten en dus veel zwemmen, betere zwemmers zijn, dan kinderen met a en of b diploma die nooit meer gaan zwemmen. Zwemmen moet je onderhouden!

Mijn tweeling van 6 kunnen alles al op B niveau (alle onderdelen) echter hebben ze zelfs nog geen officieel A. Omdat de schoolslag er maar niet in komt bij ze. Ik zou hun NIET met een feestje mee laten gaan, maar dat is meer leeftijd dan dat ze niet kunnen zwemmen.

zwemles is net autorijden, pas als je het vaak gaat doen leer je het. het diploma is net het rijbewijs! pas daarna ga je het ECHT leren, met alle kennis die je tijdens het lessen hebt opgedaan.
En ja daarvoor moet je het dus wel doen!

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:57

Ik snap je bezorgdheid en het is inderdaad je eigen keuze.
Als je de keuze om hem thuis te houden gemaakt hebt omdat je hem echt niet in staat echt zich staande te houden in het zwembad is het een goede keuze. Als het een keuze is vanuit je eigen waterangst is het niet verstandig.
Ik denk idd dat je wel moet oppassen je kind niet ieder kinderfeestje te onthouden omdat er een kans inzit dat er iets misgaat.
Met een schaatsfeestje kan hij vallen en zijn nek/rug breken
Met een speurtocht kan hij verdwalen, weglopen van de groep
Bij een feestje in een bos kan er een tak afbreken, boom omvallen,
Bij een feestje op straat kan hij perongeluk de weg oversteken in het spel etc
Bij een feestje in huis kan hij met zijn mauw perongeluk tegen de kaarsjes op de taart aankomen waardoor zijn trui vlam vat.
Overal schuilt wel ergens een gevaar in

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:57

Hier wordt bij de zwemlessen al aangegeven dat een abc zwemdiploma geen garantie is voor een goede zwemvaardigheid. Het is een momentopname. Echt zwemmen leren ze pas nà de zwemlessen. Daarom wordt er ook steeds gezegd dat het erg belangrijk is dat de kinderen regelmatig blijven zwemmen.
Tja.. Dat is toch niet voor niets lijkt mij..
Ga eens kijken bij het afzwemmen, dan kan je zien hoe veel kracht het nog kost voor die kinderen om het vol te houden. Velen houden nog maar net het gezicht boven water.

Ts trek je die reacties niet aan. Je vangt de teleurstelling vast wel goed op!

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:59

Arm kind..
Hopelijk denk je ook na wat voor gevolgen dit kan hebben voor je zoontje en dat hij daar de rest van zijn leven last van houdt..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:59

Gypsy schreef:
't feit blijft dat dit de beslissing van TS is. Niemand staat in z'n recht als hij of zij haar daarover afkraakt. Of afdoet als incompetente moeder.

Is natuurlijk weer een flinke doodoener :) Het is idd een feit dat de beslissing bij TS ligt. Maar met de rest kan ik het niet eens zijn. Ts vraagt om meningen. Mag de rest dus prima aangeven dat hoe zij het zouden doen. TS heeft dit topic geopend om tips en meningen. Beetje raar om nu te roepen dat de rest dan opeens niet aan mag geven wat zij vinden. Enkel omdat ze het niet met haar eens zijn?

Ell_en schreef:
dat hij daar de rest van zijn leven last van houdt..

Ik mag hopen dat dit ook niet van toepassing is, maar als dit bij elk zwemfeestje gaat gebeuren. Tja dan kan dit op een gegeven moment wel een andere uitwerking hebben. Maar dat is allemaal als als als :+ dus lijkt mij nu nog niet echt van toepassing. Wie weet valt het allemaal mee. Kunnen wij nog niet over oordelen op zo'n manier.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 09-03-15 14:02, in het totaal 3 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:01

Natuurlijk mag dat, maar reacties zoals die van Ell_en hebben niks te maken met niet eens zijn, dat is gewoon iemand lopen zieken. Ik hoop maar dat TS daar boven kan staan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:01

Gypsy schreef:
Elk kind dat verdrinkt is er een te veel. Bovendien zijn er dan ook nog genoeg bijna ongelukken. Of wat dacht je van kinderen die in de groep steeds drukker worden tot er eentje valt of wat dan ook.

Neehoor TS, prima keuze die ik goed begrijp. :j

Maar dat hou je dan toch op elke leeftijd?
Ook als ze samen gaan fietsen en elkaar gaan duwen enz.
Dat gebeurd op latere leeftijd (12-16) ook nog en daar gebeuren veel meer (ernstigere) ongelukken mee.

Hier op school gaan ze regelmatig met de klas zwemmen.
Vanaf groep 3.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:03

Ell_en schreef:
Arm kind..
Hopelijk denk je ook na wat voor gevolgen dit kan hebben voor je zoontje en dat hij daar de rest van zijn leven last van houdt..

Nou Nou, overdrijven is ook een vak zeg. Meestal zijn ze wel even boos en telleurgesteld, maar de rest van zijn leven last van houdt? Nee, dat is IMO wel een beetje overdreven.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:04

Natuurlijk, maar een kind van 16 heeft al wat meer kracht in z'n lijf dan eentje van 8.

overigens laten wij ze aan het eind van elke zwemles even vrijzwemmen, in een verder leeg bad met streng toezicht. Zo leren ze veilig spelen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:08

Gypsy schreef:

Onzin!
TS is naast "moeder" ook gewoon een "mens".
Ik ben van mening dat "mensen" hun problemen niet moeten projecteren op anderen, of er een gezamenlijk probleem van maken of een ander mens daardoor beperken.

Zeker als volwassen mens op een nieuw leven.

Welke kant wil je op? Wat zie je graag bij je kind? Wat wil je hem graag meegeven in zijn tijd bij jou in huis?

Allemaal mooie vraagstukken over jezelf die je helpen je eigen omdraaiende buik vooral in je eigen buik te laten.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 09-03-15 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:09

Gypsy schreef:
Natuurlijk, maar een kind van 16 heeft al wat meer kracht in z'n lijf dan eentje van 8.

overigens laten wij ze aan het eind van elke zwemles even vrijzwemmen, in een verder leeg bad met streng toezicht. Zo leren ze veilig spelen.

Ach, vaak nog een pakkie sap en een chippie tussendoor.. Die Kids slaan geen 50 meterbad-baantjes twee uur lang.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:10

Met 2 volwassenen die in het water zijn en elk op 3 kinderen letten is het risico ook al flink afgenomen. Die kunnen ook prima toezien op veilig spelen in het water.

T is niet heel anders dan een vader die met z'n 3 kinderen naar het zwembad gaat immers of 2 badjuffen die toekijken naar een zwembad met vrijzwemmende kinderen na een les. Je leert het door het te doen en in dit geval is er wel voor veiligheid gezorgd.

Daarnaast heeft het zwembad zelf ook toezicht. Dus nog een extra paar ogen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:14

Jammer voor je zoon.
Juist door regelmatig te zwemmen onderhoud je het.

Eerste keer dat mijn zoon in jet diepe lag vond ik ook eng.
Het hoort erbij.

Houden van is loslaten. Ik als mama vind het soms moeilijk, maar het belang van onze zoon haat voor.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:19

Ik ben ook een hele slechte moeder.. Mijn kind mag geen zwemfeestje even omdat ik de verantwoordelijkheid te groot vind..

Tja... Dat gaan vast trauma's worden

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:20

Ik snap best dat je daar als moeder wel even over na moet denken. Maar wat ik niet begrijp, 2 volwassenen bij 6 kinderen. Wanneer is het dan wel veilig genoeg voor jou?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:21

Gypsy schreef:

Bij de meeste zwembaden mogen kinderen vanaf 7 jaar en minimaal 1 diploma al alleen komen vrij zwemmen.

Waarom er dan moeite mee hebben om onder toezicht (tijdens een feestje) te laten zwemmen?

Vanaf welke leeftijd zou jij het dan wel goed vinden?
Hier in de buurt zwemmen ze vanaf 6/7 jaar gewoon in open water (zwembad is ver weg voor even zwemmen).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:22

No_No schreef:
Ik ben ook een hele slechte moeder.. Mijn kind mag geen zwemfeestje even omdat ik de verantwoordelijkheid te groot vind..

Tja... Dat gaan vast trauma's worden

Wat als ze een schoolreisje houden naar het zwembad of op schoolkamp gaan waar een zwembad/plas is?

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:23

Ell_en schreef:
Arm kind..

nou nou ..niet zo dramatisch he, ik zeg ook wel eens Nee tegen mijn kind en dat kan ze best handelen