Rekentoets voor middelbare scholieren.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:58

eclair98 schreef:
Oja, ik heb dan nog iets leuks. De reken lessen bestaan bij ons op school uit de stelling van Pythagoras. Nou, maak de kat maar wijs dat, dat bij rekenen hoort :P

met die wiskundige formules kun je inderaad berekeningen doen

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:00

idd, en ik kan sommen met pie nie uit mijn hoofd maar rekenmachines waren verboden in de les dit jaar kregen we wel normaal rekenen (wel met procenten maar zonder pie,worteltrekkene ct) dat vind ik wel gewoon normaal

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:02

geerke schreef:
eclair98 schreef:
Oja, ik heb dan nog iets leuks. De reken lessen bestaan bij ons op school uit de stelling van Pythagoras. Nou, maak de kat maar wijs dat, dat bij rekenen hoort :P

met die wiskundige formules kun je inderaad berekeningen doen

das waar, maar t gaat om t princiepe dat de overheid klaagd dat we nie kunnen hoofdrekenen, en pie,worteltrekken,stelling van pythagoras vind ik nie bepaald hoofdrekenen

eclair98

Re: Rekentoets voor middelbare scholieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:06

En daarbij proberen ze bij mij op school ons wijs te maken dat het basisschool werk is. De stelling van Pythagoras pas in de tweede of derde voor het eerst gehad.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:08

idd, bij mij tzelfde, maar ik heb nog nooit op de basisschool gehoord over termen zoals pie

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:59

De grens tussen rekenen en wiskunde is vaag.
Maar vraag just for fun eens aan een timmerman hoe hij een rechte hoek in de deurpost maakt: dat is gewoon de stelling van Pietje.

En met het getal pi weet je blikstjenders snel dat de grote volte meer dan 60 meter is.

En accoord, ik ken de vierkantswortels niet uit mijn hoofd, maar de grote volte is langer dan de diagonaal.
Dwz: 20 kwadraat maakt 400
40 kwadraat maakt 1600
Samen 2000 - de vierkantswortel is 44.7

Tja - wiskunde is een manier om snel te rekenen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:14

LiannePuthzy schreef:
idd, en ik kan sommen met pie nie uit mijn hoofd maar rekenmachines waren verboden in de les dit jaar kregen we wel normaal rekenen (wel met procenten maar zonder pie,worteltrekkene ct) dat vind ik wel gewoon normaal

Deze snap ik dan weer niet.
Pi is gewoon een getal.
Zij het, dat het een beetje een lang getal is om op te schrijven. (Er schijnen computer programma's te zijn met duizenden decimalen achter de komma - handig voor de ruimtevaart oid.)

Maar bij rekenen geldt "pi is iets meer dan drie".

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:20

Janneke2 schreef:
En met het getal pi weet je blikstjenders snel dat de grote volte meer dan 60 meter is.

Maar welk probleem is er als men dat niet weet? Wat maakt dat zo belangrijk dat we hier zo'n punt van maken? Ik heb in al die jaren paardrijden nog nooit de behoefte gehad om daar over na te denken eigenlijk.

(En dat terwijl ik wel voor de lol een keertje de stelling van Pythagoras heb bewezen, tijdens het douchen. Ik bedoel, het is niet dat ik geen affiniteit met wiskunde of rekenen heb.)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:23

Janneke2 schreef:
LiannePuthzy schreef:

Deze snap ik dan weer niet.
Pi is gewoon een getal.
Zij het, dat het een beetje een lang getal is om op te schrijven. (Er schijnen computer programma's te zijn met duizenden decimalen achter de komma - handig voor de ruimtevaart oid.)

Maar bij rekenen geldt "pi is iets meer dan drie".

pi is volgensmij een getal dat nooit ophoud zij mijn wiskunde leraar omdat er ook nooit een eind komt aan een circkel ofzo

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:32

;) beide beweringen zijn waar.
Je zou kunnen zeggen 'dat een cirkel geen begin of eind heeft'.
Het aantal cijfers achter de komma bij het getal pi is menselijkerwijs niet te behappen (...dus bij hoofdrekenen is het drie en nog wat....)
- maar er is geen verband tussen beide beweringen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:49

Shadow0 schreef:
Janneke2 schreef:

Maar welk probleem is er als men dat niet weet? Wat maakt dat zo belangrijk dat we hier zo'n punt van maken? Ik heb in al die jaren paardrijden nog nooit de behoefte gehad om daar over na te denken eigenlijk.

(En dat terwijl ik wel voor de lol een keertje de stelling van Pythagoras heb bewezen, tijdens het douchen. Ik bedoel, het is niet dat ik geen affiniteit met wiskunde of rekenen heb.)

Ik ben het roerend eens met wat je een paar pagina's terug stelde: die toets zelf is weer de zoveelste stap in ""afrekenen"" (meaning: straffen) van leerlingen ipv hen behoorlijk onderwijs aan te bieden.

En aan de ene kant: rekenen zelf is een basisvaardigheid - wiskunde is een manier om sneller, handiger etc etc subtielere dingen te kunnen berekenen.
Als gezegd: de grens er tussen is vaag - en wanneer het nu precies erg is als iemand iets niet kan: search me....

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:51

MayDayParade schreef:
Bedankt voor het in de grond stampen van mijn ego :')

Ik kreeg met mijn dyscalculie verklaring een half uur extra de tijd. De verklaring moest wel al in het systeem staan, een meisje uit mijn klas kwam een dag van te voren ineens met een verklaring aanzetten, en die heeft geen extra tijd meer gekregen.

Sorry, dat was niet mijn bedoeling. Ik wilde alleen aangeven dat deze toets na groep 8 te doen is. Ik begrijp (heb ik eerder aangegeven) dat het na vier jaar wiskunde best even schakelen kan zijn. Kun je hem niet meteen in de 1e al maken? Zou een hoop schelen denk ik.
Een half uur extra is schappelijk, ben blij om te horen dat er in ieder geval iets van compensatie is.

Citaat:
Wat een veroordelende maatschappij worden we op die manier. Gaan we nu echt leerlingen van 12 aanrekenen dat ze hun onderwijs zelf moeten organiseren? :n (Of desnoods hun ouders.) En blijkbaar is het aanvaardbaar dat scholen hier niet achteraan gaan, en dat die niet (ongevraagd en uit zichzelf) hun best doen om hun leerlingen zo goed mogelijke kansen willen geven? Dat is niet hoe ik het onderwijs of de maatschappij zou willen in elk geval. Neigt behoorlijk naar blaming the victim.

Volgens mij mag jij ook mijn post met iets meer mededogen en nuance lezen. Een 12-jarige mag best wat eigen verantwoordelijkheid nemen, maar ik doelde meer op 16-jarigen. Er wordt best snel gewezen naar systemen die niet werken, maar dit lost niets voor je op. Ik zou graag een beetje eigen initiatief en verantwoordelijkheid zien. Iedereen wil graag onderwijs op maat, daar zul je zelf ook iets voor moeten doen. Signaleren, actie ondernemen, succeservaring opdoen. En daar groei je volgens mij van! Dat je iets niet aangereikt krijgt mag in mijn ogen geen excuus zijn, het is jouw leerproces. Daarmee pleit ik het onderwijs niet vrij hoor, er is nog heel veel verbetering mogelijk!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:56

Ik was op de basisschool heel goed in rekenen, nu zit ik in VWO 5 en krijg ik op school rekenbijles. Helemaal prima, maar als iemand bij kan uitleggen wat vormen herkennen met rekenen te maken heeft >;)

Ik snap ook niet waarom ik het steeds niet haal, hopelijk dit jaar wel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:00

shirleyp schreef:
Ik zou graag een beetje eigen initiatief en verantwoordelijkheid zien.

Daar zijn puberbreinen in veel opzichten nog helemaal niet klaar voor. (En het initiatief dat ze tonen wordt meestal niet gewaardeerd... Maar het bespelen van 'het systeem' is niet het soort initiatief dat redelijk is om van jongeren van een jaar of 16 te verwachten.)

Citaat:
Iedereen wil graag onderwijs op maat, daar zul je zelf ook iets voor moeten doen. Signaleren, actie ondernemen, succeservaring opdoen. En daar groei je volgens mij van! Dat je iets niet aangereikt krijgt mag in mijn ogen geen excuus zijn, het is jouw leerproces.

Niet mee eens... gewoon op basis van alle pedagogische en psychologische en neurologische kennis is dat gewoon niet zo. Veel jongeren kunnen dat op die leeftijd nog niet, simpelweg omdat ze daar ontwikkelingstechnisch nog niet aan toe zijn. Maar vervolgens worden ze wel afgestraft omdat ze het niet kunnen.

Bovendien is het een raar mensbeeld, waarbij we heel erg een ideaalbeeld hebben over hoe mensen moeten zijn ipv verschillen in mensen te waarderen. Niet iedereen is signalerend en ondernemend, maar meer: niet iedereen hoeft het te zijn. Zoals ook niet iedereen echt hoeft te kunnen rekenen of goed hoeft te zijn in talen. Gebruik de talenten die ze wel hebben, zonder ze af te rekenen op de talenten die ze niet hebben. Maar nu gebeurt dat wel: mensen die niet kunnen rekenen, maar dus ook mensen die niet voortvarend genoeg zijn in het constateren van hulp, worden afgestraft. Zoals ik al zei: dat versterkt vooral de kloof (dat 'niet voortvarend genoeg zijn' komt immers een stuk meer voor bij mensen die toch al een mindere uitgangspunten hebben: de arme buurten, de ouders met problemen, etc.)
Het ontneemt veel jongeren van hun kansen ipv die te vergroten. Dat lijkt me echt een heel verkeerd uitgangspunt. Ik vind dat vreselijk zonde.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:04

Er zijn hier veel mensen, die geen idee hebben van de inhoud van een rekenexamen.
Een groot deel mag gewoon met rekenmachine en dat wat niet met rekenmachine mag is echt wel eenvoudig.
Misschien goed om via Cito.nl eerst een examen te bekijken, voordat er een mening gevormd wordt.

Ik vind het goed, dat er een rekentoets is, maar vind wel dat hij te zwaar mee gaat tellen. Al denken veel van mijn leerlingen, die hem vorige week gemaakt hebben (2F niveau), dat ze zeker een 7 hebben en sommigen weten bijna zeker, dat ze maar 2 of 3 fouten hebben. Het gaat dan om het VMBO.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:05

Tendance schreef:
Een groot deel mag gewoon met rekenmachine en dat wat niet met rekenmachine mag is echt wel eenvoudig.

Nou ja, als je goed in taal bent.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:06

Shadow0 schreef:
Tendance schreef:

Nou ja, als je goed in taal bent.

Hoe bedoel je?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:06

Ruimtelijk inzicht is een ......voorbereidende vaardigheid mbt rekenen.
En er zijn hele stukken wiskunde die over ruimte gaan, maar als het over de basisschool gaat: ik heb daar alleen inhoud (en oppervlakte) van hoekige vormen geleerd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:18

@Tendance, dat het zulke talige rekenopgaves zijn (in elk geval die toets die op een bepaald moment geplaatst is) dat leerlingen met taalproblemen ook een nadeel hebben op die toets. Iets wat trouwens een rol speelt bij het hele wiskundeonderwijs.
Zie bv http://www.taalgerichtvakonderwijs.nl/L ... /2.21.PDF/ (pdf)
en http://www.leoned.nl/mm_files/do_35016/ ... nEerde.pdf (ook pdf)

Ik ben dan ook nog steeds benieuwd welke vaardigheden deze toets wil toetsen en waarom. Het is me nog steeds niet echt duidelijk.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:20

Als die rekentoets enkel sommetjes waren, was het probleem er ook niet. Ik moet sowieso opeens weer staartdelingen en onder-elkaar-optellen/aftrekken/vermenigvuldigen uit het stof halen omdat ik dit met wiskunde al 5 jaar op een rekenmachine doe en dat nu opeens niet mag :n

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:23

EskeGirl schreef:
Als die rekentoets enkel sommetjes waren, was het probleem er ook niet. Ik moet sowieso opeens weer staartdelingen en onder-elkaar-optellen/aftrekken/vermenigvuldigen uit het stof halen omdat ik dit met wiskunde al 5 jaar op een rekenmachine doe en dat nu opeens niet mag :n

Inderdaad.... heel leuk zo'n rekentoets, maar wij die hem dit jaar voor het eerst moeten maken zijn er de dupe van. Ik heb nog geen enkele keer op school rekenles of zoiets gehad.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:25

UhNee schreef:
EskeGirl schreef:

Inderdaad.... heel leuk zo'n rekentoets, maar wij die hem dit jaar voor het eerst moeten maken zijn er de dupe van. Ik heb nog geen enkele keer op school rekenles of zoiets gehad.

Wij nu wel, sinds vorig schooljaar, zit op VWO 5 en krijg nu eerst 2F (naar mijn idee extreem makkelijk dus) en hierna op eigen niveau: 3F. Hoop dat ik hem gewoon haal nu, zou veel schelen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:29

Ik snap het nut simpelweg niet van die rekentoets.
Ik ben absoluut voor een goede opleiding, maar extra taallessen heb je naar mijn idee veel meer aan mbt zinsopbouw etc.

JasperM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:30

ik zie hier een topic over de rekentoets, heb hem net vrijdag gemaakt :') ik zit in 3 mavo en hij is echt heel makkelijk. voor mensen die veel moeite met rekenen hebben is er een makkelijkere versie. op dit moment is de norm een 4,5 en dus afgerond een 5. dit gaat nog veranderen naar een 5,5 dacht ik. daarnaast hebben de leerlingen die hem dit jaar maken ook meerdere pogingen dacht 4. wij hebben van tevoren 2 proeftoetsen gemaakt en er was maar 1 persoon uit de klas die deze niet gehaald heeft. :j dus het is allemaal prima te doen.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:30

Jeetje Shadow0, schrik een beetje van je felheid. Hoop oprecht dat je in je leven iets hebt gevonden waar jij je talent in kwijt kunt. Talentontwikkeling ben ik helemaal voor, maar ik geloof wel in een goede basis. Basis is overigens niet hetzelfde als een eenheidsworst. En ja, soms zitten er vakken in die je minder goed af gaan. Leren omgaan met iets wat niet meteen lukt vind ik bijzonder leerzaam en zeker iets toevoegen. Ik ben het wel met je eens dat we kinderen en leerlingen als individu moeten blijven zien en moeten motiveren om hun talent te ontdekken.

En als we 'die pubers' nu eens vertellen dat ze geen verantwoordelijkheid kunnen nemen op hun leeftijd, hoeven ze er ook niet steeds met zoveel drama om te vragen O:) :') :D

Volgens mij is er ooit ook sprake geweest van een verplichte taaltoets toch? Misschien dat er daarom veel verhaaltjessommen in zitten? Toets je de taal- en rekenbasis in één?