Twijfelen om iemands uiterlijk: is dat eerlijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Twijfelen om iemands uiterlijk: is dat eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:09

Nog nooit van dat cijfer gehoord. := Bij mij is het een gevoelskwestie, bij mijn vriend was t ook echt een vonk die over sloeg toen hij me aan keek.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:14

Kana schreef:
Is het niet zo dat iedereen zichzelf een cijfer geeft en een partner zoekt die ongeveer het zelfde cijfer heeft?

Ja dat klopt inderdaad, daar moest ik ook aan denken bij dit topic :P je maakt onbewust een inschatting van je eigen 'knapheid' en matcht daar een partner bij. Dit werd aangetoond in verschillende psychologische experimenten. Zowel beschrijvend onderzoek (dus IRL kijken naar wat voor cijfers mensen zichzelf geven en hun partners) als echt experimenteel (in een gecontroleerde omgeving mensen hun zelfbeeld beïnvloeden en de keus voor hypothetische partners bekijken). Dit gebeurt uiteraard onbewust. Wel interessant :')
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 02-03-15 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:15

VogeltjeM schreef:
Kana schreef:
Is het niet zo dat iedereen zichzelf een cijfer geeft en een partner zoekt die ongeveer het zelfde cijfer heeft?

Ja dat klopt inderdaad, daar moest ik ook aan denken bij dit topic :P je maakt onbewust een inschatting van je eigen 'knapheid' en matcht daar een partner bij. Dit werd aangetoond in verschillende psychologische experimenten. Zowel beschrijvend onderzoek (dus IRL kijken naar wat voor cijfers mensen zichzelf geven en hun partners) als echt experimenteel (in een gecontroleerde omgeving mensen hun zelfbeeld beïnvloeden en de keus voor hypothetische partners bekijken). Wel interessant :')

Heb je bronnen? Ik probeer het te googlen maar ik zit nu in de les := dus kan het niet zo snel vinden.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:17

Als je toegang hebt tot wetenschappelijke databases dan kan je dit goed vinden. Zelf heb ik dit tijdens mijn studie psychologie gelezen, maar ben al een tijdje afgestudeerd en kan dus niet meer in de databases naar bronnen zoeken :)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 13:08

Huertecilla schreef:
Hhilde schreef:
Verliefdheid is niet rationeel, dat is wel een mooie. Ik ben nog nooit verliefd geweest. Nog nooit écht. Ik vind altijd iets waardoor zo'n man niet goed genoeg bevonden wordt.

De eerste en laatste zin zijn tegengesteld.
Bij het irrationele, chemische verliefd, speelt het laatste helemaal geen rol. Dat niet goed genoeg vinden is een rationeel stuk informatie op basis waarvan je wel/niet op de verliefdheid gevolg geeft.

Ik ben zelf in het geheel niet perfect; er zijn derhalve LEGIO vrouwen goed genoeg.
De chemie is verder simpel; kansberekening; gewoon een kwestie van veel nieuwe mensen ontmoeten.

Wat betreft selectie op e-fotos is er een manier om meer nieuwe mensen te ontmoeten.
Het is het glas half vol versus half leeg: Kijk naar het LEUKE en niet naar het ONLEUKE. Er is geen koe zo bont of er is wel een vlekje aan, terwijl aan de andere kant heel veel mensen iets +:)+ hebben.

Maar goed; dat is allemaal een stuk makkelijker als je zelf niet perfect bent :D

Ik bèn niet perfect haha. Je zou zeggen dat het me dan makkelijker af gaat :D
Dat van internet is wel een goede, je focussen op de mooie dingen en niet op de minder mooie. En zo zou dat in het 'echte leven' ook moeten gaan.

Dat met die cijfers geloof ik niet. De twee mannen waar ik in mijn leven als een blok voor ben gevallen hadden in mijn ogen weinig minpunten inderdaad. Ik was niet verliefd maar wel heel erg gek op ze. De dingetjes die ik normaal niet leuk zou vinden, maakten niet meer uit. Het werd ergens zelfs sexy := Maar als ik mezelf een cijfer zou geven zou dat veel lager zijn dan dat van hen. Dat zijn denk ik -nog steeds- de twee knapste en leukste mannen die ik ooit ontmoet heb. Mijn vriendinnen vinden ze dan weer helemaal niet bijzonder of knap, dus dat is wel typisch. Het is iig iets ingewikkelds :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:12

Als je iemand echt leuk vind dan raak je vanzelf blind voor evt. mindere puntjes. Denk ik dan. Mijn vriend z'n gebit was niet supermooi, maar eigenlijk nooit aan gestoord. Nu heeft hij een beugel en word 'ie gewoon nog even extra knap. :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:22

Hhilde schreef:
Dat met die cijfers geloof ik niet.

Ik wel.

Ook dat vrouwen zichzelf veelal hoog inschatten en op basis daarvan nogal wat eisen denken te kunnen opstellen; 'omdat ik het waard ben'.

Als vrouwen hun uiterlijk niet als 'oneerlijk' voordeel zouden zien, waarom dan zoveel chirurgische opwaardering, - bedrog?!

Dit is behoorlijk grappig omdat mannen MINDER kritisch zijn dan vrouwen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:23

Niet alle vrouwen denken letterlijk zo HC. Dat geloof ik niet. Zelf ben ik best kritisch volgens mij :') maar niet omdat ik denk dat ik een bepaald persoon/type verdien ofzo. Gewoon omdat ik bij het één wel een gevoel heb en bij het andere niet. Ook op karakter ben ik kritisch, want na 2 relaties van 2 jaar ben ik er achter dat dat het aller belangrijkste is voor een longlasting relationship :+

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 13:56

Huertecilla schreef:
Hhilde schreef:

Ik wel.

Ook dat vrouwen zichzelf veelal hoog inschatten en op basis daarvan nogal wat eisen denken te kunnen opstellen; 'omdat ik het waard ben'.

Als vrouwen hun uiterlijk niet als 'oneerlijk' voordeel zouden zien, waarom dan zoveel chirurgische opwaardering, - bedrog?!

Ik ben wel heel kritisch maar niet omdat ik denk dat ik beter kan krijgen hoor := Ik zou mezelf qua cijfer ook niet hoog inschatten. De mannen die ik echt leuk vond, vond ik altijd te goed/knap voor mij. En ik heb ook wel eens gevoelens gehad voor iemand die ik helemaal niet knap/mooi vond, maar wel heel aantrekkelijk.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:00

Ik denk dat als je iemand echt niet knap vind of zelfs lelijk je er nooit aan zal kunnen wennen. Als het je vriend of vriendin word zal je wel ooit een keer met hem/haar zoenen en als je telkens denkt ''oei wat is hij lelijk'' dan is er wel echt iets mis. :=

Ik heb zelf ook een vriend, echt niet de knapste. In het begin vond ik het ook verschrikkelijk. Stiekem schaamde ik me een beetje. Maar wat een onzin is dat eigenlijk. Ik heb een schat van een vriend en we hebben nu 2,5 jaar een relatie. De ''lelijke'' dingen zie ik al snel niet meer en kan ook nu echt de leuke dingen aan hem zien. En de minder mooie dingen neem ik er maar gewoon bij. Hij zal van mij ook wel het een en ander vinden.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:33

Via internet is het moeilijk. Want iemand puur op basis van een foto beoordelen, dan mis je zoveel facetten. En dan heb ik het enkel over uiterlijke kenmerken! Een foto is niet hetzelfde als hoe hij/zij irl eruit ziet. Is het oneerlijk om te twijfelen omdat je hem niet knap vindt? Nee, imo absoluut niet. Is het oneerlijk om te twijfelen omdat je bang bent voor de reacties van je omgeving? Imo wel.

Ik kan overigens aanvankelijk iemand lelijk vinden maar door de persoon te leren kennen, die mooier gaan vinden. Ook in die mate dat ik erop verliefd zou kunnen worden. Het omgekeerde is voor mij trouwens ook waar. Dus misschien is het wel een beetje oneerlijk om hem geen volwaardige kans te geven. Maar dat geldt voor mij. Omdat ik weet dat bij mij dat beeld kan veranderen. Dat is mogelijk niet voor iedereen zo..

Ivm dat cijfer, klinkt wel logisch. Je ziet dat ook in het straatbeeld vind ik :o Voor mij zal dat ook wel opgaan. Mijn vriend vond ik overigens wel al vanaf de eerste ontmoeting een lekker ding :D Maar mijn vriend heeft aan het begin van onze relatie wel regelmatig gezegd dat ik "veel te mooi" (wat ik dikke onzin vind, maar dat terzijde) voor hem was en dat hij bang was me kwijt te raken daardoor etc. Voor hem klopt het dus niet..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:53

Huertecilla schreef:
Hhilde schreef:

Ik wel.

Ik geloof best dat mannen over het algemeen minder kritisch zijn, maar ik denk dat dat ook te maken heeft met het feit dat vrouwen veelal kritischer zijn naar zichzelf. ;) Het zijn in mijn ervaring meestal de kerels die erg goed zijn in zichzelf hoog inschatten :') En dan bedoel ik niet dat ik mezelf beter voel dan iemand en mensen bij voorbaat al geen kans gun omdat ik mezelf meer waard zou vinden (of ik iemand aantrekkelijk vind of niet staat echt compleet los van mezelf), maar veel mannen denken het "recht" te hebben zich ongewenst op te dringen.

Even heel generaliserend gezegd uiteraard!

Dat vrouwen hun uiterlijk als voordeel zouden zien vind ik nonsens. Denk je nou echt dat dat de reden is dat mensen plastische chirurgie ondergaan?
Welnee, dat komt (vaak) juist uit een compleet andere hoek: het opdringen van een onrealistisch schoonheidsideaal door oa de media en iedereen die daar niet aan voldoet is "minder".

Trouwens, "omdat ik het waard ben" lijkt me een prima instelling +:)+ Gaan voor wat goed voelt, niet minder. Je bént het toch ook waard?
Als jij je op je kop zou laten zitten door een vrouw die allemaal eisen stelt waar je niet aan kan voldoen zou ik op zoek gaan naar eentje die wel bij je past, en dat geldt andersom uiteraard ook ;)

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:09

Bij mij doet uiterlijk er ook wel toe, ik heb ook eens een jongen afgewezen omdat hij veel te dik was. Ik ben er absoluut niet trots op maar het is wel waar.
Daarbij vind ik niemand knap op het eerste gezicht. Ik kan wel denken hmmm ik snap dat mensen dat een knappe man vinden maar ik zelf vind dat dan niet. Alleen nadat ik iemand veel heb gezien en z'n karakter leuk vind kan ik iemand knap gaan vinden :o

Voor mij bestaat liefde op het eerste gezicht, of aantrekking op het eerste gezicht dan ook echt niet.

Hebben meer mensen dit?

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:40

Hoezo zeg je ik ben er absoluut niet trots op dat je een dikke man hebt afgewezen?
Ik snap dat het niet iets is om trots op te zijn maar je lijkt te zeggen dat het erg is of dat het niet oké is om iemand af te wijzen op uiterlijke kenmerken.
Maar zo raar is dat toch niet? Als jij je niet seksueel aangetrokken kan voelen tot iemand die zwaar overgewicht heeft dan is dat toch dik oké voor jou? Misschien is dat wel een pluspunt voor een ander!

Ik vind het zo gek dat het in gesprek (of in dit geval in geschreven dialoog) best een taboe is om toe te geven dat je afknapt op bepaalde uiterlijke kenmerken en dat er voor iedereen wel een lelijk en knap standaard is en dat de voorkeur gaat naar iemand die men persoonlijk knap vindt.

Als ik je zin verkeerd opvat dat trek ik bij deze mijn bericht terug. :D

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:48

Kana schreef:
Hoezo zeg je ik ben er absoluut niet trots op dat je een dikke man hebt afgewezen?
Ik snap dat het niet iets is om trots op te zijn maar je lijkt te zeggen dat het erg is of dat het niet oké is om iemand af te wijzen op uiterlijke kenmerken.
Maar zo raar is dat toch niet? Als jij je niet seksueel aangetrokken kan voelen tot iemand die zwaar overgewicht heeft dan is dat toch dik oké voor jou? Misschien is dat wel een pluspunt voor een ander!

Leuke woordspeling :D

Bij mij doet uiterlijk er zeker wel toe, het is toch het eerste wat je ziet voordat je iemand echt leert kennen (in de meeste gevallen dan). Maar eerlijk is eerlijk, van een mooi bord kun je niet eten, dus uiteindelijk is iemand's innerlijk voor mij wel het belangrijkst. Gelukkig is mijn vriend mooi van buiten en van binnen :o Ik heb hem via Wordfeud leren kennen, en hoewel ik hem tijdens het chatten al heel leuk vond, gaven de foto's op zijn Facebook toch wel de doorslag om hem te ontmoeten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:50

Als het goed is kom je dan ook terecht bij een persoon die (in jouw ogen) beide heeft :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:55

Thesserd schreef:
Niet alle vrouwen denken letterlijk zo HC.

Uiteraard niet.
Zelfs modaal is niet zomaar op een bepaald individu van toepassing.

Wat de redenen ook zijn Filfil; en er zijn vast veel verschillenden; cosmetische chirurgie is in de overgrote meerderheid volstrekt onnodog opwaarderen, neppen.
Wat voor draai er ook aan gegeven wordt; het is omdat uiterlijk belangrijk is.
Daarbij maakt geen vrouw (wederom medische redenen uitgesloten) mij wijs dat bv. borstimplantaten alleen en uitsluitend voor het eigen spiegelbeeld zijn.

Je hebt wat mij betreft helemaal gelijk Kana en al helemaal in eerste instantie, dat je echt wel af kan knappen op oppervlakkigheden. Het is makkelijker als je de aantrekkelijke dingen ziet, maar heh... MAG je voorkeur hebben of wat?!
Ja, ik haak ook al bij voorbaat af bij TE dik en ik ben toch echt een liefhebber van ronde vormen.
Nee, ik heb geen knap/lelijk 'standaard'. Kan maar HEEL moeilijk, zeg maar gerust geen, lijstje maken van punten die ik aantrekkelijk vind want dat is volstrekt in combinatie met het hele pakket.
Ik vind intelligentie sexy en lief een randvoorwaarde. Als ik in lieve, slimme, sprankelende ogen kijk zie ik verder niet zoveel meer :o
Gelukkig is DAT nu net iets waar net als aan de geur van het afweersysteem weinig aan te neppen is *\o/*

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:55

Ik vind wel dat uiterlijk voor een deel een rol speelt hoor. Ik zou me niet aangetrokken kunnen voelen tot iemand die ik niet knap vind. Heb mijn vriend ontmoet toen we op stap waren en niet via internet. Maar als ik iemand zie die ik absoluut niet knap vind, ga ik daar toch niet mee in gesprek? Als je iemand al lang kent en later pas verliefd wordt op diegene is het nog weer anders, maar waarschijnlijk ga jij dan diegene wel knap vinden. Ik denk niet dat het een ramp is om toe te geven dat je het uiterlijk wel een rol laat spelen.
Dat je beeld van"knap" kan veranderen denk ik ook wel. Eerst vond ik borsthaar maar niks, maar nu vind ik het mannelijk. Ik vind nu nog steeds wat (buik)spieren wel mooi. Maar mijn vriend heeft echt een hobby waar hij voor gaat en waar hij zijn tijd in steekt. Dat vind ik nog veel mooier, iemand die ergens voor gaat en houdt van wat ie doet.
Veel mensen zullen toch kiezen voor het mooie, terwijl iets lelijks net zo functioneel kan zijn. Waarom mag dat wel bij een huis, auto, kleren en inrichting? Maar niet bij een partner?
Maar natuurlijk is toch het innerlijk iets waar je het de rest van je leven mee moet doen. Al is hij nog zo knap, als het een enorme kwal is heb je er niks aan. Dus voor mij is het een totaalpakket. :D

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:59

Mijn vrouw heeft scheve tandjes. Niet allemaal, maar wel een paar. Ik heb het altijd schattig gevonden. Als je het niet meteen schattig vindt, dan wordt het denk ik toch moeilijk.
Tuurlijk, liefde moet groeien en misschien ben je wel gewoon uit op een paar leuke avonden, maar anders lijkt het me toch lastig in de toekomst.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:04

Kana schreef:

Ik vind het zo gek dat het in gesprek (of in dit geval in geschreven dialoog) best een taboe is om toe te geven dat je afknapt op bepaalde uiterlijke kenmerken en dat er voor iedereen wel een lelijk en knap standaard is en dat de voorkeur gaat naar iemand die men persoonlijk knap vindt.

Als ik je zin verkeerd opvat dat trek ik bij deze mijn bericht terug. :D

Daar heb je wel gelijk in ja, ik denk dat ik vooral 'niet trots erop was' omdat het verder een geweldig lieve jongen was. Alleen dus een beetje te dik...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:05

Fiffill schreef:
Trouwens, "omdat ik het waard ben" lijkt me een prima instelling +:)+ Gaan voor wat goed voelt, niet minder. Je bént het toch ook waard?

Mwah.
Wil dat toch relativeren.
Niemand is meer waard dan deze te bieden heeft.
In mijn ervaring zijn er nogal wat vrouwen, ik aarzel om modaal te schrijven maar denk dat wel, die hier een forse onbalans in hebben. Daarbij volstrekt ongeemancipeerde zaken op de weegschaal leggen die daar helemaal niet op horen.
Dat is hen mijns inziens niet individueel aan te rekenen; het is onze maatschappij, maar dat maakt het nog niet correct. Waar het ook door komt is niet relevant; onrealistische verwachtingen/eisen zijn onrealistisch.
Dus nee Fifil, niet iedereen is waard wat goed voelt. Dat geldt alleen wanneer dat gevoel niet over het paard getilt is maar een feitelijke basis heeft.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:07

Huertecilla schreef:
Fiffill schreef:

Mwah.
Wil dat toch relativeren.
Niemand is meer waard dan deze te bieden heeft.
In mijn ervaring zijn er nogal wat vrouwen, ik aarzel om modaal te schrijven maar denk dat wel, die hier een forse onbalans in hebben. Daarbij volstrekt ongeemancipeerde zaken op de weegschaal leggen die daar helemaal niet op horen.
Dat is hen mijns inziens niet individueel aan te rekenen; het is onze maatschappij, maar dat maakt het nog niet correct. Waar het ook door komt is niet relevant; onrealistische verwachtingen/eisen zijn onrealistisch.
Dus nee Fifil, niet iedereen is waard wat goed voelt. Dat geldt alleen wanneer dat gevoel niet over het paard getilt is maar een feitelijke basis heeft.

Vergeet dan niet even de rest te quoten. Het lijkt mij vanzelfsprekend dat men realistisch moet blijven. Zowel naar anderen als naar jezelf toe.

Fiffill schreef:
Als jij je op je kop zou laten zitten door een vrouw die allemaal eisen stelt waar je niet aan kan voldoen zou ik op zoek gaan naar eentje die wel bij je past, en dat geldt andersom uiteraard ook ;)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 16:15

Ja, maar wanneer is iemand dan wat waard, HC? Wie bepaalt dat? Welke karaktereigenschappen of uiterlijke kenmerken maken je meer waard? Of minder waard? Ik vind iemand die erg op de centjes let vervelend, terwijl mijn buurvrouw dat een goede eigenschap kan vinden.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:19

Uiterlijk doet wel degelijk toe, maar 'echt' verliefd word je toch op iemands karakter en niet op het uiterlijk. Twee jongens op wie ik verliefd ben geweest had ik nooit uitgekozen op Tinder :+ Maar toch pasten zij goed bij me.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:20

Als iemand zich "teveel waard" vindt (ik neem aan dat HC bedoelt dat dit zich uit in arrogantie) en daarmee mensen juist afstoot, heeft diegene daar toch alleen maar zichzelf mee? Voor jou heel simpel: next :evaw:
Jij bent niet degene die iemands "waarde" bepaalt.

Overigens zie je bij aardig wat mannen dat zodra een vrouw geen aandacht voor ze heeft om welke reden dan ook ze ineens een arrogante snol is.
Dus of vrouwen zichzelf dan "teveel waard" vinden of dat sommige kerels gewoon erg snel op hun pikkie getrapt zijn..... ;)

Het moet klikken, zowel uiterlijk als innerlijk, anders werkt het niet :)