TS: een van de opties zouden kunnen zijn om je ouders (niet alleen je moeder) te vragen wat zij wel als realistische optie zien. Want ik denk dat je als ouders ook best mee moet kunnen denken met je dochter van 17 die op vakantie wil als je zelf niet op vakantie gaat. Probeer het gesprek te openen met 'wat zouden mogelijkheden kunnen zijn' - dat maakt de vraag voor hen misschien anders.
Daarnaast zou je toch kunnen kijken naar bepaalde georganiseerde reizen, er zijn hele leuke. (Zoiets bv: http://www.mambo.nl/jongerenreizen/jong ... /algemeen/ )
Misschien dat als je kiest voor een wat actievere insteek, je je ouders ook makkelijker kunt overtuigen dat domme dingen doen niet zo centraal staat, zelfs al ben je lekker in de zon en aan het water. En er is dan ook altijd een reisleiding ter plaatse zodat ze zeker weten dat jullie niet zomaar aan je lot worden overgelaten.
Ik kan je trouwens wel heel goed begrijpen. Eenrzijds omdat ik vakantie in Nederland (hoe leuk ook) echt in de verste verte niet te vergelijken vind met vakantie in Zuid-Europa, en deels omdat ik het probleem dus inderdaad niet echt zie bij iemand die 17 is. Ik ben toen ik net 17 was naar Amerika gegaan. (Als exchangestudent en dus georganiseerd maar tegelijkertijd, je gaat met je vriend.)
DeMolenhoek schreef:Oh, maar op jouw vriend kunnen rekenen en wettelijk aansprakelijk zijn zijn 2 verschillende dingen.
Wettelijke aansprakelijkheid is niet aan de orde. Je kunt gewoon naar het buitenland onder de 18 als je toestemming hebt van je ouders.