Keuze basisschool

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

__laura

Re: Keuze basisschool

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:27

Ik stuur je even een pb!

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:35

willemieke schreef:
Ik heb niet alle reacties doorgelezen.

Maar ik woon in een klein dorp. De lokale basisschool spreekt mij niet zo aan ondanks dat het op loopafstans is en alle buurkinderen er op zitten.

Ik vind onderwijs ontzettend belangrijk. Dus als dat betekent dat ik mijn kinderen elke dag met de auto naar school moet brengen, een dorp verderop, dan doe ik dat!
Daar zijn twee scholen, een grote 30 kinderen per klas, en een kleinere 10 kinderen per klas.
Makkelijk sommetje hoeveel minuten aandacht per kind bij iedere school...
De kleinere school scoort ook veel beter op persoonlijke begeleiding, het niveau waarop de kinderen uitstromen. Ook komt pesten hier niet voor. Daarvoor hebben de leraren teveel overzicht.
Voor mij geen massa scholen maar een school waar mijn kind een individu is en herkent wordt en geen nummer is uit klas zoveel...

Volg je hart dan komt het goed.

Ik ben de ALPO aan het studeren waarbij ook basisschool stage voorkomt. En geloof mij, geen enkel kind is een nummertje. Hoe groot de klas ook. De docent zal ieder kind proberen te geven wat nodig is. Ik denk dat hoe groot of klein de klas ook is, de leerlingen die erin zitten en de docent bepalen veel meer. Als je een klas van tien kinderen hebt waarvan er een aantal zwaar achter lopen met rekenen en weer anderen met taal dan gaat daar net zo veel tijd in zitten als 30 snel lerende kinderen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:36

Vergeet niet dat de inspectie ontzettend streng is en een school al snel onvoldoende scoort. Een school komt dan onder toezicht, waardoor het niveau al snel boven andere scholen uitstijgt. Het houdt de school scherp

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 23:46

BA, wat was het principe van lesgeven nou dat jij zo waardeerde?

Als ik op de site van OCenW kijk dan scoren de scholen het hoogste die nog volgens het leerstofjaarklassensysteem werken maar zodra ik daar meer informatie over zoek schreeuwt alles: ouderwets, achterhaald. Dat botst. :=

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:50

Ik werk nu op een school met leerstofjaarklassensysteem. Niets ouderwets aan, is maar net Hoe de school dit invult. Al mijn lessen geef ik op minimaal 3 niveaus, maar vaker nog 5. Ik hou rekening met alle vormen van leren, speel met leerlingen door ze te prikkelen en uit te dagen, ben geen slaaf van de methode. ...

Ik ben zelf fan van reggio emilia, maar dit moet echt bij je kind passen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:00

Jemig, wat een luxe probleem haha. In ons dorp maar 1 school. Dat is ook 2,5 km. Op de basisschool gingen we ook naar een gastouder, de eerste gastouder was in de onderbouw die woonde letterlijk tegenover de school. Maar op een gegeven moment moesten we naar eenandere gastouder en dat was ook weer 2 km weg van de school maar toen waren we alweer wat ouder.

Ik neem aan dat de gastouder je kindje komt ophalen van school en misschien niet 8 jaar lang zijn gastouder zal zijn? Dan kan de gastouder toch 10 min fietsen of wilt zij dat niet?

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:07

sofiexx schreef:
willemieke schreef:

Maar ik woon in een klein dorp. De lokale basisschool spreekt mij niet zo aan ondanks dat het op loopafstans is en alle buurkinderen er op zitten.

Ik vind onderwijs ontzettend belangrijk. Dus als dat betekent dat ik mijn kinderen elke dag met de auto naar school moet brengen, een dorp verderop, dan doe ik dat!
Daar zijn twee scholen, een grote 30 kinderen per klas, en een kleinere 10 kinderen per klas.
De kleinere school scoort ook veel beter op persoonlijke begeleiding, het niveau waarop de kinderen uitstromen. Ook komt pesten hier niet voor. Daarvoor hebben de leraren teveel overzicht.
Voor mij geen massa scholen maar een school waar mijn kind een individu is en herkent wordt en geen nummer is uit klas zoveel...

Ik ben de ALPO aan het studeren waarbij ook basisschool stage voorkomt. En geloof mij, geen enkel kind is een nummertje. Hoe groot de klas ook. De docent zal ieder kind proberen te geven wat nodig is. Ik denk dat hoe groot of klein de klas ook is, de leerlingen die erin zitten en de docent bepalen veel meer. Als je een klas van tien kinderen hebt waarvan er een aantal zwaar achter lopen met rekenen en weer anderen met taal dan gaat daar net zo veel tijd in zitten als 30 snel lerende kinderen.

Nou de doorslaggevende reden waarom mijn kinderen niet naar de school in ons eigen dorp gaan is dat de directeur letterlijk heeft gezegd; dit is het systeem wat wij hier hanteren en de kinderen moeten zich daar maar naar vormen. Wij passen niet aan op de individu...

Ik snap dat je als student je idealen nog hebt. Maar voor sommige directeuren is ieder kind een inkomstenbron voor de school.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:14

NoName126 schreef:
Ik ben zelf leerkracht en als er een montessorischool in de buurt was, zou mijn kinddaar absoluut heen gaan.
Ware het niet dat ik de allerbelangrijkste reden om te kiezen vind of de school in de buurt ligt. Zodat een kind later zelfstandig naar vriendjes kan gaan en aansluiting kan vinden in de buurt.

Moet je je voorstellen dat je nog 8 jaar lang iedere dag je kind met de auto een aantal keer per dag moet wegbrengen naar school, vriendjew en sport. Dan liever gewoon lekker te fiets overal heen en later helemaal zelfstandig als het korte afstanden zijn. Geeft jou als ouder ook vrijheid en het kind zelfstandigheid.

Ook als je kind op een andere school zit dan zijn buurtgenootjes kan hij aansluiting vinden in de buurt hoor.
Kinderen spelen allemaal met elkaar, vooral buiten.
Mijn meiden spelen met kinderen van 4 verschillende scholen.
Deed ik vroeger ook.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:26

Niet alles gelezen, maar wij hebben destijds gekozen voor één van de scholen midden in de wijk, op loopafstand. Was gewoon het meest praktisch. Ik werk wel 3 dagen in de week en dan gingen ze met taxibusje naar de NSO en dat vonden de meiden ook prima (was op dezelfde locatie waar ze ook naar kdv gingen).

Voor meer tips kun je trouwens ook eens op het forum van Ouders Online kijken. Daar vind je nog veel meer ervaringsdeskundigen.

http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school

Verder is de hele site trouwens erg interessant.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:03

Iris82 schreef:
* ik zou met de auto gaan omdat ik daarna door moet naar mijn werk. Dat zou eigenlijk volgens mij ook gelden als ik naar een basisschool van 800 meter verderop zou gaan. Dan kan ik daarna meteen door. Ik zou niet inzien waarom ik eerst daar naar toe zou lopen / fietsen om dan voor 07.45 weer bij mn auto te zijn zodat ik weer op tijd op mijn werk kan zijn.

Ik snap je overweging, maar je zou het ook anders kunnen zien: bij het samen naar school gaan (zeker lopend) deel je op een andere manier contact dan in de auto, het levert veel minder overlast en gevaar op rondom de school (die zijn meestal niet toegerust op alle ouders die met de auto komen), en het is een manier om je kind aan het verkeer te laten wennen op dagelijkse basis.
Plus dat het nog een mooi beetje frisse lucht en beweging is :)

Ik bedoel niet dat je het moet doen hoor, maar er kunnen best redenen te zijn om de efficientie van de verplaatsing niet als enige doel te stellen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:54

Iris82 schreef:
* ik krijg het werkelijk Spaans benauwd als ik de rapporten van het ministerie van Onderwijs lees. Ik wil jullie best laten weten welke scholen evt icm met de gastouder kunnen. Jullie kunnen namelijk toch zien waar ik woon. ;) Dat zijn de Bloemaert en de Driecant. Als ik beiden op http://toezichtkaart.owinsp.nl/zoek_scholen invul dan word ik echt ongelukkig. :=

Weet je, en die rapporten klinken zo mooi, maar zeggen dus echt helemaal niets.
Inspectie kijkt niet naar het geluk van een kind en kijkt niet naar de persoonlijke groei van een kind, zij laten slechts een rekenformule los op een school en berekenen aan de hand daarvan of er minpunten of pluspunten behaald zijn.
Voorbeeld: leerling die de school voortijdig verlaat is een minpunt, leerling die een jaar over doet of afstroomt naar lager niveau is een minpunt, terwijl desbetreffend kind misschien alleen maar groeit en opbloeit als het op zijn eigen niveau gaat werken. Er zijn scholen die als motto hanteren "je mag niet meer blijven zitten" (want ze willen geen minpunten), met als resultaat kinderen die met veel onvoldoendes overgaan, die niet op hun niveau zitten, die dus onder de rest van de klas bungelen en er dan ook nog ongelukkig van worden.
De beoordeling van de inspectie zegt enkel iets over de rekenformule en of de school op papier (!!!) alles op orde heeft. Kijk daar alsjeblieft niet naar.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:09

wij hebben nu 2 keer moeten kiezen, i.v.m. verhuizen.

De eerste keer: 3 scholen op loopafstand van ons huis. bij alle 3 gaan kijken op de open avond.
school 1, een fijn gevoel, sloot goed aan bij onze wensen, echter ik vond de school te groot, voor onze dochter (pdd nos.)
school 2, renden we weer snel naar buiten. voelde gewoon niet goed, en hebben dus ook de rondleiding niet afgemaakt.
school 3, geen ja en geen nee, was gewoon neutraal.

Toen uiteindelijk toch naar school 4 gaan kijken. Was 7 minuten fiets afstand, We woonden in het dorp, en zijn toch buitenaf naar school gegaan, deze school had alles wat eerste school ook had, maar voor ons heel belangrijk, niet te groot.
Daar zijn onze kinderen dus heen gegaan.

Wat ik juist fijn vond dat mijn dochter, op school vriendjes/vriendinnetjes had, die verder weg woonden, en vlakbij.
Maar in de buurt had ze haar eigen vriendjes. Zo had je minder onenigheid met kinderen, want ze zagen elkaar niet heel de dag.
Minder fijn, was idd altijd op de fiets of in auto stappen, om op te halen/weg te brengen naar vriendjes.
En blijven spelen betekende dus eigenlijk ook altijd tussen de middag mee eten. Omdat het anders wel heel veel rijden was.

Toen we verhuisden een dorp verder op werd de afstand 15 km dat vonden we TE ver weg.
We konden toen kiezen tussen 2 scholen, allebei 2 km rijden van huis. De 1 was buitenaf, de ander in het dorp Wij wonen in het midden.
De scholen verschilden niet veel van elkaar, behalve dat de ene echt een kleine school was met minder dan 50 leerlingen, en de ander ietsje groter was met 111 leerlingen.

Wij kozen voor de school in het dorp, omdat we zelf buitenaf wonen, Zo kreeg je sneller binding met het dorp, en kon je als je kind naar school was direct boodschappen doen.

Anders hadden we eerst 2 km naar de andere kant moeten fietsen/rijden, dan weer 4 km terug naar het dorp voor boodschappen, en dan weer 2 km naar huis...

en tja het verder rijden voor vriendjes waren we toch al gewend....

Succes met de keuze, staar je niet blind op 1 leerstijl, of school. maar ga alle open avonden af. eventueel bij de scholen die je aanspreken, ga je met je kind later nog op de open dag heen. kijk dan hoe je kind zich gedraagt op elke school.

Maak daarna de keuze pas....

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:42

Wat je ook kunt doen is vragen of je een rondleiding mag tijdens schooltijd. Zodat je echt ziet hoe het eraan toe gaat. Open avonden zijn altijd anders dan de werkelijkheid.

Hier 4 scholen, bij mij vielen de openbare al af, waardoor er twee over bleven. Daaruit gekozen voor degene die het beste gevoel gaf.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:09

Emmaa_ schreef:
pmarena schreef:
Ik zie het steeds weer langs komen en zit me echt te verbazen hoor....Waarom zou je bij een afstandje van 2,5 km in hemelsnaam vast zitten aan het brengen met een auto :=

Later is dat misschien geen probleem, maar een kind van 4 ga je toch niet 2.5 km laten fietsen? Is ook ontzettend onpraktisch voor TS om elke keer met dat kind op en neer te fietsen lijkt mij... Nog veel onpraktischer dan de auto moeten pakken.

Dit verschilt per situatie. Met 3 kinderen, waarvan de jongste achterop zit, de oudste twee moeten fietsen kies ik voor de auto.

Daarnaast hebben wij geen continue rooster en aangezien we 25min onderweg zijn naar huis (en daarna weer naar school) is de tijd erg krap om een boterham te eten. Oplossing: in de zomer picknicken we in een speeltuin. Maar met dit weer? Kies ik idd voor de auto, ook omdat ik hem toch thuis heb staan ;)

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:28

willemieke schreef:
willemieke schreef:

Nou de doorslaggevende reden waarom mijn kinderen niet naar de school in ons eigen dorp gaan is dat de directeur letterlijk heeft gezegd; dit is het systeem wat wij hier hanteren en de kinderen moeten zich daar maar naar vormen. Wij passen niet aan op de individu...

Ik snap dat je als student je idealen nog hebt. Maar voor sommige directeuren is ieder kind een inkomstenbron voor de school.[/quote]

dat ligt aan de directeur. Ik merkte alleen op dat docenten de leerlingen in hun klas niet als nummertje zien. Of je moet echt bagger docent zijn. Tegenwoordig krijg je als student alleen maar ingestampt dat alle leerlingen individu zijn en dat je de manier van instructie etc aan het kind aanpast. Vooral omdat er tegenwoordig steeds meer kinderen met speciale behoeften in het regulier onderwijs komen.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:40

De keuze was voor ons niet zo heel moeilijk. We hebben 1 basisschool op loopafstand. Alle kinderen van het kinderdagverblijf waar zij nu zit, gaan daar allemaal naar toe. Het is een school die de bijbel hanteert, maar iedereen, ongeacht geloofsovertuiging, is welkom. Ze kunnen extra lesstof aanbieden voor kinderen die dat nodig hebben, of omdat ze achterlopen of omdat ze voorlopen. Ze beginnen de dag met een gebed en een liedje en zo eindigen ze de dag ook. Met Pasen zal mijn dochtertje waarschijnlijk leren dat eieren er niets met Pasen te maken heeft maar wel met God. Ze gaan met bepaalde dagen ook een kerk bezoeken. Ondanks dat wij totaal niet gelovig zijn, vinden we dit een prima basisschool voor haar. Het gevoel was goed toen we daar op gesprek waren. Of het echt een goede keus is geweest zullen de binnenkort en de komende acht jaar pas ontdekken.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:50

Mijn tip. Kijk niet altijd naar resultaten van de school (dit zecht niet altijd alles)
maar ook naarhoe de school is en je gevoel erbij
toen ik vroeger voor mijn middelbare school ben gaan kijken ben ik bij meerdere scholen geweest. De een voelde warm en gelijkt vertrouwd wel moest ik als 13 jarige 10 min fieten 20 met de trein en nog 10 lopen. echter waren andere scholen dichter in de buurt. maar het voelde kil en niet prettig. ik heb er dus samen met mijn ouders voor gekozen toch de school te nemen die het verst weg was. en heb er een super tijd gehad. mijn vriendin is echter wel naar de school gegaan dichterbij en vond het daar eigenlijk helemaal niet leuk.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:08

Ben je nu al niet enorm laat met het inschrijven op een basisschool? Ik hoor van vrienden uit Tilburg dat je ze praktisch al in moet schrijven op de dag van geboorte omdat de wachtlijsten zo ongelooflijk lang zijn hier..

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:29

Ik zou sowieso kiezen voor een school vlakbij. Ik ging na de scheiding van mijn ouders verhuizen naar een andere wijk, bleef wel op dezelfde school maar tegelijkertijd kreeg ik een nieuwe klas. omdat ik ver weg woonde kon ik nooit afspreken terwijl ik vaak werd uitgenodigd, op t laatst viel ik compleet buiten de boot.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:40

Ik zou een voorkeur hebben voor een school in de buurt, maar het is ook belangrijk dat je een school kiest die bij je kind past.
Als je kind veel structuur nodig heeft in de dag en in de lessen zou ik bijvoorbeeld eerder voor dalton onderwijs kiezen. daar wordt gewerkt met taakbrieven en zo is het voor de kinderen duidelijk wat er wanneer van hen verwacht wordt. het werkt ook goed voor de zelfstandigheid van kinderen.
Verder zou ik het heel erg belangrijk vinden dat er op een school 'adaptief' lesgegeven wordt. Dit betekent dat het niveau van de stof aansluit bij het niveau van het kind. Kinderen die het nog moeilijk vinden krijgen meer instructie en soms makkelijkere stof en kinderen die al wat verder zijn kunnen bijvoorbeeld werken uit een boek met moeilijkere opgaves. Ik zou dit bij de schoolkeuze wel belangrijk vinden.

Verder denk ik dat je ook vooral sfeer moet gaan proeven. De ene school is de andere niet en op papier kunnen ze nog zo veel beloven, ze moeten het ook nog maar waar gaan maken.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:55

Vanillia schreef:
Ben je nu al niet enorm laat met het inschrijven op een basisschool? Ik hoor van vrienden uit Tilburg dat je ze praktisch al in moet schrijven op de dag van geboorte omdat de wachtlijsten zo ongelooflijk lang zijn hier..

Oh hellup. Onze dochter is bijna 2,5 en wij hebben nog niks geregeld..... :o

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:40

Dat ligt aan de regio. ZuidOost Drenthe kan je rustig nog inschrijven met bijna 4 jaar. Het is alleen niet zo handig voor de planning van de school.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:10

bigone schreef:
Angela, je woont in Duitsland maar hoe doen jullie dat straks met het voortgezet, ook naar een tweetalige school want doordat ze geen les in Duits krijgt zal ze toch een achterstand krijgen, sluit dat straks wel aan bij het vervolgonderwijs?? Ben trouwens absoluut een voorstander van tweetalig onderwijs.

Dat zal ook in Nederland zijn, er zijn meerdere scholen in Nijmegen die tweetalig vervolg onderwijs geven. En ja, ook dat wordt halen en brengen (met een fiets op school zodat ze wel vrijheid heeft).

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:49

Scholen mogen kinderen niet eens weigeren, tenminste, hier niet. Dus wachtlijsten zijn hier niet.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:15

Ik reageer even op het eerste bericht van TS, dus ik heb niet alle reakties gelezen.

Ik heb drie kinderen, en de keuze was voor mij:
*christelijk basisschool
*loop of fiets afstand
*kleine school
*warme uitstraling

Ik ben zelf destijds geheel onverwachts naar binnen gelopen, ik werd heel welkom ontvangen.
Ik zag de klas daadwerkelijk bezig en hoe de juf met de kinderen om ging.
Dit voelde heel warm aan. Ik vond het prettig dat het een kleine school is, waardoor de kinderen geen nummer zijn, maar bijna door elke juf/meester bij naam gekend zijn.

Ik vind dat als kinderen op een gegeven moment alleen naar school moeten kunnen lopen of fietsen.
Ik heb gekeken naar drukke wegen en deze te vermijden.

Het voordeel als de school kort bij is, dat kinderen ook na schooltijd elkaar kunnen opzoeken. Ze zijn min of meer in de buurt. Ook een voordeel is dat als het erg slecht weer is ze lopend met een paraplu kunnen gaan of bij slecht wegdek door sneeuw ook kunnen lopen ipv fietsen.

Tussen de middag is meestal maar een uurtje, dus hoe verder weg, hoe sneller ze de boterham naar binnen moeten werken en hoe minder tijd voor even een praatje.