Zusje achterlaten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 01:57

Ten eerste, heel veel sterkte met het verlies van je (jullie) moeder. Dit erbij maakt het natuurlijk extra zwaar.

Heeft jullie moeder een testament en wat staat hier in? Hier zou ook in moeten staan wie de voogdij krijgt. Maar gezien de vader nog leeft, heeft hij gewoon (als eerste) recht op de voogdij. Maar ik weet niet hoe dat zit in jullie geval en je dus ook met 2 verschillende landen (wetten en regels) zit. Misschien eens contact zoeken met een advocaat voor familierecht?

chocobroodje

Re: Zusje achterlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 07:51

Jeetje TS wat een achtbaan aan emoties..
De verantwoordelijkheid die je nu hebt is niet niks. Want wat je ook doet het zal een gigantisch inpakt hebben op je zusje..

Dat die andere mensen zo snel besloten hebben hun huis voor haar open te stellen zegt opzich niks. Ik denk dat als de beste vriendin van mijn dochter zoiets zou overkomen ik ook zou zeggen; je mag wel hier blijven..
Waar ik mij wel oprecht zorgen over zou maken is dat je zusje niet eens bij de begrafenis wou zijn. Daardoor heeft ze een belangrijke stap over geslagen en ik vrees dat ze daar later enorme spijt van zal hebben.

Hoe zit het met andere familieleden? Zijn er nog ooms/tantes/opa/oma? Hoe oud was je zusje toen ze naar oostenrijk is verhuisd?
Ik zou iig contact opnemen met het Oostenrijkse consulaat. Verder zou ik eens googlen op nederlands/engels sprekende advocaat oostenrijk. Daar zijn er vast wel een paar van te vinden, zo niet is er zeker wel een goede tolk te vinden.

Ook zou ik eens kijken of er mogelijkheden zijn voor jou of je andere zus om tijdelijk in Oostenrijk te gaan wonen. Een enorme opoffering van jullie kant, maar wellicht wel de beste keus voor je zusje. Al is het maar dat ze het schooljaar af kan maken. Ik kan me goed voorstellen dat zoiets haar al een enorme rust zou geven. Dan kunnen jullie daarna verder beslissen. Dat half jaar dat je dan daar bent kun je beginnen met nederlandse les, en dat zal de overgang ook makkelijker maken.

Ik wil je verder heel veel sterkte wensen en wijsheid, want hoe dan ook het wordt voor haar heel moeilijk de komende tijd.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:27

Als 1 (of beiden) van jullie vrij kan krijgen, terug gaan naar Oostenrijk. Om alles rondom je moeders huis uit te zoeken en af te wikkelen en om tijd door te brengen met het zusje. Niet accepteren dat de kennissen haar weghouden. Je zult van een 15 jarige veel tegenwerking krijgen, vooral als ze zo beïnvloed wordt door de kennissen.
Ik zou zeker niet de voogdij overdragen of delen, ze moeten eerst maar normaal met jullie communiceren. Ik ben geen voorstander ervan, om haar daar te laten.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:33

Ik zou eerlijk gezegd eerst maar eens een officiële instantie inschakelen, iets van maatschappelijk werk of desnoods eerst de politie, omdat je de betreffende mensen niet vertrouwt, en je denkt dat er spullen weg zijn. Probeer iemand mee te nemen die de taal goed spreekt, of neem een tolk mee, zodat je goed kunt uitleggen wat er aan de hand is. Mogelijk kunnen zij je doorverwijzen. Ook al wil ze bij die mensen blijven, dan is een bepaalde vorm van begeleiding en toezicht (soort van jeugdzorg) wel aangewezen lijkt me. Eerst moet duidelijk zijn wat er geregeld is, of er polissen zijn etc. Maar daar ben je blijkbaar al mee bezig. Het kan best zijn dat er een levensverzekerig o.i.d. is?

Dan wil ik nog kwijt, dat wij ook zo'n situatie meegemaakt hebben (iemand die vooraan staat om iemand in het gezin op te nemen, leek heel 'genereus'). Helaas zat daar een héél ander motief achter. Ik wijd daar niet over uit, je kunt me PB'en als je wilt. Maar kijk er héél erg mee uit!!!

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 11:09

ik bedacht mij hier in nederland zijn instellingen ter overbrugging als ze nog jong zijn om te leren op hun zelf te wonen is dat niks voor je zusje kunnen jullie de voogdij hebben en toch kan ze daar blijven, als er een levensverzekering is en daar mag niet aan gezeten worden, volgens mij zitten die ouders van die vriendin achter die verzekering aan, ik zou haar daar geen dag langer laten en zeker er geld van gebruiken voor de begravenis, het is net zoveel van julie als van je zusje!

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 11:23

Ts mss heb ik er overheen gelezen maar hoe oud zijn jij en je zus?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 12:05

Mijn zusje was 5 jaar toen ze naar Duitsland gingen , later zijn ze naar Oostenrijk gegaan . Daar wonen kan helaas niet , we hebben hier dieren aan huis en ons werk en me zus een eigen zaak met haar vriend , dat gaat financieel niet lukken . Ik ben 24 en mijn zus is bijna 30. We hebben haar geprobeerd over te halen om alleen voor de begravenis mee te gaan of tijdelijk maar dan raakt ze gelijk in paniek . De zus van mijn moeder woont in Nederland en onze halfbroer ( zelfde moeder). Met deze mensen hebben we al 15 jaar geen contact meer gehad ( tante en broer wouden niks met me moeder te maken hebben ), ze waren wel op de begravenis.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 12:09

Mijn moeder had geen testament , en niks geregeld op papier . Wij gaan van de week denk ik eerst een afspraak maken met een notaris die kan ons denk ik wel helpen ( gelukkig heb ik lieve familie van mijn vaders kant en hun weten een notaris )

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 12:30

Sterkte met het verlies TS, en dan maakt dit alles het nog extra zwaar.
Het lijkt mij ook heel verstandig dat jullie professionele hulp zoeken in Oostenrijk. Het is echt onverstandig om geen hulp hierbij te hebben van iemand die alles weet over regels en mogelijkheden daar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:39

Ts, het is wel een heel gedoe allemaal. Ik lees dus dat je moeder vier kinderen heeft van drie? mannen.
Jullie met z'n twee, dan nog een broer en een zus. Dat betekend dus dat het beschikbare geld door vier gedeeld moet worden. Dit zijn allemaal zaken waarbij een notaris moet helpen. Wat betreft je zusje, zorg dat jullie de volledige voogdij krijgen en dan kun je wel aan haar wens om bij die mensen te blijven tegemoet komen. Onder voorwaarde dat ze de vakanties bij jullie doorbrengt. Zo heeft ze haar rust de eerste tijd maar kunnen jullie in de vakanties toch rustig een band op bouwen. Uit haar erfenis kun je een toelage voor levensonderhoud betalen aan het gezin maar houd je wel de regie over het bedrag en misschien is er helemaal niet zoveel te verdelen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:42

Wellicht heeft ze ook recht op wezenpensioen? Daarvan zou je ook wat onderhoud kunnen opvangen. Lastig hoor...

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:44

Kinderbijslag.

lastige situatie.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:48

Lastige situatie. Ik heb niet alle pagina's doorgelezen maar neem morgen even contact op met de raad voor de kinderbescherming hier.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:04

Waarom zou je zusje met wie je eigenlijk nauwelijks contact had met jullie mee willen naar Nederland en al het bekende achter laten? Jullie hebben een bloedband maar verder niets? Waarschijnlijk zit die vriendin en haar familei meer in haar hart dan vage familieleden.

Hadden jullie wel een goed contact met jullie moeder?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:15

fransje23 schreef:
Waarom zou je zusje met wie je eigenlijk nauwelijks contact had met jullie mee willen naar Nederland en al het bekende achter laten? Jullie hebben een bloedband maar verder niets? Waarschijnlijk zit die vriendin en haar familei meer in haar hart dan vage familieleden.
Klopt helemaal en dacht ik eerste instantie ook, maar die mensen hebben ook een grote negatieve invloed en het gaat waarschijnlijk niet helemaal helder, dus wil je dan alsnog je zusje daar achter laten? :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:19

Misschien zijn die andere mensen net zo wantrouwig over jullie als andersom. Zeker als ze al wat verhalen over jullie familie gehoord hebben, aangezien hun dochter haar beste vriendinnetje is. De enige manier om daar achter te komen is ze beter leren kennen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:20

Joscaa schreef:
fransje23 schreef:
Klopt helemaal en dacht ik eerste instantie ook, maar die mensen hebben ook een grote negatieve invloed en het gaat waarschijnlijk niet helemaal helder, dus wil je dan alsnog je zusje daar achter laten? :)

Ze geven aan niet goed met de Duitse taal te zijn en hebben deze mensen ontmoet in een hele hectische periode. Wie hebben ze vooral last van een taalbarriere en een cultuurverschil? Daarbij wie zegt dat de intenties van TS per definitie goed zijn? :)

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 14:26

Mijn zus had vaak contact met mijn moeder , ik iets minder , zelfde geldt voor contact met ons zusje . Het is niet zo dat we helemaal vreemd zijn voor ons zusje . Wij gaan van de week proberen afspraak te maken met notaris en kinderbescherming .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:33

Watvoor intenties zou ts moeten hebben?

TS is het een idee om zelf tijdelijk daar te gaan wonen?
Ik zou dat zeker overwegen, in die periode kun je die mensen goed leren kennen en daarna een beslissing nemen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:39

Volgens mij kun je voor je werk ook tijdelijk een oplossing vinden in de vorm van zorg verlof? Of verlof voor onbepaalde tjd?

Hier kun je misschien wel wat mee... Ik snap echt dat het heel lastig is voor je TS maar voor je zusje zou het een hele mooie (tijdelijke) oplossing zijn. + Op die manier leer je de familie ook kennen.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... zorgverlof

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:51

Ik las net een tip van een voorganger waar ik het mee eens ben. Zoek een Nederlands of Engels sprekende advocaat daar. Hij/zij kent de regels daar en daar kun je verhaal eens doen. Misschien weet hij/zij je ook wel meer te vertellen over verzekeringen en geldzaken en hoe het zit met de voogdij. Hij/zij kan je vast vertellen aan welke dingen je allemaal moet denken en hoe of via weg je verder kan

Daarnaast las ik dus dat het niet mogelijk is om een half jaar daar te wonen. Jammer zal idd misschien het beste zijn voor je zusje maar kan ik begrijpen. Kan jij of je zus er niet op zijn minst een maand of twee maanden er heen? Dat je zusje die maand (desnoods verplicht) bij jullie woont. Zo kan zij een betere band opbouwen met jou of je zus maar nog wel in haar vertrouwde land en school en wordt zij misschien minder beïnvloed door de familie van haar vriendin.
Als de beste vriendin van mijn dochter dit zou overkomen zou ik ook zeggen je mag hier wel even blijven. Maar of ik gelijk zou zeggen geef de voogdij maar aan mij daar zou ik wel wat dagen over na moeten denken. Dat is nogal een verantwoording een puber in huis nemen die emotioneel veel doormaakt en dan nog maar even de kosten financieel die er extra bij komen voor de zorg voor een puber en straks asl ze gaat studeren.

Voor je zusje is het ook wat, haar moeder haar veilige haven daar is weg. De enige bekenden willen voor haar zorgen. Tja dat zou ik dan ook wel willen en niet naar een land waar ik de taal niet ken, bij mensen waar ik een mindere band mee heb en al het vertrouwde achterlaten. Maar of het verstandig is op lange termijn. Probeer ook eens met iemand te praten die meer weet over de psyche van een puberend kind. Een psychiater of maatschappelijk werker ofzo. Vertel haar het verhaal en misschien heeft zij wel een goed advies hoe je het beste met je zusje om kan gaan. Daar laten of hierheen halen? Verplichten of niet enz/

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 18:33

TS heb je je zusje dan wel onder 4 ogen gesproken? Omdat je het er eerder over had dat ze niet met jouw en je zus alleen wilde zijn? Als er iemand anders bij is kan ik me voorstellen dat ze niet iets anders durft te zeggen...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:28

Pff. Je moeder verliezen is al heftig. Laat staan met dit alles erbij.

Ik zou proberen contact te houden met je zusje.haar vertellen dat je het beste voor haar wil.

Ik zou de voogdij niet zomaar overgeven aan die andere mensen. Kan ze niet bij hen wonen maar dat jullie voogdij houden.

Als ik jullie verhaal hoor vertrouw ik het niet helemaal. Aan de andere kant kunnen E ook het beste voor hebben met je zusje. Als ik het O hoor hebben jullie geen top familie en wetwm deze vrienden dat ook. Je geeft aan dat ze veel heeft meegemaakt. Misschien denken ze wel dat jullie die rare familie zijn wn niet het beste met haar voor hebben.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:31

Joltsje schreef:
Pff. Je moeder verliezen is al heftig. Laat staan met dit alles erbij.

Ik zou proberen contact te houden met je zusje.haar vertellen dat je het beste voor haar wil.

Ik zou de voogdij niet zomaar overgeven aan die andere mensen. Kan ze niet bij hen wonen maar dat jullie voogdij houden.

Als ik jullie verhaal hoor vertrouw ik het niet helemaal. Aan de andere kant kunnen E ook het beste voor hebben met je zusje. Als ik het O hoor hebben jullie geen top familie en wetwm deze vrienden dat ook. Je geeft aan dat ze veel heeft meegemaakt. Misschien denken ze wel dat jullie die rare familie zijn wn niet het beste met haar voor hebben.

Sterkte en wat heftig dit!

zie de quote, dat is ook wat ik zelf denk.

Je kan het ook omdraaien en denken dat ze jullie niet vertrouwen en haar geen moment alleen durft te laten bij jullie.

Eerst maar eens duidelijkheid krijgen en zeker weten............eens met die mensen gaan praten met een goede tolk. Verder zijn er hier en daar al goede tips/ adviezen gegeven.

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:06

maar TS geeft aan dat moeder deze mensen ook niet kende, ik ben bij mijn ouders, deze hebben hetzelfde ongeveer meegemaakt, ook een meisje waarvan de moeder kwam te overlijden, is ook een poos bij hun in huis geweest, maar nooit met de intentie om er voor altijd te blijven, vin het echt raar zegt mijn moeder dat er meteen over de levensverzekering en voogdij is gepraat.