Samenwonen, maar boven inkomensgrens sociale huur?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:41

Ga op zoek naar een leuke antikraak woning! Dan kun je genoeg sparen voor later, ben je uit huis en kun je eventueel ook nog samen wonen!

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:44

Romeo2007 schreef:
Bij welke corporatie werk je?

joke165 schreef:
Ik werk bij een woningcorporatie. Eerst even over de genoemde bedragen die ik in dit topic zie staan. De huurtoeslaggrens voor sociale huurwoningen lag in 2014 op 699,48 en in 2015 op 710,68.
Bij een jaarovergang wordt er geïndexeerd, daar komen de 2 verschillende bedragen vandaan.

Woonborg in Vries (dat ligt in het prachtige Drenthe)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:46

Maartje1990 schreef:
marleen_88 schreef:
Ik woon in Noord Holland Noord, we willen samenwonen in Gemeente Velsen. (Vriendlief woont daar al en wil daar niet weg.)

no offence, maar misschien moet vriendlief toch even z'n prioriteiten aanpassen :+

marleen_88 schreef:
Ben ik volledig met je eens, maar dat gaat gewoonweg niet gebeuren. :=

Andere vriend zoeken? :D

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:48

Is het geen optie dat jij in ieder geval ergens goedkoop iets probeert te huren, een studio ofzo, en dat jouw vriend gewoon heel regelmatig langskomt zodat jullie toch een soort eigen plek hebben? Dan heb jij in ieder geval een eigen plekje en hoef je in ieder geval niet bang te zijn dat je tot je 30e nog thuiswoont.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:50

Tja als je perse op een bepaalde plek wilt wonen maar dat gaat niet dan kun je hoog en laag springen maar dan gaat het niet lukken. Ook een beetje zonde van je tijd om nog op sociale huur te reageren. Dat zou ik ook maar eens tegen je vriend zeggen. Als jullie echt willen samenwonen moeten jullie toch echt jullie eisenlijstje aanpassen

ikzelf woon in een particuliere huurwoning. hoe ik daar aan kom? Via via. Mijn huurbaas bleek een heleboel woningen te bezitten die hij verhuurd. Als je perse wilt/moet huren dan moet je het in die richting gaan zoeken.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:54

Sheran schreef:
Ik weet dat ze vaak een maandinkomenseis stellen, maar die ligt ook vaak onder jullie bedrag. En anders heb je misschien ouders die nog garant willen staan?

Helaas doet men niet meer aan garant staan. Hebben het al bij velen gevraagd. Antwoord is elke keer nee. En die inkomenseisen, in particuliere sector daar zit vaak ook eis van vast contract bij...

jenoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:55

Kijk eens naar koopmogelijkheden, sociale koop of overkopen van een woningbouwvereniging. Hebben wij ook gedaan, waren ook net boven de inkomensgrens, betaalde voor ons 42 m2 studio net zo veel aan (particuliere) huur als nu aan hypotheek xD Wij hebben overigens een koopgarant regeling (kopen met 25% korting en als we door willen verhuizen -of in het ergste geval als de relatie spaak loopt- is de woningbouw VERPLICHT binnen 3 maanden de woning terug te kopen voor 75 % van de casco marktwaarde op dat moment, evt verbeteringen aan het huis worden los van dat bedrag berekend en dat bedrag is volledig voor jullie)

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:56

Die huureisen van makelaars zijn vaak niet zo hard als ze doen voorkomen. Ga gewoon langs een makelaar. Leg je situatie uit en voila vaak is er opeens wel meer mogelijk.

Zelf had ik bijna particulier gewoond en ik kwam lang niet aan de eis van een vast inkomen van 3x het inkomen. Wat wel helpt is wanneer je al eerder hebt gehuurd een verklaring met dat je altijd op tijd hebt betaald :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:57

Polivy schreef:
Sheran schreef:
Ik weet dat ze vaak een maandinkomenseis stellen, maar die ligt ook vaak onder jullie bedrag. En anders heb je misschien ouders die nog garant willen staan?

Helaas doet men niet meer aan garant staan. Hebben het al bij velen gevraagd. Antwoord is elke keer nee. En die inkomenseisen, in particuliere sector daar zit vaak ook eis van vast contract bij...

Mijn ervaring is juist dat het in praktijk vaak nog wel meevalt. En anders kun je wellicht een constructie verzinnen waarin er ouders huren (mits ze een koopwoning hebben) en dat jullie dan weer betalen aan je ouders.
In ieder geval, hier in de omgeving (Deventer & Amsterdam) doen ze nog zeker wel aan garant staan, zeker als je even belt.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:02

Gewoon lekker als één persoon reageren op de sociale huurwoningen en dan alleen ingeschreven blijven staan. Vriendlief kan dan zo intrekken, maar schrijft zich gewoon niet in. Corporaties gaan toch niet checken wie er bij je in bed slaapt :D . E

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:04

kijk je moet het eigenlijk zo zien.

Huurtoeslagen, net als alle andere toeslagen worden betaald uit belastinggeld..

Het zou toch enorm scheef zijn dat iemand die een eigen woning gekocht en daar alles voor opzij heeft gezet heeft of in de vrije sector moet huren zijn of haar belastinggeld ziet verdwijnen naar iemand die huurtoeslag wil hebben om van te sparen.. ik denk dat iedere belastingbetaler dan liever minder belasting betaald en zelf spaart voor een leukere, mooiere of grotere huurwoning of een eigen koopwoning..

ik heb zelf ook geen recht op huursubsidie, ook ik wil (weer) een eigen huis.. dus ik zit er echt niet op te wachten dat er mensen sparen van iets dat ik betaal om zo een eigen huis te kopen, terwijl het mij langer kost omdat ik eerst moet afdragen aan iemand die spaart voor zijn/haar eigen woning.. dat kan toch niet?

particulier huren heb je zomaar een woning.. dan even wat minder eisen aan de woning of het woningtype zou ik zeggen. Ik heb zelf een advertentie gezet voor woonruimte tot 600 euro exclusief een tijdje terug en daar heb ik genoeg reacties op gehad toentertijd.

verder kun je naar makelaars stappen om te kijken welke eigenaren eventueel wel willen verhuren op lange leegstansbasis..

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:05

elenaMM77 schreef:
kijk je moet het eigenlijk zo zien.

Huurtoeslagen, net als alle andere toeslagen worden betaald uit belastinggeld..

Het zou toch enorm scheef zijn dat iemand die een eigen woning gekocht en daar alles voor opzij heeft gezet heeft of in de vrije sector moet huren zijn of haar belastinggeld ziet verdwijnen naar iemand die huurtoeslag wil hebben om van te sparen.. ik denk dat iedere belastingbetaler dan liever minder belasting betaald en zelf spaart voor een leukere, mooiere of grotere huurwoning of een eigen koopwoning..

ik heb zelf ook geen recht op huursubsidie, ook ik wil (weer) een eigen huis.. dus ik zit er echt niet op te wachten dat er mensen sparen van iets dat ik betaal om zo een eigen huis te kopen, terwijl het mij langer kost omdat ik eerst moet afdragen aan iemand die spaart voor zijn/haar eigen woning.. dat kan toch niet?

particulier huren heb je zomaar een woning.. dan even wat minder eisen aan de woning of het woningtype zou ik zeggen. Ik heb zelf een advertentie gezet voor woonruimte tot 600 euro exclusief een tijdje terug en daar heb ik genoeg reacties op gehad toentertijd.

verder kun je naar makelaars stappen om te kijken welke eigenaren eventueel wel willen verhuren op lange leegstansbasis..

Je haalt hier dus even 2 dingen door elkaar ;)
Waar zegt TS dat ze huursubsidie aanvraagt ? het gaat puur om een sociale huurwoning...

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:08

Uhmmm... volgens mij gaat het hier nergens over dat TS huursubsidie wil elena ;) Daar komen ze met hun inkomen sowieso niet voor in aanmerking.

Joke, hoe gaat jouw woningcorporatie er mee om als iemand zich later erbij inschrijft? Zonder samenlevingscontract ben je geen fiscaal partners oid. Hoe kijkt de corporatie daarnaar?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:09

suus, TS wil duidelijk sparen voor een woning.. Me dunkt dat ze sociaal wil huren om tevens een huurtoeslag te kunnen krijgen.. Binnen de grenzen van sociale huurwoningen kun je ook al zeer veel particuliere huur vinden waar je alleen geen toeslag voor kunt krijgen.. maar het gaat om specifiek de sociale huurwoningen.. Dus in mijn ogen, met alles wat daar bij hoort.

Hun gezamelijke inkomen ligt maar net boven de grens.. net als het geval is bij het zoeken van een sociale huurwoning. Met een beetje gerommel is dat nog wel op te lossen..

woningcooperaties krijgen staatssteun voor sociale huurwoningen.. dus indirect is het nog steeds de belasting betaler die TS dan in staat stelt om te sparen voor een woning.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 28-01-15 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Re: Samenwonen, maar boven inkomensgrens sociale huur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:12

Elena, jij leest echt niet goed ;)
TS wil graag een goedkopere woning zodat ze kunnen sparen voor een koopwoning. Deze is particulier lastig te vinden, vandaar de sociale huur. Heeft niks met huurtoeslag van doen want daar komt ze bij lange na niet voor in aanmerking.

Huurtoeslag zegt ook niks over sociale of particuliere huur. ook met particuliere huur kun je voor huurtoeslag in aanmerking komen, als je huur maar onder die 710 euro is, en je een zelfstandig woning hebt. Je haalt dus wat dingen door elkaar.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:15

Zelfde schuitje hier TS... Alleen dan zijn wij 20 en 22, dan nemen ze je al helemaal nergens serieus als je een hypotheek wilt.
Ik kan je ook echt alleen maar aanraden om het via-via te proberen, wij huren omdat we ook nergens recht op hebben nu particulier het appartement van een collega van mijn vriend, echt een gelukstreffer geweest.
Wij hebben trouwens wel een makelaar als tussenpersoon, zodat eventuele ellende aan het huis de relatie tussen mijn vriend en zijn collega niet schaadt.

De woningbouwcorporatie oplichten zou ik niet proberen, ik weet dat er corporaties zijn die alles maar een beetje laten gaan, maar er zijn er ook die er werk van maken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:19

miccamaaike schreef:
TS wil graag een goedkopere woning zodat ze kunnen sparen voor een koopwoning. Deze is particulier lastig te vinden, vandaar de sociale huur. Heeft niks met huurtoeslag van doen want daar komt ze bij lange na niet voor in aanmerking.

Huurtoeslag zegt ook niks over sociale of particuliere huur. ook met particuliere huur kun je voor huurtoeslag in aanmerking komen, als je huur maar onder die 710 euro is, en je een zelfstandig woning hebt. Je haalt dus wat dingen door elkaar.

Niet voor alle particuliere verhuur mogelijkheden is huursubsidie mogelijk, omdat je vaak te maken hebt met restricties op permanente bewoning.. als ze zich daaraan waagt heeft ze alleen zichzelf ermee.

sociale huurwoningen worden mogelijk gemaakt door staatsteun (en die potten worden gevuld door? ...).

Huursubsidie is idd nog een tweede punt.. Echter, in mijn belevingswereld smokkelen mensen echt niet slechts op 1 punt als er op meerdere te besparen valt. met name met een eerdere tip hier.. de ander gewoon niet inschrijven.. bingo.. sociale huurwoning + subsidie (waar ze samen slechts een paar duizend euro boven zitten).

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:21

Oplichten is een groot woord. Het gebeurt natuurlijk vaak genoeg dat stellen gaan samenwonen in t huurhuis van één van beide en dan heb je precies dezelfde situatie.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:22

elenaMM77 schreef:
miccamaaike schreef:

Niet voor alle particuliere verhuur mogelijkheden is huursubsidie mogelijk, omdat je vaak te maken hebt met restricties op permanente bewoning.. als ze zich daaraan waagt heeft ze alleen zichzelf ermee.

sociale huurwoningen worden mogelijk gemaakt door staatsteun (en die potten worden gevuld door? ...).

Huursubsidie is idd nog een tweede punt.. Echter, in mijn belevingswereld smokkelen mensen echt niet slechts op 1 punt als er op meerdere te besparen valt. met name met een eerdere tip hier.. de ander gewoon niet inschrijven.. bingo.. sociale huurwoning + subsidie (waar ze samen slechts een paar duizend euro boven zitten).

TS heeft nergens gezegd subsidie aan te vragen. Niet gelijk het allerslechtste denken van de mens hoor jemig.
Beetje hetzelfde je ziet dat iemand een snoepje steelt bij de jamin en er dan gelijk vanuit gaat dat ie zo om de hoek een oud vrouwtje van dr portomonnee gaat beroven ;)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:24

Ik woon in een sociale huurwoning en het zou toch heel jammer zijn als ik met m'n 42ste nog steeds bij m'n moeder op zolder zou moeten blijven wonen omdat iemand wil sparen voor zijn koopwoning. (Waar ik dus nooit voor in aanmerking zal komen)

elenaMM77

http://www.huurwoningen.nl/aanbod-huurw ... xPrice=600

maximaal 600 euro en dan heb ik zelfs nog even op 3 slaapkamers gezet..

heb tevens in hetzelfde schuitje gezeten en een jaartje op een vakantiepark gewoond
610 euro inclusief electra water en internet 80m2 drie slaapkamers en volledig gemeubileerd..
Had deze woning binnen enkele weken.

Douraque

Ik zit in hetzelfde schuitje. Mijn inkomen is te hoog voor sociale huurwoningen, echter krijg ik geen particuliere huurwoning daar mijn inkomen daar weer te laag voor is. Je moet meestal 4 of 4,5x de huur verdienen. Ofwel ik zit tussen wal en schip.

Heeft niets te maken met het willen van huursubsidie, puur om het krijgen van een woning die nog enigszins betaalbaar is. Vooral gezien particulier vooral vanaf 700 a 800 is hier in de randstad voor een kleine woning. Daartegenover staat dat sociaal max 700 is hetgeen een wat grotere woning is, lees drie kamer woning.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:25

Suuskipje schreef:
TS heeft nergens gezegd subsidie aan te vragen. Niet gelijk het allerslechtste denken van de mens hoor jemig.
Beetje hetzelfde je ziet dat iemand een snoepje steelt bij de jamin en er dan gelijk vanuit gaat dat ie zo om de hoek een oud vrouwtje van dr portomonnee gaat beroven ;)

neuh, maar je kunt er wel vanuit gaan dat diegene tevens een koekje zal pakken als de banketbakker niet oplet ;). Gaat om in welke mate iemand iets ok vind.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 28-01-15 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:25

elena, zolang jij de finaniciele gegeven van TS niet weet kun je daar helemaal niks zinnigs over zeggen en ik vind dan ook dat je ook een beetje genuanceerder daar in mag zijn.
Bij een inkomen van 22000 euro krijg je al geen huurtoeslag meer dus je kunt er niet vanuit gaan dat ze daar onder zit.

Sociale huurwoningen werden idd altijd mogelijk gemaakt door staatssteun, maar volgens mij is dat allang verleden tijd want corporaties dragen vooral heel erg veel af aan de staat ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:27

miccamaaike schreef:
elena, zolang jij de finaniciele gegeven van TS niet weet kun je daar helemaal niks zinnigs over zeggen en ik vind dan ook dat je ook een beetje genuanceerder daar in mag zijn.
Bij een inkomen van 22000 euro krijg je al geen huurtoeslag meer dus je kunt er niet vanuit gaan dat ze daar onder zit.

Sociale huurwoningen werden idd altijd mogelijk gemaakt door staatssteun, maar volgens mij is dat allang verleden tijd want corporaties dragen vooral heel erg veel af aan de staat ;)

ze gaf toch aan gezamelijk inkomen van 32000 euro?

ik kwam met een berekening uit van de maximale huur + servicekosten van 710 euro, met twee bewoners op 29.000