Verzoekje: laat je remlicht eens met rust op de snelweg!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:27

minikatje schreef:
Je had het zelf over mensen achter je waarschuwen en dat je daar je remlichten voor gebruikte.
Daar heeft de persoon voor jou niets mee te maken als jij dat doet. :)

Kijken mensen tegenwoordig alleen naar de auto voor zich en niet een eindje verder?
Je ziet over het algemeen toch wel dat er een rijtje voor zit?

Bij rode lichtjes ong. 10 auto's voor me kan ik wel anticiperen. Dan moet er wel een hele grove remmer tussen zitten als ik hoog op de rem moet. En meestal komt het dan door lompe tussendrukkers.

Dat is nog best lastig te zien. Ik rij elke dag a27, veel 'heuveltjes' waardoor je dat niet kan zien. Vaak heb ik ook een busje voor me, dan weet je helemaal niks.

Wb gevarenlichten, als ik niet zeker weet of ik in een file terecht kom, geef ik een verkeerde signaal af door ze aan te zetten en dan zien dat er geen file is. Ik rem eerst en mocht ik in een file terecht komen zet ik vrijwel altijd mijn gevaren lichten aan.

minikatje

Re: Verzoekje: laat je remlicht eens met rust op de snelweg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:30

Rijden wij over dezelfde A27?
Nooit last van de heuveltjes gehad eigenlijk, over het algemeen is het vrij overzichtelijk dankzij de weginrichting.

Hoe dicht zit je achter een busje dan? Van een vrachtwagen kan ik het me voorstellen,maar busjes zijn toch niet zo breed? :D

Misschien schat ik het ook wel verkeerd in hoor :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:35

Hoge busjes. Lastig uitleggen. In ieder geval, ik probeer te anticiperen, vrijwel altijd, ik doe mijn best en dat kan je over anderen niet zeggen. En maar bumperkleven, steeds van baan wisselen om auto's in te halen.
Maar iedereen heeft ook zijn eigen definitie over anticiperen in het verkeer. Een zooi zal het altijd blijven. Files hou je toch wel, sta er elke dag in, ochtend en avond maar ben er al zo aan gewend. Bij sommige afritten ga ik eraf want dan rij ik parallel naast de snelweg dus kan ik even een stuk file inhalen :Y)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:38

A27 is een rotstuk in de spits. Met een beetje geluk sta je daar om half 7 al in de file :')

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:42

minikatje schreef:
A27 is een rotstuk in de spits. Met een beetje geluk sta je daar om half 7 al in de file :')

Haha ja daar kan het niet vroeg genoeg beginnen. Begin nu een uur later (9 uur) en merk dat het dan echt stuk rustiger is, dan toen ik om 8 uur moest beginnen. Vermoeiende weg :')

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 00:56

Tazzey schreef:
Of koppeling in te trappen.

Gaat lastig in een automaat ;)[/quote]

Of een elektrische auto...

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:33

En wat vinden jullie er van dat de knipperlichten aan de voorkant van de auto bij veel auto's tegenwoordig aan de kant van de grill zitten en niet meer aan de kant van de wielen.
Dus als iemand de rotonde af wil zie je het nog niet tot deze wat verder gedraaid is.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:46

Meestal zit er bij die auto's ook gewoon nog een knipperlicht aan de zijkant boven de wielkast. Heb daar persoonlijk geen problemen mee :n
Vind de auto's waar ze geen geld meer hadden voor richtingaanwijzers irritanter.....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:08

Het idee van de alarmlichten is eigenlijk dat iedereen dat moet doen. Ik weet niet of dat ook daadwerkelijk verplicht is, maar is wel wat ik geleerd heb met lessen. Alarmlicht aan en de volgende moet dat dan overnemen (en dan kun jij ze uitzetten). Als iedereen dat netjes doet heb je dat hele gemier over te plotseling remmen en het verkeerde signaal af geven niet meer.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:22

Volledig akkoord TS. In België is het probleem net hetzelfde. Ik moet geregeld de E313 van Limburg naar Antwerpen hebben, en daar is het ook elke dag prijs, uren aanschuiven zonder reden. Ben er ook van overtuigd dat als iedereen wat meer afstand zou houden, en zou anticiperen, de file misschien niet volledig zou verdwijnen, maar wel een pak korter zou worden.
Zie het ook zo vaak, er wordt al gewaarschuwd via de matrixborden dat er file aankomt, en je ziet 3 auto's voor je de mensen duidelijk vertragen, maar wat doen de meeste chauffeurs, die rijden tegen 120 door om dan op het laatste moment vol op de rem te gaan.
Hou toch gewoon een gepaste afstand, als je merkt dat die afstand verkleint, laat dan je gas los, en pas als dat niet helpt, of je alarmlichten ziet aangaan is het tijd om te remmen.
Ik ga als het gewoon druk is maar nog geen file ook meestal gewoon rechts tussen de vrachtwagens rijden, dan kan je vaak constant 90 rijden, terwijl op het linkervak je constant moet wisselen tussen 120 en 70 omdat er weer iemand zich er tussen moet wurmen.

Ik weet niet of jullie dat in NL ook hebben, maar in België is er een aantal keer smogalarm geweest, waardoor men op de autosnelweg maar max. 90/u mocht rijden. Toen ging het verkeer merkelijk vlotter, aangezien de snelheid van alle weggebruikers dan op elkaar afgestemd was. Van mij zouden ze dat gerust elke dag in de spits mogen invoeren, ben zeker dat het de gemiddelde reistijd zou verkorten.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:27

De rem wordt evengoed (te) vaak gebruikt. Ook op binnendoor wegen. Als ik hier een weg rijd met veel bochten, zijn er werkelijk automobilisten die voor elke bocht en met elke tegenligger, de rem intrappen. terwijl de weg goed overzichtelijk is, en je met gas loslaten VOOR de bocht en iets gas in de bocht prima en veilig de bocht door komt. en ook is de weg zo breed, dat je echt niet voor elke tegenligger hoeft te remmen.

Op de snelweg, rijd ik zoals er om me heen gereden wordt. is er "rust" op de weg is(ja dat kan ook als het heel druk is) Dan rijd je rustig en bijna zonder rem. Maar zit er een auto achter je toch redelijk te drukken, en je ziet voor je dat het langzamer gaat rijden, gebruik ik mijn rem echt wel! Al is het maar 3 keer aantikken ter waarschuwing van HE ik ga NU langzamer rijden. Soms zelfs even mijn gevarenlichten, als ik zie dat het voor me een mierenhoop is, en ik zie dat het achter mij ook druk is. Dan doe ik die lichten toch even aan. (en nee laat ze niet aan, alleen ter waarschuwing)

Rijd met verstand, en laat onnodige rem/versnellingen/geluiden achterwege. dat zodra je die dingen gebruikt ze ook echt opgemerkt worden, in plaats van dat ze dan irritatie opwekken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:39

Of op een 30 weg met drempels elke keer tussen de drempels 60 gaan rijden en dan net voor de drempel vol in de rem en er met 5 km per uur overheen en dan weer optrekken naar 60 :x
Als je gewoon 30 rijdt duurt het stukje net zo lang en kan je zonder te remmen gewoon over die drempels.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:40

boyca schreef:
En wat vinden jullie er van dat de knipperlichten aan de voorkant van de auto bij veel auto's tegenwoordig aan de kant van de grill zitten en niet meer aan de kant van de wielen.
Dus als iemand de rotonde af wil zie je het nog niet tot deze wat verder gedraaid is.

Het is verplicht dat de knipperlichten ook aan de zijkant zichtbaar zijn. Dus dit kan zijn dat de gewone knipperlichten vanaf schuin achter gewoon te zien zijn; en anders moeten er nog knipperlichten aan de zijkant van de auto zitten. Aldus mijn theorie boek :')
onze auto heeft overigens beide, de gewone knipperlichten zijn van achter redelijk zichtbaar maar er zitten nog extra op de zijkant.