Fout van DUO, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:28

Shadow0 schreef:
Dit vind ik een schoolvoorbeeld van slechte communicatie. Daarbij wordt totaal niet uitgegaan bij de informatie die voor de ontvanger van belang is (namelijk: je moet je abo van de kaart halen) en wordt informatie gedeeld die totaal irrelevant is (het opzeggen van het reisrecht zelf.)

En je geeft aan dat je het makkelijk hebt gevonden, maar uiteindelijk zijn mensen gewend om menselijke, mondelinge uitleg zwaarder te wegen dan een uitleg op internet. Als zij het rechtstreeks vragen aan de helpdesk van DUO, wordt die informatie als leidend genomen. Als DUO vervolgens behoorlijk relevante zaken weglaat (vrij vaak) is dat een probleem dat DUO is aan te rekenen. Zij weten immers, of kunnen weten, dat het een probleem is.

Het personeel van DUO moet dit vermelden tijdens de gesprekken ivm wetgeving. Uitvoerende instantie dus zijn we het daar niet mee eens moet men de politiek aanschrijven. Daarnaast, mocht dat niet uit mijn tekst blijken, moeten de medewerkers ook informeren over het stopzetten van het product op de kaart. Naar mijn weten doen ze dat ook (al gaat dat kennelijk dus wel eens mis) mits ze daar de kans voor krijgen en de beller niet al heeft opgehangen na het denken te horen van de juiste informatie (heb dit regelmatig van medewerkers vernomen).

Als je het flauw wil spelen. Het reisrecht is niet meer dan onderdeel van de wet studiefinanciering. Dat studenten het onderling los benoemen is niets anders dan het niet (volledig) op de hoogte zijn van de wetgeving, iets wat iedere Nederlander offcieel wel zou moeten.

Shadow0 schreef:
Dat blijft een boete die juist bij de ov-chip niet meer nodig zou zijn, en zeker niet in die mate. Met het simpelweg aanwezig zijn van een abo waar je geen recht op hebt maar waar je ook geen gebruik van maakt, wordt er immers niemand geschaad en is 194 euro per maand vrij uitzinnig.

De studenten kunnen ten alle tijden gebruik maken van dit abonnement. Er zijn er ook genoeg bij die het zo lang mogelijk laten doorlopen (hopende op geen controle) omdat die 194,- per maand voordeliger is dan het betalen van de reiskosten. Ik weet niet of vervoersbedrijven kunnen zien of er onrechtmatig gebruik is gemaakt van het abonnement, DUO kan dat in ieder geval niet. Het bedrag is vastgesteld door de vervoersbedrijven.

Shadow0 schreef:
Dat lijkt me op zich ook geen gek idee :) Ik weet eigenlijk niet of dat niet kan? Volgens mij kan het oplaadapparaat ook bonnetjes printen. Maar het lost de overige problemen rond de boete niet op.

Mits dat niet het afgelopen jaar is veranderd, is het geen mogelijkheid een geprint stopzettingsbewijs te krijgen van de automaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:40

Bubsj schreef:
De studenten kunnen ten alle tijden gebruik maken van dit abonnement. Er zijn er ook genoeg bij die het zo lang mogelijk laten doorlopen (hopende op geen controle) omdat die 194,- per maand voordeliger is dan het betalen van de reiskosten. Ik weet niet of vervoersbedrijven kunnen zien of er onrechtmatig gebruik is gemaakt van het abonnement, DUO kan dat in ieder geval niet. Het bedrag is vastgesteld door de vervoersbedrijven.

Ja, ik neem aan dat dat heel makkelijk terug te vinden is. Een conducteur kan namelijk ook zo zien of jij normaal ook op een bepaald traject reist en of je normaal altijd netjes incheckt, als je dat een keer bent vergeten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:03

Bubsj schreef:
Als je het flauw wil spelen. Het reisrecht is niet meer dan onderdeel van de wet studiefinanciering. Dat studenten het onderling los benoemen is niets anders dan het niet (volledig) op de hoogte zijn van de wetgeving, iets wat iedere Nederlander offcieel wel zou moeten.

En wat tegelijkertijd absoluut onmogelijk is. Weg met dat soort regelfietserij, laten we redelijkheid weer een beetje meer kans geven.
Ik wil het niet flauw spelen, ik wil dat mensen niet zonder noodzaak met onredelijk hoge boetes worden opgezadeld, en ik wil dat DUO zich niet gedraagt zoals de meest dubieuze colportageclubs.

Citaat:
De studenten kunnen ten alle tijden gebruik maken van dit abonnement. Er zijn er ook genoeg bij die het zo lang mogelijk laten doorlopen (hopende op geen controle) omdat die 194,- per maand voordeliger is dan het betalen van de reiskosten. Ik weet niet of vervoersbedrijven kunnen zien of er onrechtmatig gebruik is gemaakt van het abonnement, DUO kan dat in ieder geval niet.

De bedrijven kunnen gewoon zien welke reizen wanneer gemaakt zijn. Je legt daar dan de datum naast waarop je ov beeindigd had moeten zijn, et voila: je ziet exact wanneer en hoe iemand er (ge/mis)bruik van heeft gemaakt. Breng de reiskosten in rekening, hef administratiekosten omdat je er toch wat werk aan hebt gehad, en je hebt een systeem dat exact die mensen treft die het systeem voor eigen voordeel willen gebruiken, maar niet de vele mensen die er geen misbruik van maken.

Is echt heel simpel. Dat het niet gebeurt is onwil.

Anoniem

Re: Fout van DUO, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:39

Blijkbaar kun je inderdaad op geen enkele manier je telefoonnummer wijzigen als je in het buitenland woont en kun je dus geen gebruik van Mijn DUO meer maken 8)7 Dus nu moet alles via de post. Anno 2014.
Daar kan DUO dan wellicht weinig aan doen, maar dat is toch belachelijk. Heb inmiddels trouwens wel een klacht ingediend bij de Nationale Ombudsman, kijken wat die ermee doen.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:29

Joke89 schreef:
Leverage schreef:
Heb zelf ook ondervonden dat DUO op geen enkele manier de zaakjes op orde lijkt te hebben :=

Heb in september mijn diploma gehaald en zou die maand uitgeschreven worden door mijn school. Thuis hadden wij al alles al opgezegd alleen was het ons niet duidelijk hoe ik mijn OV kaart stop moest zetten. Wij naar DUO gebeld, word er dood leuk gezegd dat we dat zelf maar stop moesten zetten en als ik dat niet dezelfde dag deed dat er dan al een boete op kwam te staan. Bleek dat dat via zo'n apparaat moet. En laat dat dichtstbijzijnde apparaat toentertijd 10 km verderop zijn, dus 10 km heen en 10 km terug om dat stop te zetten >;)

Krijg ik vervolgens in oktober een brief van DUO of ik mijn studie schuld wil terug betalen. Weer gebeld naar DUO, bleek dat ik nog niet uitgeschreven was (terwijl ik mezelf al opgezegd had + OV). Naar mijn oude school gebeld, hun vertelde dat ze mij gelijk uitgeschreven hebben maar dat ze het pas in januari konden wijzigen oid. Weer gebeld naar DUO, in eerste instantie zelfde verhaal te horen gekregen. Maar daarna ging er pas bij hun zelf een belletje rinkelen dat ze in januari wijzigingen door krijgen oid.

En nu krijg ik vorige week een brief dat mijn studieschuld is kwijt gescholden omdat ik mijn diploma heb gehaald. Ja hèhè, dat zei ik een half jaar geleden ook al :O Al met al een vaag verhaal met een conclusie die ze in september ook al kunnen trekken.

Vervelende situatie TS. Zou zo veel mogelijk informatie bij elkaar proberen te zoeken wat je op papier hebt staan en eventueel gesprekken oid opvragen. Lastig dit :\

Ik had precies hetzelfde! Het ene moment hangt er een schuld van 4000 euro boven je hoofd, en als ze dan eindelijk de administratie bijgewerkt hebben dan issie gelukkig ook weer weg.

Ts, succes hiermee! De tip die net gegeven werd over het opgeven van een getuige die het gesprek heeft gehoord is wel een goede!

Lezen jullie wel goed? Ik heb zowel in 2013 als in 2014 een brief met een rekening gekregen, maar daar stond bij dat de administratie in januari pas bijgewerkt wordt en je dus niet hoeft te betalen als het bij jou kwijtgescholden wordt.

Daarnaast wordt er toch wel duidelijk aangegeven hoe je je ov moet stopzetten. In het geval van TS dus duidelijk een fout van DUO. Duo heeft mij verteld dat ze je ov helemaal niet van de kaart af kunnen halen. Hooguit stopzetten in hun bestand, dus daar zal wat mis zijn gegaan.

Weet je inmiddels al meer TS?

Joke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:49

Leverage schreef:
Heb zelf ook ondervonden dat DUO op geen enkele manier de zaakjes op orde lijkt te hebben :=

Heb in september mijn diploma gehaald en zou die maand uitgeschreven worden door mijn school. Thuis hadden wij al alles al opgezegd alleen was het ons niet duidelijk hoe ik mijn OV kaart stop moest zetten. Wij naar DUO gebeld, word er dood leuk gezegd dat we dat zelf maar stop moesten zetten en als ik dat niet dezelfde dag deed dat er dan al een boete op kwam te staan. Bleek dat dat via zo'n apparaat moet. En laat dat dichtstbijzijnde apparaat toentertijd 10 km verderop zijn, dus 10 km heen en 10 km terug om dat stop te zetten >;)

Krijg ik vervolgens in oktober een brief van DUO of ik mijn studie schuld wil terug betalen. Weer gebeld naar DUO, bleek dat ik nog niet uitgeschreven was (terwijl ik mezelf al opgezegd had + OV). Naar mijn oude school gebeld, hun vertelde dat ze mij gelijk uitgeschreven hebben maar dat ze het pas in januari konden wijzigen oid. Weer gebeld naar DUO, in eerste instantie zelfde verhaal te horen gekregen. Maar daarna ging er pas bij hun zelf een belletje rinkelen dat ze in januari wijzigingen door krijgen oid.

En nu krijg ik vorige week een brief dat mijn studieschuld is kwijt gescholden omdat ik mijn diploma heb gehaald. Ja hèhè, dat zei ik een half jaar geleden ook al :O Al met al een vaag verhaal met een conclusie die ze in september ook al kunnen trekken.

Vervelende situatie TS. Zou zo veel mogelijk informatie bij elkaar proberen te zoeken wat je op papier hebt staan en eventueel gesprekken oid opvragen. Lastig dit :\

Ik had precies hetzelfde! Het ene moment hangt er een schuld van 4000 euro boven je hoofd, en als ze dan eindelijk de administratie bijgewerkt hebben dan issie gelukkig ook weer weg.

Ts, succes hiermee! De tip die net gegeven werd over het opgeven van een getuige die het gesprek heeft gehoord is wel een goede![/quote]

Lezen jullie wel goed? Ik heb zowel in 2013 als in 2014 een brief met een rekening gekregen, maar daar stond bij dat de administratie in januari pas bijgewerkt wordt en je dus niet hoeft te betalen als het bij jou kwijtgescholden wordt.

Daarnaast wordt er toch wel duidelijk aangegeven hoe je je ov moet stopzetten. In het geval van TS dus duidelijk een fout van DUO. Duo heeft mij verteld dat ze je ov helemaal niet van de kaart af kunnen halen. Hooguit stopzetten in hun bestand, dus daar zal wat mis zijn gegaan.

Weet je inmiddels al meer TS?[/quote]

Ja hoor ik had wel goed gelezen. Alleen wat het rare hieraan is, is dat je rond oktober een brief krijgt dat je vanaf 1 januari een bepaald bedrag per maand moet gaan betalen om het allemaal af te lossen. En aangezien ze ergens halverwege januari pas alles op orde hebben, had ik al een keer moeten betalen. Dit heb ik expres niet gedaan, en na nog een herrinnering ook niks meer van gehoord. Alleen wat als je wel betaald? Dan moet je er weer achteraan om het terug te krijgen zeker? Als ze nou gewoon de administratie in september zouden doen..

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 20:26

lig katsberoerd op de bank, griep...dus actief erachter aan gaan is niet gelukt vandaag. Ziggo gegevens zijn opgevraagd, en heb inmiddels wel een mail terug van duo.
Linkje waar ik het kan stopzetten, en waar ik een klacht in kan dienen wegens het foutief geïnformeerd zijn. meteen maar even nagevraagd wat ik daarmee kan bereiken.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:56

Beterschap Tigress

Moet zeggen dat ik me echt zwaar verbaas over hoe slecht mensen kennelijk inlezen en nazoeken, en dus ook niet op bevestigingen zitten enzo. Hoe het moet heb je binnen 2 klikjes gevonden op de site, duidelijker kan niet. En bevestigingen, lijkt me heel logisch. Ik heb hem hier 2x opgezegd, oude en nieuwe manier, beide keren binnen een paar sec geregeld, en bij nieuwe manier een filmpje van het gebeuren met dagtekening gemaakt voor het geval er iets mis zou gaan.

Dat je geld terug is gestort zou een hulp kunnen zijn, maar eigenlijk heb je gewoon te weinig bewijs vrees ik.

Er wordt ergens aangehaald dat er duizenden gevallen zijn waar het mis is gegaan. Kijk dan ook even waar het wel goed gaat. Heel veel meer ;)

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:54

DUO.... zucht.

Na het behalen van mijn diploma direct alles stop gezet. Echter bleef DUO mij stufi uitbetalen. Ik geloof dat ik 6 maanden lang gemiddeld 3x per week gebeld OF gemaild heb EN zelfs 2x langs de vestiging geweest ben. En iedere keer was het volgens de medewerker stop gezet. Heeft dus 6 maanden geduurd, me veel tijd en geld gekost aan al die communicatie. En als beloning kwam er na een half jaar een brief; dat ik onterecht stufi had ontvangen en dat ik dit met rente moest terug betalen. Pffff. Nu was de rente rond de 50,- totaal en was ik al zo moe gestreden dat ik het maar zonder mokken betaald heb. Pissers. :r

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:18

Tip voor de volgende keer: minder energie in steken, maar gewoon een paar keer duidelijk aangeven, en daarna het geld apart zetten en verder gewoon niets meer mee doen.

Zodra ze dan bij jou komen, heb je het geld en kun je het terugstorten, en kun je er dan energie in stoppen dat je echt geen rente gaat betalen over hun fout.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 14:05

Reisproduct zojuist online opgezegd. Mevrouw van de mail kwam ook aanzetten met een betalingsregeling. Durf er alleen niet op in te gaan, aangezien ik niet wil dat ze het daar zien als erkenning van mijn schuld.

Tevens vraagt ze om bewijsstukken, waaronder dus de naam van degene met wie ik belde. Aangezien ik daar nooit aan gedacht heb, heb ik natuurlijk niet een naam opgeschreven |o
Dus mochten jullie extra tips hebben voor goeie bewijsstukken, dan hoor ik die graag :j

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:14

Heb je met je mobiel gebeld? Misschien kun je dan nog terug zoeken in je specificatie of je DUO gebeld hebt met die telefoon en kun je dat als bewijs gebruiken.
Zouden ze ook niet in hun systeem kunnen zien of je gebeld hebt?
En misschien een bezwaarschrift schrijven.

Mijn ervaring is dat je met een bezwaarschrift meer bereikt dan telefonisch. Tegen mij zeiden ze dingen die niet klopten (over een andere kwestie) en met bezwaarschrift was alles binnen een paar weken geregeld (inclusief geld terug) :)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 14:16

Nee, huistelefoon. We hebben al contact gehad met ziggo om gegevens op te vragen :j
Als wij kunnen zien dat we gebeld hebben, dan zij ook lijkt me.

Bezwaarschrift komt er ook bij, lijkt me wel handig. Ik ben nogal panisch dat alles wat ik vind glashard ontkend gaat worden daar >;)

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:19

Alleen met 'ik heb gebelt' bewijs je niks helaas. Zegt nl niks over de inhoud oid

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 14:20

Nee, dus ik vraag mij af wat zij als goed bewijs zien..

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:22

Tigress schreef:
Nee, huistelefoon. We hebben al contact gehad met ziggo om gegevens op te vragen :j
Als wij kunnen zien dat we gebeld hebben, dan zij ook lijkt me.

Bezwaarschrift komt er ook bij, lijkt me wel handig. Ik ben nogal panisch dat alles wat ik vind glashard ontkend gaat worden daar >;)

Via "mijnziggo" kan je zo alle telefoonnummers zien die je gebeld hebt. Inclusief de tijdsduur.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 14:27

:j die gegevens om in te loggen heeft mijn pa dus opgevraagd, dus als het goed is kunnen we deze week inloggen om dat na te kijken :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:35

Tigress schreef:
Dus mochten jullie extra tips hebben voor goeie bewijsstukken, dan hoor ik die graag :j

Het bewijs dat je kaart is geblokkeerd en je geen nieuwe hebt, lijkt me behoorlijk bewijs.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:47

Shadow0 schreef:
Tip voor de volgende keer: minder energie in steken, maar gewoon een paar keer duidelijk aangeven, en daarna het geld apart zetten en verder gewoon niets meer mee doen.

Zodra ze dan bij jou komen, heb je het geld en kun je het terugstorten, en kun je er dan energie in stoppen dat je echt geen rente gaat betalen over hun fout.

Ik had het geld apart gezet en kon het direct terug overmaken, maar dus met rente...

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 14:51

Shadow0 schreef:
Tigress schreef:

Het bewijs dat je kaart is geblokkeerd en je geen nieuwe hebt, lijkt me behoorlijk bewijs.

Check, dat stukje heb ik + printscreen ervan :j

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:56

Tigress schreef:
Nee, dus ik vraag mij af wat zij als goed bewijs zien..

Wat al genoemd is, naam van wie je hebt gesproken, bevestiging dat de boel geannuleerd is, aangiftebewijs van je pasje

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:08

Kyno, bij nader inzien lijkt zelfs die rente te kloppen :( Vreemd.

Maar goed, als wijze les: in elk geval niet teveel energie stoppen in dergelijke zaken. Een paar keer aangeven, bedrag apart houden, en verder niet teveel tijd aan verspillen.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 23:00

Best schandalig dat het zo moet eigenlijk he? :\

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:00

Heb je het inmiddels op kunnen lossen TS?

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:55

Nou ik ga dit verouderde topic even omhoogschoppen.

Jezus wat een problemen met DUO lees ik hier. Nou ik ontspring de dans ook niet.

Na VIER jaar komt DUO gisteren met een plotselinge studieschuld op de proppen.

Mijn complete studieschuld is vier jaar geleden kwijtgescholden omdat ik mijn diploma heb behaald. Ik heb dat alles gecontroleerd en mijn reisproduct ook tijdig stopgezet.

Nu, vier jaar later, krijg ik twee brieven. Een waarin staat dat ik in 2011 teveel studiefinanciering heb ontvangen. En een waarin staat dat ik een boete krijg omdat mijn reisproduct niet op tijd is stopgezet.

Ik ga ze vandaag maar eens bellen, ik wordt hier zo moedeloos van -O-