Trouwen op jonge leeftijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Re: Trouwen op jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:11

Ik ben op m'n 22e getrouwd. Mijn man was 25.
Ik was toen 28 weken zwanger van de eerste.
Ook dit was een 'ongelukje' want we kenden elkaar pas 3 maand.
We zijn inmiddels bijna 10 jaar bij elkaar.
Koophuis en 3 kinders :)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:19

Ik trouwde op mijn 23ste en ML was toen 21. En onze dochter was `1,5maand toen. In maart zijn we 4jaar samen en in augustus zijn we 3jaar getrouwd.

CaesarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:21

Ik vind het altijd zo zonde om te horen dat mensen zich op zo'n jonge leeftijd al zo vastleggen. Vaak met hun eerste liefde. Ik ben ervan overtuigd dat dat ooit gaat knagen, hoe het met een ander zou zijn etc.

Ik heb respect voor iedereens keuze, maar om bijv. te trouwen vanuit huis vind ik enorm achterhaald. Ga elkaar eerst eens lekker kennen door samen te wonen, voor elkaar te zorgen en bepaal dan of het degene is waarmee je verder wilt.

Al dat geneuzel over principes... Daar ben je zelf bij. Vaak is dat ook nog eens voor een omgeving. Ik vind het echt zo sneu om te horen dat er eerst getrouwd moet worden voordat je aan vervolg stappen kunt beginnen. Je hebt nog zoveel jaar te gaan, geniet er eerst een beetje van.

Toen ik 19 was reed ik overal heen met met autootje en totaaaal niet bezig met trouwen. Had er geeneens geld voor.
Laatst bijgewerkt door Caesar op 16-01-15 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:21

Ik ben getrouwd op mijn 23ste. Wij zijn bijna 2 jaar getrouwd nu.
We waren 3 jaar samen waarvan 2 al samenwonend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:22

verootjoo schreef:
In mijn omgeving ben ik anders best laat :o Meeste van de vrienden/familie zijn tussen 20/25 getrouwd :) Imo is dat gewoon een normale leeftijd daarvoor... toch?

Hihi, mooi die verschillen in omgeving.
In mijn omgeving is 27 echt jong om te trouwen, dat gebeurt meestal pas rond de 30-32. Als je rekent dat je op je 18e klaar bent met de middelbare school, dan nog 5 jaar studie (dan reken ik 1 jaar vertraging door tussenjaar/bestuursjaar oid, maar wel een eenjarige master en meteen goed gekozen) dan ben je met 23 dus nét van school. Wat ik zo zie is dat de meeste mensen toch eerst wat jaren willen werken (om te sparen) en samenwonen, en dan pas aan trouwen gaan denken.

En dan zijn er nog zat die, zoals in mijn vriendengroep, nog wat langer doorstuderen en met 26-27 net goed en wel een jaar aan het werk zijn en nog geen relatie hebben (of gehad hebben)

Niet dat ik iets tegen trouwen op jonge leeftijd heb hoor, maar het is in mijn omgeving wel zeer ongewoon :)

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:27

Ik ben getrouwd op mijn 22ste mijn man was toen 31, nu zijn we bijna 18 jaar verder en 4 kinderen rijker :D Tuurlijk hebben we pieken en dalen maar heb er geen spijt van gehad :o

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:29

Lous schreef:
De meeste studeren nog op hun 20ste. Ik had er zelf niet aan moeten denken. Studententijd is echt de mooiste tijd van je leven. Niet naar feesten kunnen, want nee mijn man zit thuis op me te wachten. En de wereld en het leven verder ontdekken gaat ook niet echt meer. Nee ik vind persoonlijk dat juist rond je 20-ste de tijd is om te ontdekken wat het leven te bieden heeft.

:') Sommige mensen begrijpen het leven niet helemaal geloof ik.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:30

Lous schreef:
De meeste studeren nog op hun 20ste. Ik had er zelf niet aan moeten denken. Studententijd is echt de mooiste tijd van je leven. Niet naar feesten kunnen, want nee mijn man zit thuis op me te wachten. En de wereld en het leven verder ontdekken gaat ook niet echt meer. Nee ik vind persoonlijk dat juist rond je 20-ste de tijd is om te ontdekken wat het leven te bieden heeft.

_O-
Je hebt toch juist altijd iemand die mee kan met stappen! Nooit meer alleen op de bank omdat niemand mee wil. Samen de wereld rond reizen, altijd je soulmate bij je hebben, wat wil je nog meer?
Kijk als je je niet wilt binden en gewoon wilt doen waar je zin in hebt (if you know what I mean) dan is dat ook prima. Maar het argument dat je niets meer mag of kunt als je getrouwd bent is gewoon onzin, je bent er zelf bij, je maakt je eigen regels.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 16-01-15 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:31

spatter schreef:
Goof schreef:

Je ging samenwonen toen je 16 was?

ja, klopt :)
Ik ging voor studie op kamers en ik had mijn man al iets eerder leren kennen omdat we dezelfde opleiding gingen doen, dus eenmaal begonnen zijn we gelijk samen gegaan.

Ik vind dit echt bijzonder om het zo te zeggen.
Ik werk met deze leeftijd (onderwijs) en je bent echt nog kind op je 16e. Niet meer dan dat en al helemaal niet volwassen.
Als ik een dochter zou hebben van 16 zou die ten eerste echt niet op zichzelf gaan wonen en ten tweede al helemaal niet met een gozer.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:39

rienne schreef:
elizexbeau schreef:

Ik ben 23(volgende maand 24)en in mei alweer 3 jaar getrouwd met een oudere man :) dit jaar zijn we 7 jaar samen en wonen 5 jaar samen. En ons eerste kindje is op komst

Hoe oud is je man, als ik vragen mag?

Ja hoor dat mag mijn man is 22 jaar ouder dan mij. Had ik dat ooit in gedachten? Nee, maar het voelde goed en ook veel commentaar gehad erover maar hey ik moet er toch mee leven :). Trek mij vrij weinig aan wat mensen ervan vonden.[/quote]

Kijk, dank je, ik was even nieuwsgierig! Dat is het beste inderdaad, je eigen leven leven dan.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:47

Ben ik de enige die vind dat na 4 jaar samen zijn nogal snel vind om te trouwen? :=
Ik ben 21 en moet er nog niet aan denken om te trouwen! laat staan kinderen krijgen :')
Maar goed ieder zijn eigen keus, en dat kan ik wel waarderen, zolang de gene maar gelukkig is toch.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:52

Dat dacht ik vroeger ook amy_luna, ik zag mezelf ook niet zo snel trouwen en al helemaal geen kinderen krijgen. Maar toen ontmoette ik de ware en toen ik er beter over na ging denken wilde ik eigenlijk ook wel een kindje van hem, terwijl ik 2 jaar daarvoor nog riep dat ik 'nooit' kinderen hoefde.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:56

rienne schreef:
rienne schreef:
Ik ben 23(volgende maand 24)en in mei alweer 3 jaar getrouwd met een oudere man :) dit jaar zijn we 7 jaar samen en wonen 5 jaar samen. En ons eerste kindje is op komst

Ja hoor dat mag mijn man is 22 jaar ouder dan mij. Had ik dat ooit in gedachten? Nee, maar het voelde goed en ook veel commentaar gehad erover maar hey ik moet er toch mee leven :). Trek mij vrij weinig aan wat mensen ervan vonden.

Wow, je bent op je 20 getrouwd met een man van 42?
Mag ik vragen hoe lang jullie toen samen waren?

Ik denk dat mijn ouders mij gekluisterd en opgesloten hadden trouwens... Maar die opmerking zal je wel vaker gekregen hebben ;)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:02

Leuk om te lezen, al die verhalen :)

Ik ben nu 25, en binnen enkele maanden alweer vijf jaar samen met mijn vriend. Ik ben er absoluut zeker van dat we ooit willen trouwen, en dan wel met elkaar, maar zowel vriendje als ik willen nu nog niet trouwen. Dan zijn zoveel mooie momenten alweer voorbij :) Nee, dan wacht ik liever nog minstens vijf jaar, niet omdat we het niet zeker zijn, maar omdat we dan nog iets heel bijzonders hebben om op lange termijn naar uit te kijken :)

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:10

anneliesdj schreef:
Dat dacht ik vroeger ook amy_luna, ik zag mezelf ook niet zo snel trouwen en al helemaal geen kinderen krijgen. Maar toen ontmoette ik de ware en toen ik er beter over na ging denken wilde ik eigenlijk ook wel een kindje van hem, terwijl ik 2 jaar daarvoor nog riep dat ik 'nooit' kinderen hoefde.

Ik geloof ook wel dat de meesten er dan anders over gaan denken als ze de ware hebben gevonden.
Maar ik denk dat ik daar wat te nuchter in ben :') Van mij hoeft het allemaal niet.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:17

Yucca schreef:
Jong trouwen heb ik opzich geen probleem mee, maar ik vind het jong trouwen vóór het samenwonen nogal wat.

Hoe goed ken je elkaar eigenlijk als je niet samenwoont? Ik ben blij dat ik niet getrouwd ben met diegene waar ik als eerste mee ging samenwonen.

Dit inderdaad!
En dan krijg je uiteraard veel scheidingen, want tja, die persoon is veranderd of...

Als ik hier de leeftijden zie, val ik echt bijna achterover :=
Ik ben nu (bijna) 19 en net begonnen aan mijn studie.
Ik zie mezelf echt niet trouwen voor dat deze afgerond is (6-7 jaar)

En dan over kinderen: ik ben wel van mening dat je eerst getrouwd moet zijn (of bewust hebt gekozen om niet te trouwen, maar toch al een hele poos samen of samenwonend)
Want ik vind dat een kind moet kunnen opgroeien in een stabiele thuissituatie en niet ergens waar pap en mam mekaar toch niet zo goed kennen als ze hadden gedacht en scheiden of de hele tijd ruziën :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:18

Poehee,...ik zou er niet aan moeten denken om zo jong te trouwen.
En zeer zeker niet voor dat je eerst een paar jaar samen hebt gewoont en eigen het liefst eerst meerdere relaties daarvoor hebt gehad.

Ik ben dan ook pas op mijn 36ste getrouwd. Mijn oudste zoon was toen 2.

Maar ach ieder z'n ding.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:24

Ik ben 21, en nee, ik wil nog niet trouwen.
Sowieso nog 2,5 jaar studie, dan nog Master en dan een baan zoeken.

Dus dat word denk ik trouwen op mn 28/29e :+.

Mijn zus is ook op haar 28e getrouwd, vind ik een prima leeftijd :).

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:25

Oliiviia schreef:
Als ik hier de leeftijden zie, val ik echt bijna achterover :=
Ik ben nu (bijna) 19 en net begonnen aan mijn studie.
Ik zie mezelf echt niet trouwen voor dat deze afgerond is (6-7 jaar)

Toen ik begon met mijn studie zag ik mezelf ook echt nog niet samenwonen, laat staan trouwen. Tot ik hém tegen kwam. We woonden een half jaar later samen en ik kan niet wachten tot we getrouwd zijn :D De ware leren kennen verandert alles.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:52

quera schreef:
Lous schreef:

Want als je getrouwd bent mag je niet meer op stap en zit je in een kooi?
Je kan dan nog steeds stappen en/of reizen.

In sommige relaties mag je deze dingen niet meer als je een relatie hebt. Dit is maar net hoe jij en je partner het invullen

Het kan wel, prima als je goede afspraken kunt maken. Maar je bent nog jong, kan nog de wereld ontdekken, ook op relatievlak. Maar je bent al gebonden. Terwijl iedereen om je heen bezig is de mannelijke wereld ( of die van hetzelfde geslacht, mocht je homo of lesbienne zijn) nog te ontdekken.
En op bijvoorbeelde je 16 kijk je heel anders tegen relaties aan dan op je 20-ste.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:55

In mijn familie en omgeving is 20 bijna oud :+

Meeste trouwt hier rond 20/25 jaar.
Als ik mensen vertel dat ik getrouwd ben geloven ze me vaak niet. "Waar is je man dan?" "Doen jullie dan niks samen?"
Mijn kerel is de hele week van huis weg. Ik doe doordeweeks mijn eigen dingen, zoals ik ook deed toen we nog verkering hadden.
Inhet weekend heb ik de paarden en hij de voetbal en tussendoor doen we samen echt wel leuke dingen.

Maar we komen overal, met of zonder elkaar net zoals toen we verkering hadden. Ik vind niet dat ik nu maar op de bank moet zitten omdat ik getrouwd ben.
Ik ben nu 22 en hij 28 en we zijn nog helemaal niet toe aan kinderen.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:57

Lous schreef:
Het kan wel, prima als je goede afspraken kunt maken. Maar je bent nog jong, kan nog de wereld ontdekken, ook op relatievlak. Maar je bent al gebonden. Terwijl iedereen om je heen bezig is de mannelijke wereld ( of die van hetzelfde geslacht, mocht je homo of lesbienne zijn) nog te ontdekken.
En op bijvoorbeelde je 16 kijk je heel anders tegen relaties aan dan op je 20-ste.

En wat nou als je daar geen behoefte aan hebt omdat je hartstikke blij bent met wat je hebt? :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:59

amy_luna schreef:
anneliesdj schreef:

Ik geloof ook wel dat de meesten er dan anders over gaan denken als ze de ware hebben gevonden.
Maar ik denk dat ik daar wat te nuchter in ben :') Van mij hoeft het allemaal niet.

:')
Je klinkt precies als mij 10 jaar geleden.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:00

Paisano schreef:
Lous schreef:

En wat nou als je daar geen behoefte aan hebt omdat je hartstikke blij bent met wat je hebt? :)

Kan, maar zeer zeldzaam lijkt me. Persoonlijk nog niet tegengekomen in ieder geval. Althans niet iemand die niet gelovig is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:01

Valt 23 onder jong? :) Enfin, ik moest nog 23 worden toen ik ja woord gaf. :) We waren toen 2 jaar samen waarvan 1 jaar verloofd. :+ En ik zou nooit gaan trouwen. :') Maar het voelde gewoon goed. :)
Kinderen komen er hier in elk geval niet. :)
Manlief en ik kennen elkaar van kindsaf :)