Benzine auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 03:27

Ik ken het :').
De eerste keer dat ik heel trots in mijn vaders auto ging rijden, met mijn vader ernaast, liet ik de auto twee keer uitvallen bij een stoplicht.
Vervolgens ook nog een paar keer met achteruit rijden, want daar hoefde ik nooit gas bij te geven in de diesel les auto.
Eigenlijk had ik het daarna vrij snel door.
Koppeling niet te snel laten opkomen en wat meer gas geven dan je gewend bent.
Wat ik nu nog het meest vervelend vind, zijn de hellingproeven. Leuk een les auto die op een helling uit zichzelf blijft stilstaan en waarbij ik dus niet met de rem of handrem hoefde te werken, maar vervolgens valt dat toch best tegen als je een flinke helling hebt met een benzine auto die rustig naar achter rolt :').
Met de handrem kan ik daar nu gelukkig wel goed mee overweg, maar ik blijf het naar vinden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 03:31

ClaudiaDer schreef:
Haha grapjas! Dan zou je 24/7 moeten rijden. Nee, ik bedoelde 20.000 per jaar :Y). En ook dat is best veel.
Ik rij elke dag in m'n autootje maar ik denk dat ik niet eens de 12.000 km in een jaar haal!

Mwoh dat is relatief. Als je in de stad woont rij je minder, buitenaf al snel een stuk meer. Ik rij alleen maar privé met mijn auto (geeb woon werk verkeer) en zit al aan 22.000 per jaar.
Overigens ligt het keerpunt wanneer diesel goedkoper wordt (ivm wegenbelasting) op de 25.000 gemiddeld (ligt ook aanbhet verbruij)

Ik heb een 3 liter benzine zuipschuit die 1 op 7 a 8 rijd en ik ben met mijn 22.000 km per jaar nog goedkoper uit dan wanneer het een diesel zou zijn (die respectievelijk 1 op 12/13 loopt :Y)). Keerpunt ligt dus behoorlijk hoog dus rijden 75% van de mensen die de auto niet voor werk gebruiken, benzine.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 03:34

Oja, en de wegenbelasting verschilt ook nog per provincie.

8nnemiek

Re: Benzine auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 07:01

Wat een gedoe allemaal als ik dat zo hoor. Ben blij dat ik automaat rij :D Nou ja, semi-automaat op het moment.. Ik kan handmatig schakelen zonder koppeling :D
Ik tank altijd in België, en daar scheelt het echt weinig tussen benzine en diesel. Ik betaal daar op het moment € 1,18 per liter benzine (euro95) :D

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 07:15

Mijn instructeur heeft me in de diesel leren rijden hoe ik een benzine moest rijden. Dus nooit problemen gehad! Ik denk dat ik in de 2 jaar dat ik mijn rijbewijs heb de auto max een keer of 10 heb laten afslaan. Maar dat komt zeker weten door mijn instructeur!
Verder dus zoals iedereen al zegt: lekker veel oefenen! Dat helpt echt!!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:11

Ik weet niet waar je woont maar wil best eens met je gaan oefenen. Heb meer mensen leren rijden. T is gewoon een gevoel en luisteren naar de motor, iedereen kan dat leren. Zogauw je dat door hebt kun je in iedere auto rijden!
Ik heb ook een benzine auto die mag je ook best proberen :j

Geld trouwens voor iedereen, als je onzeker bent in het verkeer moet je gewoon oefenen. Ik wil daar best mee helpen :D

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:25

Zoals iedereen zegt, inderdaad heel veel oefenen :j. Aan het begin wil er niemand liever stoppen om voorrang te verlenen of te stoppen voor een verkeerslicht/rotonde.
Ik liet mijn benzine auto aan het begin ook alleen op de koppeling wegrijden, dan ging hij heel langzaam vooruit maar reed hij wel. Daarna gaf ik gewoon gas. Gaat niet zo heel vloeiend maar ik was toen ook al blij dat ik 'm vooruit kreeg :). In de loop van de tijd krijg je 'm vanzelf sneller vooruit.

Misschien kun je je rij-instructeur nog eens vragen met je mee te rijden? Mijn rij-instructeur heeft dat toen ook gedaan, voornamelijk om inparkeren te oefenen (had ik met lessen niet geleerd), maar daarnaast kon hij ook gelijk tips geven met betrekking tot een benzineauto. En bij je rij-instructeur voel je je vaak toch ook wel vertrouwd en ben je niet bang om fouten te maken.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:31

Oh ts, ik heb niet heel het topic gelezen, alleen je op, maar dit is zó herkenbaar. Ik had een autootje gekocht, maar ik heb het uiteindelijk weer weggedaan omdat ik niet meer durf, ik wil zelfs niet eens een diesel maar een automaat, want ik ben zo'n loser achter het stuur... Zeker als er mensen achter me staan inderdaad -O-
Ik heb helaas geen tips voor je, ik wil je alleen veel sterkte wensen :(:)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 08:48

branka16 schreef:
Ik weet niet waar je woont maar wil best eens met je gaan oefenen. Heb meer mensen leren rijden. T is gewoon een gevoel en luisteren naar de motor, iedereen kan dat leren. Zogauw je dat door hebt kun je in iedere auto rijden!
Ik heb ook een benzine auto die mag je ook best proberen :j

Geld trouwens voor iedereen, als je onzeker bent in het verkeer moet je gewoon oefenen. Ik wil daar best mee helpen :D

Ik woon in de kop van Overijssel

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:24

Oh dat is dan altijd te doen, ik woon onder in Drenthe. Als je wil kan ik een keer langskomen :j

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:37

Polly schreef:
K bedoelde ook niet dat jij dat niet mag maar als je hier examen doet in een automaat kan je er niet voor kiezen om te schakelen in je eigen auto, zo had jij het wel gedaan toch of begrijp ik het verkeerd? Regels zijn daar ongetwijfeld anders.

Ja hier kan dat wel :)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:41

Ik ben zo'n schijtzak geweest die daarna een automaat heeft gekocht... iets wat ik nooit had moeten doen en gewoon had moeten doorzetten :o

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:43

Precies de reden dat ik de auto van mijn vader vervloek en vooral vermijd! Ik vind het sowieso al een hatelijk ding om in rond te rijden (grote reclame letters erop).. Daarnaast ben ik echt een enorme stresskip achter het stuur. Tenzij ik in de auto van mijn moeder rijd, dan voel ik me helemaal op mn gemak. Maar dat is dus wel een automaat.. En een hele grote auto. Ik heb inderdaad ook les gehad in een diesel en dat ging allemaal vanzelf. Ik heb vrij vaak gereden in mijn vader's auto, maar ik kom er elke keer jankend van de stress uit. Nee geen benzine schakelauto voor mij. Ik voel me liever veilig en op mn gemak in een auto, dan dat ik tegen mijn zin in die auto ga rijden :=

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:45

Het eerste dat mijn pa mij leerde toen ik in zijn auto ging rijden:

EERST gas en dan pas koppeling op laten komen.

In de diesel les-auto had ik het inderdaad andersom geleerd:
koppeling beetje op laten komen en dan gas bij geven (waarom doen ze dat in hemelsnaam??)

Dus TS: gewoon eerst beetje gas, en daar de koppeling bij laten komen. Komt goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:14

Jeetje, dat zoveel mensen er last van hebben.. Zijn jullie te vroeg afgereden? Als je jankend van de stress uit de auto komt zou ik nog een paar lessen nemen, voordat je er helemaal niet meer in durft.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:16

Anthea schreef:
Jeetje, dat zoveel mensen er last van hebben.. Zijn jullie te vroeg afgereden? Als je jankend van de stress uit de auto komt zou ik nog een paar lessen nemen, voordat je er helemaal niet meer in durft.

Ik sta er ook van te kijken...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:17

Anthea schreef:

Nou inderdaad.
Kwestie van gewenning hoor, vrij simpel. En als je om zoiets al in de stress schiet zou ik inderdaad nog wat lessen nemen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:18

Amaris schreef:
Het eerste dat mijn pa mij leerde toen ik in zijn auto ging rijden:

EERST gas en dan pas koppeling op laten komen.

In de diesel les-auto had ik het inderdaad andersom geleerd:
koppeling beetje op laten komen en dan gas bij geven (waarom doen ze dat in hemelsnaam??)

Dus TS: gewoon eerst beetje gas, en daar de koppeling bij laten komen. Komt goed!

Omdat dat met een diesel gewoon fijner is... :+

Het baart me ook zorgen hoeveel moeite een aantal hier mee hebben, als je af gereden hebt moet je gewoon in elke auto kunnen en durven stappen...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:20

Anthea schreef:

Nou idd... Krijg je tegenwoordig je rijbewijs bij een pakje boter?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:21

Cemlys

Anthea schreef:

Ik kon met mn ogen dichtrijden. En toen reed ik mn examen voor het eerst in een benzine. Big bummer natuurlijk. Ontzettend gezakt. Week later met glans en zonder fouten geslaagd in de diesel.
Ga nu niet echt jankend in een benzine rijden haha. Maar sommige hebben echt weinig lessen als ik dat hoor. Ik heb een jaar met L gereden.

Ghostattack

Nou en bedankt he :j ik heb het toevallig met 1 auto, verder met geen enkele. Moet ik nu maar mijn rijbewijs inleveren? Ik heb verder met andere auto's geen probleem hoor, daar rijd ik gerust in.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:27

Ik heb ook 20 uur les gehad maar reed altijd zelfverzekerd rond. Aks ik zo hoor hoeveel er panisch en gestressed raken... En iedereen maar afvragen waar de steeds meer verkeersongevallen vandaan komen...
Oefen dan aub op een parkeerterrein of industrieterrein oid en niet midden in het verkeer. Levensgevaarlijk :n

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:30

cp112 schreef:
Ik heb ook 20 uur les gehad maar reed altijd zelfverzekerd rond. Aks ik zo hoor hoeveel er panisch en gestressed raken... En iedereen maar afvragen waar de steeds meer verkeersongevallen vandaan komen...
Oefen dan aub op een parkeerterrein of industrieterrein oid en niet midden in het verkeer. Levensgevaarlijk :n

Dat doe ik soms met mijn vader samen in zijn auto :j Ik heb zelf wel iets meer dan 20 uur les gehad en alles in 1 keer gehaald, dus dat is het probleem niet. Probleem is gewoon dat ik me niet prettig voel in zijn auto en daardoor niet gerust kan rijden. Vraag me niet waarom, maar ik heb dat enkel en alleen met zijn auto. Andere auto's totaal niet. Ik reed liever in de Peugeot 407sw van mijn moeder dan in dat rare ding van mijn vader..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:31

Ik ben laatst 1 x echt in de stress geschoten. En dat was met spits in Den Haag.

En ik woon echt in een zwart gat. Dus was het totaal niet gewend. Maar ben er veilig doorheen gekomen.

Maar voor de rest blijf ik overal wel kalm. Ook als ik opeens zie dat ik op de snelweg opeens een rotonde moet nemen. Welke idioot bedenkt dat nou :')