Dat ellendige huishouden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:29

Robynn schreef:
Wat ik wel echt weeeeeken kan laten liggen is strijkwerk := _O-
Meestal kijk ik mijn moeder lief aan, want een fulltime job, kinderen, huisdieren, paardjes en ook nog veel leuke hobby's maakt het er niet makkelijk op om er tijd voor vrij te (willen) maken.
Ik heb echt een HEKEL aan strijken :')

Wij hebben niet eens een strijkijzer en strijkplank.

Was goed uitslaan bij het ophangen.
vriend heeft 1 bloes die brengt hij maar naar zijn moeder... }:)

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:29

Haha hier ook zo eentje.. dacht eerst dat ik de enige was. Gelukkig niet dus :)

SandravdB

Re: Dat ellendige huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:32

Nou hele ochtend naar de klote hier, kringloop die tussen negen en twaalf zou komen en die ik twee keer heb na moeten bellen, zijn nu net eindelijk geweest, terwijl ik zoontje van zes heb die nu dus thuis is en die niet combineert met paard voeren omdat paard vrij onrustig is na drie maanden boxrust.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:32

Ik ga zo ook weer aan de gang mijn man zit in het grond werk en ik neem ook nogal eens wat stro of hooi mee aan me kleren naar huis maar ja het is niet anders verder 1 hond 5 vogels en 7 katten binnen.
Ach de katten spelen binnen en de dieren verharen nu maar ja het is niet anders met al die dieren binnen die soms wat om gooien is het ook wat om het te doen vogels veertjes honden en katten haren je kunt aan het stofzuigen blijven ach ja dan verveel ik me ook niet haha :D .

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:35

Ik ga dit topic maar een beetje gebruiken als schop onder mijn kont...
Straks na werk naar paard, boodschappen doen, eenmaal thuis koken en de was wegvouwen en stofzuigen...

Hopelijk morgen een positieve update :')

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:37

Het heeft ook voordelen. Ik neem bijvoorbeeld nooit mannen mee uit de kroeg. Want hoewel dat met wat drankjes op soms best wel een goed idee lijkt, weerhoudt de bende mij daar gelukkig wel van.
Achteraf ben ik mijn bende dankbaar. :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:38

LindyH schreef:
Het heeft ook voordelen. Ik neem bijvoorbeeld nooit mannen mee uit de kroeg. Want hoewel dat met wat drankjes op soms best wel een goed idee lijkt, weerhoudt de bende mij daar gelukkig wel van.
Achteraf ben ik mijn bende dankbaar. :D

_O-

Ook een manier :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:38

Ik heb 1x per maand nesteldrang , en de rest van de maand kloot ik aan ,

|Ik haat het huishouden en dan heb ik maar een kleine casa :')

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:40

LindyH :')

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:46

Ik heb een Hulp in de huishouding voor 2 uurtjes per week. Vroeger was het huishouden altijd een punt van irritatie tussen mijn man en mij. Toen besloten een schoonmaakster te nemen, ze komt hier 2 uur in de week en wij hebben geen irritatie meer.

Alleen ben ik nu werkloos en heb ik meteen gezegd dat de werkster moet blijven, anders zie ik het gewoon niet meer zitten om dat huishouden te doen.
En nu help ik haar dus die ene keer in de week dat ze hier is. Het is een stuk gezelliger om schoon te maken en mijn huis is lekker fris.
Ik doe dan net die extra dingetjes waar zij anders niet altijd tijd voor heeft (koelkast eens een grote wasbeurt geven, ramen wassen, keukenkastjes etcetcetc...).

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:03

anneliesdj schreef:
ElineS schreef:
Ik kan een vies huis niet uitstaan. Ik woon met 3 studenten in een studentenhuis, maar het is het schoonste studentenhuis van Groningen :D

We hebben een rooster. Iedereen doet 1x in de week een deel van het huis, de keuken met washok, de woonkamer, de gang en de wc of de badkamer en overloop. Maar 1x in de week schrobben is met 4 mensen niet genoeg, dus tussendoor ben ik altijd veel bezig.

Als ik iets gedronken of gegeten heb, hup, meteen afwassen of de vaatwasser in. Tijdens het koken, ook alles wat ik niet meer nodig heb meteen afwassen. Dan het eten maar even op een iets lager vuurtje. Tegen de tijd dat mijn eten op het bord ligt, is er geen afwas meer, behalve het bord en het bestek dat ik nog moet gebruiken tijdens het eten, die na het eten en het halfuurtje even uitbuiken, ook meteen word weg geruimd.

Ik heb een hond en stofzuig dagelijks. Het helpt dat de stofzuiger staat op een makkelijk bereikbare plek. Toen die achterin het washok stond was ik vaak te lui om hem te pakken. Teveel gedoe. Nu staat die in de keuken en hoef ik niet te tillen of moeilijk te doen, maar rol ik hem zo de woonkamer in.

Ik heb standaard vochtige keukendoekjes in de keuken en vochtige toiletdoekjes bij het toilet en vochtige glasdoekjes (voor de spiegel en de douchecabine) in de badkamer. Zie ik wat viezigheid of stof, doekje, even wrijven, doekje weggooien en klaar. Is geen grote schoonmaak, kost hoogstens een minuut, maar het constant bij houden van dit soort zaken maakt de grotere schoonmaak op zondag een stuk minder lang.. Het blijft allemaal schoon en het ruikt lekker fris.

De was... Ik haat de was.. En dan is het alleen nog maar was voor mezelf en toch was ik 3 in de week. Ik was ook de handdoeken en vaatdoekjes van de keuken, en de matjes, af en toe de gordijnen etc. Maar bleh. Het erin gooien prima, maar het uithangen en daarna opvouwen. Niks aan. Daar heb ik dan ook geen tips voor, behalve dat je het gewoon moet doen..

Verder, schoenen uit in huis. De hond als die binnenkomt, meteen voetjes schoonmaken.. En tja... Routine ervan maken. Zo snel je iets ziet wat niet schoon is, meteen doen.. Je merkt dat als je het bijhoud, je eigenlijk, op een dag na, helemaal niet zoveel schoon te maken hebt. Het gaat dan bijna automatisch. Even naar het toilet, daarna snel doekje erover en het toilet is weer schoon.. En dat tijdens je toiletbezoek :p.. Zelfde met eigenlijk alles. Het bij de andere dagelijkse bezigheden gooien. Dan voelt het niet als schoonmaken haast

Voor de kleine rommeltjes heb ik 2 bakken. 1 voor 'papierrommel'. Post die ik binnen krijg en niet heb geopend of later nog weer wil bekijken, of bankpassen, de bon van de supermarkt, weet ik veel wat.. En een andere rommelbak met mijn oplader, wat pennen, de hondenriem, USB stick etc.. Dat zijn mooie bakken, die ergens staan waar ze niet te zien zijn en op een makkelijk bereikbare plek, zodat als ik even geen zin heb in iets, ik er van alles in kan gooien. Vaak liggen er ook oorbellen in, haar elastiekjes, zelfs al een paar x sokken. Iets dat uit de weg moet, maar waarvoor ik te lui ben om die op de juiste plek te leggen op dat moment. 1x in de week haal ik beide bakken 'leeg' en leg ik alles terug waar het hoort.

Wow dat klinkt een beetje als mijn moeder :o
In een studentenhuis waar iedereen netjes zijn eigen zooi opruimt zou het toch niet nodig moeten zijn om vaker dan ééns per week schoon te maken... Zo smerig wordt het dan toch niet? Of heb je een heel oud huis/veel bezoek/gore huisgenoten?

Nee hoor, hele nette huisgenoten :D. Maar er word hier wel geleefd. Dat betekend inderdaad veel visite.. De hond die vol met modder thuiskomt. Tijdens het eten bereiden spetteren er wel eens vlekken op de keukenkastjes, die niet worden gezien en dus niet opgeruimd.. Net zoals vet spetters met koken. Dat neem ik dan altijd wel even af. Zelfde in de badkamer. Tanden poetsen, dan krijg je poets en watervlekken op de spiegel. Bijna elke dag weer. Ze kunnen hier niet goed poetsen blijkbaar :).

Soms is het hier wel wat 'rommeliger' of sla ik een dag stofzuigen weleens over. Ik kan het ook wel laten gaan, als ik echt geen tijd of zin heb. Want ik heb ook niet altijd zin. Maar het liefst heb ik alles spik en span. Ik ben misschien dagelijks een halfuurtje tot uurtje bezig in totaal met het schoonhouden. Dat is niets en het blijft lekker schoon.. En dan op de zondag, dan valt het allemaal mee. Dan is er tijd voor de uitgebreide dingen, zoals de douchecabine schrobben, de kastjes en koelkast van binnen schoonmaken, de oven, magnetron en koffiezet apparaat helemaal schoon maken. De grote was doen, zoals beddengoed, alle deuren, raampjes in die deuren (ik neem met een koophuis nooit deuren met ramen, altijd vlekken!), lichtknoppen en deurhendels etc. Dat gebeurd doordeweeks eigenlijk niet.

Maar vergis je niet, 4 jongeren in één huis.. Iedereen maakt apart zijn ontbijt, lunch en avondeten. De keuken word dan al heel snel vies. Zeker bij het fornuis. Dat kookvet zit overal. Hetzelfde met de tafels waarop word gegeten. Daar word niet altijd een doekje overheen gehaald na het eten.. Op zich hebben we regel schoenen uit, maar soms vergeet iemand iets en rennen ze snel even weer naar binnen om iets op te halen en alles.. Dan neem je veel viezigheid mee. En op één of andere manier is het in dit huis stoffig, dus na 2 dagen zijn de bovenkant van de kastjes, de tv meubel alweer stoffig. Dat neem ik dan wel af.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:23

Ukkies in bed, paarden verzorgd, al een beetje voor mijn werk gedaan dus nu even tijd om schoon te maken. Alleen kan ik geen zin maken om aan de bende te beginnen en achter de pc vandaan te komen. Internetten is uiteraard veel leuker -O-

Hou niet van zooi maar ja blijf ruimen hier. Wie geeft me een schop onder mijn kont? Zal ik mezelf maar even bannen denk ik dan. Dan is het wel heel definitief en dat wil ik blijkbaar ook niet.
Hoe zet ik mezelf in hoog tempo aan het poetsen?

Kerstboom heb ik vanmorgen wel afgetuigd en woonkamer gestofzuigd niet dat je er nog iets van ziet. :+

Edit: Ga me toch bannen }> Voor jawel 1 heel uur!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:27

Wat doen jullie dan de hele dag als je werkloos bent en alle tijd van de wereld hebt en dan nog niet het huishouden wilt/kunt doen?
Of zelfs een huishoudster (dus kosten) aanhoudt?

Ik werk fulltime, woon op een boerderij, 2 honden, 2pony's + 1 paard.. Ik doe boodschappen, huishouden en mijn sociale contacten. Huishouden is niet favoriet, maar ik geef mezelf echt een schop onder mijn kont. Is makkelijk om te zeggen dat je er geen zin in hebt, maar je zal toch moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:32

Ik doe het vanzelf , kan het niet meer aanzien en dan rommel ik wat aan. Kast leeg dan de was aan , bakjes in de kast op dan doe ik een afwas en laat het vanzelf drogen :=

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:39

Ik heb altijd t idee, dat ik niet veel doe. Totdat ik eens een keer echt niets doe hihi.SStofzuiger doe ik met de kinderen erbij, wat afstoffen ook. De oudste gaat af en toe naar de crèche, maar dan ga ik meestal rijden. 1x pw gebruik ik die tijd om echt 3 uur te poetsen etc.

Maar je moet ook niet te perfectionistisch willen zijn ;-)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:40

Strijken doe ik bijna nooit. Meteen opvouwen als de droger klaar is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:49

Ik heb me aangemeld bij de FlyLady website en facebook groep, staan al wat nuttige tips op en ben er al mee aan de slag.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:54

grrr alles gestofzuigd, pak me zoontje iets waar hij niet aan mag zitten en laat alles over de grond vallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:10

Ik probeer het mezelf vooral makkelijk te maken.
-We zijn mijn huis aan het opknappen, en ik heb bewust gekozen voor een makkelijk schoon te maken vloer, keuken waar je weinig op ziet en die makkelijk te poetsen is (inductiekookplaat, afwas meteen in de vaatwasser), (kunst)leren bekleding op meubels zodat je ze makkelijk kan afnemen en niet overal hondenharen in zitten. Dat soort dingen schelen echt veel :j
- Stofzuigrobot! Ideaal, die maakt elke dag een rondje als ik ponylief ga doen. Hij kan overal onderdoor dus loopt zichzelf niet vast. Nou moet ik echt nog wel eens met de gewone stofzuiger rond, maar kan ik uit met 1x per week ipv 3x.
-Met badkamer schoonmaken goed de tijd nemen om het schoonmaakmiddel (of azijn, ideaal tegen kalk) te laten inwerken ipv eindeloos te schrobben.
-Losse troepjes meteen opruimen (uit zicht, in bakken, kasten met deurtjes etc), zodat je ook echt alleen hoeft schoon te maken en niet eerst een hele tijd aan het opruimen bent.
-Strijken ga ik niet aan beginnen en daar kies ik mijn kleding dus ook op uit, scheelt ook weer een klusje :)

Door zo een boel klusjes makkelijk te maken is het veel beter bij te houden :j Wat niet wil zeggen dat het altijd netjes is :Y) maar het is een stuk beter te doen zo, en het is echt zo fijn wonen in een schoon huis :)

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:33

Dat weet ik niet wat mensen dan doen. Ik heb 2 kids van bijna 2 en 9 maanden, 6 paarden, 2 cavia's en woon op een heel groot stuk grond met binnen en buiten bak en weides, grote tuin, parkeerplaatsen. :)

Verder gaat mijn man om 4.30 uur weg en is tussen 19 uur en 21.30 uur thuis 5 dagen per week. 2 dagen in de week naar mijn ouders i.v.m vader die niet in belgie mag komen.

Kids zijn altijd bij mij en de paarden staan overdag op de weide en s'nachts op stal dus voeren, mesten, binnen en buitenzetten is ook voor mij.

Dan heb ik wel zowaar een thuis werk baan maar, wel eentje met 7 mensen onder mij en reclames etc te regelen. :D
Vooral nu met al die feestdagen kreeg ik het niet rond, dat vergt te veel tijd. Zondag is voor mijn man. Zaterdag haal ik alle stallen leeg en rijd ik er nog 2.

Als ik dan niks te doen heb en moet poetsen.. zet ik me liever achter mijn pc wat ontspannen :Y)

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:59

Caesar schreef:
Wat doen jullie dan de hele dag als je werkloos bent en alle tijd van de wereld hebt en dan nog niet het huishouden wilt/kunt doen?
Of zelfs een huishoudster (dus kosten) aanhoudt?

Ik werk fulltime, woon op een boerderij, 2 honden, 2pony's + 1 paard.. Ik doe boodschappen, huishouden en mijn sociale contacten. Huishouden is niet favoriet, maar ik geef mezelf echt een schop onder mijn kont. Is makkelijk om te zeggen dat je er geen zin in hebt, maar je zal toch moeten.

Op dit moment vooral last hebben van mijn zwangerschap, kleine meid van ruim ander half bezig houden, uitgebreidt koken en bakken en veel lezen.

Voordeel van full time werken is dat Je ook minder Rommel maakt en bewuster met Je tijd om moet gaan. Toen Ik nog werkt had ik voor 2 ochtenden in de week hulp en deden vriendlief en Ik ook het nodige.
Eenmaal full time thuis ging het eerst goed maar Ik werd steeds gemakkelijker en begon dingen uit te stellen, waardoor kleine klusjes grote Klussen werden.

Nu dus 20 uur in de week hulp en over een maand full time, langzaam maar zeker worden de grote klussen weer kleine klusjes en kan Ik het straks weer Zelf bijhouden. Maar het eerste jaar echt niet zonder hulp.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 20:47

Goof schreef:
zonnebloem18 schreef:
@Zahlina: Iemand die komt poetsen (buiten mijn schoonmoeder) lijkt me heerlijk, maar het zijn vooral de dagelijkse dingen die blijven liggen, afwas, was, dweilen, een keer de kastjes afnemen enz.
Als het financieel kon deed ik het meteen voor de grote klussen zoals de keuken, badkamer en ramen wassen, daar heb ik de meeste hekel aan.

Als je dat iedere dag doet snap ik dat je geen zin hebt in je huishouden nee.
Dat de afwas iedere dag weg is is wel fijn ja, maar de was, dweilen en de kastjes afnemen is toch geen dagelijkse bezigheid? Dat kan ook wel een dagje overgeslagen worden hoor.

Een dag niet wassen is de dag erna 4 a 5 wassen doen en dat kan ik niet kwijt, ik moet dus eigenlijk elke dag 2 wassen draaien. Dat is dan nog gewoon de dagelijks was, daarnaast loop ik nog achter en heb ik nog 2 wasmanden met zomerspul en beddengoed wat ook nog gewassen moet worden maar waar ik gewoon niet aan toe kom.
Dweilen moet eigenlijk wel dagelijks al dan niet om de dag met een baby die kruipt en 3 katten die met hun kattenbakpoten door het huis banjeren en hun haar overal verliezen.

Afstoffen is iets minder belangrijk, maar elke dag ergens is schoonmaken doe ik liever dan 1 keer in de week alles.

Als Lotte wakker is ga ik vaak even naar de winkel, moeten we ook eten. Stofzuigen doe ik nog wel als ze in de box zit, maar afwassen of boven bezig gaan terwijl zij in de box zit doe ik echt niet.

Visite moet bij voorbaat een uurtje van te voren bellen, onaangekondigd wordt ik nooit heel blij van, gelukkig weet iedereen dat wel.

Wat ik uiteindelijk de hele dag doe, me laten verlokken om te bokken, tv te kijken of spelletjes te doen op mijn telefoon. Heel slecht ik weet het, maar ik kan er niets aan doen. 's ochtends de TV uitlaten helpt een beetje, maar dan trekken mijn mobiel en tablet nog steeds.

Feit blijft dat je naast een fulltime baan veel efficiënter bezig bent omdat je gewoon minder tijd hebt. Ik denk ach tijd genoeg, dat komt nog wel, maar als puntje bij paaltje komt gebeurt het niet.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:53

Een tip: zorg voor voldoende
opbergplekken en doe overbodige spulletjes weg. Dat geeft een hoop ruimte.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 07-01-15 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:53

Door dit topic heb ik mijn afwas weggewerkt , werkte motiverend dat er meer zoals ik zijn :P

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:13

Haha ik heb vanmiddag in het uurtje dat ik mezelf had geband: de vaat eruit gehaald en erin gezet. De keukentafel leeg geruimd, de keuken gestofzuigd, een wasje erin gestopt, een wasje opgevouwen en losse rommel overal en nergens opgeruimd.

Ik heb een hekel aan dweilen en was opvouwen. Het vieste vind ik het putje van de gootsteen leegmaken.
Stofzuigen en wassen doe ik het liefste :D