Gierige acties

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:40

Maar ze wilde helemaal niets.Alleen op het strand op een handdoek en elke avond boterhammen in het appartement.Geen uitstapje of een keer uit eten.En ik had nooit dure vakanties hoor.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:41

Lizzle schreef:
Brainless schreef:
En ja wij hebben een alleenstaande moeder in het groepje die graag mee gaat maar wel op haar geld moet letten.
Maar in jouw ogen is dat jammer; moet ze maar thuis een boterham eten en niet meegaan.

In dat geval snap ik dat zij zegt dat ze niet naar een dure tent wil, maar als vrienden zou ik het bedrag dan aanvullen zodat ze kan kiezen wat ze wil. Dat vind ik juist normaal. Zelf lekker het ervan nemen terwijl iemand tegenover je misschien ook liever wat anders had gegeten, maar dat niet 'kon' kiezen. Juist bij vrienden ga je toch niet bitchen over rotgeld.

Wij gaan meestal onbeperkt eten voor een X bedrag.
Dan weet iedereen wat je kwijt bent van te voren.
En ja, er wordt ook regelmatig voor haar (mee)betaald.

Maar dat is heel wat anders dan iemand die genoeg geld heeft, wat extra besteld (waar moet voor worden bijbetaald) en gewoon verwacht dat iedereen daar maar aan meebetaald.
Die dan zegt... joh doe niet zo moeilijk, het gaat maar om een X bedrag.
Dat zijn ook niet de directe vrienden, maar vaak aanhang/nieuwe mensen.

Dreamybol

Re: Gierige acties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:43

Vaak zijn de mensen die zeggen dat je niet zo moeilijk moet doen juist de mensen die daar zelf voordeel bij hebben. Het is gewoon jammer dat dat vooroordeel zo vaak bevestigd wordt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:44

Britta31 schreef:
Maar ze wilde helemaal niets.Alleen op het strand op een handdoek en elke avond boterhammen in het appartement.Geen uitstapje of een keer uit eten.En ik had nooit dure vakanties hoor.

Hadden jullie daar van te voren afspraken over gemaakt?

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:49

Ik zit op kot (kamers) en kwam enkele weken geleden dit tegen :') :
Afbeelding

Winged

Re: Gierige acties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:54

_O-

Ik zou er dan gewoon een euro neerleggen. Stik er in _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:57

Als ik hier met vrienden ergens heen ga, trakteren we elkaar of we betalen het gewoon zelf. Maar dit is dan ook niet in een super de luxe 5 sterren restaurant.

Fitii: Maar dan zeker de zeep niet in 4 gelijke bakjes verdelen -O- :+

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:02

Niece schreef:
Als ik hier met vrienden ergens heen ga, trakteren we elkaar of we betalen het gewoon zelf. Maar dit is dan ook niet in een super de luxe 5 sterren restaurant.

Fitii: Maar dan zeker de zeep niet in 4 gelijke bakjes verdelen -O- :+

En dan vooral ruzie gaan maken omdat iemand een snijplank meer heeft gebruikt dan de anderen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:03

Maar dat is ook een hele ramp, dat snap je toch wel? Daar zou ik écht niet mee kunnen leven :n

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 14:07

Fitii dat is ook zo'n mooie actie :')

Heb ook nog wel een mooi vakantie verhaal. We gingen met 4 vriendinnen op vakantie. Toen we in Turkije aan kwamen bleek dat van één vriendin de koffer met het verkeerde vliegtuig mee was gegaan.
Ze had dus geen kleren, geen bikini's, helemaal niks.

Aangezien wij ongeveer dezelfde maat kleren hadden mocht ze alle kleren van me lenen die ze maar wilde, hebben daar even snel 2 bikini's voor haar gekocht en zijn aan de vakantie begonnen.
Toen na 3 of 4 dagen haar koffer bij ons aan kwam was ze natuurlijk helemaal blij.

Op de laatste dag van de vakantie gingen we nog lekker uit eten en daarna op stap. Die vriendin wist al wat ze aan deed en toen zag ik bij haar een super leuk truitje wat ik wel wilde lenen voor die avond.
Nou dat mocht niet... Waarom niet, geen flauw idee. Er waren die vakantie wat dingen voorgevallen tussen haar en de rest en aangezien ik geen zin had om de laatste avond te verpesten ben ik er maar niet op in gegaan.
Na de vakantie was de vriendschap met haar in ieder geval een heel stuk bekoeld.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:08

Ik bekijk het altijd een beetje als een "ouderwetse" weegschaal. Als de balans weg is, klopt het niet.

Als je met mensen bent die ongeveer het zelfde eten en drinken, is het delen door het aantal voor mij geen enkel probleem.

Maar met de mensen waar we wekelijks gaan eten doe ik dit niet. Omdat er 3 van de 5 meer eten en vooral meer drinken. 6 biertjes en irisch coffee tegen 1 of 2 cola en een koffie....
Ik ga echt niet structureel de 3 grootverbruikers financieel sponseren. Kan ik ook niet....
1 van hen vindt het onzin, terwijl hij zelf wel miept als het een keer andersom is....

Lijkt me vrij logisch om dan ook niet te delen als de weegschaal grotendeels disbalans heeft. Anders ben je een dief van je eigen portemonnee.

Profiteurs en mensen met genoeg geld mogen het dan gierig of gezeik noemen.... Jammer dan....

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:17

Fitii schreef:
[ [url=m/W04O2h.jpg]Afbeelding[/url] ]

Snap je reactie....

Maar toch, als diegene die dit heeft gedaan altijd degene is die de gezamenlijk spullen betaald vindt ik het een ander verhaal.

Al zou ik de moeite niet eens nemen om een briefje te schrijven voor dat bedrag....

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:22

Vind het wel een beetje afhangen van met welke mensen je bent. Als we met een groepje van bv dansen uit eten gaan, wordt het meestal wel ieder voor zich betaald. Als we met ons vaste vriendinnengroepje gaan, splitten we het meestal gewoon door het aantal meiden. We hebben allemaal een goeie baan en vind het dan ook geneuzel om op de cent nauwkeurig te gaan lopen delen. Hoewel we 1 vriendin hebben die daar toch anders over denkt, die wil de parkeerkosten van €6 nog door 4 delen en niet meebetalen aan het drankje wat we hebben gehaald omdat zij ergens anders iets wilde halen, wat niet meer lukte omdat de winkel dicht was. Daar word ik wel een beetje kribbig van := Maar dat is vooral door de hele historie die er al aan vast zit, het is absoluut niet dat zij het niet kan missen maar ze kan nogal pinnig zijn. Dat krijgt ze dan ook genadeloos van ons terug, ze zit echt wel goed in de slappe was met d'r fulltime baan en ik werk met een ander maar parttime, dus vinden het echt geneuzel om dan over een paar euro moeilijk te gaan doen...

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:29

F_Orumster schreef:
Ik ben vaak het goedkoopst uit en deel mee. Maar op kroeg vind ik dat minder leuk, de mannen zuipen echt heel hard en ik drink naar behoefte en soms zijn dat er maar drie. Beetje jammer dan, maar wil de sfeer niet verpesten dus tot nu toe niks van gezegd.

Dan sponsor jij elke keer hun avondje uit....

Zo was ik ook, maar gelukkig laat ik dat nu niet meer gebeuren.

Moet jij ook niet doen! Vindt het ook best egoïstisch dat ze zo profiteren.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:40

jes_sira schreef:
Fitii schreef:
[ [url=m/W04O2h.jpg]Afbeelding[/url] ]

Snap je reactie....

Maar toch, als diegene die dit heeft gedaan altijd degene is die de gezamenlijk spullen betaald vindt ik het een ander verhaal.

Al zou ik de moeite niet eens nemen om een briefje te schrijven voor dat bedrag....

Ik zou dan inderdaad eens even serieus naar je eigen aandeel hierin gaan kijken, want ik kan mij niet goed voorstellen dat er echt mensen zijn die 15 cent terug willen voor afwasmiddel. Zo uit de context gehaald ziet het er inderdaad wel gierig uit, maar ik gok dat er toch wel meer achter zit.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:41

Hoe sommigen zo inhalig kunnen zijn zeg :wow:

Ik help mijn buurvrouw in Engeland mee met de paarden, af en toe helpen we dan ook mee op een andere stal. Als we daar wegkomen gaan we altijd wel ergens heen om te eten en/of drinken. Maar zij trakteert altijd en ik heb al gezegd dat ik ook wel wil trakteren! Ze doet al zoveel voor mij en dan wil ze ook nog niet dat ik trakteer, omdat ik te gast ben. Daarbij krijg ik ook nog eens ontzettend veel geld voor het meehelpen met haar paarden. Ik voel me daar zo schuldig over. Om het voor mijzelf even wat beter te maken zeg ik dat ik minder lang gewerkt heb in de stallen dan ik eigenlijk doe. Dat is ook het enige wat ik kan doen, want ze laat me gewoon niet trakteren :')

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:43

Eten met mijn man en zoon is 1 rekening.
Komt toch uit dezelfde pot.

Eten met familie is delen. Sommigen bestellen maar raak.
Helft gaat niet op. Dan kan ik extra betalen terwijl ik maar 1 drankje en een hoofdgerecht heb.
Nope, dat doe ik niet meer.

Hetzelfde met stappen.
Ik 3 cola en een ander 7 mixjes, ja doei. Benzine was ook al voor mij.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:44

heidy_wilco schreef:

Ik help mijn buurvrouw in Engeland mee met de paarden, af en toe helpen we dan ook mee op een andere stal. Als we daar wegkomen gaan we altijd wel ergens heen om te eten en/of drinken. Maar zij trakteert altijd en ik heb al gezegd dat ik ook wel wil trakteren! Ze doet al zoveel voor mij en dan wil ze ook nog niet dat ik trakteer, omdat ik te gast ben. Daarbij krijg ik ook nog eens ontzettend veel geld voor het meehelpen met haar paarden. Ik voel me daar zo schuldig over. Om het voor mijzelf even wat beter te maken zeg ik dat ik minder lang gewerkt heb in de stallen dan ik eigenlijk doe. Dat is ook het enige wat ik kan doen, want ze laat me gewoon niet trakteren :')

ik snap het gevoel. Anders kom je toch een keer met een leuk cadeau aan zetten of neem je haar een keer mee uit eten. Neemt misschien je "schuldgevoel" wat weg :)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:47

annepaardoes schreef:
heidy_wilco schreef:

ik snap het gevoel. Anders kom je toch een keer met een leuk cadeau aan zetten of neem je haar een keer mee uit eten. Neemt misschien je "schuldgevoel" wat weg :)

Ik ben nu in Nederland en ga 5 januari weer terug. Ik neem gewoon wat leuke dingen mee uit Nederland :)

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:55

Narya schreef:
jes_sira schreef:

Snap je reactie....

Ik zou dan inderdaad eens even serieus naar je eigen aandeel hierin gaan kijken, want ik kan mij niet goed voorstellen dat er echt mensen zijn die 15 cent terug willen voor afwasmiddel. Zo uit de context gehaald ziet het er inderdaad wel gierig uit, maar ik gok dat er toch wel meer achter zit.

Nee, er zit echt niets achter :)
Ze is nieuw sinds september hier en voordien kocht gewoon iedereen af en toe spullen zoals keukenrol, vuilzakken, afwasmiddel,... en dit verliep altijd eerlijk.
Als inderdaad altijd dezelfde alles moet kopen, zou ik het natuurlijk wel begrijpen.
Laatst bijgewerkt door Fitii op 31-12-14 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:02

ik denk dat je ook moeilijk in andermans zakken kunt kijken.

Met name het voorbeeld van TS.

Niet iedereen heeft het even breed, zelfs als je denkt dat ze het allemaal goed hebben. Hoeveel mensen verbergen hun zorgen niet.

Voor sommigen zal die 22 euro een hoop geld zijn geweest, waar ze even over na moesten denken of ze dat wel moesten doen. Als daar ineens 5 euro bovenop komt omdat anderen ook nog voor en nagerechten namen, dan hadden ze dat echt niet vooruit ingecalculeerd en kan dat best heel rauw op hun dak zijn gevallen.. Vandaar het 'gemiespel'.

Dat ze er uiteindelijk niets over zeiden is meer een teken dat ze er juist wel mee zitten.. Bij mensen die principieel zijn in het 'ieder betaalt zijn deel' gaat echt die liniaal er wel langs. Bij mensen die zich druk maken over de extra, niet voorziene kosten, die slikken het en zwijgen er verder over later.

daarom is het altijd goed om vooraf duidelijke afspraken te maken. Zodat mensen precies weten waar ze aan toe zijn.. Je weet immers vooraf niet altijd wie er zich met wat moeite zo'n avondje kunnen veroorloven en wat het met hun gevoel doet als in een dure periode (je zei laatst, dus dat is net voor Sinterklaas en Kerst die ook al duur zijn).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:19

Ik zou delen ook niks vinden hoor, tenzij het al you can eat is.
Sowieso ben ik iemand die alleen een hoofdgerecht eet omdat de rest niet past, en ik drink niet.
Dan komt het knap scheef uit als de rest wel een toetje neemt en een voorgerecht plus drank.
Maargoed dit komt toch weinig voor dat ik uberhaupt met een groep uit eten ga.

Qua gierige acties.. Ik heb ze wel gehad met mensen maar verder ben ik niet moeilijk.
Alleen niet meer naar iedereen.. Ik moest gister wat opsturen naar iemand, een boek wat ze wilde lezen van mij en een stripje pilletjes die ze wilde proberen.
Dan krijg ik wel de vraag wat het kost, maar als zij eens wat heeft wat ik wil krijg ik het ook gewoon zonder dat ik er iets voor hoef te betalen. Dan is het over en weer. :)
Maar van die mensen die nooit wat terug doen, daar begin ik niet meer aan. :o

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:21

Tja, ik ben vegetarier. Doorgaans zijn mijn gerechten een stuk goedkoper dan die met vlees of vis. Tel daarbij op dat ik aan 1 wijntje en een koffie toe genoeg heb, terwijl sommige een hele fles drinken. Dan vind ik de verhouding wel scheef en heb ik geen zin om door het aantal personen te delen. Als het om een verschil van een paar gulden gaat, nee dan maakt het niet uit.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:22

Ik moest gelijk denken aan deze:
Afbeelding

:')

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:32

Over het algemeen betalen wij gewoon voor wat je zelf gegeten hebt, ik herken het eerlijk gezegd ook niet zo dat dat altijd mis gaat, misschien ga ik alleen uit eten met rekenwonders :P ? Ik ben niet zo'n grote eter of drinker dus voor mij zou het ook constant voor andere mensen betalen zijn.

Ik heb trouwens ooit een keer bij iemand thuis gegeten die ook nogal karig gekookt had (soep uit blik met Euroshopper stokbrood en kruidenboter) maar de volgende dag kreeg ik wel de rekening 1,30 :').