Waarom ben ik zo jaloers?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 15:06

piezze schreef:
Tja ik heb vele wedstrijden verloren en weinige gewonnen, het zijn altijd dezelfde mensen die (terecht hoor) winnen. Ik ben geen wedstrijd mens en zal dat ook niet worden. Ik geloof niet dat ik slecht rijdof dressuur niet kan. Aan de paarden ligt het ook niet. Het is onzekerheid, zenuwen niet in bedwang hebben en te graag goed willen doen. Dit zou ik graag nog eens willen overwinnen. Maar sommige dingen kun je niet afdwingen en zal je moeten accepteren denk ik. Maar je geluk moet je er niet vsn af laten hangen.

Precies! Als iets je ongelukkig maakt, dan heel snel stoppen!

Ik ben wel een wedstrijdmens, ik heb ook wel de nodige lintjes in mijn kamer hangen. Ik ga ook pas op wedstrijd als ik zeker weet dat ik thuis, op de top van ons kunnen, twee winstpunten kan halen.
Kan het nog steeds gebeuren dat ik met 165 punten thuis kom... Tsjah, dan is het jammer, maar aan de voorbereiding heeft het dan niet gelegen ;)

Natuurlijk heb ik ook altijd zenuwen en zie ik mensen op wedstrijd die met super fijne paarden rijden... Tsjah, dat hoort erbij. Ik word er niet jaloers van, ik benijd een enkeling. Maar benijden betekent niet dat ik het ze misgun.

Maar ik probeer achteraf altijd een overwinning te zoeken in elke wedstrijd die ik heb gereden. Al zijn het maar de gemaakte kilometers voor de ervaring! En ik denk dat die instelling heel belangrijk is en uiteindelijk ook gaat leiden tot overwinningen.

Over terecht of onterecht winnen, tsjah... daar zijn de meningen over verdeelt. Ik heb genoeg geschreven bij jury's om te weten dat het niet vooraf bepaald is en dat de punten zeker in de breedtesport heel erg bewust worden gegeven. In de breedtesport heb je namelijk genoeg juryleden op veel combinaties. Hoevaak kom je nu dezelfde jury tegen? En als je een jury vaak tegen komt, dan is het niet zo dat die jury nog weet wat je de vorige keer voor punten hebt gehad, omdat de jury zelf heel veel combinaties moet jureren.
Terwijl een jury in de topsport maar weinig combinaties ziet en de combinaties weinig jury's.
Kortgezegd heb je in de breedtesport niet de garantie dat je gepunt word op wat de jury zich nog weet te herinneren van de vorige keren of van wat andere jury's van jou vinden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:35

Ik kan er goed mee leven hoor ik ben ook niet jaloers en gun een ander zijn succes wel. Ik heb een leuk beessie en heb meer lol in het africhten en mak maken dan in het verfijnen. Vind het wel knap hoe sommige er wel goed in zijn op wedstrijden en stressbestendig zijn en zeker van eigen kunnen.
De
overigens ben ik wel overtuigt dat het niet afhangt van een duur paard of dure spullen. Goede instructie doet wel een hoop, dus voor de ts is er echt hoop. Ook met een simpel paard met een fijne instelling kan je ver komen. Ook als het een tuiger of een draver of een dikke pony is. :)
Laatst bijgewerkt door piezze op 27-12-14 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:36

piezze schreef:
Ik kan er goed mee leven hoor ik ben ook niet jaloers en gun een ander zijn succes wel. Ik heb een leuk beessie en heb meer lol in het africhten en mak maken dan in het verfijnen. Vind het wel knap hoe sommige er wel goed in zijn op wedstrijden en stressbestendig zijn en zeker van eigen kunnen.

Was ook meer vertaald naar de situatie die TS schetste, jij gaf aan dat je inderdaad voor je eigen geluk hebt gekozen. Dat is alleen maar goed! Getuigt van lef en zelfkennis!

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:41

jessdaniels schreef:
Volgens mij moet je juist wat aan jouw eigen instelling veranderen. Je komt nogal over als een negative nancy :')

En met deze reactie probeer jij haar te helpen?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:42

Wat ik persoonlijk weer jammer vind is dat als je aan de andere kant staat dat men je met de neus aankijkt omdat je dure leren laarzen hebt en een duur paard onder je kont. Als je wat meer te besteden hebt en je hebt iets duurdere spullen dan gaat men er standaard maar vanuit dat je het gekregen hebt en arrogant bent.

Je kijkt erop maar niet erin. Wees tevreden met wat je hebt en wil je meer dan moet je ervoor werken.

piezze

Re: Waarom ben ik zo jaloers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:49

Nou meestal is het andersom, dat men raar naar mij kijkt met mijn gewone rubber laarzen, geen eens echte paardrijlaarzen. Nooit gezien dat mensen raar kijken dat je spullen te mooi, duur zijn en als ze al kijken is het eerder bewondering of afgunst en geen afkeuring.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:52

piezze schreef:
Nou meestal is het andersom, dat men raar naar mij kijkt met mijn gewone rubber laarzen, geen eens echte paardrijlaarzen. Nooit gezien dat mensen raar kijken dat je spullen te mooi, duur zijn en als ze al kijken is het eerder bewondering of afgunst en geen afkeuring.

Maar dat zegt Tazzey ook heel terecht, jij kent alleen de kant van de eigenaar van rubber laarzen.
Mensen kijken liever op elkaar neer dan tegen elkaar op.

Ze kijken op jou neer omdat je geen mooie spullen hebt.
Ze kijken op rijke mensen neer omdat die alles aan komt waaien of omdat ze er anders vast op een dubieuze wijze aan zijn gekomen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:55

Triest eigenlijk, heb gewoon lol en maak je eigen keuzes, ik kan best dure laarzen kopen maar ik besteed het liever anders, ik wil ermee door de mesthoop kunnen ga toch niet naar wedstrijden en ga geen dubbele laarzen meenemen naar stal. Daarbij maakt het me niks uit als iemand me gek vindt, kijkt diegene maar de andere kant op

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 17:01

piezze schreef:
Triest eigenlijk, heb gewoon lol en maak je eigen keuzes, ik kan best dure laarzen kopen maar ik besteed het liever anders, ik wil ermee door de mesthoop kunnen ga toch niet naar wedstrijden en ga geen dubbele laarzen meenemen naar stal. Daarbij maakt het me niks uit als iemand me gek vindt, kijkt diegene maar de andere kant op

Maar je merkt het wel op ;)

Je loopt gewoon niet in lijn met de normale mensen :P Dat hoort niet zo!!! En daarom word je raar aangekeken. Of je nu rijk bent of arm.
Gelukkig gebeurt dat niet alleen in de paardensport. Het hoort bij het leven.

Jij hebt je eigen keuzes gemaakt en staat daar achter, TS moet dat nog leren denk ik?

Ik ben (volgens mij, of ik mis het volledig :P ) nooit raar aangekeken op het wedstrijdterrein. Maar dat is omdat ik keurig in de rij loop denk ik. Ik heb leren rijlaarzen, waar ik overigens ook gewoon stallen mee uitmest. Verder hou ik wel van een beetje opsmuk wat betreft dekjes. Maar echt keiveel geld uitgeven aan die onzin doe ik niet. Ja, binnenkort koop ik nieuwe rijlaarzen voor wedstrijden en ik wil nog een nieuw hoofdstel voor die tijd. Maar verder geef ik er zo min mogelijk geld aan uit.

Overigens maakt het mij vaak wel een beetje uit als iemand me gek vind, of raar... Niet zo veel meer als vroeger, maar ik hou er niet van om uit de toon te vallen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 17:55

Jaloers was vroeger een zonde, nu niet meer.

Ik heb een Draver, en op het werk kan ik mij vergapen aan de knappe wedstrijdpaarden.
Dan denk ik soms:"Waarom heb ik geen mooi paard :')".

Maar dan kom ik thuis en staat ie heerlijk met zn vieze voetjes bij t hek.

Schrijf positieve dingen op. Mensen zullen altijd op je neerkijken, doen ze ook bij mij. Maar owee als ik hoger eindig dan de rest.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:44

Tuurlijk merk je als mensen raar naar je kijken, ik had leren maar het uitmesten heeft ze gesloopt. Ik geloof als je je laarzen meteen zou schoonmaken na het uitmesten dat het ook niet zo erg is maar ik ben daar te lui voor en daarbij vond ik het niet zo lekker zitten...

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:51

ReJo schreef:
jessdaniels schreef:
Volgens mij moet je juist wat aan jouw eigen instelling veranderen. Je komt nogal over als een negative nancy :')

Ja, ik geef haar de tip om naar zichzelf te kijken en wat aan de instelling te veranderen ;)

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:59

Ik denk dat je allang tevreden mag zijn met het feit dat je überhaupt een paard hebt.
En een band met je paard is toch belangrijker dan dure spullen, dure stalling en veel prijzen winnen?
Het moet leuk zijn je moet plezier maken met je paard en niet gaan voor wat anderen er van vinden.
Lekker negeren, en houden van je knappe lieve paardje. :o

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:05

jessdaniels schreef:
ReJo schreef:

Ja, ik geef haar de tip om naar zichzelf te kijken en wat aan de instelling te veranderen ;)

Hier ben ik het zeker mee eens. Ik ben zelf tevreden met de spullen die ik heb, ik heb er voor gewerkt en het is van mij. Zou ik meer of beter willen? Natuurlijk, je moet iets hebben om voor te werken of om over te dromen.

Als voorbeeld. Toen ik begon met fotograferen kocht ik een 2e hands Canon EOS 300D met een kitlensje, man wat was ik daar blij mee. Ik liep eens in de duinen en zag een heer met een 5D en een "witte lens". Ik heb toen wel gekscherend tegen mijn vriend gezegd "als jij hem afleidt dan ga ik er met zijn camera vandoor", uiteraard met een enorme knipoog! Ik voelde wel iets van jaloezie maar meer van "wauw dat zou ik ook wel willen!"
Ik kon er wel jaloers om worden en verbitterd er over na denken en vooral het de man in zijn schoenen schuiven. Wat ik deed? Sparen en werken om mijn eigen 5D te kopen met "witte lens". :j