Wie auto bekeuring betalen? Mijn auto, hij was bestuurder

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 16:54

bliver schreef:
Ik zou het delen!

Wat moet je eigenlijk met een auto zonder rijbewijs? Dat gedeelte snap ik dan weer nie

Dat is op een aparte manier zo gekomen. Mijn vaders auto was kapot gegaan en kon niet meer gerepareerd worden. Hij had geen financiën om toen een nieuwe tweedehands auto te kopen, maar toch echt wel een auto nodig. Toen werkte ik fulltime en heb ik een auto gekocht, die hij mocht gebruiken, want ik zou toch wel binnenkort mijn rijbewijs halen en in die tijd kon hij sparen voor een ander.

Ondertussen is het 4 jaar later :')... Hij heeft de auto 3 jaar gebruikt en altijd alles ervoor betaald.. Maar nu heeft hij eindelijk weer een eigen echt goede auto en dus heb ik die van mij 'teruggenomen' en staat die voor de deur. Daarom dat mijn vrienden hem gebruiken anders staat hij er maar. Ook even gedacht aan verkopen, maar ik vind het een fijne auto en ik weet dat die gewoon goed is, komt elk jaar goed door de APK heen, en heb er nooit problemen mee. Daarom dat ik hem liever houd ipv weg doe. Voor de prijsrange waar de auto in zat, krijg je nooit zo'n auto weer, waar echt niets mis mee is.

Ik ben in die vier jaar niet eerder echt met een rijbewijs bezig geweest vanwege omstandigheden, waaronder ook angst om te rijden. Verder dan een paar lesjes kwam ik niet. Nu ben ik eindelijk eens echt bezig met mijn rijbewijs :P En hoop ik die van het zomer te hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:58

Emita schreef:
In dit geval zou ik de rekening ook delen :)

Ik heb een soortgelijke situatie gehad. Met een vriendin hadden we zo'n B-rijbewijs busje gehuurd om met onze paarden op vakantie te gaan. Bij het inparkeren -ik zat achter het stuur- raakte ik de dakgoot waardoor er een flinke kras op het busje zat. Dit heeft ons in totaal het eigen risico van €1000 gekocht en ik was al helemaal over de zeik omdat het mijn schuld waa. Gelukkig was mijn vriendin zo lief om aan te bieden de kosten te delen omdat we allebei hadden gehuurd, het voor ons beiden een vreemde hoge bus was en we allebei erin zaten. Ik ben haar hier nog steeds super dankbaar voor.

In jouw verhaal gaat het om een wat kleiner bedrag maar alsnog is dat veel in één keer zomaar! Hij mag je wel extra waarderen als je aanbiedt de kosten te delen :)

Oef dat is ook stevig balen zeg :oo

Lijkt me echt niet meer dan normaal dat je als vrienden dan samen die rekening betaalt :j

Anders is het wel lekker makkelijk voor de bijrijder...degene die stuurt doet dan het werk èn loopt al het risico... ben je lekker mee als je vrienden dan alleen maar van je profiteren :=

Uiteraard maakt het wel verschil of het echt een ongelukje is of dat iemand bewust (en door bijrijder gewaarschuwd!) lomp doet :j

Maar bij domme pech de bestuurder er alleen voor op laten draaien....die heeft dan groot gelijk wanneer die volgende keer niet degene wil zijn die rijdt :P

Nayomie

Re: Wie auto bekeuring betalen? Mijn auto, hij was bestuurder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:14

Ik zou het eerst voorleggen aan diegene met wie je meereed. Wellicht zegt hij zelf al wel dat hij het betaald omdat hij immers reed.

Om heel eerlijk te zijn, als ik mijn broer vraag om auto te rijden aangezien ik geen rijbewijs heb en hij rijdt te hard, ga ik niet betalen. :=

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:19

Je kan altijd iets aanbieden mee te betalen, is lief van je...

Maar de bestuurder betaald, is gewoon het meest logisch, hij reed, hij reed te hard.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:27

Een gehuurde auto vind ik ook wel weer anders. In Amerika hebben wij ook met z'n vieren een grote auto gehuurd en als iemand daarmee dan per ongeluk met parkeren iets had geraakt hadden we dit waarschijnlijk ook wel gedeeld. We huren de auto ook samen.

Mja, als iemand mijn (lease)auto leent en rijd te hard waardoor ik een week later de boete op m'n werk krijg dan stuur ik die toch door :+

In principe is het maar duidelijk dat het heel erg ligt aan de situatie. Zoals meerdere bokkers beschrijven :)

Enige tijd geleden kwamen vrienden bij ons op bezoek. Wij wonen dichtbij de stad dus ik het rondom ons alleen maar betaald parkeren/vergunning parkeren tenzij je 10min verderop parkeert. Wij hebben zo'n bezoekerskaart dus die gegeven. Bleek dat deze al was verlopen := en hoppa - parkeerboete van 80 euro. Deze hebben mijn vriend en ik gewoon 100% op ons genomen. Wij waren hier immers degene die niet hebben opgemerkt dat de bezoekerskaart al was verlopen.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 18:16

Ik sta eigenlijk versteld van de vele reacties die zeggen dat de vriend moet betalen. Ik zou in zijn plaatst de volgende keer bedanken om te chaufferen. ( hij is altijd een nette rijder en is dus niet roekeloos) Daarbij zou ik mij ook doodschamen als ik zo met vrienden om ga.

Ik ben ook van mening dat wanneer je samen ergens naartoe gaat je de kosten ook deelt. ( door rood en extreem te hard niet meegerekend) Maar de kleine verkeersovertreding van een paar km is snel gemaakt. Zeker als je gezellig zit te kletsen in de auto.

TS ik vind dat je het heel netjes hebt opgelost. Hij is gewezen op zijn fout en hij is blij en verrast dat je de boete deelt. Een volgende keer zal hij je gewoon weer ergens heen willen brengen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 18:22

egnie schreef:
Ik sta eigenlijk versteld van de vele reacties die zeggen dat de vriend moet betalen. Ik zou in zijn plaatst de volgende keer bedanken om te chaufferen. ( hij is altijd een nette rijder en is dus niet roekeloos) Daarbij zou ik mij ook doodschamen als ik zo met vrienden om ga.

Ik ben ook van mening dat wanneer je samen ergens naartoe gaat je de kosten ook deelt. ( door rood en extreem te hard niet meegerekend) Maar de kleine verkeersovertreding van een paar km is snel gemaakt. Zeker als je gezellig zit te kletsen in de auto.

TS ik vind dat je het heel netjes hebt opgelost. Hij is gewezen op zijn fout en hij is blij en verrast dat je de boete deelt. Een volgende keer zal hij je gewoon weer ergens heen willen brengen.

helemaal mee eens.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 18:37

ReJo schreef:
Emita schreef:
In dit geval zou ik de rekening ook delen :)

Ik heb een soortgelijke situatie gehad. Met een vriendin hadden we zo'n B-rijbewijs busje gehuurd om met onze paarden op vakantie te gaan. Bij het inparkeren -ik zat achter het stuur- raakte ik de dakgoot waardoor er een flinke kras op het busje zat. Dit heeft ons in totaal het eigen risico van €1000 gekocht en ik was al helemaal over de zeik omdat het mijn schuld waa. Gelukkig was mijn vriendin zo lief om aan te bieden de kosten te delen omdat we allebei hadden gehuurd, het voor ons beiden een vreemde hoge bus was en we allebei erin zaten. Ik ben haar hier nog steeds super dankbaar voor.

In jouw verhaal gaat het om een wat kleiner bedrag maar alsnog is dat veel in één keer zomaar! Hij mag je wel extra waarderen als je aanbiedt de kosten te delen :)

Heel lief van die vriendin van je!
Maar ook hier vind ik het jou fout dat jij ergens tegen aan rijd, ondanks dat jullie met zijn 2e het busje gehuurd hebben en dingen samen zouden doen. Jij bent degene die rijd, dus jij maakt de fout.

Natuurlijk kan je wel een beetje helpen als vrienden, maar het blijft je eigen fout :)

Ik heb ook nergens gezegd dat het niet mijn fout was? Het was ook mijn fout, ik ben alleen maar heel erg blij en dankbaar dat ze aanbood om de kosten te delen.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 20:12

Kaus schreef:
Hem laten betalen.
Hij reed, hij moet op de regels letten. Let hij niet goed op en krijgt hij daarom dus een bekeuring, dan is het dus zijn schuld.
Daar ben jij niet verantwoordelijk voor in mijn ogen.

Mee eens. Als ik rijd en ik krijg een boete, betaal ik hem volledig. En vice versa.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 01:04

egnie schreef:

Helemaal mee eens. Ik geloof dat ik nooit een bokker rond ga rijden in haar eigen auto. :D

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 01:30

egnie schreef:

helemaal mee eens. Ben echt verbaasd over het egoisme hier. Als hij voor zichzelf op pad was, of altijd te hard rijdt is het wat anders. Dit was ts een dienst bewijzen en een perongelukje.

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 01:40

Samen rijden samen betalen zou ik zeggen tenzij je er afspraken over hebt gemaakt. Vraag me wel af van wie die auto nou feitelijk is aangezien jij nog geen rijbewijs hebt kan hij niet op jou naam staan. Waaschijnlijk op naam van je ouders en boetes zullen ook bij hen op de mat vallen. Je neemt nogal wat risico's op deze manier en wel feitelijke over rug van de kentekenhouder. Lijkt mij een zeer onwenselijke situatie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 02:12

Dirkje25 schreef:
Samen rijden samen betalen zou ik zeggen tenzij je er afspraken over hebt gemaakt. Vraag me wel af van wie die auto nou feitelijk is aangezien jij nog geen rijbewijs hebt kan hij niet op jou naam staan. Waaschijnlijk op naam van je ouders en boetes zullen ook bij hen op de mat vallen. Je neemt nogal wat risico's op deze manier en wel feitelijke over rug van de kentekenhouder. Lijkt mij een zeer onwenselijke situatie.

Met een paspoort en uittreksel van de GBA kun je gewoon een auto op naam zetten.
Daarvoor heb je geen rijbewijs nodig.
De verzekering is meestal wel hoger omdat er geen regelmatige bestuurder is (mits TS dit netjes heeft doorgegeven).

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 02:44

Dirkje25 schreef:

Eh, lees jezelf eerst beter in over hoe het zit met regelgeving voordat je daar loze uitspraken over doet. Zo krijg je dus gedoe, als mensen denken iets te weten en daar anderen op gaan wijzen, terwijl ze zelf fout zitten.

De auto staat gewoon op mijn naam met een uittreksel van het GBA en idd paspoort. Dat kan en mag gewoon. Ook kan ik hem gewoon verzekeren (niet bij alle verzekeraars trouwens, maar een paar nemen het wel aan). Ik betaal wel meer premie idd, en er is bekend dat er andere bestuurders zijn, maar die zijn ook gewoon verzekerd.

Oftewel, prima en goed geregeld en niets over de rug van de kentekenhouder. Ik ben de kentekenhouder. Boetes komen gewoon op mijn naam.

Ondertussen is het geregeld en ook betaald :) Beide de helft en met betere afspraken over een volgende keer, mocht het weer voorkomen. Maar hopelijk niet :P

Zonde van het geld

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 02:46

He das mooi ik weet dat het vroeger ook met een legitimatie kon. Ik dacht dat het tegenwoordig altijd met een rijbewijs moest. Weer wat geleerd.
Maar bij het aangaan van een verzekering zal je altijd een regelmatige bestuurder op moeten geven lijkt mij. En afhankelijk van de leeftijd, regio en kilometrage zal er een bruto premie berekent worden per auto. Wel raar want dan zou je iemand anders schade vrije jaren op kunnen laten bouwen met een door jou aangekochte auto.

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 02:49

ElineS schreef:
Dirkje25 schreef:

Eh, lees jezelf eerst beter in over hoe het zit met regelgeving voordat je daar loze uitspraken over doet. Zo krijg je dus gedoe, als mensen denken iets te weten en daar anderen op gaan wijzen, terwijl ze zelf fout zitten.

De auto staat gewoon op mijn naam met een uittreksel van het GBA en idd paspoort. Dat kan en mag gewoon. Ook kan ik hem gewoon verzekeren (niet bij alle verzekeraars trouwens, maar een paar nemen het wel aan). Ik betaal wel meer premie idd, en er is bekend dat er andere bestuurders zijn, maar die zijn ook gewoon verzekerd.

Oftewel, prima en goed geregeld en niets over de rug van de kentekenhouder. Ik ben de kentekenhouder. Boetes komen gewoon op mijn naam.

Ondertussen is het geregeld en ook betaald :) Beide de helft en met betere afspraken over een volgende keer, mocht het weer voorkomen. Maar hopelijk niet :P

Zonde van het geld

Top geregeld zou ik zeggen mag ik vragen welke verzekeraar dit zo doet. Is voor mij nieuw. 4
Bij mijn weten is kentekenhouder verantwoordelijk.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 02:51

Ik kan geen schadevrije jaren opbouwen helaas |( ... En betaal volle premie.

Ook heb ik geen regelmatige bestuurder op hoeven geven. Wel gedaan, omdat het structureel is en dan is het handig om door te geven.. Maar verder, iemand anders die in jouw auto rijd is gewoon verzekerd. Zou wat zijn als dat niet zo is. Kan je nooit iemand anders in je auto laten rijden. Bij een gewoon iemand met rijbewijs en verzekering is het ook dat een andere bestuurder (even je moeder die boodschappen doet in jouw auto... Of je vrouw die rijd in jouw auto) gewoon verzekerd is. Dat geld ook voor mijn auto.. Net zoals elke andere 'normale' verzekerde.

Ik zit bij Univé :) .

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 03:00

Ah check ik heb een beetje zitten lezen en er zijn blijkbaar mogelijkheden alleen weinig verzekeraars doen dit. Ik heb dit zelf nooit aan de hand gehad als verzekeringsmannetje zoals ik dat ben geweest. Maar deed geen zaken met unive, nu zullen er wsl nog wel een paar zijn die het doen zoals ik lees als ik even google.
En mijn opmerking over de rug van de kentekenhouder is dus een beetje voorbarig geweest want dat ben je immers zelf. Maar dat is wat helaas in de praktijk vaak bewust dan wel onbewust gebeurt.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 03:03

Ik snap het, geen probleem :) Het is inderdaad niets iets wat bij elke verzekeraar mogelijk is, op deze manier, dus snap de verwarring :P

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 03:03

Ik zou het gewoon aan hem voorleggen eigenlijk, vertellen hoe jij er over denkt, of nouja... dat je eigenlijk niet weet hoe je er over denkt :') en dan komen jullie er samen vast wel uit :j

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:40

Hem laten betalen, hij heeft toch zelf het gaspedaal ingedrukt?

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 08:35

Is al opgelost met de bestuurder ;-)

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 09:40

Dat heb je netjes opgelost TS.
Ik zou het zelf ook zo gedaan hebben, omdat hij op jou verzoek reed.

Vrienden van ons hadden ooit hun auto total loss gereden, hun eigen fout.
Omdat ze geen geld hadden voor een andere auto leenden wij ze onze auto wel eens uit.
Na een paar keer kwamen we er achter dat zij het heel normaal vonden dat als zij schade reden aan onze auto, dat die kosten voor ons waren. Ook als ze de auto kort zouden rijden.
Hmm, was de laatste keer dat ze onze auto hebben geleend. :)
Misschien ook iets om mee te nemen in je afspraken?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 09:59

Netjes opgelost, zo zou ik het ook gedaan hebben.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:03

Apart dat veel mensen de bekeuring delen. Hij heeft toch zelf zoveel te hard gereden? Als ik in mijn ouders auto te hard rijd mag ik de bekeuring ook betalen hoor. Zijn eigen verantwoordelijkheid. Als hij zich netjes aan de snelheid houd is er niks aan de hand.

Lekker makkelijk ook zo. Doe je dit ook als de bekeuring 900 euro is?