Stel dat ik nu zou sterven..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:34

bigone schreef:
De wil om een gebied te veroveren is de wil om mensen die daar wonen in te lijven en jouw denkwijze op te dringen, meestal dan. Hitler had het geloof in het arische ras, de Ubermensch. Alleen trek ik dan weer het vergelijk met alle geloven die alleen hun geloof het enige juiste vinden en uit grond daarvan mensen bang maken en dat vind ik heel erg fout. Oorlog om geloof, dicht bij huis, de katholieken en protestanten in Ierland. Om maar even een duidelijk voorbeeld te geven.

Ik zeg ook niet dat de smoes 'geloof' nooit gebruikt is - maar heel vaak ook niet.
Je kunt Hitlers 'geloof in het arische ras' moeilijk 'een heilige' noemen. Ik zou het dan ook liever een overtuiging noemen dan een geloof, waar Hitler zijn oorlog om voerde.
En dan noem jij Noord-Ierland een duidelijk voorbeeld, maar in origine gaat ook dat niet om geloof - het gaat in eerste instantie om al dan niet bij Groot-Brittanie horen. Dat viel zo uit dat het deel van het land dat zelfstandig wilde blijven voornamelijk katholiek was, en het deel dat bij GB wilde horen voornamelijk protestants. Is dus niet begonnen om geloof. Zie o.a. http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/ges ... -conflict/

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:37

bigone schreef:
_Ella_ schreef:
Misschien is het een idee om het eens aan God zelf te vragen? Of Hij je de weg wil wijzen.
Ik denk dat dit topic vol staat van eigen ideeën en persoonlijke overtuigingen. Zoveel mensen, zoveel meningen, en uiteindelijk is de waarheid alleen bij God te vinden. succes!

Ik bedoel dit niet verkeerd maar van dit soort opmerkingen gaan mijn haren dus recht overeind staan want hiermee oordeel je meteen dat ik, als niet gelovige, dus nooit de waarheid zal vinden mocht ik die zoeken. De waarheid bestaat niet en heeft ook nooit bestaan, dat is door predikers in het leven geroepen om hun geloof als enig juist geloof aan de man te brengen.

Sorry, ik reageerde op ts, er vanuitgaande dat zij wel gelooft dat er iets, een god, is. Ik doel zeker niet op mensen die niet geloven. Ik bedoelde juist dat niemand hier de wijsheid in pacht heeft.
Ik begrijp niet helemaal wat je precies vervelend vind aan mijn opmerking? Als je niet gelooft, hoef je toch ook niet te zoeken? Of begrijp ik dat verkeerd?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:44

_Ella_ schreef:
Sammie schreef:
Als er iets zo klaar als een klontje is is het wel dat de 'waarheid' niet bestaat. Al zullen diverse Christenen en Moslims het daar waarschijnlijk niet mee eens zijn :))

Waarom is dat zo klaar als een klontje? als er een god is, is er toch ook een waarheid?
Ik vraag me alleen af of je op "waarheden" van mensen af kan gaan.

Nu.. dit is precies het verschil tussen gelovigen, agnosten en atheïsten :) Als gelovige zie je idd de Bijbel etc. vaak als waarheid. Echter iemand die niet gelooft of zoekende is, kan het niet als waarheid zien. Nog niet, wellicht nooit niet en wellicht ooit wel. Mochten zij de Bijbel wel als waarheid zien, dan was de vraagstelling al heel anders. Dit is nl. hetgeen waar het vaak op fout gaat. Tegen een niet-gelovige zeggen lees de Bijbel of vraag het God hij weet het wel.. Daar kunnen zij niks mee, dat soort dingen zijn nl. al de basis van die twijfel. Met een dergelijke opmerking, ongetwijfeld goed bedoeld en oprecht gemeend, kan men dus zeer weinig. Als men dat nl. zo zou 'kunnen' doen, was de hele opmerking of tip al niet nodig geweest :) En gelovigen kunnen trouwens ook heel goed zoekende zijn hoor :) En ook dan denk ik dat een dergelijke opmerking niet altijd handig is. Ook dan was de twijfel er niet. M.i. moet je wel een erg solide geloof hebben wil je nooit kunnen twijfelen aan de inhoud van de Bijbel en het volledig als waarheid zijn. (maar goed.. die mensen zijn er wel).

Of je op waarheden van mensen af kan gaan is een hele goede. Maar vergeet niet dat de vroege Bijbel al ernstig is gebaseerd op wat mensen vinden. Kijk naar de boeken van de evangeliën, maar kijk vooral naar de boeken die de Bijbel niet gehaald hebben! De Bijbel zoals wij hem kennen is samengesteld door mensen (zelfs geschreven door mensen) en vervolgens vele malen vertaald en herschreven waarbij is toegestaan dat woorden gebogen zijn in een betekenis die zij van oorsprong niet hadden. In de tijd van de Bijbel (dat zij geschreven werd) was symboliek van grote betekenis. Dingen letterlijk nemen moest men niet doen, toch is dat in de jaren erna gedaan. Vervolgens heeft een groep mannen boeken gepakt en weggelegd en daar de Bijbel van gemaakt. De oorspronkelijke betekenis is verdwenen en dat is in sommige verhalen toch ernstig jammer.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 22-12-14 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:46

Lieve TS, hoe kan ik je helpen, denk ik als ik het allemaal zo lees. Je komt uit een christelijke richting, en dat zou betekenen dat Jezus heel veel betekenen kan. Jezus zegt van zichzelf dat hij de weg naar de Vader (God) de waarheid en het leven is. Dus staat hij klaar om iedereen die leven zoekt te vinden... iedereen is welkom, die wil. Uit welke taal of cultuur dan ook, dat valt te lezen in het nieuwe testament op heel veel plaatsen.
Ik heb het geloof gevonden door hem als een persoon te behandelen, en niet als een wetboek, ik kom uit een joods/christelijke familie waar onder andere Russisch orthodoxe, joodse, vrijzinnig protestantse gereformeerde, en nog wat meer soorten geloven voorkomen. Plenty keuze dus. :D
Ik ben niet echt christelijk of joods opgevoed, ik wilde zelf een keuze maken, want ik voelde, net als jij, aan dat je op een dag helemaal alleen ervoor staat. Geen paus, dominee, rabbijn, humanistische begeleider, agnost, filosoof of imam zal in jouw of mijn plaats kunnen sterven en eventueel een straf op zich nemen. Het is jou tegen god, of niks of een duisternis of de uitkomst van je karma, je daden, of wat dan ook.
Alleen Jezus verstond de kunst te sterven en de dood te overleven... en te vergeven. Ik begon zelf te zoeken en vond zijn geschiedenis (hij heeft echt bestaan) en zijn woorden (te lezen in het nieuwe testament) waren zó sprekend dat ik de gok heb gewaagd... en sindsdien heeft mijn leven een hele geestelijke dimensie gekregen. Daar kan geen zwarte kous tegenop.

Oh ja, ik heb ook andere geloven bekeken en de koran, maar dat laatste vond ik het niet halen bij het nieuwe testament.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:51

Wij zijn als mensen voorgeprogrammeerd om ons af te vragen waarom we leven en ook wie ons dit leven heeft gegeven. Welk antwoord je daar op krijgt of, wat er in veel gevallen va jongs af aan in “geramd” wordt hangt af van waar op de wereld en ik welke familie je bent geboren. Ik ben zelf katholiek gedoopt en vaak als ik mij afvraag wie ons op deze wereld gezet zou hebben dan neig ik altijd naar de God van de bijbel, omdat ik hier mee op ben gegroeid en dit voor mij vertrouwd is. Echter, we weten tegenwoordig hoe ontzettend veel geloven er zijn, waarom zou de God van de bijbel dan waar zijn? Zou hij je echt veroordelen en naar de hel sturen als je van jongs af aan al hebt geleerd dat het Allah het is? En wat voor rol heeft de kerk hier in? Mijn vriend komt uit een reformatorisch gezin en de manier waarop zij geloven en gestuurd worden door de kerk vind ik af en toe best schokkend en heftig. Waar staat er in de bijbel bijvoorbeeld dat je geen tv mag hebben, of dat vrouwen rokken aan moeten? Ik denk dat je vooral je eigen weg moet vinden, volgens mij zijn de basis principes van alle geloven hetzelfde maar de uitvoering heel anders. Ga inderdaad op onderzoek uit en kijk waar je je het meeste thuis voelt, en laat je niet teveel beïnvloeden door je ouders, het is jouw leven ;)

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:57

Sammie schreef:
_Ella_ schreef:
Waarom is dat zo klaar als een klontje? als er een god is, is er toch ook een waarheid?
Ik vraag me alleen af of je op "waarheden" van mensen af kan gaan.

Nu.. dit is precies het verschil tussen gelovigen, agnosten en atheïsten :) Als gelovige zie je idd de Bijbel etc. vaak als waarheid. Echter iemand die niet gelooft of zoekende is, kan het niet als waarheid zien. Nog niet, wellicht nooit niet en wellicht ooit wel. Mochten zij de Bijbel wel als waarheid zien, dan was de vraagstelling al heel anders. Dit is nl. hetgeen waar het vaak op fout gaat. Tegen een niet-gelovige zeggen lees de Bijbel of vraag het God hij weet het wel.. Daar kunnen zij niks mee, dat soort dingen zijn nl. al de basis van die twijfel. Met een dergelijke opmerking, ongetwijfeld goed bedoeld en oprecht gemeend, kan men dus zeer weinig. Als men dat nl. zo zou 'kunnen' doen, was de hele opmerking of tip al niet nodig geweest :) En gelovigen kunnen trouwens ook heel goed zoekende zijn hoor :)

Of je op waarheden van mensen af kan gaan is een hele goede. Maar vergeet niet dat de vroege Bijbel al ernstig is gebaseerd op wat mensen vinden. Kijk naar de boeken van de evangeliën, maar kijk vooral naar de boeken die de Bijbel niet gehaald hebben! De Bijbel zoals wij hem kennen is samengesteld door mensen (zelfs geschreven door mensen) en vervolgens vele malen vertaald en herschreven waarbij is toegestaan dat woorden gebogen zijn in een betekenis die zij van oorsprong niet hadden. In de tijd van de Bijbel (dat zij geschreven werd) was symboliek van grote betekenis. Dingen letterlijk nemen moest men niet doen, toch is dat in de jaren erna gedaan. Vervolgens heeft een groep mannen boeken gepakt en weggelegd en daar de Bijbel van gemaakt. De oorspronkelijke betekenis is verdwenen en dat is in sommige verhalen toch ernstig jammer.

Ik heb nergens gezegd dat de bijbel moet lezen om er uit te komen... Wel denk ik dat als je denkt dat er "misschien" een god is, deze god de enige is die je hier duidelijkheid over kan verschaffen. Al is het maar over of hij wel of niet bestaat. Ik denk dat als je bij je zoektocht naar god, bij god begint, je verder komt dan je tussen de eeuwige discussies van de gelovigen te mengen. Persoonlijk kom ik daar als gelovige vaak ook niet uit en blijf ik zoekende ;)
Waar is de waarheid volgens jou dan wel te vinden?
Laatst bijgewerkt door _Ella_ op 23-12-14 00:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:10

Dat ligt er aan welke waarheid je bedoelt :D

Citaat:
Wel denk ik dat als je denkt dat er "misschien" een god is, deze god de enige is die je hier duidelijkheid over kan verschaffen. Al is het maar over of hij wel of niet bestaat.
Hoe kan iemand waarin je bijvoorbaat al twijfelt duidelijkheid verschaffen in zijn of haar bestaan. ;) God is niet een Sinterklaas die je ziet en waar je aan kunt vragen Bent u echt? En dat Sinterklaas dan zegt: Ja dat zie je toch. En op 6 december vaart ie weer weg. Sowieso denk ik niet dat we hieruit gaan komen, niettemin vind ik het wel een interessante discussie. En goed van mening verschillen mag. Ergens over praten is niet perse de andere willen of moeten overtuigen :) . Dat je als twijfelaar meer in God of bij God wil proberen te komen of dichterbij wil komen, kan ik ergens best begrijpen. Maar ergens houdt die tip toch echt op en dat is meestal bij mensen die een stap verder weg staan. Waar de vraag dus al begint bestaat er eigenlijk wel een God en hoe vind ik die dan? Het is niet voor niks dat veel mensen die niet geloven zeggen pas als ie voor mij staat en/of tegen mij praat geloof ik. En als Christen probeer je dan uit te leggen dat het zo niet werkt. En dat je God zelf moet zoeken, sommigen komen met het verhaal van de man die zo'n vertrouwen had op God en drie reddingspogingen afsloeg omdat hij wist dat God hem zou redden. Dat God die drie reddingspogingen stuurde zag hij over het hoofd. Ergens zit er imo dus een discrepantie tussen de vraag "Bestaat God?" en het veel gegeven antwoord: "Zoekt en gij zult vinden.".

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:13

Dit vind ik een zeer interessant topic, omdat ik hier zelf ook wel eens mee worstel.
Zelf ben ik christelijk opgevoed en ben ook christelijk. Ik ben evangelisch opgevoed. Evangelisch is zoveel vrijer, is zoveel meer gericht op de liefde, een relatie hebben met God. God is een God van liefde en naast dat vind ik het zoveel belangrijker om in mijn leven mijn naasten lief te hebben en het goede te doen. Volg je hart, die regeltjes die mensen verzinnen als rokken en hoeden. Je moet doen wat voor jou goed voelt. Het zijn de mensen die je op dat moment veroordelen, niet God.

Ik wil ook nog even op Jameyskatje reageren

jameyskatje schreef:
Abraham had 2 zonen, Ismael en Isaac, vanuit Ismael is het arabische volk ontstaan en vanuit Isaac het Joodse volk

Wat jij hier beschrijft is niet waar, of het wordt zo verteld in de Koran, dat weet ik natuurlijk niet ;) Maar Jacob is de stamvader van het volk van israel, Jacob wordt later ook Israel door God genoemd, of Ismael in het arabisch. Ismael is de stamvader voor de Joden.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:18

Sammie schreef:

Citaat:
Wel denk ik dat als je denkt dat er "misschien" een god is, deze god de enige is die je hier duidelijkheid over kan verschaffen. Al is het maar over of hij wel of niet bestaat.
Hoe kan iemand waarin je bijvoorbaat al twijfelt duidelijkheid verschaffen in zijn of haar bestaan. ;) God is niet een Sinterklaas die je ziet en waar je aan kunt vragen Bent u echt? En dat Sinterklaas dan zegt: Ja dat zie je toch. En op 6 december vaart ie weer weg. Sowieso denk ik niet dat we hieruit gaan komen, niettemin vind ik het wel een interessante discussie. En goed van mening verschillen mag. Ergens over praten is niet perse de andere willen of moeten overtuigen :) . Dat je als twijfelaar meer in God of bij God wil proberen te komen of dichterbij wil komen, kan ik ergens best begrijpen. Maar ergens houdt die tip toch echt op en dat is meestal bij mensen die een stap verder weg staan. Waar de vraag dus al begint bestaat er eigenlijk wel een God en hoe vind ik die dan? Het is niet voor niks dat veel mensen die niet geloven zeggen pas als ie voor mij staat en/of tegen mij praat geloof ik. En als Christen probeer je dan uit te leggen dat het zo niet werkt. En dat je God zelf moet zoeken, sommigen komen met het verhaal van de man die zo'n vertrouwen had op God en drie reddingspogingen afsloeg omdat hij wist dat God hem zou redden. Dat God die drie reddingspogingen stuurde zag hij over het hoofd. Ergens zit er imo dus een discrepantie tussen de vraag "Bestaat God?" en het veel gegeven antwoord: "Zoekt en gij zult vinden.".

Dat heb je mooi verwoord, dat is dus ook precies hoe ik het zie. Ik heb al meerdere dingen meegemaakt dat ik zeker weet dat Hij bestaat. En dat is niet op de manier, God help mij ik heb zo'n honger en voila daar was op één keer een brood. Het is zo anders, God brengt mensen en dingen op je pad, Hij laat je dingen zien. Dat is hoe ik het ervaar :)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:20

Grace schreef:
jameyskatje schreef:
Abraham had 2 zonen, Ismael en Isaac, vanuit Ismael is het arabische volk ontstaan en vanuit Isaac het Joodse volk

Wat jij hier beschrijft is niet waar, of het wordt zo verteld in de Koran, dat weet ik natuurlijk niet ;) Maar Jacob is de stamvader van het volk van israel, Jacob wordt later ook Israel door God genoemd, of Ismael in het arabisch. Ismael is de stamvader voor de Joden.

Jakob is de zoon van Isaak ;) Dus vanuit Isaak (of Abraham) is inderdaad het Joodse volk ontstaan. Daarin heeft Jameyskatje echt gelijk, geloof me.
Ismael is de andere zoon van Abraham, de zoon van de slavin Hagar. Uit hem zijn inderdaad ook twaalf stammen ontstaan. Zie Genesis 25. Er wordt inderdaad aangenomen dat dat twaalf Arabische nomadenstammen zijn. Ismael is niet de stamvader van de Joden, dat is dus Isaak, Abrahams andere zoon en de vader van Jakob (Israel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:25

Ik heb zelf geen koran gelezen dus ik kan niet bepalen of deze man waarheid spreekt over wat hij zegt over Jezus in de koran.
Maar als jij je gaat verdiepen in de koran wellicht kun jij dan bevestigen of weerleggen wat hij zegt.
Ik vond het wel een interessant.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-12-14 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:27

Blue_Eyes je hebt helemaal gelijk, wat dom van mij. :oo

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:43

Sammie schreef:

Citaat:

Ik denk wel dat je aan god kunt vragen of hij echt bestaat, of hij je dat wil laten zien. Geen antwoord kan ook een antwoord zijn, en als je wel antwoord krijgt, tja dan ben je weer een stap verder. Niets te verliezen ;)
Het antwoord dat god niet bestaat (of wel bestaat) ga je ook niet in boeken vinden, en niet op bokt.
De vergelijking met Sinterklaas snap ik niet :? Geloven is een overtuiging, een voelen/geloven dat het zo is.

Ik denk niet dat ik bezig ben om mensen te overtuigen van het bestaan van god... Het gaat toch ook niet om het hebben van gelijk? Als iemand voorwaarden stelt als "voor mijn neus staan" denk ik ook niet dat diegene heel erg behoefte heeft aan god... naar mijn idee is het dan ook niet echt relevant om te zoeken naar god.
Laatst bijgewerkt door _Ella_ op 23-12-14 00:58, in het totaal 2 keer bewerkt

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:51

Sammie schreef:

of god bestaat en wie hij is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 01:31

Ik geloof zelf niet in god maar ik zie god als heel wijs en die zou echt niet judgen omdat jij je interesseert in andere mensen/culturen/religies. ik denk dat hij dat eerder zou aansporen.. (imo)

maar ik geloof niet in de hel of de hemel.. het is zo zwart wit. iedereen zondigt wel een keer, betekent het dan dat iedereen naar de hel gaat? nee toch? :') dat zou raar zijn! ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat er gebeurd met mij als ik doodga. ik weet dat mijn lichaam vergaat maar wat gebeurd er met mijn ''geest''? stopt het gewoon, ik kan me dat echt niet voorstellen. dat je niks meer kan denken en gewoon niet meer bestaat :') bizarre gedachte! maar wel interessant!

Ik moet altijd denken aan een quote van Gandalf

Citaat:
“PIPPIN: I didn't think it would end this way.
GANDALF: End? No, the journey doesn't end here. Death is just another path, one that we all must take. The grey rain-curtain of this world rolls back, and all turns to silver glass, and then you see it.
PIPPIN: What? Gandalf? See what?
GANDALF: White shores, and beyond, a far green country under a swift sunrise.
PIPPIN: Well, that isn't so bad.
GANDALF: No. No, it isn't.”

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 01:37

Ik geloof niet in God zoals omschreven door christenen maar ik denk dat als dat wezen of die 'entiteit' bestaat dat het hem/haar/het niet boeit welke naam je gebruikt, volgens mij kijkt ie eerder naar hoe je geleefd hebt, twijfel hoort bij het leven. Denk dat hoe je om gaat met je mede-wezens (mensen en dieren) belangrijker is dan welke naam je gebruikt.

Sowieso denk ik niet dat een wezen dat onvoorwaardelijk zou moeten houden van zijn creaties aan straffen kan doen... :) een dergelijk wezen of hetgeen in in geloof straft niet maar geeft in het slechtste geval een nieuwe kans om te leren..

Anoniem

Re: Stel dat ik nu zou sterven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 01:43

Ik denk dat 'god' alles is.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 01:45

Ik kan me voorstellen dat het lastig is voor je. Wel tof dat je je kritisch en toch open opstelt. Ik geloof er echt niet in dat je gestraft zou worden hoor....

Nu ben ik zelf heel erg ongelovig opgevoed dus ik ben nergens bang voor en kan me er ook echt niks bij voorstellen dat er een god zou zijn, voor mij voelt dat als sprookjes. Ik wil absoluut niemand hiermee voor het been stoten of beledigen maar zo voelt het voor mij.

Ik hoop van harte dat je in je zoektocht vindt waar je je goed bij voelt en waar je rust bij krijgt. :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 02:24

Ik ben atheist en ik snap eerlijk gezegd totaal niets van religie, maar naar mijn idee kies je er niet echt voor om iets wel of niet te geloven maar geloof je iets gewoon wel of niet. Het lijkt me namelijk best wel eens handig om gewoon maar eens een geloof aan te gaan hangen en maar als ik dan die dingen hoor denk ik "Dat kan toch niet". Dus imo zou het heel onrechtvaardig zijn van een hypothetische god om je daarvoor te straffen. Maarja aan de andere kant is de wereld ook niet echt rechtvaardig dus waarom zou een voorgestelde schepper dat dan wel zijn.

DAMWolf schreef:
Tenslotte is de evolutietheorie, ook maar een theorie en geen feit. En is de big bang theorie, ook maar een theorie en geen feit.

Strikt gezien is alle wetenschap theorie, de zwaartekracht is bijvoorbeeld ook een theorie. We kunnen ook niet alles verklaren met de huidige theorieën over zwaartekracht, maar dat betekend nog niet dat het echt realistisch is om het bestaan van zwaartekracht te ontkennen. Datzelfde geldt eigenlijk ook wel voor de evolutie. Gelukkig kan je een boel wetenschap nog gewoon combineren met geloof zolang je de boel niet al te letterlijk neemt :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:27

Ik schreef hier eerder dat God het begrijpt hoe lastig het voor de mens is om zijn pad te vinden naar hem toe.

Nu lees ik bij vele die zelf niet geloven in een God dat als God zou bestaan hij iig liefdevol zou zijn.

Ik zou daar toch wel een aanvulling bij willen geven.
Al is het een aanvulling van uit mijn eigen interpetatie.
God schiep de mensen perfect, hij plaatste ze in het hof van eden.
Die wereld was vrij van ziekte, hongersnood, hebzucht, dood en verderf.
Mensen hadden toen geen besef van gevoelens als jaloezie, onzekerheid, angst etc.
Pas na het eten van de boom die hen kennis gaf over wat goed is en kwaad raakten ze bekend met deze gevoelens.
Ze voelden voor het eerst schaamte.
Tussen God en de mensen kwam een afstand en hij stuurde ze weg uit het hof van eden.
Christenen, Joden en Islamieten geloven dat God de mens perfect heeft geschapen.
Islamieten en Joden geloven dat ze door goede werken in de hemel kunnen komen.
Sommige stromingen van uit het Christendom geloven dit ook.
Ik zelf heb mij aangesloten bij een baptistische stroming alwaar ze geloven dat je genade hebt ontvangen van God.
Die genade is Jezus, geloof je in hem en geef je toe dat je niet instaat bent om zonde vrij te leven en aanvaart je dat je Jezus nodig hebt dan ontvang je die genade.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:17

@ osmo: en je kunt de "duivel" ook zien als een klokkenluider die vond dat de mens recht had op leven in waarheid met het recht op eigen keuzes. En uiteindelijk gebeurd er tegenwoordig met klokkenluiders nog steeds hetzelfde. Verbanning en verguizing.
In het hof van Eden waren er weinig keuzes ivm onwetendheid van de mens. De mens wist daar niet van "het hele pakket".

@TS: ik merk een zwart/wit gedachte bij je.
Goed/fout
Hemel/hel
God/Allah
Jezus/Mohammed
Angst/blij

Waarom?

Vergeet niet dat er miljoenen kleuren geloof zijn.
Hindoeïsme, boeddhisme, oerstromingen enzovoort.

Uiteindelijk komt alles op hetzelfde neer:
Leef vanuit je hart voor het goddelijke.
Alles is goddelijk. Jij, ik, paard, hond, gras, boom.
Vind jezelf, wees jezelf en leer van jezelf.

Pak je surfplank en ga surfen op de golven van het leven.
Zo breed als jij voelt vanuit je hart dat goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:39

Hannanas zoals ik heb begrepen liet God de mensen niet in het ongewisse.
Hij gaf ze alle dieren om voor te zorgen, de mensen mochten ze namen geven en God gaf ze verantwoordelijkheid.
Ze kregen veel en er was maar 1 grens. (Niet eten van die boom)
Hij vertelde over de boom van God en kwaad maar gaf ook te kennen dat ze daar niet van mochten eten.
Als ze dat wel deden zouden ze sterven.
De mensen kregen daarmee een keuze (wel of niet eten van de boom).
Echter lieten zij zich verleiden door er toch van te eten. Je kunt de duivel daarmee een klokkenluider noemen :j
(vind ik eigenlijk wel too much glorie voor hem die alleen maar het slechte voorheeft met de mens)
Maar het directe gevolg was wel dat ze angst ervoeren. Ze schaamden zich.
Nou weet ik het niet maar ik zou wensen dat schaamte niet bestond en nog maar te zwijgen over schuldgevoelens en angst.
Want die gevoelens kunnen je werkelijk waar de afgrond in trekken met zelfmoord tot gevolg.
Om eerlijk te zijn vind ik dat niet zo grappig.
Er ontstond een afstand tot God.

En die afstand tot God zie ik als een geestelijk sterven.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:30

Maar, vinden jullie dan dat je de Bijbelverhalen letterlijk moet nemen (ze zijn ZO gebeurd) of dat je ze kan interpreteren als lessen?
Ik neem als voorbeeld de ark van Noah: alle dieren zouden erop zijn gegaan, maar verklaar mij de uitgestorven diersoorten dan. Je kan het wel als les zien, dat je het goede moet doen en mensen die anders zijn niet moet uitlachen ('waarom maak je die boot op het land?' 'God zegt dat het gaat regenen, kom er ook bij, anders verdrink je.' 'Nee hahaha' (zo iets was het toch?))

Ik denk dat oriënteren op andere godsdiensten niet raar is. Ik zit op een christelijke school, maar met godsdienst/levensbeschouwing hebben we ons ook verdiept in de islam, jodendom, hindoeïsme en boeddhisme. Daarnaast, zoals eerder gezegd, iedereen zondigt wel eens. Zou daarom Jezus niet zijn gestorven, of biecht je daarom niet bij de priester?

Ik geloof er zelf niet zo in, ik geloof wel dat er 'iets' is, maar reïncarnatie spreekt me dan meer aan. Of er is gewoon helemaal niks...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:27

Ik vind het ook juist mooi dat niemand weet wat er echt is en ons opwacht aan gene zijde. De zoektocht naar wat je wil, wie je bent en waar je in geloofd is een mooi proces voor de mens en maakt je. Leef niet vanuit angst, maar vanuit nieuwsgierigheid.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:56

vuurneon schreef:
Ik vind het ook juist mooi dat niemand weet wat er echt is en ons opwacht aan gene zijde. De zoektocht naar wat je wil, wie je bent en waar je in geloofd is een mooi proces voor de mens en maakt je. Leef niet vanuit angst, maar vanuit nieuwsgierigheid.

Das een mooie :j eens!

Verder wat betreft de keuze islam of christendom: ik denk dat de islam veel mensen trekt omdat het vrij praktisch is. Je moet allerlei dingen doen en als je die dingen doet kom je bij wijze van spreken in de hemel. Bij het christendom ligt dat anders, het christendom is wat dat betreft saai :+ waar het om gaat is het geloven in God en dat Jezus voor je aan het kruis is gegaan. Je kunt allerlei goede dingen gaan doen, maar daarmee kom je niet in de hemel (zo heb ik het iig op 'kattebak' geleerd) :+ dat maakt het een lastig en oninteressant geloof, omdat het eigenlijk heel onzeker en onpraktisch is. Het is makkelijker als je gewoon weet wat je moet doen en dat je daarmee je God tevreden stelt en in de hemel komt :+