bigone schreef:De wil om een gebied te veroveren is de wil om mensen die daar wonen in te lijven en jouw denkwijze op te dringen, meestal dan. Hitler had het geloof in het arische ras, de Ubermensch. Alleen trek ik dan weer het vergelijk met alle geloven die alleen hun geloof het enige juiste vinden en uit grond daarvan mensen bang maken en dat vind ik heel erg fout. Oorlog om geloof, dicht bij huis, de katholieken en protestanten in Ierland. Om maar even een duidelijk voorbeeld te geven.
Ik zeg ook niet dat de smoes 'geloof' nooit gebruikt is - maar heel vaak ook niet.
Je kunt Hitlers 'geloof in het arische ras' moeilijk 'een heilige' noemen. Ik zou het dan ook liever een overtuiging noemen dan een geloof, waar Hitler zijn oorlog om voerde.
En dan noem jij Noord-Ierland een duidelijk voorbeeld, maar in origine gaat ook dat niet om geloof - het gaat in eerste instantie om al dan niet bij Groot-Brittanie horen. Dat viel zo uit dat het deel van het land dat zelfstandig wilde blijven voornamelijk katholiek was, en het deel dat bij GB wilde horen voornamelijk protestants. Is dus niet begonnen om geloof. Zie o.a. http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/ges ... -conflict/

Als gelovige zie je idd de Bijbel etc. vaak als waarheid. Echter iemand die niet gelooft of zoekende is, kan het niet als waarheid zien. Nog niet, wellicht nooit niet en wellicht ooit wel. Mochten zij de Bijbel wel als waarheid zien, dan was de vraagstelling al heel anders. Dit is nl. hetgeen waar het vaak op fout gaat. Tegen een niet-gelovige zeggen lees de Bijbel of vraag het God hij weet het wel.. Daar kunnen zij niks mee, dat soort dingen zijn nl. al de basis van die twijfel. Met een dergelijke opmerking, ongetwijfeld goed bedoeld en oprecht gemeend, kan men dus zeer weinig. Als men dat nl. zo zou 'kunnen' doen, was de hele opmerking of tip al niet nodig geweest 
Geloven is een overtuiging, een voelen/geloven dat het zo is.
dat zou raar zijn! ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat er gebeurd met mij als ik doodga. ik weet dat mijn lichaam vergaat maar wat gebeurd er met mijn ''geest''? stopt het gewoon, ik kan me dat echt niet voorstellen. dat je niks meer kan denken en gewoon niet meer bestaat
waar het om gaat is het geloven in God en dat Jezus voor je aan het kruis is gegaan. Je kunt allerlei goede dingen gaan doen, maar daarmee kom je niet in de hemel (zo heb ik het iig op 'kattebak' geleerd)