Testament oudoom en ik sta er in....maar problemen??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:56

Margee schreef:
Zoals de TS aangeeft is in het testament opgenomen dat de oom die 1% dus niet krijgt. Hij voert het werk toch uit dus blijkbaar heeft hij daar niet zo'n moeite mee.
Cynisch?? Ik vind je eerder realistisch en nuchter.

Die 1% is afdwingbaar via de rechter.

Gezien de familiebanden... Voorspel ik dat de gang naar de rechter gemaakt wordt. Ik zou in ieder geval niet aannemen dat de executeur er geen moeite mee heeft om gratis zijn werkzaamheden te verrichten. Hij is Sinterklaas niet ;-)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 13:31

Petpa schreef:
Margee schreef:
Zoals de TS aangeeft is in het testament opgenomen dat de oom die 1% dus niet krijgt. Hij voert het werk toch uit dus blijkbaar heeft hij daar niet zo'n moeite mee.

Gezien de familiebanden... Voorspel ik dat de gang naar de rechter gemaakt wordt. Ik zou in ieder geval niet aannemen dat de executeur er geen moeite mee heeft om gratis zijn werkzaamheden te verrichten. Hij is Sinterklaas niet ;-)

Waarom is hij dan akkoord gegaan? En wat kost een rechtszaak niet.....

Dan mag je er wel voor zorgen dat er bewijs is als je hem iets geeft, anders wordt het nog dubbel ook.

pipo

Re: Testament oudoom en ik sta er in....maar problemen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 13:35

Hij kan zijn kosten berekenen. Dus zijn tijd achter de pc om de lidmaatschappen op te zeggen en dergelijke. Ook de kosten om het huis leeg te halen en dergelijke. Daar kan hij een uurloon voor krijgen. Dat is niet meer dan normaal.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:55

Waarom moet iemand beloond worden voor het feit dat je dingen regelt voor een overleden familielid ? (aangetrouwd of niet)
Mijn zus is afgelopen jaar overleden en ik heb alles geregeld. Ik heb het met liefde voor haar gedaan. Simpelweg ook omdat ik weet dat ze het voor mij ook zou hebben gedaan. Iemand is overleden en er moeten nu eenmaal dingen geregeld worden.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:24

Niet iedereen houdt van zijn familie @meggiemeg.... helaas..... :(:) Ik heb het ook gedaan voor mijn ouders maar het best veel gedoe, veel verdriet ook en het duurt allemaal best wel lang.
En vaak moeten er veel kosten gemaakt worden als er ook veel geregeld moet worden.
Executeur is ook heel vaak juist geen familie, om belangenverstrengeling te voorkomen. Soms is dat ook echt beter.

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:46

Marjanka11 schreef:
Een exceuteur is niet benoemd in het testament, volgens die nicht, en daarom heeft haar man dit op zich genomen. Ik weet eigenlijk niet eens in welke verhouding ik sta tot de overledene....volgens mijn nicht een oudoom, maar ik weet niet eens precies wat dat is. Ik dacht dat het een broer was van mijn opa of iets, maar die hele horizontale lijn van die generatie is overleden. Het beste is natuurlijk die brief afwachten, dat gaan we ook doen. Het idee om het wat meer buiten de familie te houden, is denk ik ook verstandig. Deze oudoom was inderdaad ook een 'afvallige', Luckstory!! Een hele rake opmerking. En ik weet nog van vroeger dat ze hem 'raar' vonden, en de kans is inderdaad best aanwezig dat niet naastenliefde de reden is dat ze ineens zijn gaan lopen voor hem, maar een ander belang. Hij had zijn centjes en rekeningen allemaal goed voor elkaar, zo berichte mijn nicht, alles helder en overzichtelijk. Alleen de computer was gecrashed op de dag van overlijden (zo mailde die ene nicht van 45 jaar waar ik wel contact mee heb, dat is dus niet de nicht die nu samen met haar partner de boel afhandelt, de executeur)....?? Overigens is die partner, de executeur, van beroep een computernerd.

Tja, beetje wazig alles bij elkaar opgeteld.

Ben door eigen ervaring aardig thuis in deze materie. Als er geen executeur in het testament staat, komt het op de erfgenamen, jij en je zus dus aan. Jullie kunnen het of zonder executeur doen of je wijst er een aan. Bv een notaris (let op die zijn wel duur, maar komen in eerste instantie voor de rekening van de nalatenschap). Ik zou per direct contact opnemen met een notaris dat de man van je nicht zegt dat hij het executeurschap op zich heeft genomen is zeeeeeeeeeer dubieus. Ik vertrouw deze zaak voor geen meter!!!!

En aanvaard altijd, ik herhaal altijd, beneficiar. Mocht aan het eind van de rit (er kunnen immers nog schulden zijn die nu nog niet bekend zijn. de schuldeisers moeter immers worden opgeroepen) namelijk blijken dat de kosten en schulden meer bedragen dan de waarde van de nalatenschap, dan blijf je niet met een schuld zitten waar je verantwoordelijk voor bent. Aanvaard je dat namelijk wel "zuiver" zoals ze dat noemen. dan ben jij daarvoor aansprakelijk ook al zou dat van jou persoonlijke vermogen/bezittingen af gaan.

Mocht je meer willen weten stuur maar even een PB dan wisselen we even tel nrs uit.

Enne de verhoudig tot je oom is in dit geval ergenaam en erflater maakt verder helemaal niet uit wat je familiair tot hem bent. Hij heeft een testament en kan daarmee van de hele wettelijke verdeling afstappen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:13

Margee schreef:
Niet iedereen houdt van zijn familie @meggiemeg.... helaas..... :(:)

Daar heb je helemaal gelijk in Margee! Ik heb bijvoorbeeld geen goede band met mijn broer, mocht hij komen te overlijden zou ik het voor hem ook doen.

Ik vind het vreemd overkomen van de executeur bij TS, het lijkt er haast op dat hij dit doet om er wat aan over te houden. Je kunt tegenwoordig veel regelen via de mail en dat kost je alleen wat tijd maar verder geen extra kosten.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:54

Marjanka11 schreef:
Uhm, ik heb een paar keer aangegeven dat in testament is opgenomen dat de executeur geen vergoeding krijgt, ook niet de wettelijke vergoeding.

En dat kan dus enkel wanneer de executeur daarmee instemt. De executeur heeft dat dan zelf zo met je oom besproken. En je oom is zo slim geweest dat uitdrukkelijk te vermelden in hetvtestament. De execureur had deze klus natuurlijk makkelijk kunnen weigeren. Maar hij heeft al die tijd geweten dat hij dit voor niets zou doen.

Hoe het in de praktijk vaak gaat is dat de executeur bij leven al een flinke donatie krijgt die helemaal buiten de boeken, en de belasting wordt gehouden.

Het is jouw geld en je hoeft niemand hiervoor verantwoording af te geven. Ik vind het bijzonder kinderachtig van je familie dat ze je dit misgunnen. Ze hebben geen poot om op te staan.

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:37

Petpa schreef:
Margee schreef:

Nee als in het testament is bepaald dat de executeur geen vergoeding ontvangt zal hij niet die 1% krijgen. Hij kan wel zijn onkosten declareren. Hij mag ook weigeren het te doen maar hij kan het niet afdwingen.