Beroep omgooien, wie ook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re: Beroep omgooien, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:21

Moét je iets dan de rest van je leven blijven doen?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:23

Martine_R schreef:
Ik ben wel zo realistisch dat ik mezelf dat [***] (mòcht ik er [***] in krijgen) niet de rest van mijn leven zie doen, en vraag me dus af: Hoe weet je nou wat je wèl wilt? :=
Ik ben 25, woon nog bij mijn ouders en de stap op nog aan iets nieuws te beginnen wordt steeds groter..

Ik ben ook totaaaaal een andere richting op gegaan dan wat ik dacht dat ik leuk zou vinden. Veel open dagen bezoeken en meeloop dagen doen. Ook in richtingen die je niet zo snel uit zou kiezen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:30

Ik ben al aan mijn 3 carriere bezig. Eerst secretaresse, toen paardrij juf en nu in de gehandicaptenzorg. Niemand die zegt dat je altijd hetzelfde werk moet blijven doen. Veranderen kan altijd :)

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:44

Hier ook een studie-switcher in spé.

Ik studeer nu verpleegkunde niveau 4, leuk maar niet leuk genoeg en zeker niet in combinatie met de wisselende diensten. Ik ben een echt ochtendmens, en ik merk dat het in de zorg wel geaccepteerd wordt als je het liefste avonden en nachten wil draaien en minder ochtenddiensten maar andersom niet.

Ik ben over 1,5 jaar klaar en dan wil ik wel in de gezondheidszorg blijven, maar meer kantoortijden en minder fysiek zwaar werk. Logopedie gaat nu mijn voorkeur naar uit.

Het is trouwens belachelijk dat je op je 16e al moet weten wat je wil als je van de MAVO afkomt. Mijn keuze was echt 'natte vinger werk' en is gelukkig deels goed uitgepakt, het is leuk maar ik weet zeker dat dit niet mijn eindstation is, daarom vind ik het fijn om al jullie verhalen te lezen. Ik krijg namelijk al snel het idee dat iedereen om mij heen weet wat 'ie wil, en dat ze meteen de goede keuze voor de rest van het leven hebben gemaakt.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:26

Ilja000 schreef:
Moét je iets dan de rest van je leven blijven doen?

Nee, en dat zeg ik ook niet.

@Captain: Dus jij hebt je huidige studierichting gekozen door een meeloopdag o.i.d? Krijg je wel een realistisch beeld van het uiteindelijke werk dat je gaan doen dan?

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:17

loeloemoekie schreef:
Het is trouwens belachelijk dat je op je 16e al moet weten wat je wil als je van de MAVO afkomt.

Je kiest op je 13de al, welke richting je op gaat, met je vakkenpakket...

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 17:34

Ik heb zojuist een fulltime baan gevonden in de sector waar ik nu in studeer, namelijk bedrijfsadministrateur..

Zit ook stage bij, 16 uur werken en 24 uur stage. Met baangarantie want ze willen graag dat iedereen blijft.

Binnenkort samenwonen in dat dorp met mijn vriend en dan is het slechts 300 meter lopen..

Zoveel geluk!!
Helemaal blij dat ik ben geswitcht!!

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:49

Kala schreef:
loeloemoekie schreef:
Het is trouwens belachelijk dat je op je 16e al moet weten wat je wil als je van de MAVO afkomt.

Je kiest op je 13de al, welke richting je op gaat, met je vakkenpakket...

Je kan met je vakkenpakket als je het echt niet weet alle opties open houden, zolang je er maar natuurkunde en een vreemde taal buiten engels bij houdt. Zelfs voor mijn opleiding als verpleegkundige was geen biologie of iets verplicht.. Dat wordt steeds minder.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:58

loeloemoekie schreef:
Je kan met je vakkenpakket als je het echt niet weet alle opties open houden, zolang je er maar natuurkunde en een vreemde taal buiten engels bij houdt. Zelfs voor mijn opleiding als verpleegkundige was geen biologie of iets verplicht.. Dat wordt steeds minder.

Ik ben proefkonijn van de 2de fase geweest en toen kon dat echt niet...
Natuurkunde kon/kan ik écht niet. Als ik dat erbij had kunnen houden, had ik nu mijn droomberoep kunnen uitvoeren: Paardenfysiotherapeut...

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:22

Kala schreef:
loeloemoekie schreef:

Ik ben proefkonijn van de 2de fase geweest en toen kon dat echt niet...
Natuurkunde kon/kan ik écht niet. Als ik dat erbij had kunnen houden, had ik nu mijn droomberoep kunnen uitvoeren: Paardenfysiotherapeut...

Nuja, Ik heb even op je profiel naar je leeftijd gekeken, maar er is in de tussentijd wel wat veranderd hoor. En wat betreft dat je talenten bijvoorbeeld niet bij natuurkunde liggen, daar kan de school noch je vervolgopleiding verandering in brengen. Dat heeft niks met het keuze systeem te maken, want voor sommige opleidingen heb je nou eenmaal bepaalde vakken nodig..

Nu klinkt het echt of ik het huidige keuze systeem verdedig, maar dat is echt niet zo.. want als het 100% zou werken dan zou er amper meer carrière geswitcht worden :')

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:24

Wat is er zo belangrijk aan natuurkunde? Je kunt heel goed terecht komen zonder hoor :)
In 'mijn tijd' hadden we 6 vakken op de havo en zou wiskunde evt. verplicht worden bij de Pabo, dus ik wis. A gekozen... is nooit verplicht geworden en ik heb eigenlijk nooit meer hoeven uitrekenen hoeveel pincodes er bestaan...

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:53

Volgensmij heb je altijd dat soort moment met alle vakken, ik gebruik ook niks meer van mijn kennis over de loef en lij kant van bergen, maarja.. ik weet het toch.

En waarom natuurkunde zo belangrijk is weer ik ook niet, daar wordt blijkbaar veel waarde aan gehecht.