Je wuift namelijk al je voorgaande argumenten over diepzicht weer weg, komt niet bijster overtuigend over.
Ben je dan niet gewoon bang? Dan kan een rijleraar je helpen
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Peppertree schreef:Bloedirritant vind ik het ook, als mensen dat doen. Ik vind het al stom om met donker auto te rijden, als het regent vind ik het nog stommer. Hoe meer lichtjes er dan zijn, hoe irritanter het wordt. Laat staan als iemand nog eens extra lampen aan gaat doen. Ik zou daarom ook naar je seinen. Sterker nog, ik heb altijd de neiging om ook mijn groot licht aan te zetten als iemand mij verblind en foute verlichting voert. Doe ik niet, maar de neiging heb ik wel.
Ga je er wat mee doen, met alles wat hier wordt aangegeven, TS?
Sizzle schreef:Misschien dan een paar rijlessen nemen in het donker?
Je wuift namelijk al je voorgaande argumenten over diepzicht weer weg, komt niet bijster overtuigend over.
Ben je dan niet gewoon bang? Dan kan een rijleraar je helpen
Amburtjoz schreef:Ik zít in die 107, ben klein, in een kleine auto: nog meer last van verlichting. En bovendien kan ik er niks aan doen als bij de 107 'de lampen heel beroerd staan'. Heb 'm laten nakijken bij de garage maar kan moeilijk die auto gaan verbouwenHeb er nog nooit iets over gehoord overigens, wat voor auto heb jij dan, als we daar toch over bezig zijn?
Heike schreef:Als je vooral op zandwegen rijdt dan kun je toch tijdelijk groot licht gebruiken. En die kun je bij een tegenligger weer uitzetten. Heb jij meer licht en hebben andere er geen last van.
suffie schreef:Hier zijn de buitenwegen opnieuw geasfalteerd en dat is met behoorlijk "glad" asfalt gedaan. Als een auto mij tegemoet komt met extra mistlampen aan, weerkaatst er zoveel licht op dit wegdek dat het lijkt alsof de auto groot licht voert. Zeer verblindend en levensgevaarlijk met op nog geen halve meter aan beide kanten een dikke bomenrij. Rijd met het licht dat is toegestaan en houd ook rekening met je medeweggebruikers!
Janine1990 schreef:Kirsha schreef:Heel eerlijk, ik erger me kapot aan mensen die blijkbaar niet genoeg hebben aan gewone verlichting. Als er verder niemand is, prima, maar hier in de buurt rijdt ondertussen bijna iedereen met verstralers en wel zo dat je geen fluit meer ziet, niet in de auto, maar ook als fietser of voetganger niet. Vooral dat laatste wordt blijkbaar nogal eens vergeten. Ik vind het aso.
Over fietsers gesproken! Die Led lampjes van tegenwoordig, ik zag vanochtend in de auto geen hand voor ogen omdat ik een fietser tegenkwam.
Sizzle schreef:Ja TS, jij ja, eerst heb je het erover dat je het misschien nodig hebt omdat je niet goed diepte ziet (prikpaaltjes), dan klopt dat niet meer en wil je gewoon de berm kunnen zien om je velgen heel te houden, daarna is de weg wel breed genoeg maar wil je de berm gewoon kunnen zien en zegt vervolgens dat je eigenlijk gewoon weinig ervaring hebt snachts. Klopt toch?
Of mix ik nu posters?
Dan komen we dus uit op onzekerheid en daar valt aan te werken.
Amburtjoz schreef:Ah vandaar, nog nooit opgemerkt eigenlijk. Moet heel eerlijk zeggen dat ik ook niet echt autokennis heb![]()
Maar Janine, even terugkomend op je begin post: waarom doe je je mistlampen niet gewoon uit, nu blijkt (zeker als mensen naar je seinen) dat mensen er last van hebben? En in hoeverre 'mis' jij dingen die je met mistlampen aan wél zou zien, en zonder mistlampen niet?
Persoonlijk heb ik met normaal gevoerd licht voldoende zicht op een onverlichte landweg, ik kan namelijk voldoende vooruit kijken en de berm (beide kanten) is zichtbaar. En ik vind het vreemd dat jij het gevoel hebt dat je met normaal gevoerd licht niet voldoende zicht hebt, vind het lastig om zoiets te verklaren..
Maargoed, andersom doe ik dat ook bij mensen die hun lichten slecht afgesteld hebben.
xxCYNNxx schreef:aah ja heerlijk die fietsverlichting van tegenwoordig. Eindelijk kan ik nu seinen naar auto's en wordt er ook eens gehoor aan gegeven. Met die verlichting van vroeger werd je gewoon glashard genegeerd en zag je niks meer.
En die aso's die toch gewoon groot licht blijven voeren? Draai ik gewoon mn koplamp zo dat die recht naar voren schijnt; ik niks zien, dan jij ook niks zien. Of toch in ieder geval minder; bij die xenon verlichting zet het helaas geen zoden aan de dijk; die hebben zoveel licht dat ik een lamp van een van de landingsbanen op Schiphol nodig heb om die terug te verblinden.
Shadow0 schreef:Janine1990 schreef:Want zodra ik alleen gewoon licht voer en mijn verlichting omhoog zet, word er ook naar me geseind.
En gewoon licht voeren en je verlichting niet omhoog zetten?
liedje89 schreef:Ik vraag me wel af hoe je het die mensen dan gevraagd hebt?
Ik vind namelijk praktisch ieder licht in het donker storend (in de zin dat het zicht verstrooit natuurlijk, ik vind het natuurlijk wel fijn dat mensen licht voeren zodat ik er niet tegenop rij) en extra lampen al helemaal, kan me voorstellen dat mensen seinen naar mistlichten omdat het gewoon hinderlijk is.
Sizzle schreef:Dus samengevat eigenlijk wil je dingen zien die je snachts gewoon normaal niet ziet met normaal licht.
Dan ben ik bang dat het toch een kwestie 'wen er maar aan' is.
Moeten de andere mensen op de weg ook.
Bayazo schreef:Ik kan je uit ervaring vertellen dat dit € 90,00 kost !
welk type auto heb je? Ik had hiervoor een seat arosa en zag ook te weinig Vooruit naar mijn zin met alleen mn koplampen. Duurdere en sterkere lampjes gepakt en probleem was verholpen!
dus die had ik goed opgekrikt.
Jans schreef:Ik Ou ook kijken naar krachtigere lampjeswelk type auto heb je? Ik had hiervoor een seat arosa en zag ook te weinig Vooruit naar mijn zin met alleen mn koplampen. Duurdere en sterkere lampjes gepakt en probleem was verholpen!
Reed nooit met mistlampen, alleen bij minder dan 50 a 100 meter zicht afhankelijk van de weg
Sinds kort een splinternieuwe auto en die heeft naast koplampen dr ook nog ledstrips bij. Heb net iets meer licht dan met mn arosadus die had ik goed opgekrikt.
Overigens rij ik in het donker wel met een nachtbril ivm de automobilisten die niet in het donker kunnen rijden en dus met alle toeters en bellen aan gaan rijden
Janine1990 schreef:Bayazo schreef:Ik kan je uit ervaring vertellen dat dit € 90,00 kost !
Had je voor en achter aan staan? Volgens Jorika1986 kost het namelijk maar 60 euro...