Wat is nou echt goede Whisky

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:52

xTitanic schreef:
Shame on me dat ik hier zelfs op antwoord. :')

Maar Fireball Cinnamon Whisky is echt superlekker :+
Alleen geen idee waar dat verkrijgbaar is, heb het in Amerika gedronken :P

Fireball wordt hier inderdaad erg lekker en wordt hier veel gedronken, is een beetje zoals een kaneelstok met alcohol, maar is volgensmij helaas wel illegaal in sommige Europese landen.

Verder is Canada echt een whiskey land, vooral Lot no. 40, Crown Royal Maple en Wisers vallen hier wel in de smaak. Ben zelf niet een hele goede kenner, maar misschien wel leuk om je even in te verdiepen. Is toch weer wat anders dan de Europese varianten.

_mexx_lady_

Re: Wat is nou echt goede Whisky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 09:45

Ga ik even naar kijken. Weet dat de persoon in kwestie geen heel moeilijke vogel is en al snel iets lekker vindt.
Ben er wel uit dat ik het beste een single malt kan nemen blijkbaar. En iets wat niet té rokerig is.

Ga eens kijken naar dat Canadese spul, is een keer iets anders en wat specialer voor kerst :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:54

Vjestagirl schreef:
Het grote verschil tussen Ierse en Schotse Whiskey is dat de Ierse bedoeld is om te drinken, terwijl de Schotse bedoeld is om je gootsteen mee te ontstoppen.

Ooit vond ik je een toffe bokker :+

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:19

In Eindhoven zitten zeker 2 goede (whiskey)slijterijen.
Deze kunnen je goed voorlichten en je hebt de mogelijkheid om te proeven/nosen.
Als ik een fles koop en mijn man (of een vriend van hem) weet niet of het zijn smaak is, kan hij naar de winkel gaan en deze eerst proeven en dan houden of eventueel ruilen.

Mijn man is nu twee keer met een vriend naar een whiskey-event geweest.
Een keer met veel voorlichting en veel proeven (je maakt van te voren meestal een keuze want meer dan, ik geloof, 8 tot 10 whiskeys wordt niet aangeraden om te proeven). Dan is er mogelijkheid tot het kopen van whiskeys
De tweede keer ook veel proeven maar bij veel whiskeys moest hij €1 tot €5 bij betalen met proeven (dat laatste is dan wel op een hele dure fles).
Erg leuk om te doen maar wel met iemand die ook wel wil proeven en je hebt een taxi nodig ;-)

Als het een makkelijkere drinker is is de keuze zeer ruim. Wat ook leuk is, is een noorse whiskey, hebben wij vorig jaar op de boot gekocht en volgens mijn man viel hij niet tegen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:59

Ailill schreef:
Vjestagirl schreef:
Het grote verschil tussen Ierse en Schotse Whiskey is dat de Ierse bedoeld is om te drinken, terwijl de Schotse bedoeld is om je gootsteen mee te ontstoppen.

Hahahaha ik woon in Ierland he, dat heeft er misschien iets mee te maken

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:30

Vjestagirl schreef:
Ailill schreef:

Hahahaha ik woon in Ierland he, dat heeft er misschien iets mee te maken

Deels. . . zelf als Schot ook een paar jaar in Dublin gewoond i.v.m. studie/werk, nog nooit zulke ranzige Whiskey op :P

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:36

Voor wat betreft snackje: Vraag even aan de slijter of hij tips heeft, het verschilt heel erg per whisky welke spijzen goed combineren. Licht rokerige whisky's passen bijvoorbeeld heel goed bij gerookte zalm, maar er zijn ook zachte (speyside) whisky's die zelfs weer lekker zij bij amandelen met chocoladelaagje. Knoflook en andere overheersende smaken zijn eigenlijk killing voor bijna alle dranken, net als chips! :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:51

schots en iers is in mijn ogen allebij goed, zolang het maar een sinle is , (hoewel er ook zeldzame blends zijn die wel goed smaken)
het is niet zo dat ierse of schotse rokerig is en de ander net etc etc etc
in beide landen bestaan er zoveel verschillende soorten , zonde om het 1 uit te sluiten :D
handigste is idd kijken wat ie sowieso drinkt en in het verlengde daar van iets uitzoeken , rond de 30 euro zijn er al best wat fijne flessen te vinden

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 09:45

Dank je! Ga morgen naar de slijter voor een fles.
Fijn dat ik even bevestiging heb dat een fles van 30 euro ook al goed kan zijn!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:52

Flessen van 50, 100 of meer euro's das leuk, maar dan moet je echt heel goed weten wat je koopt en zou ik alleen doen als de ontvanger een echte fijnproever is,
Wij drinken hier best wat whisky maar ik geniet net zo hard van een fles caol illa van 12 of 16 jaar als van een glen livet van 21(vooruit... ik geniet harder van de illa , maar dat is gewoon persoonlijke smaak, i love peaty )
Je hoeft echt niet een gat in je spaarrekening te slaan om iemand gewoon een fijne fles te geven :)

Vriend van me vind chivas prima te drinken , die is ook erg te spreken over glen livet trouwens. Dat is toch wel een hele toegankelijke denk ik.
Wat misschien ook een optie is , een proefpakketje van een aantal mini's samenstellen , of een cadeausetje met drie leeftijden in 1 pakketje, vaak met een glas er bij.

Edit: wat hier ook gewaardeerd word in de vriendenkring door mensen die wel van een fijne whisky houden maar niet direct flinke klap geld willen neertellen is connemara, glenlivet 12 yrs, bushmills 10yrs, the singleton 12yrs, glenfiddich 12yrs, die zitten allemaal rond de 30 euro tot 35 euro.
Dat zijn gewoon allemaal prima flessen met goede smaak, niet zwaar rokerig ofzo, lekker toegankelijk zeg maar.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 17-12-14 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:59

Dalmore en dan zo oud mogelijk vind mijn vriend echt het lekkerst (ruikt ook geweldig). Verder Glenlivet drinkt hij vaker, maar dat is ook wat minder prijzig :) .

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:08

Dalmore is ook lekker idd :D ( gelukkig vind ik veel verschillende smaken lekker... van zacht en zoet tot knalharde rook :9 )

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:49

Dalmore is inderdaad fijn :j . En mooie fles.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:50

Mijn vriend en zijn vader mogen op z'n tijd erg graag whiskey drinken. Glenfiddich is volgens hen in de betaalbare prijsklasse de lekkerste :)

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:02

En .... wat is het geworden?
Zelf ben ik geen Whiskey liefhebber, dus ik kan sowieso niet adviseren. Wel grappig om hier de meningen te lezen over Ierse en Schotse Whiskey. Erg smaakgebonden dus.

Ben wel in verschillende Ierse brouwerijen geweest. Leuk om te zien. Vooral de Kilbeggan Distillery, die nog helemaal origineel was en Tullamore Dew waren heel leuk.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:12

Ik zou iig de Amerikaanse bocht laten staan ;) leuk om te mixen maar verder echt vanaf blijven.

Maar verder zijn er hier al genoeg goede genoemd denk ik.

Budget is wel iets om rekening mee te houden. In Nederland zit je al snel aan de €50 voor een fles met een beetje smaak. Daarboven kan je het zo gek maken als dat je wil.

Je kan ook "ff" naar Schotland gaan, daar een winkel binnenstappen en een fles zoeken die niet voor de export is. Dan heb je iig een orginele ;)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:24

Ik kan je niet helpen aan een goed merk want ik heb er totaal geen verstand van en drink het zelf ook niet. Ik kan je wel vertellen dat een fles cola en een ijsblokjes vorm niet zo gewaardeerd worden in een cadeaupakket :+ :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:36

_mexx_lady_ schreef:
Ik woon in België ( Limburg ) op 5 minuutjes van de Nederlandse grens.

Dan moet je eens in Maastricht bij Bams gaan kijken. Die hebben echt álles.
http://www.drankenshopbams.nl/winkel.html

Organiseren ook proeverijen als je dat een leuk idee vindt.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:30

oomens schreef:
Dan moet je eens in Maastricht bij Bams gaan kijken. Die hebben echt álles.
<span><a href="http://www.drankenshopbams.nl/winkel.html" class="smarterwiki-linkify">http://www.drankenshopbams.nl/winkel.html</a></span>

Organiseren ook proeverijen als je dat een leuk idee vindt.

Klopt, die hebben inderdaad echt alles. Ook die lekkere Belgian Owl waar ik al van sprak. Belgische whisky en érrug lekker!

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 14:34

Het is een Tomatin geworden. Ben een winkeltje hier binnen gestapt en gezegd dat ik niet boven een bepaald budget wou gaan en dat meneer in kwestie een Chivas-drinker is maar geen moeilijke klant.
Ze raadde me hierbij Tomatin aan, niet te sterk en leuk voor een 'beginner'. Hiermee kan je eigenlijk niks verkeerd doen en als hij dit op heeft wil hij geen Chivas meer aanraken!
Heb mevrouw + klant maar geloofd op hun woord en deze leuke fles + 2 glazen meegenomen.
Het is dus de Tomatin

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 18:29

Ik ga hem even terug naar boven trappen!
Binnenkort verjaart een vriend van me.. en die wordt 30. Nu kwam ik in mijn zoektocht naar Whisky's dus dit leuke setje tegen:
Benriach met 24x 20cl flesjes. Beginnend in 1985, en laat dat nu net het geboortejaar zijn van deze vriend. Het leek me een leuk idee. Maar nu dus, is deze wel een beetje te drinken?
En weet ook iemand of er nog van deze setjes zijn, maar dan van andere whisky? Of waar je zo een set in de winkel kan halen, bestellen vind ik zo riskant