Op welke leeftijd ging jij studeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje1990

Re: Op welke leeftijd ging jij studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:01

Ik ben op mijn 18e begonnen op het HBO en op mijn 23ste met mijn Pre-master.
Bij beide opleidingen zijn de leeftijden erg gevarieerd. Tijdens mijn Pre-master volg ik 1e, 2e en 3e- jaars bachelorvakken, dus het komt wel eens voor dat ik bij iemand in de klas kom die 5-6 jaar jonger is dan ik. Tot op heden heeft dat nog niet voor problemen gezorgd. In een Pre-master jaar moet je eigenlijk wel zorgen dat je alles in 1 jaar haalt, dus daardoor zijn we soms iets meer gedreven dan sommige bachelorstudenten. Verder zijn HBO en WO studies vrij zelfstandige studies, dus ik denk dat leeftijd daar bijna geen rol in speelt!

inverda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:36

ik begon toen ik 18 was. maar ik heb klasgenoten van 22 tot 26 jaar er zitten en ben zelf nu 19 en de ena jongste.

ik denk dat het ook licht in welke sector je gaat studeren!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 20:18

Ik ben dit jaar weer begonnen met een nieuw studie, ben zelf 26.
Wij hebben een hele wisselende klas! De oudste is rond de 50, de jongste 18 dacht ik.
Een erg gevarieerde klas dus!

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 20:26

Ik was 36 toen ik aan een HBO studie begon.
Leeftijd doet er helemaal niet toe.

Ben je gemotiveerd? Zo ja, doen!!!!!

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:49

Ik ben in september begonnen aan de universiteit van Utrecht. Ik ben 18 jaar oud. Alleen al in mijn werkgroep varieert de leeftijd van 17 tot 28 jaar en in andere werkgroepen zitten ook een aantal 40-plussers. Waarschijnlijk kijkt niemand er van op als jij op je 23ste begint aan een studie hoor. Je bent nooit te oud om te leren ;)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:54

ik was net 19 toen ik begon met studeren op de universiteit, ben nu 25 en stuur nog (minimaal haha) 2 jaar.
23 is echt niet te oud voor zoiets hoor! Zeker op de universiteit zie je alle leeftijden nog. Tuurlijk zijn de meesten jong maar ach, dat maakt voor het halen van je tentamens/diploma weinig uit ;)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:55

Ik begon op mijn 17e maar ik ben altijd nog één van de jongsten geweest in mijn klas. Heb 2 opleidingen gedaan. Eerst en jaar pabo en daarna in het tweede jaar van hbo pedagogiek ingestroomd. Bij beide opleidingen waren de meesten een paar jaar ouder. Ook heb ik er altijd in mijn klas gehad van boven de 25 en zelfs van boven de 30

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:57

Ik ben op mijn 17e begonnen met HBO :) Toen ben ik na een paar maanden gestopt omdat het mentaal gewoon nog niet ging om én op mezelf te wonen en een HBO studie te volgen, ben toen de rest van het jaar gaan werken. En inmiddels doe ik weer dezelfde opleiding opnieuw en woon ik wederom op mezelf maar gaat het veeeeel beter!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:23

HBO dier- en veehouderij (voltijd): 17 jaar
HBO hippische bedrijfskunde (deeltijd): 19 jaar
HBO lerarenopleiding (deeltijd): 29 jaar

In de deeltijdopleidingen is de gemiddelde leeftijd inderdaad een stuk hoger. Met 19 jaar was ik de jongste en met 29 jaar de op één na jongste in mijn opleiding. Op de voltijdopleiding zaten echter ook wel studenten van 20-25 jaar die net begonnen met de studie.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:34

21jaar toen ik aan voltijd begon. Was toen de op een na oudste van mijn studiegroepje maar in andere studiegroepjes zaten ook nog wel wat oudere studenten.

27jaar toen ik deeltijd ging studeren. Hier zit ik echt in het midden qua leeftijd. De jongste was 21 en de oudste rond de 45 geloof ik.

Ik zou me echt niet tegen laten houden door leeftijd hoor, ik heb ondanks de leeftijdsverschillen altijd leuk contact gehad met klasgenoten.