Leidinggevende zit in de ziektewet, maar wil controle houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lampjerulez

Re: Leidinggevende zit in de ziektewet, maar wil controle houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 18:55

Ja met mijn baas valt wel te praten, alleen hij wil niks concreets afspreken of op papier zetten.
Maar als ik het via M. speel (en dat voorspelde de vertrouwenspersoon ook die kent mijn baas al veeeeeeel langer) dan zal hij eigenlijk direct zeggen: is goed! (zolang hij er zelf maar geen werk/bemoeienis aan heeft)

Het gesprek met M. moet nog gepland worden.
En het feit dat ze nu weer gestopt is is heel erg verwarrend.
Moet eerlijk zeggen dat ik wel moeite heb om dat serieus te nemen.
Zit ook nog wel in twijfel of ik het rooster opzet wel/niet moet gaan maken.
Of dat ik M. eerst ga bellen om te vragen hoe en wat.

*ben ik toch weer aan het schipperen tussen die twee...
iemand een idee hoe ik het anders kan doen?
ik zit met deze opties:
- opzet rooster maken met risico dat het allemaal voor niks is omdat M het toch weer zelf doet
- Mijn baas toch alles laten doen
- M. bellen om te vragen of zij nu wel/niet het rooster maakt

- andere optie????

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:59

Roosteropzet maken heb je toegezegd , dus dat zou ik dan gewoon uitvoeren.
En de rest kun je overleggen met M, ook of ze nu echt niets meer doet.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 19:05

Ja precies, ga M. in het persoonlijke gesprek wel duidelijk maken dat ik het heel ''verwarrend'' (en heel irritant/frustrerend etc. maar die emoties laat ik thuis) vind dat ze steeds wel stopt/niet stopt. En dat ik dat heel moeilijk vindt.

Ok ik ga roosteropzet wel maken en M. bellen over hoe en wat.
Die zal waarschijnlijk te kennen geven dat ze wil dat de baas het zelf ''maar'' eens doet.
Daar geef ik dan maar geen aandacht aan.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:13

Of je vraagt of ze zo vriendelijk wil zijn om dit zelf aan je baas door te geven, want dat jij daar niets mee kunt en dus ook niets mee doet.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:21

Fijn dat je zulke goede gesprekken hebt gehad!

Jouw vraag is in ieder geval glashelder: wie doet nu eigenlijk wat?

Als je dat duidelijk kan krijgen werkt dit vast een stuk fijner!

Zelf zou ik pas opzetjes gaan maken als ik zeker wist dat dat van mij werd gevraagd. Nu heb je risico dat je dubbel werk gaat doen. Volgende keer dus ff vragen, doe jij het? Of ik?

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 19:24

Ja dat is een zeer goede opmerking/argument inderdaad.
Die ga ik zeker nodig hebben en gebruiken.

@kelly
ik vroeg aan mijn baas wie het deed, hij, ik of M.
Hij zei dat M. het niet ging doen en dat hij dat zeker wist (maar dat is al 3x het geval geweest en toen was ik 3x toch nog dubbel werk aan het doen) Daarom stelde ik voor alleen de opzet te maken, omdat ik dubbel werk wilde voorkomen en ook niet M. haar stoelpoten wil wegzagen.

Dus vandaar dat ik eerst M. weer moet gaan bellen om het zeker weten te bevestigen dat zij het niet doet.
Maar zelfs dat zegt niks want die kan zo weer omslaan en over 2 dagen het alsnog zelf weer gaan doen.
Laat ik daar maar niet vanuit gaan.. maar die kans zit er wel in.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:46

Heel eerlijk, ik vind je baas een slapjanus die jou de kastanjes uit het vuur laat halen. Maar prima, als jij dat doet en je voelt je er verder goed bij. Wees nu verstandig en neem het gesprek bij die M op, ze is al zo link dat ze niets via de mail wil vastleggen en straks maken jullie mondelinge afspraken en is het bij troubels weer haar woord tegen de jouwe.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 23:33

bigone schreef:
Heel eerlijk, ik vind je baas een slapjanus die jou de kastanjes uit het vuur laat halen. Maar prima, als jij dat doet en je voelt je er verder goed bij. Wees nu verstandig en neem het gesprek bij die M op, ze is al zo link dat ze niets via de mail wil vastleggen en straks maken jullie mondelinge afspraken en is het bij troubels weer haar woord tegen de jouwe.

Ja is hij ook, kan het ook niet doen.
En het gewoon laten zoals het is, of mij volledig terugtrekken en echt alleen nog praktische taken doen.
Maar wat schiet ik daar mee op? Wellicht schiet ik hier ook niks mee op, maar dat weet je pas op langere termijn.

Ik ga sowieso vooraf de punten op papier zetten.
Ga ook kijken of ik het inderdaad kan opnemen, mijn mobiel heeft wel een record functie maar heeft dat geen max tijd?
Wanneer de punten die ik op papier zet, besproken zijn, en concreet zijn wie hoe en wat doet.
Wil ik dat erbij zetten en haar handtekening eronder hebben.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:47

Zet voor je er heen gaat al je foto's en filmpjes over vanaf je telefoon zodat die leeg is... dan kun je volgens mij best lang opnemen met de meeste telefoons

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 00:19

Die van mij neemt een uur op en slaat dan automatisch af, dan zou je dus een plaspauze in moeten lassen als je gesprek langer duurt zodat je hem weer aan kan zetten.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 00:39

Je beseft wel dat je voor de rechter gesleept kan worden wanneer je gespreken op neemt zonder dat die persoon dat weet?
Dus of aangeven dat je het opneemt en anders niet. Je hebt er anders namelijk toch niks aan. Officieel is het namelijk geen bewijs last als de ander het niet weet.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 00:47

Als je zelf deelneemt aan het gesprek hoeft het niet gemeld te worden is mij verteld, maar je kan er verder weinig mee. Alleen heb je voor jezelf dan wel iets om terug te luisteren zodat je zeker weet dat dingen wel of niet gezegd zijn.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 01:30

Zou het echt zo heftig zijn dat opnemen nodig is? Ik denk dat je met meeschrijven al ver genoeg komt. In je gesprek altijd aan het eind de afspraken samenvatten. En dan direct alle afspraken op mail zetten met bijschtift: "Zoals we hebben kortgesloten zojuist aan de telefoon:...."

Cctje naar de grote baas en handtekening is denk ik niet eens nodig. Op papier(digitaal) en met goedkeuring van de 3 partijen per mail is het duidelijk zat!

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 10:13

Naja ik wil echt wel een handtekening oid eronder.
Want dergelijke mails heb ik al meerdere malen verstuurd en dan worden ze een beetje ''vaag'' bevestigt.
Dus handtekening ga ik gewoon vragen van M. en de baas.

En dan met name over dat wel en/of niet stoppen van M. want daardoor komt de meeste verwarring.
Daardoor neem ik steeds taken over die eigenlijk niet onder mijn verantwoordelijkheid liggen.

Over dat te pas en te onpas bellen heb ik het met de vertrouwenspersoon over gehad.
Heel simpel, als ik vrij ben ben ik vrij dus hoef ik de telefoon niet op te nemen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:44

Geen gesprekken opnemen. Strafbaar.
Nergens voor nodig.

Laat je niet te veel meeslepen. Blaas het niet groter op dan het is.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 10:51

Nee komt ook goed hoor :j
Vertrouwenspersoon had ook aangeboden aanwezig te zijn bij het gesprek.
Dat vond ik niet nodig, wel fijn aanbod natuurlijk.

Maar ik weet dat een persoonlijk gesprek met M. toch heel anders is dan telefonisch.
Blijkt maar weer dat non-verbale communicatie soms best veel invloed heeft.

Ik heb vandaag een halve dag vrij en vanmiddag ga ik naar de andere locatie.
Dus ik zal M. morgen bellen voor een afspraak.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:06

Misschien is een getuige erbij niet zo verkeerd.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:31

Nee dat ik ook te denken een derde persoon erbij kan wel verstandig zijn.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:43

Een derde persoon erbij kan handig zijn maar ik vermoed in dit geval dat TS zelf prima in staat is om het gesprek met M. aan te gaan. De tip van Kelly_ann hierboven geeft precies aan hoe je het moet pakken: meeschrijven, samenvatten aan het eind het gesprek en nog eens per mail versturen.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:50

Ik heb ook even mee zitten lezen en wil je graag iets heel anders gaan vertellen.
Iemand die progressief ziek is en dus weinig kans heeft op herstel verandert vaak van karakter. Sommige dingen worden versterkt andere verdwijnen en maken plaats voor andere eigenschappen.

Vaak zie je dingen zoals prikkelbaarheid, ongeduld;emotionele labiliteit, snel optredende boos- of triestheid;impulsiviteit;zelfoverschatting of juist angstige voorzichtigheid; egocentrisme: de persoon kan zich niet meer verplaatsen in anderen;verminderd ziekte-inzicht, soms ontkent de persoon dat hij iets mankeert;depressiviteit of juist overdreven opgewektheid.

Je hele leven staat op zijn kop... alles om je heen gaat door, ook jouw maatschappelijke leven, alleen jij doet niet meer mee. Dat is heel eng ! En natuurlijk echt niet leuk !

Het is voor jouw "plekje" op de werkvloer heel erg vervelend, in dit geval ben jij de duppe maar ergens is dit misschien ook wel een beetje te begrijpen.
Maar wat heel erg belangrijk is voor jou, is dat er met deze mensen, niet denigrerend bedoelt, vaak moeilijk afspraken te maken is.
Als jij je verhaal rustig doet kan het goed zijn, dat M. hier enigszins begrip voor zou kunnen hebben tijdens het gesprek, maar later, als jij al even weg bent, gaan de gedachtes weer met M. op de loop en zijn de "zaken" toch echt te belangrijk om niet mee te bemoeien.

Het is belangrijk alles op papier te zetten voor haar en voor jou. (dat ging je al doen) Ook naderhand, mocht M. toch weer dingen telefonisch willen bespreken, zeg dat je het druk, het kort moet houden hebt en vraag of ze het even duidelijk in een mail wil zetten wat je voor haar moet doen (of laten) om misverstanden te voorkomen. Ook dan heb je het op papier.
Gaan dingen dan niet goed, heb je bewijs dat het niet jouw fout was. En laat het maar een keer fout gaan, zolang je maar kan laten zien dat M. dit geregeld heeft. Ga het niet oplossen.

Nog 1 tip: zeg niet in wat voor gesprek dat je het "moeilijk" vind dat M. die dingen doet, maar dat je het bijvoorbeeld erg verwarrend vind, dat het lijdt tot problemen, mis communicatie en dat jullie dat beide niet voor ogen hebben.
"Moeilijk" is een teken van jouw eigen zwakte en dat kan een baas wel erg letterlijk nemen. Jij vind het moeilijk, dus jij bent het probleem....
Succes trouwens !

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:57

Zo WendyLotte, dat is inderdaad een andere benadering en had ik persoonlijk nog niet aan gedacht!

Werk is momenteel misschien wel het enige in haar leven waar ze controle over kan hebben momenteel. ..

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:11

Juist dat bedoel ik. Niet dat dat goed is, maar meer dat je een idee hebt.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:31

Goed dat je in gesprek bent gegaan met vertrouwenspersoon, baas en met M wilt spreken.

Je zou ook zelf afspraken op papier kunnen zetten en naar beiden sturen?

Eigelijk is je baas laks, hij weet denk ik ook wel dat het zo niet gaat, loyaliteit bij M, en jij lekker makkelijk die het opruimt, en als het misgaat makkelijk de schuld kunt krijgen.
Het is zeker vervelend voor M, maar ja daar schiet jij niets mee op.

Dit zijn van die projecten met een heel groot afbrand risico. Of er worden duidelijke afspraken gemaakt, of ik zou deze eer terug geven, want dit schaad enkel je verdere toekomst mogelijkheden binnen dit bedrijf.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:49

@WendyLotte: dat is allemaal waar en daar wordt ook al rekening mee gehouden, maar het werkt niet, en dat is het probleem. Er moet een structurele oplossing komen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:52

janouk schreef:
Geen gesprekken opnemen. Strafbaar.
Nergens voor nodig.

Of het nodig is of niet, moet ieder voor zich bepalen, maar het is NIET strafbaar en kan wel gebruikt worden als bewijs. http://blog.iusmentis.com/2011/09/12/ma ... ls-bewijs/

Uiteraard heeft het wel vrij verstrekkende gevolgen voor de werksfeer als je dat doet, dus ik denk ook dat het hier geen meerwaarde heeft. Maar het is niet bij wet verboden.