Vinder van mijn portemonnee komt langs om beloning te halen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:45

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:47

Jeutje, wat achterlijk inderdaad :+ Even opgezocht;
Citaat:
Meldt de eigenaar zich binnen een jaar? Dan moet u als vinder uw vondst teruggeven. De vinder heeft recht op een vergoeding, vindersloon genoemd, en mag de vondst eventueel houden, totdat de eigenaar betaalt. Betaalt de eigenaar niet binnen een maand? Dan laat de eigenaar daarmee zijn of haar rechten varen. De vinder wordt dan eigenaar.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:48

Nou ja zeg. Natuurlijk moet je zo'n persoon waarderen maar om nu er om te gaan vragen? Is die ''man'' niet opgevoed of zo :+ Zoiets heb ik nog nooit gehoord. Ik zal hem gewoon een kaartje sturen om jezelf je niet te verlagen naar zijn niveau, maar ik zal er geen geld aan uit geven hoor, jeejtje.

Is het tegenwoordig niet meer normaal om iets wat mensen verloren hebben terug te brengen zonder een beloning? Hoort gewoon bij sociaal gedrag en is ook wel meer dan normaal vind ik.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:49

Ik heb uit dat stukje hierboven dit even gekopieerd:

Citaat:
'Wat is het vindersloon?
Meldt de eigenaar zich binnen een jaar? Dan moet u als vinder uw vondst teruggeven. De vinder heeft recht op een vergoeding, vindersloon genoemd, en mag de vondst eventueel houden, totdat de eigenaar betaalt. Betaalt de eigenaar niet binnen een maand? Dan laat de eigenaar daarmee zijn of haar rechten varen. De vinder wordt dan eigenaar.

De hoogte van het vindersloon is niet bepaald. In de wet staat dat het ‘een redelijke vergoeding’ moet zijn. Vaak wordt gedacht aan 10% van de waarde van de vondst. Geeft de eigenaar u niets? Dan kunt u alleen via een gerechtelijke procedure proberen een beloning af te dwingen.

Politie en gemeenten hebben geen recht op het vindersloon. De regeling geldt wel voor professionele vinders die gericht op zoek gaan naar verloren voorwerpen, bijvoorbeeld auto’s of motoren.'

Mag de beste man wel naar de rechter stappen maar daar zal die niets mee bereiken dus.
Laatst bijgewerkt door Loei op 27-11-14 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:49

-O- mogen wel uitkijken dat dit geen gat in de markt wordt........ Je pakt wat je pakken kunt, is geen stelen want je geeft het weer terug, en krijgt dan zo'n 10% van de waarde..... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:50

Tazzey schreef:
Je bent verplicht tot het geven van een vindersloon. Doe je dat niet dan kan de vinder eigenaar van jouw verloren eigendom worden.

Wat een grote onzin zeg. Ben toch benieuwd waar de wet dit zo zegt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-11-14 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:50

Conclusie: 10 % is dus van de vervanginswaarde van bakpas en ID, zeg zo'n waarde á € 30,- dus meneer kan een eurootje of 3 van je krijgen en hij zit zo te schooien, dat hij waarschijnlijk geen gerechtelijke procedure kan starten, want heeft kennelijk geen cent te makken, dus dat zal dan ook vast niet gebeuren.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:51

Je interpreteert het verkeerd IXL. Het geciteerde zegt dat de regeling geldt voor professionele vinders excl. gemeenten en politie. Burgers hebben hier wel degelijk recht op.

Geef je een beloning niet dan kan de vinder eigenaar van jouw eigendom worden. En bij de rechter zal hij zijn gelijk wel degelijk behalen.

Vindersloon gaat niet uit van een geldbedrag dat gevonden is. Er is ook geen hoogte die vaststaat. De wet eist wel een redelijke beloning. Dat is een ruim begrip maar je begrijpt dat voor een portemonnee zonder contanten minder gegeven wordt dan dat je een horloge van €5000 vind.

Rowdine, eigenaar wordt je niet alleen door overdracht. Dat gaat hier wat ver om te bespreken maar er zijn verschillend manier om eigenaar te worden.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:52

Had er vandaag nog les over en in de wet staat er inderdaad iets over; "De vinder die aan de op hem rustende verplichtingen heeft voldaan, heeft naar omstandigheden recht op een redelijke beloning"

Maar pfff wat een vent zeg, dat ie zo jouw huis binnen loopt en het komt eisen. Ik had 'm iets kleins gegeven wat bijna niks kost, maar waar je niet van af kan zien hoeveel het nou daadwerkelijk waard is/ gekost heeft, voor hij daar ook over gaat zeuren.

Loei

Re: Vinder van mijn portemonnee komt langs om beloning te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:53

nouja hoe het ook went of keert, die vent zou van mij geen cent meer krijgen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:54

Maar de vinder heeft ook niet aan zijn verplichting voldaan gok ik maar zo.
Aangezien er een ID in zat had hij zijn vondst moeten aangeven.
Zal ie vast niet hebben gedaan.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:55

Nooit geweten dat vindersloon verplicht is.... Vind ik toch vrij apart om verplicht te stellen hoor...

Wat raar dat die man op de stoep (of beter gezegd in jouw huis!...) staat om zijn vindersloon op te halen.
Als het op zo'n manier moet zou hij het wat mij betreft kunnen vergeten, of hooguit een doosje chocola.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:57

Als ik het goed lees zou je de vinder ook nog een kwitantie moeten laten ondertekenen.... want hoe bewijs je anders dat je 'vindersloon' hebt gegeven?
Rare wereld :roll:

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:58

maar...de vinder heeft het al afgegeven / overgedragen, wie kan bewijzen dat hij de portemonnee heeft gehad? In de tekst van de politie vond ik iets terug dat hij het item een maand bij zich kan houden en dat de eigenaar een maand de tijd heeft om een redelijke vindersloon te geven. Maar het item is al overgedragen dus vinder is dus eigenlijk al overeengekomen dat eigenaar zelf een nader te bepalen of juist geen vindersloon geeft. toch? Er is immers nergens vast gelegd wat en hoeveel het zou moeten zijn.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:00

Gut, wat ben ik dan naïef om een dankjewel en een blij gezicht als redelijk vindersloon te vinden...

Van professionals snap ik het nog wel, dat is dan werken wat ze doen en dat mag kosten, maar een aardige vinder die een portemonnee of een setje sleutels terugbrengt, nee, dat doe je toch gewoon omdat je een beetje menselijk bent? Of ben ik echt zo vreselijk sullig? :o?
Trouwens, hoe bewijs je dat jij dat gevonden hebt en dat de eigenaar geen redelijk vindersloon heeft gegeven? Ik kan wel bij de rechter gaan blèren dat ik die portemonnee gevonden heb en niks heb gekregen maar of die rechter dat zomaar gelooft, zou het werkelijk, als je geen deugdelijk bewijs hebt?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:00

IxL schreef:
Ik heb uit dat stukje hierboven dit even gekopieerd:

Citaat:
'Wat is het vindersloon?

De hoogte van het vindersloon is niet bepaald. In de wet staat dat het ‘een redelijke vergoeding’ moet zijn. Vaak wordt gedacht aan 10% van de waarde van de vondst. Geeft de eigenaar u niets? Dan kunt u alleen via een gerechtelijke procedure proberen een beloning af te dwingen.

Politie en gemeenten hebben geen recht op het vindersloon. De regeling geldt wel voor professionele vinders die gericht op zoek gaan naar verloren voorwerpen, bijvoorbeeld auto’s of motoren.'

Mag de beste man wel naar de rechter stappen maar daar zal die niets mee bereiken dus.

Beetje verkeerde interpretatie in het citaat dat je noemt: De vinder heeft recht op vergoeding van de door hem gemaakte (bewarings)kosten. Als de eigenaar die niet betaalt, dan kan de eigendom inderdaad overgaan. Verder is er recht op een redelijke beloning, naar omstandigheden. Als je die niet betaalt, gaat echt je eigendom niet over.

Citaat:
Artikel 10

1. Hij die de zaak opeist van de gemeente of van de vinder die aan de hem in artikel 5 lid 1 gestelde eisen heeft voldaan, is verplicht de kosten van bewaring en onderhoud en tot opsporing van de eigenaar of een andere tot ontvangst bevoegde te vergoeden. De gemeente of de vinder is bevoegd de afgifte op te schorten totdat deze verplichting is nagekomen. Indien degene die de zaak opeist, de verschuldigde kosten niet binnen een maand nadat ze hem zijn opgegeven, heeft voldaan, wordt hij geacht zijn recht op de zaak te hebben prijsgegeven.

2. De vinder die aan de op hem rustende verplichtingen heeft voldaan, heeft naar omstandigheden recht op een redelijke beloning.
Laatst bijgewerkt door veerledec op 27-11-14 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:01

Meneer gaat geen gerechtelijke procedure beginnen om tien euro, dat kan ik je zo wel vertellen. Dat hij van 100 euro uitgaat, is gewoon belachelijk en hij zal dit bedrag nooit hard kunnen maken. Ik zou hem drie euro geven met een grote glimlach erbij. 10% van de waarde van jouw id en een fijne dag nog. Aso.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:01

mijn portemonee is ook eens gevonden door een kindje... heb een zak drop meegenomen met ophalen, waren ze erg blij mee. Maar 100 euro? Echt niet! Een bos bloemen idd als hij er niet op zou vragen :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:02

Cinderella schreef:
Meneer gaat geen gerechtelijke procedure beginnen om tien euro, dat kan ik je zo wel vertellen. Dat hij van 100 euro uitgaat, is gewoon belachelijk en hij zal dit bedrag nooit hard kunnen maken. Ik zou hem drie euro geven met een grote glimlach erbij. 10% van de waarde van jouw id en een fijne dag nog. Aso.

Assumption is the mother of all fiets-ups ;)

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:04

Tazzey schreef:
Cinderella schreef:

Wie stelt, bewijst. Wordt lastig voor hem om te bewijzen dat hij de portemonnee gevonden heeft en wat er precies in zat.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:05

senna21 schreef:
Geef hem een kaartje met een bloemetje en een 'opvoedende tekst'. :)

Precies mijn gedachten!

Zo ken ik ook een apart verhaal hoor. De ouders van een vriendin maken elke avond een wandeling met hun hond, komen ze op een avond een portemonnee op de stoep tegen. Portemonnee was leeg behalve op de kaarten na natuurlijk, en zij hadden deze toen ook netjes naar de politie gebracht. Staat de eigenaar van de portemonnee de dag erna voor hun deur dat hij het verdwenen geld wat erin stak "terugeiste" en ervan overtuigd was dat zij die hadden gestolen, terwijl die portemonnee helemaal leeg was toen ze het hadden gevonden 8)7

Was ook de laatste keer dat ze een gevonden portemonnee hebben opgeraapt :=

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:05

Wauw... je moet er het lef maar voor hebben.
Bloemetje kopen en verder klaar.
Begint hij er weer over te zeiken mag je best zeggen dat je dit uiterst onbeleefd vind en triest.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:06

Cinderella schreef:
Tazzey schreef:

Wie stelt, bewijst. Wordt lastig voor hem om te bewijzen dat hij de portemonnee gevonden heeft en wat er precies in zat.

Daar doelde ik niet op. ;) Je moet er nooit vanuit gaan dat iemand een actie wel of niet uitvoert. Dat het je niet logisch lijkt is een ander verhaal.

Cinderella

Re: Vinder van mijn portemonnee komt langs om beloning te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:07

Zelfs als hij wel een gerechtelijke procedure zou starten, wint hij hem niet. :)

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:08

Zeer benieuwd hoe dit afloopt... :j

Wat een triest figuur, Ja jij mag hem dankbaar zijn.. en dat ben jij hem ook! Ik Zou ook iets hebben willen geven, maar hij zou het wat mij betreft nu wel kunnen bekijken! :+