Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Even opgezocht;Citaat:Meldt de eigenaar zich binnen een jaar? Dan moet u als vinder uw vondst teruggeven. De vinder heeft recht op een vergoeding, vindersloon genoemd, en mag de vondst eventueel houden, totdat de eigenaar betaalt. Betaalt de eigenaar niet binnen een maand? Dan laat de eigenaar daarmee zijn of haar rechten varen. De vinder wordt dan eigenaar.
Zoiets heb ik nog nooit gehoord. Ik zal hem gewoon een kaartje sturen om jezelf je niet te verlagen naar zijn niveau, maar ik zal er geen geld aan uit geven hoor, jeejtje.Citaat:'Wat is het vindersloon?
Meldt de eigenaar zich binnen een jaar? Dan moet u als vinder uw vondst teruggeven. De vinder heeft recht op een vergoeding, vindersloon genoemd, en mag de vondst eventueel houden, totdat de eigenaar betaalt. Betaalt de eigenaar niet binnen een maand? Dan laat de eigenaar daarmee zijn of haar rechten varen. De vinder wordt dan eigenaar.
De hoogte van het vindersloon is niet bepaald. In de wet staat dat het ‘een redelijke vergoeding’ moet zijn. Vaak wordt gedacht aan 10% van de waarde van de vondst. Geeft de eigenaar u niets? Dan kunt u alleen via een gerechtelijke procedure proberen een beloning af te dwingen.
Politie en gemeenten hebben geen recht op het vindersloon. De regeling geldt wel voor professionele vinders die gericht op zoek gaan naar verloren voorwerpen, bijvoorbeeld auto’s of motoren.'
IxL schreef:Ik heb uit dat stukje hierboven dit even gekopieerd:Citaat:'Wat is het vindersloon?
Meldt de eigenaar zich binnen een jaar? Dan moet u als vinder uw vondst teruggeven. De vinder heeft recht op een vergoeding, vindersloon genoemd, en mag de vondst eventueel houden, totdat de eigenaar betaalt. Betaalt de eigenaar niet binnen een maand? Dan laat de eigenaar daarmee zijn of haar rechten varen. De vinder wordt dan eigenaar.
De hoogte van het vindersloon is niet bepaald. In de wet staat dat het ‘een redelijke vergoeding’ moet zijn. Vaak wordt gedacht aan 10% van de waarde van de vondst. Geeft de eigenaar u niets? Dan kunt u alleen via een gerechtelijke procedure proberen een beloning af te dwingen.
Politie en gemeenten hebben geen recht op het vindersloon. De regeling geldt wel voor professionele vinders die gericht op zoek gaan naar verloren voorwerpen, bijvoorbeeld auto’s of motoren.'
Mag de beste man wel naar de rechter stappen maar daar zal die niets mee bereiken dus.
Citaat:Artikel 10
1. Hij die de zaak opeist van de gemeente of van de vinder die aan de hem in artikel 5 lid 1 gestelde eisen heeft voldaan, is verplicht de kosten van bewaring en onderhoud en tot opsporing van de eigenaar of een andere tot ontvangst bevoegde te vergoeden. De gemeente of de vinder is bevoegd de afgifte op te schorten totdat deze verplichting is nagekomen. Indien degene die de zaak opeist, de verschuldigde kosten niet binnen een maand nadat ze hem zijn opgegeven, heeft voldaan, wordt hij geacht zijn recht op de zaak te hebben prijsgegeven.
2. De vinder die aan de op hem rustende verplichtingen heeft voldaan, heeft naar omstandigheden recht op een redelijke beloning.
Cinderella schreef:Meneer gaat geen gerechtelijke procedure beginnen om tien euro, dat kan ik je zo wel vertellen. Dat hij van 100 euro uitgaat, is gewoon belachelijk en hij zal dit bedrag nooit hard kunnen maken. Ik zou hem drie euro geven met een grote glimlach erbij. 10% van de waarde van jouw id en een fijne dag nog. Aso.
Tazzey schreef:Cinderella schreef:Meneer gaat geen gerechtelijke procedure beginnen om tien euro, dat kan ik je zo wel vertellen. Dat hij van 100 euro uitgaat, is gewoon belachelijk en hij zal dit bedrag nooit hard kunnen maken. Ik zou hem drie euro geven met een grote glimlach erbij. 10% van de waarde van jouw id en een fijne dag nog. Aso.
Assumption is the mother of all fiets-ups
senna21 schreef:Geef hem een kaartje met een bloemetje en een 'opvoedende tekst'.
Cinderella schreef:Tazzey schreef:
Assumption is the mother of all fiets-ups
Wie stelt, bewijst. Wordt lastig voor hem om te bewijzen dat hij de portemonnee gevonden heeft en wat er precies in zat.
Je moet er nooit vanuit gaan dat iemand een actie wel of niet uitvoert. Dat het je niet logisch lijkt is een ander verhaal.