zomaar aan de kant gezet door politie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:44

Mooi om te zien dat veel mensen denken dat de politie alleen maar doet aan burgertje pesten :n Mick75 ik vind je erg kortzichtig door te denken dat de politie alleen even vraagt naar het rijbewijs en kentekenpapieren en vervolgens hun weg weer vervolgd. In 1 oogopslag zien ze wie er nog meer in het voertuig zitten, wat er verder in ligt en wordt de persoon indien nodig opgevraagd bij de meldkamer. Bovendien moet je ook alles even in context zien. Echt niet iedereen die met gereedschap wordt aangetroffen is een potentiële woninginbreker....daar ga ik dus verder niet eens op in.
Laatst bijgewerkt door Druif_01 op 16-11-14 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:45

'Het afluisteren van je gesprekken is puur zodat we ongure types en terroristen kunnen onderscheppen, hoor.'

'Het lezen van je verstuurde berichten is puur zodat we ongure types en terroristen kunnen onderscheppen, hoor.'

Het doel heiligt de middelen als ik het goed begrijp :))?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:03

HannahFrouk schreef:
Maar ze hebben toch helemaal geen reden (excuus) nodig om iemand aan de kant te zetten, dat mag toch gewoon ook willekeurig. En op een stopteken MOET je volgens mij reageren, zou wat worden als iedereen daar naar eigen willekeur op gaat reageren.

Maar dit is geen willekeur. Ze houden mensen stil omdat ze op dat tijdstip van de nacht rondrijden. Dat is natuurlijk een drogreden. Er is geen reden om aan te nemen dat jij iets verkeerd doet, zelfs al zijn er misschien wel mensen die dat doen.
Daarnaast moet je jezelf nooit in gevaar brengen en dat moet een agent ook niet van jou verwachten. Sterken nog hun werk is ook om vooruit te denken en te weten dat mensen daarvan kunnen schrikken.

__Robijn__ schreef:
Ik ga niet eens meer in op alles wat hier gezegd wordt. Het enige wat ik kwijt wil, is dat we voertuigen een stopteken snachts geven om te kijken wie er in de auto zit en waar die naar toe gaat. Nu de dagen weer vroeg donker worden, stijgen de woning inbraken enorm!!

Dus serieus.. Waar the ... Zijn mensen toch in hemelsnaam over aan t zeuren?

Waar mensen over zeuren? Ik zeur over mijn privacy, het gaat jou geen moer aan waar ik heen ga en waarom ik dat doe. Sterker nog, het gaat jou geen moer aan dat ik daar rondrij. Het feit dat ik daar rondrij is mijn zaak. 99,9% van de mensen in dit land is onschuldig. Die behandel je als criminelen alleen maar omdat je er misschien eens 1 kan vangen.

Daarnaast wordt ik er al helemaal niet gelukkig van dat je iemand dan stilzet en dan eens lekker gaat zitten rondkijken in een auto. Het feit dat ik de gordijnen moet openzetten wil niet zeggen dat jij dan naar binnen moet kijken.

Privacy is ook wat.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:16

Zo dan!
Na even meegelezen te hebben wil ik toch reageren.
Wat doen mensen moeilijk zeg! Als je niks te verbergen hebt moet het geen probleem zijn als ze je staande houden. Als er ergens in een buurt veel ingebroken wordt hoor je de mensen vitten op de politie waarom ze niet meer controleren. Als je 's nachts een stopteken krijgt en he rijdt door zonder teken dat je het gezien hebt snap ik dat ze je klemrijden.

CarpeDiem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:33

auk schreef:
Mooi om te zien dat veel mensen denken dat de politie alleen maar doet aan burgertje pesten :n Mick75 ik vind je erg kortzichtig door te denken dat de politie alleen even vraagt naar het rijbewijs en kentekenpapieren en vervolgens hun weg weer vervolgd. In 1 oogopslag zien ze wie er nog meer in het voertuig zitten, wat er verder in ligt en wordt de persoon indien nodig opgevraagd bij de meldkamer. Bovendien moet je ook alles even in context zien. Echt niet iedereen die met gereedschap wordt aangetroffen is een potentiële woninginbreker....daar ga ik dus verder niet eens op in.

Daarbij zijn de notoire woninginbrekers ook wel bij ons bekend dus voor hetzelfde geld zet je die s nachts aan de kant voor in een jou onbekend voertuig. Zoiets is nuttige informatie die op dat moment dan verkregen wordt :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:41

chanicha schreef:
Wat doen mensen moeilijk zeg! Als je niks te verbergen hebt moet het geen probleem zijn als ze je staande houden.

Niks te verbergen, maar toch bang. Er komen werkelijk mensen in de problemen omdat ze alleen maar de schijn tegen hebben, en ineens moeten bewijzen dat ze echt niks fout doen, ipv dat ze (zoals we dat in de grondwet hebben afgesproken) alleen gecontroleerd worden als er redelijke verdenking is. False positives. Hoe meer mensen je willekeurig aan de kant trekt, hoe groter de kans dat er fouten gemaakt worden. (Een slachtoffer van identiteitsfraude moest zich bv elke keer weer verdedigen dat hij niet de persoon was die zijn identiteit misbruikte. En bij elke willekeurige controle was hij weer de klos. Dan is het dus wel een probleem: hij is meerdere keren onterecht opgepakt, heeft vluchten gemist, etc.)

En of het effectief is, is dus nog maar zeer de vraag, aangezien er dus eigenlijk geen cijfers over bekend zijn. Griezelig.

Omgekeerd gaat dat willekeurig staande houden ten koste van gerichte opsporing. Dus bv

Citaat:
Als er ergens in een buurt veel ingebroken wordt hoor je de mensen vitten op de politie waarom ze niet meer controleren.

klopt niet, volgens mij vitten mensen eerder dat er weinig wordt opgelost. Ik ben helemaal voor het voorkomen van criminaliteit - als dat op een positieve manier gebeurt. Maar verder zou ik toch echt liever hebben dat er meer tijd gestoken wordt in het opsporen van daders en het oprollen van de netwerken dan aan het willekeurig staandehouden.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:48

mick75 schreef:
En hoe gaat het aan mij vragen wat ik ga doen, en waar ik naar toe ga en waarom helpen een inbraak te voorkomen? Denk niet dat er veel inbrekers die aan de kant gezet worden vrolijk antwoorden met "nou mevrouw/ meneer, ik was net onderweg naar de Appelstraat in Perenstad om daar de boel even gezellig leeg te gaan roven". !

Tuurlijk zeggen die inbrekers dat niet niet, maar door die inbr.ekers te controleren worden ze uit de anonimiteit gehaald en dat vinden ze niet prettig.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:51

Ik ben wel makkelijk, ik wil wel wat privacy inleveren als de politie daardoor haar werk beter kan doen. Maar ik wil wel met respect behandeld worden, anders gaat bij mij ook de kont tegen de krib. Nu heb ik zelf positieve ervaringen met de politie (dus wel respect) maar als ts het gevoel heeft dat ze onfatsoenlijk behandeld is, dan snap ik dat ze daar haar vraagtekens bij zet.

maximuss

Re: zomaar aan de kant gezet door politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:54

Mijn gesprekken mogen ze gerust afluisteren en mijn mails mogen ze lezen...Ik heb wel medelijden met degene die dat zou moeten doen want dat zou de saaiste job ter wereld zijn ;-).
De politie, uw vriend is hier het motto :-). Ik werk zelf bij de brandweer/ ambulance en ik ben heel blij dat wij bij gevallen van agressie, dronkenschap, geweld oid (komt dagelijks voor) direct op de politie kunnen rekenen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:09

maximuss schreef:
De politie, uw vriend is hier het motto :-).

Vriendschappen gaan op basis van gelijkwaardigheid, wat mij betreft.

Politie is nodig, nuttig, ik waardeer hun werk, maar het is ook gevaarlijk. Ze mogen geweld gebruiken, ze kunnen mensen hun vrijheid ontnemen... dat is iets waar je heel zorgvuldig mee om moet gaan. Fouten kunnen gemaakt worden en worden ook gemaakt, en mensen kunnen daar, ook al zijn ze onschuldig, toch grote problemen mee krijgen.

Dat is dan ook exact de reden dat we ooit belangrijke regels hebben opgesteld, grenzen voor het gedrag van de politie. Die dingen worden nu op grote schaal aan de kant gezet: steeds meer worden normale mensen die niks fout doen, toch bespied, onderzocht en staande gehouden.

Ik vind de willekeur een groot probleem voor de onschuldigen, die zich ineens kapot schrikken omdat ze als verdachte behandeld worden... Ik vind het ook een groot probleem omdat dit vooral de domme inbrekers afschrikt. Goedgeorganiseerde bendes vind je op die manier niet. Het blijft dus een beetje aan de oppervlakte, en dat vind ik geen goed beleid, daar zou veel meer structuur achter moeten zitten. Zoals ik het bv ook onaanvaardbaar vind dat zaken die prima oplosbaar zijn (bv omdat er al meerdere gegevens van de dader bekend zijn) toch niet worden afgehandeld, wegens chaos en vreemde prioriteiten bij politie en OM.

Daar kunnen de agenten op de straat natuurlijk niet veel aan doen, dat snap ik wel, maar het is toch niet juist.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:10

_San87_ schreef:
'Het afluisteren van je gesprekken is puur zodat we ongure types en terroristen kunnen onderscheppen, hoor.'

'Het lezen van je verstuurde berichten is puur zodat we ongure types en terroristen kunnen onderscheppen, hoor.'

Jij begrijpt het echt niet -O-

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:14

Ook wel eens aan de kant gezet op een donderdag om 00.45 uur. Was ook na een feestje en de enige weg naar de feestlocatie was die weg. Na controle zijn ze omgekeerd en op zoek gegaan naar nieuwe slachtoffers. :')

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:15

Veulen84 schreef:
HannahFrouk schreef:
Maar ze hebben toch helemaal geen reden (excuus) nodig om iemand aan de kant te zetten, dat mag toch gewoon ook willekeurig. En op een stopteken MOET je volgens mij reageren, zou wat worden als iedereen daar naar eigen willekeur op gaat reageren.

Maar dit is geen willekeur. Ze houden mensen stil omdat ze op dat tijdstip van de nacht rondrijden. Dat is natuurlijk een drogreden. Er is geen reden om aan te nemen dat jij iets verkeerd doet, zelfs al zijn er misschien wel mensen die dat doen.
Daarnaast moet je jezelf nooit in gevaar brengen en dat moet een agent ook niet van jou verwachten. Sterken nog hun werk is ook om vooruit te denken en te weten dat mensen daarvan kunnen schrikken.

__Robijn__ schreef:
Ik ga niet eens meer in op alles wat hier gezegd wordt. Het enige wat ik kwijt wil, is dat we voertuigen een stopteken snachts geven om te kijken wie er in de auto zit en waar die naar toe gaat. Nu de dagen weer vroeg donker worden, stijgen de woning inbraken enorm!!

Dus serieus.. Waar the ... Zijn mensen toch in hemelsnaam over aan t zeuren?

Waar mensen over zeuren? Ik zeur over mijn privacy, het gaat jou geen moer aan waar ik heen ga en waarom ik dat doe. Sterker nog, het gaat jou geen moer aan dat ik daar rondrij. Het feit dat ik daar rondrij is mijn zaak. 99,9% van de mensen in dit land is onschuldig. Die behandel je als criminelen alleen maar omdat je er misschien eens 1 kan vangen.

Daarnaast wordt ik er al helemaal niet gelukkig van dat je iemand dan stilzet en dan eens lekker gaat zitten rondkijken in een auto. Het feit dat ik de gordijnen moet openzetten wil niet zeggen dat jij dan naar binnen moet kijken.

Privacy is ook wat.

Als criminelen :')
Omdat we je vragen je te identifceren dmv je rijbewijs?

En ik snap dat je zegt dat t ons niet aan gaat waar je heen gaat. Dat vraag ik ook niet. Ik wil alleen weten wie je bent, en geloof me, Als we je gegevens na trekken en horen dat alles oke is, Kun je gewoon snel je weg vervolgen. Het gaat erom dat we de "boefjes" kunnen pakken voor zij pogingen gaan ondernemen. Op t moment dat je die jongens treft en controleert, schrikt dit ze vaak al af en zullen ze niet snel nog een inbraak gaan plegen.

Verdiep je soms wat meer in de "waarom" wij dingen doen zoals we die doen. Vragen staat vrij als je gecontroleert wordt.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:26

Wat ik al gemerkt heb is dat agenten tegenwoordig schrikken als je vriendelijk bent tegen hen... Dat wil toch wel iets zeggen denk ik ;-).
Qua gelijkwaardigheid: de hulpdiensten (hier hoort de politie ook bij) hebben idd bepaalde "privileges" t.o.v. de burger maar tegenwoordig is de burger heel erg mondig en kan hij/ zij zich op heel veel manieren "beschermen" tegen "willekeurig/ onterecht optreden" van de diensten.
Tegenwoordig dienen wij ons op elke interventie af te vragen hoe we onszelf kunnen indekken tegen eventuele klachten. En zowel fysieke als verbale agressie zijn ook alomtegenwoordig. Het probleem ligt dus lang niet alleen bij de diensten.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:45

__Robijn__ schreef:
_San87_ schreef:

Jij begrijpt het echt niet -O-

Ik denk dat ik het beter begrijp dan jij denkt :).

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:48

__Robijn__ schreef:
Als criminelen :')
Omdat we je vragen je te identifceren dmv je rijbewijs?

En ik snap dat je zegt dat t ons niet aan gaat waar je heen gaat. Dat vraag ik ook niet. Ik wil alleen weten wie je bent, en geloof me, Als we je gegevens na trekken en horen dat alles oke is, Kun je gewoon snel je weg vervolgen. Het gaat erom dat we de "boefjes" kunnen pakken voor zij pogingen gaan ondernemen. Op t moment dat je die jongens treft en controleert, schrikt dit ze vaak al af en zullen ze niet snel nog een inbraak gaan plegen.

Verdiep je soms wat meer in de "waarom" wij dingen doen zoals we die doen. Vragen staat vrij als je gecontroleert wordt.

Het is niet voor niets zo dat je niet zomaar gevraagd mag worden op straat om je te moeten identificeren. Dat is omdat het een behoorlijk in breuk is in je persoonlijke levenssfeer. Waarom zou dat anders zijn als je in een auto zit? Mijn leven en mijn persoon gaat jou niks aan. Ik leef hier, dat geeft mij het recht om me op te houden in een openbare ruimte. Het gaat jou dus ook niets aan wie ik ben.

Afschrikken doe je maar op andere manieren (en ik vermoed dat het heel lastig is om cijfermatig aan te tonen dat deze methode werkt). Dat is geen reden om mensen te hinderen en op te houden.

Bovendien gaat het ook nog over de manier waarop zeg.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:59

Veulen84 schreef:
Je kan zeggen wat je wil. Maar 's nachts rondrijden in je auto kan onmogelijk een excuus zijn om iemand aan te houden. Dit is een 24 uurs maatschappij. Dat betekend dat er mensen voor hun werk of leven onderweg zijn. Ja ik begrijp dat het mag. Maar nee ik vind dat niet okee, in deze tijd moet je wel meer reden hebben dan alleen dat.
Je bent niet meteen schuldig aan iets als je dat doet.

Daarnaast denk ik dat er ook nog zo iets bestaat als goed professioneel gedrag. Dat betekend dat je je normaal opstelt naar de mensen die je stop. Niet dat je ze in de stress jaagt of in gevaar brengt. En met afsnijden doe je dat wel. Gezond verstand gebruikend had elke agent kunnen bedenken dat het gedrag van Ts niet die van een vluchtend persoon was.

Waarom niet? Overdag mag de politie je ook gewoon laten stoppen. Al is het maar om te controleren of je een rijbewijs bij je hebt of ladderzat achter het stuur zit of wat dan ook. Hetzelfde geldt voor 's nachts waar nog bijkomt dat veel criminelen 's nachts actief zijn.

Ik vind mensen die er bezwaar tegen maken dat de politie ze laat stoppen het nogal hoog in de bol hebben.
Net alsof de politie moet ruiken dat zij te goed zijn om te laten stoppen. Nee, je bent gewoon een burger net als de overige 16 miljoen Nederlanders.
Het zou pas fout zijn als de politie je zomaar uit het niets gaat in elkaar slaan met een wapenstok. Dàn heb je reden te klagen.
En niet stoppen zodra de politie je een stopteken geeft en dan verwachten dat de politie dat zomaar toelaat is erg dom. 8)7

Welke bevoegdheden heeft de politie?
• identiteitscontrole;
• tassencontrole;
• aanhouden en staandehouden;
• harder rijden in het verkeer;
• met signaallicht en sirene rijden;
• geweld gebruiken;
• onderzoek verrichten in een woning met een huiszoekingsbevel;
• telefoon tappen;
• personen observeren.

Bepaalde zaken (zoals geweld gebruiken) zijn aan zeer strenge regels gebonden.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:22

Dat de politie dingen mag, betekent niet dat er bij die bevoegdheden geen vraagtekens gezet mogen worden, toch? Gelukkig zijn er erg strenge regels gebonden aan huiszoekingen en met name telefoon taps.

Ik vind het persoonlijk overdreven dat privacy van een persoon opzij wordt geschoven zodat de politie makkelijker boeven kan vangen, er is niet voor niets een Stichting Meldpunt Misbruik Identificatieplicht, ook de Nationale Ombudsman heeft bijvoorbeeld in 2011 geconstateerd dat de politie als routine (dus ook bij controle fietsverlichting) om identificatie vraagt terwijl daar helemaal geen aanleiding toe is, hoewel in Nederland geen draagplicht is, is er wel toonplicht, dus ben je altijd de Sjaak als je je ID niet bij je hebt. De boete die daarop volgt is terecht geïdentificeerd als misbruik van de Wuip.

Ik ben ook wel eens staande gehouden (terwijl ik naar huis fietste) en gevraagd om mijn ID-bewijs. Ik heb toen netjes aan de agent in kwestie gevraagd of ik een overtreding beging, of verdacht werd van een strafbaar feit of dat er in de buurt een ongeval dan wel overval o.i.d. had plaatsgevonden. Volgens de agent in kwestie was dat niet het geval, dus heb ik hem gevraagd waarom hij dan mijn identiteit wilde zien. Dat was routine. Dus omdat het routine is moet ik maar bewijzen wie ik ben terwijl daar helemaal geen reden toe is? Nee, dat is van de zotten :). Ik heb dan ook beleefd geweigerd en mocht doorfietsen.

Overigens vraag ik ook altijd identificatie van de politieagent :). Vind ik wel zo aardig van mezelf. I'll show you mine, if you show me yours.

Nee, staande houden omdat je dan misschien wel meer inbrekers vangt... Sorry. Toon maar eens aan met cijfers dat er inderdaad meer 'boeven' gevangen worden.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 16-11-14 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:24

Paar weken geleden werd ik gestopt door de politie op mijn Tomos voor controle en ik moest lachen. De agent vraagt waarom ik lach, ik zeg dat ik 35 jaar mijn rijbewijs heb en dat het de eerste keer is dat ik gecontroleerd word, waarop hij met een geintje zegt dat hij het dan maar dubbel moet checken, twee tellen werk en ik kon doorrijden.
Ik vind het niet meer dan normaal dat ze controleren, is ook voor mijn veiligheid.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:28

Welke veiligheid dan, chanicha? Controleren of je wel rijdt met een geldig rijbewijs? Een geldig rijbewijs zegt helaas weinig over het al dan niet veilig over straat kunnen rijden :=.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:40

Het zegt wel iets over wie het is en of die persoon nog gezocht wordt. Bijvoorbeeld.

Als het voor mijn werk nodig is, mag ik gewoon om legitimatie vragen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:44

Oh ja, vragen mag altijd. Verplicht te overleggen ben je enkel wanneer het een BOA dan wel politie betreft en er gegronde reden is om legitimatie te vragen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:59

Precies. Dus als dat nodig is voor mijn taak.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:02

Mensen gooien tegenwoordig alles open en bloot op het internet dus dan kan even een id tonen aan de politie er ook nog wel bij ;-).
In België is dat gewoon al wat meer ingeburgerd denk ik, hier heb je om de haverklap je identiteitskaart nodig.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 00:05

Opzich snap ik het gevoel wat ts had.
Maar ik denk dat als ze een seintje had gegven en al iets vaart had verminderd dat ze dan misschien niet zo raar hadden afgesneden.
Je zou bij de politie kunnen navragen hoe je in zon geval beter bemerkbaar had kunnn maken dat je een veilige plek zocht om te parkeren.
Verder ben ik van mening, laat ze maar controleren. Het boeit me niet. Hrt gebeurt zelden dat ik mn rijbewijs of papieren vergeet...
Laatst nog bij de grens controle gehad. Had ze 2 uurtjes tevoor al zien staan op de heenweg dus op de terugweg reed ik daar al 70 ipv 100. Zodra ik ze zag, knipperlicht aan. Eenmaal aan de kant motor uit, sleut uit het contact en gevraagt wat ze wouden hebben... Idkaart en papieren van de auto. En ik moest de kofferbak open doen. Toen ik deze open had, heb ik nog gevraagt of ik het ponytuig even eruit moest halen maar het was al ok.
Ik zeg laat maar controleren. Dat zorgt ervoor dat ik niet drinm als ik achter het stuur kruip. En wie weet wat ze doormiddel van controle tegenkomen...