De mens is ook een dier?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Re: De mens is ook een dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:57

Ik bedoelde ook meer in de zin dat we veel meer variatie in ons midden hebben en niet iedereen hetzelfde is. Daar valt denkwijze ook onder. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:58

Nayomie schreef:
Ik bedoelde ook meer in de zin dat we veel meer variatie in ons midden hebben en niet iedereen hetzelfde is. Daar valt denkwijze ook onder. :)

Ben ik helemaal met je eens. :j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 23:02

StableDoor schreef:
Het is een wetenschappelijk feit dat een mens een dier is, dus ik vraag me af hoe je hierover een discussie kan starten. Hoe startte de discussie die jij had TS? Ben oprecht benieuwd :)

Was via godsdienst/levensbeschouwing op school, omdat veel mensen 'de mensheid' als een apart iets zien, naast dieren of beter dan dieren. Nou zit ik op een christelijke school, maar een groot deel is niet gelovig :+. Vooral de gelovigen zien het zo.

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:10

Iedereen mag van mij rustig gelovig zijn, maar als je genesis toch letterlijk gaat nemen, vind ik je dom.

Paus Franciscus haalde maandag het nieuws omdat hij de oerknal en evolutie omarmd zou hebben. Katholieke theologen begrijpen de ophef niet.

Als we in Genesis over de Schepping lezen, lopen we het risico om ons God voor te stellen als een tovenaar met een toverstokje
Paus Franciscus
De oerknal spreekt het bestaan van een goddelijke schepper niet tegen, stelde paus Franciscus zondag in een toespraak voor de Pauselijke Academie voor de Wetenschappen. Sterker nog: de oerknal kan niet zonder die schepper. De wereld is geen product van 'chaos', maar is voortgebracht door het 'allerhoogste' en 'een schepsel van liefde'.

Ook evolutie en geloof bijten elkaar niet. God heeft de natuur volledig de vrije hand gegeven, maar is daar ook voortdurend in aanwezig. "Evolutie botst niet met de notie van schepping, want het veronderstelt de schepping van wezens die evolueren." God schiep mensen "en laat hen ontwikkelen aan de hand van interne wetten, zodat ze hun vervolmaking bereiken". Als we in Genesis over de Schepping lezen, meende de paus, "lopen we het risico om ons God voor te stellen als een tovenaar met een toverstokje, iemand die alles kan doen - dat beeld klopt niet".

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 23:13

Tja, dat heb ik wel altijd raar gevonden aan de bijbel (ik ben gelovig maar heel vrij opgevoed). Hoe kan het in 7 dagen zijn gebeurd? Tijd was toen anders.
Maar er waren maar 2 kinderen uit Adam en Eva. Niet allemaal zijn beschreven. Zomaar dingen, verklaringen om niet kloppende dingen of logische in de bijbel op te lossen.

Onder andere daardoor ben ik evolutie gaan aanhangen, ook omdat ik het 10x logischer vind.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:18

Er worden drie kinderen genoemd van adam en eva. Verder staat er ook dat een dag als duizend jaar is en duizend jaar als een dag..

Het is jammer dat dingen uit Gen veelal letterlijk wordt genomen, terwijl in die tijd van schrijven juist de symboliek heel belangrijk was.

Maar afijn de discussie ging over mens als dier of niet. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:21

Voor evolutie zijn keiharde bewijzen. :) Neem nou rudimentaire organen, of organen die meerdere diersoorten hebben. De botten in de armen/benen/vleugels van mensen, paarden en vleermuizen zijn bijvoorbeeld precies hetzelfde, alleen in een andere verhouding. Ze hebben zich aangepast naar andere omstandigheden, en niet binnen 7 dagen gecreëerd.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:23

gabyfedde schreef:
Sammie schreef:
Mensen zijn ook gewoon dieren. Dat heeft de indeling die je plaatst al aan. :j De mens is een zoogdier

Einde discussie :D

Wel het enige zoogdier dat na afspenen nog melk drinkt.

En dan ook nog van een andere (dier)soort. . . 8)7

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:28

Ook alleen maar omdat diezelfde mens dat hun soortgenoot dat wijs maakt. Overigens drinkt niet elk mens melk. Veel wel. :=

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:32

Melk is lekker hoor :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 23:34

Melk vind ik ontzettend vies, kaas en vla gaat er wel in :9

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:35

Sammie schreef:
Ook alleen maar omdat diezelfde mens dat hun soortgenoot dat wijs maakt. Overigens drinkt niet elk mens melk. Veel wel. :=

Kwestie van goede marketing O:)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:35

EskeGirl schreef:
Melk vind ik ontzettend vies, kaas en vla gaat er wel in :9

Gelukkig zit daar bijna nooit melk in :P

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 23:37

Ach, koemelk kan je toch niet goed opnemen, calcium haal je ook uit groente enzo, heb even research moeten doen omdat m'n moeder wilde dat ik melk drink, maar ik drink het nu al jaren niet meer :D

DaphneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:37

Elinex304 schreef:
...omdat we langer hier rondlopen dan de meeste diersoorten...

We zijn nog maar jonkies hoor met onze slordige 2 miljoen jaar :Y)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:39

Pfoe zeg, sommige dingen die ik hier lees...

Ik ben niet christelijk, mijn ouders ook niet. Toch heb ik op een christelijke school gezeten omdat mijn ouders het belangrijk vonden dat ik wist hoe andere mensen dachten over het leven.
Voor mij en voor velen met mij is de wetenschap de waarheid, maar voor heel veel andere mensen is geloof de waarheid. Waarom kunnen we dat niet gewoon accepteren en ze niet 'dom' noemen? Komt keihard aan bij sommige mensen namelijk ;)

Om even ontopic te blijven: ik vind een mens een dier, om hoe we eruit zien en hoe we doen. En daarbij hebben we inderdaad cellen :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:41

NatasjavE schreef:
Wij zijn gewoon zoogdieren. Niet meer niet minder.

Wij hebben wel een heel specifiek kenmerk en dat is onze hoge (abstracte)intelligentie.
En daarom wel heel veel invloed op de omgeving om ons heen.

Sommige zullen dat wel superieur vinden.

Inderdaad!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:44

Zeker is de mens een zoogdier. Alleen gedragen ze zich niet zo. Maar wat zouden mensen veel van dieren kunnen leren!! Jammer dat de mens zich superieur voelt tov de dieren want oorlogen, slepende irritatie's, pietendiscussies etc komt niet voor in het dierenrijk...... daar is duidelijkheid.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:45

DaphneG schreef:
Elinex304 schreef:
...omdat we langer hier rondlopen dan de meeste diersoorten...

We zijn nog maar jonkies hoor met onze slordige 2 miljoen jaar :Y)

Als je de geschiedenis van de aarde in een encyclopedie zet heb je tig delen en worden wij pas op de laatste twee pagina's voor t eerst genoemd.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 01:46

Interessante documentaire, zeker aan te raden om te kijken. :)