Meer mensen die dialect spreken tegen hun kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:56

Mijn schoonzus en zwager praten ook dialect.
Gevolg dat ik de kinderen amper versta :')
Het zijn echt zulke lieve kids maar peuter/kleuters die dialect praten versta je slecht!

Onze zoontjes krijgt van beide een beetje mee.
Ik praat gewoon ABN en mijn man praat soms dialect tegen onze mannekes.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:57

Mijn moeder is ook opgevoed met ABN en dialect, hoewel mijn opa en oma eigenlijk altijd in dialect spreken. Ik kwam daar erg veel dus heb ook veel opgepikt en versta het dan ook zonder problemen. Nu ben ik 19 en vind het best jammer dat ik het zelf niet spreek. Regelmatig 'oefen' ik met mijn moeder zodat ik het toch een beetje onder de knie krijg. Hier in de buurt wordt nog heel veel in dialect gesproken, heerlijk :j

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:59

Skessa_ schreef:
friesam schreef:
Ik praat zelf redelijk Nederlands maar er zitten ook Nederlandse zinnen in die echt Brabants zijn.

Zoals ik rij nu aan en ik ben afgewerkt (klaar met werken dus)

Vriend praat echt Brabants en als we kinderen krijgen zullen die toch wel wat Brabantse invloeden krijgen, je hoeft je toch niet te schamen voor je afkomst.

Maar Brabants is nog wel verstaanbaar, er zijn ook dialecten die compleet onverstaanbaar zijn. Ik werk in een bejaardenhuis in een boerendorp en ik hoor ooit van die woorden waarvan ik echt de betekenis nog niet eens kon raden :')

Fries is trouwens toch een taal en geen dialect?

Echt plat Brabants is echt niet te verstaan hoor :P

Ik ben wel ABN opgevoed, maar praat wel met een dialect. Kom uit Brabant. Mijn opa en oma komen uit Limburg, praten voor de gein wel eens ooit Limburgs, verder ABN en mijn neefje en nichtje komen uit Twente. Levert ooit hilarische gesprekken op :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:19

Tja, laat ik dan maar advocaat van de duivel spelen…

Het ideaal van iedereen mag zijn zoals hij is en praten zoals hij wil en wordt daar niet op afgerekend is erg leuk, maar in de praktijk zie ik het toch vaak anders. In veel (mn de hoger opgeleide) beroepen wordt je wel degelijk in een vakje gestopt als je knauwerig en met duidelijk accent praat. De vakjes ‘excentriek’ of ‘schattig’ zijn dan nog de fijnste opties maar vaker worden mensen toch gezien als minder slim en wat achterlijk..

Ik woon zelf in Oost-Groningen en vind het Gronings prachtig maar let om die reden ontzettend goed op dat mijn jonge zoon ABN leert praten. Hij kent al aardig wat dialect via vrienden maar hij moet thuis ABN praten om ervoor te zorgen dat hij later in elk geval goed ABN kan en niet vanwege zijn taal nadelen ondervindt als hij buiten zijn eigen regio naar school gaat of werkt.

En ja dat is oneerlijk maar de wereld verander je zomaar niet helaas.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:32

Yavanna schreef:
Ik ben een voorstander van ABN, ik vind t zo ongeschoold over komen, let wel persoonlijke mening, als ik ergens te woord word gestaan door iemand die dialect spreekt. Ben zelf met Zeeuws opgevoed, mijn ex spreekt ook zeeuws, mijn kids gelukkig niet. Ik vind t niet meer van deze tijd. Tuurlijk kun je onderling thuis wel dialect spreken, maar in t openbaar niet vind ik.

En als Fries een taal is, in mijn ogen gewoon dialect, dan zijn de ander dialecten toch ook talen...

Fries is gewoon officieel een taal, dialecten zijn dat gewoon simpelweg niet. Dus dat kan je allemaal vinden, maar officieel is in Nederland Nederlands en Fries de talen.

Yavanna

Re: Meer mensen die dialect spreken tegen hun kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:38

Nou, dan moet er toch ook maar eens aan de andere dialecten een officiele status gegeven worden.. Ik vind dat zo krom, een provincie met een eigen taal.. Enne no offence, maar gewoon mijn mening.
Maar dat is totaal off topic verder..

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:01

hier ook een voorstander van abn spreken.
Kom zelf uit Schiedam en uiteraard met lichte rotterdamse tongval maar dat is niet storend.
Ik woon nu al 12 jaar in zeeuws vlaanderen en mijn hemel,dat zeeuws...ja ik versta het maar als ik mijn zeeuwse man meeneem naar "Holland"wordt hij echt niet verstaan.Jammer!!

Voor wat betreft het marokaanse praten van nederlanders??aan de ene kant moet ik er soms om lachen ( puur omdat ze zelf niet doorhebben hoe erg ze zichzelf te kakken zetten), die afgezakte broeken,rare bewegingen met handjes en vingertjes,maar ik kan me ook enorm ergeren aan dit gedrag.
Er zijn zoveel mensen die blijkbaar een hekel hebben aan marokanen maar ze maar dolgraag willen imiteren, hoe hypocriet kun je zijn?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:02

Ik heb maar aan één dialect een hekel en dat is het bekakte Goois met die overdreven errrrr....

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:04

Denk eerder dat de Hollanders in de randstad ze niet willen verstaan. In plaats van dat de mensen buiten de randstad onverstaanbaar praten, als ze een licht accent hebben. Dat zie ik ook in dit topic. De meeste die tegen de dialecten en de Friese taal zijn, komen uit de randstad. Zou wel eens goed zijn als die mensen hun ego eens opzij zetten.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:05

FriesWytske schreef:
Denk eerder dat de Hollanders in de randstad ze niet willen verstaan. In plaats van dat de mensen buiten de randstad onverstaanbaar praten, als ze een licht accent hebben. Dat zie ik ook in dit topic. De meeste die tegen de dialecten en de Friese taal zijn, komen uit de randstad. Zou wel eens goed zijn als die mensen hun ego eens opzij zetten.

Precies dit..

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:06

Zelf ben ik Limburgse en dat was ook onze taal thuis.
Maar ik vind het echt verschrikkelijk als ik een Limburger Nederlands hoor praten, met een zwaar Limburgs accent.
Mijn dochter heb ik met de Nederlandse taal opgevoed.

Als ik boos ben gaat het wel in het Limburgs, verstaat niemand hier in de Achterhoek :D

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:06

heeft niets te maken met niet willen,het is niet te verstaan.

En ego??die link snap ik even niet??
ik kwam in zeeland wonen en wilden de zeeuwen wel verstaan maar het IS niet te verstaan.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:09

connie64 schreef:

:D

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:10

connie64 schreef:

ik kwam in zeeland wonen en wilden de zeeuwen wel verstaan maar het IS niet te verstaan.

Als een drent een Zeeuw kan volgen, dan kan een 'hollander' dat zeker, kwestie van willen!

FriesWytske

Je WILT het dus niet verstaan. Is toch een stukje integratie.

De vriendin van mijn vader komt van oorsprong uit Drenthe, heeft een hele tijd in Gelderland gewoond. En woont nu alweer een paar jaar in Friesland. En die verstaat ons gewoon als wij Fries tegen elkaar praten.

FriesWytske

manie schreef:
connie64 schreef:

Als een drent een Zeeuw kan volgen, dan kan een 'hollander' dat zeker, kwestie van willen!

Amen

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:13

Buiten dat iedereen zijn Dialect mag spreken vind ik zeker dat iedereen is staat moet zijn om abn te spreken.
Als de Achterhoekers hier losgaan dan versta ik er ook niks van, hoezeer ik mijn best ook doe.

Heeft ook te maken met respect voor elkaar, als iemand het niet verstaat gewoon ABN spreken.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:13

manie schreef:

Denk juist dat t voor een Drenth makkelijker is.

Zeeuws kan ik inmiddels prima volgen. Maar in t begin ook echt niet.

Twents versta ik echt bijna niks van. En als ik na 6 x vragen het nog steeds niet begrijp zeg ik ja en denk ik laaaaaaaaaat maar. Vind het niet meer dan normaal dat je je gewoon normaal verstaanbaar maakt.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:14

een echt limburgs dialect versta ik ook niet,echt fries ook niet..dus ik WIL niet???
fijne aanname zeg

Pff ja laten we het hebben over intergratie...je zegt zelf..na een paar jaar in friesland te hebben gewoon verstaat ze nu ook fries...
na ong een half jaar/jaar begreep ik het zeeuws ook.

Maar als jij als fries hierheen komt versta ik jou niet en jij mijn zeeuw niet...
en een "hollander"die nooit te maken heeft met een dialect,moet je die gelijk veroordelen op zijn ego en dat ie niet wil?

je wilt dus wel dat de Hollander naar jou toe integreert maar je hebt geen begrip voor zijn manier van praten en dat hij t dialect van jou niet verstaat...
niet netjes!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:15

Skessa_ schreef:
manie schreef:

Denk juist dat t voor een Drenth makkelijker is.

Zeeuws kan ik inmiddels prima volgen. Maar in t begin ook echt niet.

Twents versta ik echt bijna niks van. En als ik na 6 x vragen het nog steeds niet begrijp zeg ik ja en denk ik laaaaaaaaaat maar. Vind het niet meer dan normaal dat je je gewoon normaal verstaanbaar maakt.

Nou dat denk ik niet...
Die dialecten liggen ruim 300 km uit elkaar en hebben dus bijna geen onvereenkomsten.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:17

Ik ben 3 talig opgevoed: Limburgs, Duits en Nederlands. Mijn ouders spreken Limburgs en Nederlands. En een deel van de familie en de omgeving waar ik vroeger woonde spreken Duits. Dus, heb ik alle drie de talen geleerd. Nu heb ik er vaak voordeel van op mijn werk als ik bijvoorbeeld toeristen aan mijn kassa krijg die Duits spreken: ik kan vloeiend antwoord geven. Natuurlijk spreek ik meestal Limburgs, al mijn vrienden praten immers ook Limburgs. Maar indien ABN gewenst is kan ik dit ook. Nooit ergens problemen mee gehad.

Ik zou het onzin vinden om mijn kind later anders op te voeden. Als (!) ik kinderen krijg, leren ze beide talen.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:43

Ik ben niet met dialect opgevoed, maar pp school is het er ingeslopen blijkbaar. Nu ik in een andeee stad op school zit/ werk en ik op school te horen krijg dat ik boers praat en op mijn werk werd gevraagd door een kindje met andere afkomst juf, komt u van het platteland?

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:46

manie schreef:

Zeker weten.

Zo heb ik met enige regelmaat een gesprek met een friese dame in het bijzijn van diverse hollanders (lees randstad). Zij in het fries, ik in het twents (opzettelijk) Wij twee verstaan elkaar prima, de rest beweerd dat we niet te verstaan zijn...muv 2 drenthen en een groninger
Dus wie wil nu wie niet verstaan??

(hoop dat de mensen hier nu wel bevatten dat wij (friese dame en ikzelf) dit gesprek een klein beetje opzettelijk in ons eigen taal/dialect spreken om de overige aanwezigen ietsie buitenspel te zetten omdat wij weten dat zij ons niet altijd verstaan :+ )

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:57

Ik ben opgegroeid in Zeeland, echter heeft m'n moeder (uit utrecht, maar kan zeeuws) nooit zeeuws tegen me gepraat en dus spreek ik gewoon A(B)N. Ergens vind ik dat wel jammer, ik zou graag zeeuws willen kunnen! Dialect is niks mis mee, maar ik vind het ook erg belangrijk dat mensen dan ook in A(B)N zich verstaanbaar moeten kunnen maken.

Toen ik eenmaal in Rotterdam op school kwam te zitten, keken ze me toch raar aan dat ik geen dialect sprak :+

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:01

troi schreef:
Tja, laat ik dan maar advocaat van de duivel spelen…

Het ideaal van iedereen mag zijn zoals hij is en praten zoals hij wil en wordt daar niet op afgerekend is erg leuk, maar in de praktijk zie ik het toch vaak anders. In veel (mn de hoger opgeleide) beroepen wordt je wel degelijk in een vakje gestopt als je knauwerig en met duidelijk accent praat. De vakjes ‘excentriek’ of ‘schattig’ zijn dan nog de fijnste opties maar vaker worden mensen toch gezien als minder slim en wat achterlijk..

Ik woon zelf in Oost-Groningen en vind het Gronings prachtig maar let om die reden ontzettend goed op dat mijn jonge zoon ABN leert praten. Hij kent al aardig wat dialect via vrienden maar hij moet thuis ABN praten om ervoor te zorgen dat hij later in elk geval goed ABN kan en niet vanwege zijn taal nadelen ondervindt als hij buiten zijn eigen regio naar school gaat of werkt.

En ja dat is oneerlijk maar de wereld verander je zomaar niet helaas.

Om zoiets moet ik lachen, doe HBO(lerarenopleiding) en in het kader van accent hebben we een enquete gehouden. Bijna niemand vond het storend, misschien 1 op de 20. Mijn Limburgs accent word NOOIT als storend of 'minder slim' ondervonden. Waar ik ook kom. En die enquete heeft dat ook uitgewezen(Onder hoog opgeleide mensen nogwel, alsof dat uitmaakt...). Iemand die hoogopgeleid is moet toch ook wel kunnen bedenken dat een dialect helemaal NIKS te maken heeft met je denkniveau?