Gevolg dat ik de kinderen amper versta
Het zijn echt zulke lieve kids maar peuter/kleuters die dialect praten versta je slecht!
Onze zoontjes krijgt van beide een beetje mee.
Ik praat gewoon ABN en mijn man praat soms dialect tegen onze mannekes.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Skessa_ schreef:friesam schreef:Ik praat zelf redelijk Nederlands maar er zitten ook Nederlandse zinnen in die echt Brabants zijn.
Zoals ik rij nu aan en ik ben afgewerkt (klaar met werken dus)
Vriend praat echt Brabants en als we kinderen krijgen zullen die toch wel wat Brabantse invloeden krijgen, je hoeft je toch niet te schamen voor je afkomst.
Maar Brabants is nog wel verstaanbaar, er zijn ook dialecten die compleet onverstaanbaar zijn. Ik werk in een bejaardenhuis in een boerendorp en ik hoor ooit van die woorden waarvan ik echt de betekenis nog niet eens kon raden
Fries is trouwens toch een taal en geen dialect?

Yavanna schreef:Ik ben een voorstander van ABN, ik vind t zo ongeschoold over komen, let wel persoonlijke mening, als ik ergens te woord word gestaan door iemand die dialect spreekt. Ben zelf met Zeeuws opgevoed, mijn ex spreekt ook zeeuws, mijn kids gelukkig niet. Ik vind t niet meer van deze tijd. Tuurlijk kun je onderling thuis wel dialect spreken, maar in t openbaar niet vind ik.
En als Fries een taal is, in mijn ogen gewoon dialect, dan zijn de ander dialecten toch ook talen...
FriesWytske schreef:Denk eerder dat de Hollanders in de randstad ze niet willen verstaan. In plaats van dat de mensen buiten de randstad onverstaanbaar praten, als ze een licht accent hebben. Dat zie ik ook in dit topic. De meeste die tegen de dialecten en de Friese taal zijn, komen uit de randstad. Zou wel eens goed zijn als die mensen hun ego eens opzij zetten.
manie schreef:connie64 schreef:heeft niets te maken met niet willen,het is niet te verstaan.
En ego??die link snap ik even niet??
ik kwam in zeeland wonen en wilden de zeeuwen wel verstaan maar het IS niet te verstaan.
Als een drent een Zeeuw kan volgen, dan kan een 'hollander' dat zeker, kwestie van willen!
manie schreef:Als een drent een Zeeuw kan volgen, dan kan een 'hollander' dat zeker, kwestie van willen!
Skessa_ schreef:manie schreef:Als een drent een Zeeuw kan volgen, dan kan een 'hollander' dat zeker, kwestie van willen!
Denk juist dat t voor een Drenth makkelijker is.
Zeeuws kan ik inmiddels prima volgen. Maar in t begin ook echt niet.
Twents versta ik echt bijna niks van. En als ik na 6 x vragen het nog steeds niet begrijp zeg ik ja en denk ik laaaaaaaaaat maar. Vind het niet meer dan normaal dat je je gewoon normaal verstaanbaar maakt.
manie schreef:Als een drent een Zeeuw kan volgen, dan kan een 'hollander' dat zeker, kwestie van willen!
)
troi schreef:Tja, laat ik dan maar advocaat van de duivel spelen…
Het ideaal van iedereen mag zijn zoals hij is en praten zoals hij wil en wordt daar niet op afgerekend is erg leuk, maar in de praktijk zie ik het toch vaak anders. In veel (mn de hoger opgeleide) beroepen wordt je wel degelijk in een vakje gestopt als je knauwerig en met duidelijk accent praat. De vakjes ‘excentriek’ of ‘schattig’ zijn dan nog de fijnste opties maar vaker worden mensen toch gezien als minder slim en wat achterlijk..
Ik woon zelf in Oost-Groningen en vind het Gronings prachtig maar let om die reden ontzettend goed op dat mijn jonge zoon ABN leert praten. Hij kent al aardig wat dialect via vrienden maar hij moet thuis ABN praten om ervoor te zorgen dat hij later in elk geval goed ABN kan en niet vanwege zijn taal nadelen ondervindt als hij buiten zijn eigen regio naar school gaat of werkt.
En ja dat is oneerlijk maar de wereld verander je zomaar niet helaas.