Agressieve collectanten/verkopers/donateurwervers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:18

we hebben nog nooit zoveel verkopers aan de deur gehad in de dagen nadat mijn moeder net was overleden tot en met de begrafenis...
Ze lezen gewoon wie er overleden is en gaan dan hun kisten, bloemstukken e.d. aan de deur verkopen. Buiten dat mijn hoofd er totaal niet naar stond, vond ik het ook nog ronduit onbeschoft!
Ik heb dus ook de deur voor hun neus dichtgegooid...

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:18

kaatjemuts schreef:
we hebben nog nooit zoveel verkopers aan de deur gehad in de dagen nadat mijn moeder net was overleden tot en met de begrafenis...
Ze lezen gewoon wie er overleden is en gaan dan hun kisten, bloemstukken e.d. aan de deur verkopen. Buiten dat mijn hoofd er totaal niet naar stond, vond ik het ook nog ronduit onbeschoft!

Wow, serieus? :oo Als je zo je geld moet verdienen... :\

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:19

Mews schreef:
kaatjemuts schreef:

Wow, serieus? :oo Als je zo je geld moet verdienen... :\

mijn idee...

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:19

Antwoord hier op al die lui die donateurs zoeken is simpel: 'Nee, ik ga jullie niet machtigen, als je met en bus was gekomen had je een euro gehad. Prettige dag verder.'
En dan heb je van die malloten die beweren dat collectebussen tegenwoordig bij wet verboden zijn. Wahahahaha. Maar de meeste mensen weten geen antwoord op ons verzoek om een collectebus en gaan dan weer verder.

Huis-aan-huisverkopers zijn weer een ander verhaal, nog nooit zo vaak aan de deur gehad als sinds ik hier woon, maar die zijn makkelijk herkenbaar omdat ze over het algemeen beginnen met zich voor te stellen en dan onderbreek ik ze al dat ik geen geld heb om iets van ze te kopen en dan druipen ze vaak wel af.

Vreselijk dat mensen aan de hand van overlijdensadvertenties 'prooi' zoeken. Echt, geen woorden voor. :(:)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:33

kaatjemuts schreef:
Ik heb dus ook de deur voor hun neus dichtgegooid...

Wat respectloos zeg! :=

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 02:56

Heb zojuist weer shift gehad en gelukkig ook hele lieve mensen waarmee je gewoon super toffe gesprekken kan hebben <3 Dat is echt heel leuk, als je gewoon een leuk iemand hebt.

En ook mensen die aangeven niet te willen, geen probleem, begrijpelijk en een fijne avond.

Snap al die overtrokken reacties hier niet zo hoor :+ Kan me haast niet indenken dat als je gewoon als een normaal persoon aangeeft geen interesse te hebben dat iemand door blijft drammen... Dan heb je echt wel een hele rare snuiter en zou ik ook zéker aanraden om naar diens betreffende werkgever te bellen.

Iemand zei hier trouwens iets over dat de werver zelf dan ook donateur moet worden: Bij ons is 99% van de wervers ook inderdaad donateur dus die vlieger gaat niet op helaas.

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 05:24

Hier ook een keer een enge situatie.

Bij mijn ouders thuis heb je eerst de inrit, dan een klein hekje, dan een schutting deur en dan kom je bij ons achter.
Een man belde aan bij de voordeur en mijn moeder ging achterom en bij het kleine hekje staan om te vragen wat die man kwam doen.
Hij begon heel vriendelijk, of wij niet wilde overstappen op een andere energiemaatschappij. Toen mijn moeder zei geen interesse te hebben probeerde hij het met een ander verhaal nog eens. Mijn moeder zei nog steeds geen interesse te hebben. En toen begon hij echt vervelend te worden, op een hele agressieve toont te praten, mijn moeder zei hier niet van gediend te zijn en draaide zich om. En ineens liep hij naar voren in de inrit en drukte zich door het hekje heen en riep dat hij het binnen nog eens zou vertellen.
Ik weet nog dat ik als kind toen echt heel bang was en heel snel mijn vader ging roepen die boven aan het klussen was.
Toen werd het verhaal helemaal mooi, mijn vader zei tegen de man dat hij heel snel van ons terrein af moest of dat hij anders de politie ging bellen. Begon die man te schreeuwen dat hij zich niet liet bedreigen. :? En kwam op mijn vader aflopen terwijl hij zijn mouwen omhoog deed.
Toevallig kwam net mijn oom op visite en samen met mijn vader hebben ze die man van ons erf af gekregen en daar "gezellig" samen met hem op de politie gewacht.

Later bleek die man helemaal niet eens te werken voor die energiemaatschappij. :oo

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 05:46

Nienke89 schreef:

Bij mijn ouders thuis heb je eerst de inrit, dan een klein hekje, dan een schutting deur en dan kom je bij ons achter.
Een man belde aan bij de voordeur en mijn moeder ging achterom en bij het kleine hekje staan om te vragen wat die man kwam doen.
Hij begon heel vriendelijk, of wij niet wilde overstappen op een andere energiemaatschappij. Toen mijn moeder zei geen interesse te hebben probeerde hij het met een ander verhaal nog eens. Mijn moeder zei nog steeds geen interesse te hebben. En toen begon hij echt vervelend te worden, op een hele agressieve toont te praten, mijn moeder zei hier niet van gediend te zijn en draaide zich om. En ineens liep hij naar voren in de inrit en drukte zich door het hekje heen en riep dat hij het binnen nog eens zou vertellen.
Ik weet nog dat ik als kind toen echt heel bang was en heel snel mijn vader ging roepen die boven aan het klussen was.
Toen werd het verhaal helemaal mooi, mijn vader zei tegen de man dat hij heel snel van ons terrein af moest of dat hij anders de politie ging bellen. Begon die man te schreeuwen dat hij zich niet liet bedreigen. :? En kwam op mijn vader aflopen terwijl hij zijn mouwen omhoog deed.
Toevallig kwam net mijn oom op visite en samen met mijn vader hebben ze die man van ons erf af gekregen en daar "gezellig" samen met hem op de politie gewacht.

Later bleek die man helemaal niet eens te werken voor die energiemaatschappij. :oo

wat een idioot zeg.

ik ben blij dat ik in een flatje woon en niet helemaal onderin woon.
kan dus altijd zien wie er voor me staat, en ik heb een intercom.

heb wel eens mensen beneden aan de deur gehad, maar niet bij mn voordeur. :) :)

verder kom ik altijd vrij lomp en kortaf uit de hoek, als ze wat willen verkopen.

gelijk met een toon " wat moet je"

zijn ze zo weg :P :P :P

Marije_jiplover

Re: Agressieve collectanten/verkopers/donateurwervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 07:25

Ik wijs wervers die me aan een machtiging willen koppelen altijd de deur met dezelfde opmerking die ik een pagina terug geloof ik ook al zag: ik ga geen personalia en bankgegevens afgeven, als je een collectebus bij je has gehad, had ik er zo iets ingestopt.

Ik bepaal zelf wel of ik iets geef aan een goed doel en wanneer en of dat eenmalig is of vaker.
Maar ik ga geen verplichtingen aan.

De wervers die ik hiermee de deur gewezen heb, begrijpen dit tot nog toe allemaal en gaan door naar de volgende.

Heb ooit als tiener (13 jaar) eens 25 gulden geschonken aan een goed doel.
Kennelijk was ik daarmee geregistreerd als donateur.
Het jaar erop kreeg ik een acceptgiro om weer te doneren.
Ik dacht dat ik vrijblijvend eenmalig geschonken had en dat jaar was mijn financiele situatie zo dat ik niet even 25 gulden over had.
Kreeg ik daarna aanmaningen omdat ik nog geen bijdrage had gedoneerd!

Toen heeft mijn vader me geholpen een brief op te stellen waarin in nette bewoordongen stond 'of ze nu helemaal van de pot gerukt waren' om aanmaningen te sturen naar en kind dat uit goedheid een keer haar zakgeld geschonken had.
Daarna nooit meer wat van gehoord, maar er dus van geleerd dat ik nooit me wil verplichten aan een goed doel, als ik een eenmalige gift voor ogen heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:24

Cayenne schreef:
Nu we het toch over bedelen hebben, straks komen de folderbrengers weer met de kaartjes voor geld. Geven jullie aan hen wel? En dan ook aan de folderbezorgers waar je niet om hebt gevraagd?
Hier komen er echt bergen weekkrantjes voorbij. De pakketbezorger wil ik dan weer wel iets geven, want hij bezorgt hier nogal wat. Maar die wil ik dan een doos Merci geven.
Maar al die folders en weekkranten vraag ik niet om en belanden direct in de krantenbak. Ook zo zonde -O-

Hmm.. Da's wel een moeilijke. Als je een sticker hebt op je brievenbus met 'Geen geongeadresseert reclamedrukwerk' oid en je krijgt toch steevast die folders erin gepropt en dan ook nog aan de deur komen, dan zou ik inderdaad ook niks geven..

Heb zelf vroeger krantenwijken en folderwijken gelopen (huis aan huis krant, AD, en folders) en ik durfde in eerste instantie niet eens langs de deuren omdat ik bang was dat ze me brutaal zouden vinden :+

Nu deed ik de Folders samen met m'n broertje, dus die drempel was gelukkig een stuk lager en sommige mensen waren inderdaad heel nors (hallo, we betalen jullie al voor het bezorgen van de folders ,wat mot je) maar ook wel langs hele lieve mensen geweest. Liefste was nog wel een heel oud stelletje, denk in de 80/90, spraken alleen Engels maar waren zo blij met het krantje iedere week, omdat ze het fijn vonden om toch wat Nederlandse woordjes te lezen en zo een soort dagboek bij te houden van alle weekkranten die ze dan ook weer naar hun kinderen in Engeland stuurde. Kregen we chocomelk met appelflappen van en allebei nog een lief eindejaars centje :j

Ik denk wat dat aangaat dat het er heel erg aan ligt of er dus een sticker op de brievenbus zit, en tja toch een beetje ook een 'gun' factor. Hier in de buurt zijn het veelal mannen van rond de 50 die alle folderwijkjes en krantenwijkjes doen, op naam van hun kinderen, dus voor die mannen houd ik absoluut de deur dicht, hoe banketstaaf ook :=

miccamaaike

Re: Agressieve collectanten/verkopers/donateurwervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:27

De bezorger van een betaalde krant mag van mij best wat krijgen, maar ik begin zelf niet aan alle folderbezorgers ed. Nu hebben we een ja/nee stikker op de deur, dus krijgen alleen de plaatselijke gratis krant, dat scheelt al weer een hoop belletjes straks.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:35

Ik heb zo'n sticker op mijn brievenbus met o.a. geen collectanten / verkopers aan de deur. En ik woon in een flat.
Belt er iemand aan beneden en als het dan zoiets blijkt te zijn, vraag ik altijd vriendelijk maar best sarcastisch of ze kunnen lezen?
Als het antwoord ja is, dan vraag ik of ze kunnen voorlezen wat er op mijn brievenbus naast mijn bel staat. Daarna zeg ik, dus wat je ook vraagt het antwoord is nee. Fijne dag nog en hang de deurmelder op.

Hartstikke handig zo in een flat wonen, ze komen in elk geval niet zomaar binnen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:41

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar wil meer op wijzen dat de Amnesty collecte pas in februari is.
Misschien heb je dus gewoon een ordinaire oplichter aan de deur gehad want dit is geen normaal gedrag voor een collectant.
Hier kun je het collecterooster vinden om te controleren of er idd wel gecollecteerd wordt.
http://www.cbf.nl/collecterooster/roosters/

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:48

Ik draai tegenwoordig onze achterdeur op slot als ik 's avonds alleen thuis ben. Ik ben twee keer getrakteerd op een erg irritante collectant die vond dat ie zo mijn huiskamer in mocht lopen.

Wij wonen in het buitengebied en over het algemeen hoef je bij ons echt nergens "bang" voor te zijn, mensen die je niet kent kloppen netjes en wachten tot je de achterdeur voor ze open doet. Dit mannetje dus niet! Hij liep gewoon door naar de woonkamer en begon een verhaal af te steken over waarom ik het diabetesfonds moest steunen. Ik heb hem onderbroken en gezegd dat ik wilde dat hij mijn huis verliet, hij kon buiten op de deurmat zijn verhaal houden. Dat weigerde hij gewoon, ik moest maar geld geven. Ik heb gezegd dat hij onmiddellijk mijn huis moest verlaten en dat ik anders de politie zou bellen want dit is huisvredebreuk en dat hij naar zijn centen kon fluiten. Hij is toen wel weggegaan maar niet zonder het "dreigement" dat hij echt wel weer terug kwam. Bah! Het gore lef. Eerder gaf ik nog wel eens geld aan verschillende fondsen voor onderzoek naar ziektes, maar sinds dit mannetje aan de deur komt geef ik helemaal niets meer. Sindsdien gaat de achterdeur op slot als ik alleen thuis ben.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:49

Nienke89 schreef:

Maar dan heb je het over een 'gewone' oplichter. Niet over een collectant dus dat is eigenlijk een hele andere situatie.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:52

Cayenne schreef:
Het probleem is dat je bij ons niet goed kunt zien wie er voor je deur staat. Onze buurman komt ook weleens 's avonds wat vragen, dus die wil ik dan ook niet voor de deur laten staan. Er zit van dat gemarmerde glas in de deur waardoor je er helaas ook niet doorheen kunt kijken.

Een clown? Was het geen Halloween? :+
Ik woon in de buurt van Den Bosch, maar wel flink achteraf.. hier geen collectant / donateurwerver te bekennen :))

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:00

EvaC schreef:
Ik heb gezegd dat hij onmiddellijk mijn huis moest verlaten en dat ik anders de politie zou bellen want dit is huisvredebreuk en dat hij naar zijn centen kon fluiten.

Ik had wellicht uberhaupt de politie gebeld. En het diabetesfonds.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:06

*enkel beginpost gelezen*

Brr wat een nare ervaring voor je TS! :(
Ik ben zelf donateurwerver geweest voor oxfam solidariteit, niet deur aan deur maar in winkelstraten/supermarkten/festivals/...

In het kort (voor hoe het er hier in belgie aan toe gaat, denk in NL ook): De meeste goede doelen (amnesty ook, had collega's voor amnesty) huren een bedrijf in die donateurwervers opleidt en op pad stuurt. (in belgie nooit deur aan deur, wel op openbare plaatsen zoals winkelstraten/supermarkten/festivals/...)

Het bedrijf in kwestie moet een bepaald target halen, bij ons was dit een 6 donateurs per dag per werver.
Dit lijkt weinig, maar ik kan je verzekeren dat dat enorm moeilijk is. Is een job waar je wel een 'NEE' moet kunnen verdragen :') Het bedrijf werkt ook met dagcontracten. heb je je target niet gehaald? dan moet je morgen niet terugkomen ;)
Sommige mensen worden echt gek van de druk, en doen dan zo'n domme acties.. zeker als ze gemerkt hebben dat het 1 keer gelukt is blijven ze die agressieve tactiek volhouden, ik vind het vreselijk, zo maak je een goed doel ten schande! :(

Ik zou een mail sturen naar amnesty, je straat en de datum, eventueel uur. wat ik me nog herinner bij ons is dat er regelmatig ook vertegenwoordigers kwamen kijken of hun goede doel wel eervol werd 'verkocht'. Denk niet dat amnesty er mee gaat kunnen lachen als ze zo worden voorgesteld aan de mensen :Y)

Ik heb, toen ik 18 was een zomer via zo'n bedrijf voor Oxfam solidariteit gewerkt. Moet zeggen dat ik er ook vrij goed in was 8-) Ik kan ook zeggen dat ik nooit, nooit agressief ben geweest!
je moet er eigenlijk in slagen om de mensen direct in het gesprek mee te betrekken, als dat je niet lukt dan weet je gewoon dat je ze kwijt bent, dan moet je ze loslaten..
Een heel zware job op zijn eigen manier, maar heb er fantastische herinneringen aan :)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:07

Ben altijd blij met mn 4 honden!
2 weken geleden stond er nog iemand voor de deur (had zelf het lompe hek voor het huis geopend) en toen greep hondlief naar die man.
Meneer verontwaardigd. Ik heb hem keurig verteld dat hij hier ook niks te zoeken heeft en dat de hond keurig zijn werk heeft gedaan :+
Verder weinig last van dit soort gasten, waarschijnlijk vanwege mijn waakse vriendjes!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:37

Thea_Ste schreef:
Dit lijkt weinig, maar ik kan je verzekeren dat dat enorm moeilijk is. Is een job waar je wel een 'NEE' moet kunnen verdragen :') Het bedrijf werkt ook met dagcontracten. heb je je target niet gehaald? dan moet je morgen niet terugkomen ;)

Ik vind dat eigenlijk op zich al schande genoeg voor het goede doel. En volkomen logisch dat mensen dan gekke dingen uit gaan halen om hun baantje te behouden. En dat ten koste van mensen die niet zo assertief zijn.

Goede reden om never via de deur donateur te worden! :j Een collecte is tot daar aan toe, maar aan dit soort dingen wil ik in elk geval niet meewerken, zelfs niet als ik het doel wel de moeite waard vind.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:20

Nou, inderdaad Shadow. :\

BaileyMix, ik vind dat jij niet kan invullen voor een ander of hun reactie overtrokken is. Je mag die reacties natuurlijk wel overtrokken vinden, maar ik vind dat wel erg makkelijk geoordeeld zonder dat je de persoon of situatie volledig kent.

Ik ben tegenwoordig gelukkig beter in nee verkopen en duidelijk maken dat ik geen interesse heb, maar ik heb ook toen ik jonger was aardig wat ongemakkelijke gesprekken gehad, met name in de stad en op stations waar ze dan stonden. Ik kom wat twijfelig over waardoor ze het maar bleven proberen bij me omdat ze dachten dat er nog wel wat te halen viel, terwijl dat echt niet zo was. :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 12:39

Albert schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar wil meer op wijzen dat de Amnesty collecte pas in februari is.
Misschien heb je dus gewoon een ordinaire oplichter aan de deur gehad want dit is geen normaal gedrag voor een collectant.
Hier kun je het collecterooster vinden om te controleren of er idd wel gecollecteerd wordt.
http://www.cbf.nl/collecterooster/roosters/

Hee, wat vreemd. Ik zie idd dat de landelijke collectie pas in februari is.
Maar zou dat ook voor donateurswerving gelden? Mijn vriend denkt dat het misschien per gemeente anders is ingedeeld, maar ik kan op de CBF site geen Den Bosch/'s-Hertogenbosch invullen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:05

Bizar dat mensen gewoon binnen dringen in huizen zeg! Lijkt mij dood eng!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:12

Ik ga zo alles nalezen, ik heb voor nu alleen de eerste post gelezen.

Ja, ergerlijk ze worden steeds agressiever en ik doneer zelf niets meer, want ja de directeuren he..........vullen hun eigen zakken en of worden totaal verkeerd besteed waar het niet voor bedoeld is.

Nu er dus steeds minder gul gegeven wordt over het algemeen, proberen ze het op een andere manier, walgelijk gewoon, dat is bijna dwingend.

Zo was er laatst een heel klein kind ervoor ingezet om ze proberen toch warm te krijgen om te gaan doneren.

Dat vind ik walgelijk, want veel mensen durven een heel klein kind niet zomaar te weigeren........

Mooi dat ik daar blind voor ben.............en we doen gewoon niet open, hoe lang ze ook blijven staan te bellen.............

We doen enkel de deur open voor bekenden en familie en of voor de bedrijven waarvan we op de hoogte zijn.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:22

Telpeva schreef:
Bizar dat mensen gewoon binnen dringen in huizen zeg! Lijkt mij dood eng!

De eerste keer dat ik een soortgelijk verhaal hoorde kon ik het ook amper geloven, vandaag de dag hoor ik het steeds frequenter. Nou is dat in mijn huis nagenoeg onmogelijk, mocht dit toch het geval zijn dan ben ik bang dat - gezien mijn werkverleden en ik ruim 1.90 ben, de desbetreffende persoon heel snel weer buiten staat en niet op zijn voeten ;)