Hoe doen jullie het? Werk en huishouden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:19

Lestria schreef:
Ik heb niet alle antwoorden gelezen maar ben ik de enige die zich hier verbaast dat als je 3 hele dagen in de week vrij bent je geen tijd kan vinden om even 2 uur door het huis heen te rossen? Dat lijkt mij geen gebrek aan tijd maar een gebrek aan motivatie en discipline (wat totaal geen probleem is hoor, maar accepteer dan ook dat je huishouden gewoon chaotisch is).

Vond ik ook al opmerkelijk, maar dat valt mij irl ook op. Mensen vinden het al snel 'druk'.

Seltje

Re: Hoe doen jullie het? Werk en huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:29

Jij hebt je donderdag en weekend nog. Ik werk 40 uren in de week e daarbovenop nog 8u in het weekend. Veel zieken dus geen mogelijkheden om onze weekenden in de week terug te nemen. Mijn vriend is zelfstandige en werkt altijd.

Ik heb uit noodzaak een kuisvrouw moeten nemen, want bovenop dat vele werk heb ik nog dieren en een hobby.

En dan is het tussendoor elke vrij kwartiertje dat ik aan het opruimen wassen en strijken ben. Ik zit ook nooit voor de tv. Geen tijd voor.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:30

Strijken? Ik heb geen eens een strijkplank in huis :')

Maar blij om te zien dat er meer mensen pas rond half 9 thuis aankomen rollen. Wij doen ’t samen.. Wanneer t zo uit komt. Ik zou gestresst worden van de aardappelen opzetten en weten dat je dan ook tegelijkertijd moet gaan stofzuigen en de volgende dag dit en de volgende dag dat. Dat de man 12u per dag werkt en daarom dus maar niks hoeft te doen (op de vrije dagen) vind ik een slap excuus (als je allebei gewoon fulltime werkt). Je werkt allebei, je maakt het allebei vies en dus ook allebei schoon. Na het kakken kun je er ook een borstel en schoonmaakmiddel doorheen gooien. Dan hoef je echt niet te wachten tot de standaard schoonmaakbeurt van de wc.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:36

Anne_mieke88 schreef:
Heel veel tussendoor doen... ik doen vaak als ik om half 9-9 uur thuis bent snel de wc en inderdaad als je doucht de cabine :) tijdens eten koken de keuken opruimen. en inderdaad als je troep maakt meteen opruimen.
de was doe ik ook savonds na half 9 als ik thuis ben....het is misschien niet de meest ideale tijd en zit ik ook liever op de bank niks te doen.. maargoed ik wil ook niet aan de muur vast plakken :P

als vriendlief een bloesje in de was heeft gedaan die staart mij dan 3 weken aan voordat ik hem strijk haha

Vergeten te vertellen dat vriendlief het hele huis om de dag stofzuigt (2 langharige katten en boven een zwart tapijt joepie :') ) en hij doet elke dag de kattebak. En hij is vaak eerder thuis dus kookt hij vaak....
Ook haalt maakt hij af en toe de wc schoon en hij doet meestal de boodschappen... ook als we tijd hebben op zaterdag/zondag rousen we samen door het huis heen in 1,5 uur....

etra dingen zoals ramen lappen... tja...gebeurd bijna nooit... 1x in de 3-4 maanden :')
Ben echt gezegend met een lieve vriend die super veel doet!

vanaf 1 nov. ga ik van 40 naar 36 uur werken en dan is de bedoeling dat ik op mijn vrije middag het huishouden ga doen...(wat soms niet gaat lukken dat weet ik nu al :') , maar ga mn best doen )

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:57

Manou schreef:
Ojajoh schreef:
Als ik dit soort dingen lees dan vraag ik mij altijd af hoe jullie de grote dingen doen? Ik lees veel oppervlakkig schoonmaakwerk. Maar grote dingen als achter meubels, achter apparaten, gordijnen wassen ect.... En soms lees ik ook nog veel huisdieren. Ik kom wel eens bij mensen thuis maar krijg er toch vaak de kriebels van :=

Daar noem je dingen die er van huis tot huis verschillen. Ik zou niet weten wat ik extra achter/onder mijn meubels zou moeten doen. Of ik kan er met gewoon stofzuigen al bij, of het zijn kasten die ik echt niet voor een klein beetje stof van hun plek ga halen. En gordijnen wassen, hoe vaak moet dat nou?

Hier thuis idem. Alleen achter de bank zou ik vaker moeten stofzuigen. Verder rolgordijnen en kasten waar ik überhaupt niet onder of achter kan komen, komt tzt met de verhuizing wel weer :+.

En één ding scheelt: als je weinig thuis bent heb je ook geen last van eventuele troep -:)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:09

LovingTweety schreef:
Lestria schreef:
Ik heb niet alle antwoorden gelezen maar ben ik de enige die zich hier verbaast dat als je 3 hele dagen in de week vrij bent je geen tijd kan vinden om even 2 uur door het huis heen te rossen? Dat lijkt mij geen gebrek aan tijd maar een gebrek aan motivatie en discipline (wat totaal geen probleem is hoor, maar accepteer dan ook dat je huishouden gewoon chaotisch is).

Vond ik ook al opmerkelijk, maar dat valt mij irl ook op. Mensen vinden het al snel 'druk'.

nee ik snapte dat ook niet... :7 Zoveel werk is het huishouden nou ook weer niet. Muziekje aan, snel door het huis racen en in 3/4 uurtjes is je hele huis weer mooi.
1x p/maand de buitenboel, ramenwassen/kozijnen e.d. Snap niet hoe je dat niet redt als je maar 3 of 4 dagen in de week werkt :=

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:19

Sammie schreef:
Strijken? Ik heb geen eens een strijkplank in huis :')

Maar blij om te zien dat er meer mensen pas rond half 9 thuis aankomen rollen. Wij doen ’t samen.. Wanneer t zo uit komt. Ik zou gestresst worden van de aardappelen opzetten en weten dat je dan ook tegelijkertijd moet gaan stofzuigen en de volgende dag dit en de volgende dag dat. Dat de man 12u per dag werkt en daarom dus maar niks hoeft te doen (op de vrije dagen) vind ik een slap excuus (als je allebei gewoon fulltime werkt). Je werkt allebei, je maakt het allebei vies en dus ook allebei schoon. Na het kakken kun je er ook een borstel en schoonmaakmiddel doorheen gooien. Dan hoef je echt niet te wachten tot de standaard schoonmaakbeurt van de wc.

Hihi hoezo? Je staat dan toch te wachten, ik in ieder geval wel. Kan ik beter de tijd nuttig gebruiken en kan ik vanaf 8 uur ploffen op de bank.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:25

verootjoo schreef:
nee ik snapte dat ook niet... :7 Zoveel werk is het huishouden nou ook weer niet. Muziekje aan, snel door het huis racen en in 3/4 uurtjes is je hele huis weer mooi.

Eens hoor, het is echt niet zoveel werk. En dan heb ik ook nog twee katten en een hond rondlopen.
Opruimen goed bijhouden. Afwas en keuken bijhouden, kan trouwens al wanneer je aan het koken bent tegelijkertijd. Stofzuigen en dweilen is zo gedaan. Was is een kwestie van kleding erin en aanzetten (1 minuut), kleding over naar droger en aanzetten (1 minuut) en daarna opvouwen en wegleggen of hangen (10 minuten). Als je de kleding eruit haalt zodra hij klaar is en het niet laat zitten hoef je ook niet te strijken dus dat scheelt weer. Ik zie de tijdproblemen allemaal niet zo in hoor.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:39

Ik werk 4 dagen in de week. Maar ik ben altijd zo klaar met mn flatje met 2 slaapkamers. Ik heb een swiffertje waar ik als een raket alle stof mee weghaal en ik heb van die vochtige doekjes om de douche en het toilet schoon te poedelen. Ramen zemen doe ik bijna nooit. *schaam*
Inderdaad muziekje aan en poetsen maar. Je hoeft er toch ook geen studie van te maken? Tenzij je
smetvrees hebt natuurlijk.

Ik ruim wel gelijk alles op wat ik gebruik en ik was 's avonds ook gelijk af. Ik houd niet van een bende.
Laatst bijgewerkt door Cookies op 31-10-14 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:43

Ik werk 'vast' 36uur per week en daarnaast 8 - 16uur per week nog bij een andere baan.
Heb een paard (vol pension) en een bijrijdster voor 2/3 x per week.
Heb een grote herdershond waar ik minimaal 2 uur per dag mee loop

M'n huis is vrijwel altijd netjes :D en schoon! Weinig stof te vinden, vrij geordend.

Ik doe 's avonds voor het slapen de was draaien en 's nachts in de droger (op timer). 's morgens vroeg vouw ik het op tussen het ontbijten door :+. Ik kook voor meerdere dagen (ben alleen) vaak kook ik voor 4 personen, dus dan vries ik porties in. Ik kook op de dagen dat m'n bijrijdster m'n paard doet. Stofzuigen doe ik dagelijks (2 katten en een hond) meteen na het werken. 1 keer per week (als ik een vrije dag of avond heb) sop ik het huis.

Het is heel veel plannen en keuzes maken. De week dat ik 7 dagen werk is zwaar en dan heb ik weinig tijd voor sociale contacten, maar de week erop probeer ik dat weer in te halen.

Probeer de grotere klussen zoals koelkast soppen o.i.d. af te wisselen, iedere week wel iets doen.

Ik slaap alleen zo'n 6uur per nacht wat echt te weinig is en ik heb wel een bank en een tv, maar die gebruik ik zelden :+

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:53

In mijn geval school & huishouden van een eengezinswoning.
Ik ga gemiddeld 32 uur p/w naar school & heb vanaf volgende week in plaats daar van 40 uur stage in de week. Kleine huishoudelijke taken doe ik eigenlijk elke dag, net zoals de was. Wij wonen met zijn 2en dus dat valt reuze mee. Door elke dag even 20 minuutjes tot een half uurtje te besteden aan huishouding scheelt dat gewoon al enorm. In het weekend is mijn vriend vaak bezig in de tuin, en dan doe ik bijvoorbeeld even de badkamer, toilet uitgebreid etcetera. Daarnaast genoeg tijd om meerdere dagen in de week naar mijn bijrijdpaard te gaan en andere dingen te doen. :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:01

Duhelo schreef:
Ojajoh schreef:
Als ik dit soort dingen lees dan vraag ik mij altijd af hoe jullie de grote dingen doen? Ik lees veel oppervlakkig schoonmaakwerk. Maar grote dingen als achter meubels, achter apparaten, gordijnen wassen ect.... En soms lees ik ook nog veel huisdieren. Ik kom wel eens bij mensen thuis maar krijg er toch vaak de kriebels van :=

En afhaalmaaltijden, kant en klaar ect, is echt niet bepaald gezond of zo :n
Daar merk je nu nog niks van maar op lange duur wel.
Dan toch liever langer bezig maar wel gezond

Maar goed, ik heb makkelijk praten :o
Zzp'er met eigen indeling en maar 1 kind en 2 katten, en 2 bijrijdpaarden.

Ik doe elke dag het huishouden :j

Dat is een kwestie van je huis goed in te richten. Hier staan er enkel twee kasten tegen de muur. Die komen tot op de grond, dus als die jaarlijks es vertrokken worden is dat ok. Zetel is vrijstaand, keuken is niet gemeubileerd met losse tafels.
Op het moment dat hier gedweild wordt, wordt dat ook gedaan achter de krabpaal/chinchilla kooien, etc.
Dus grote dingen doe je gewoon als je de kamer dweilt toch.
Gordijnen heb ikniet, tapijten ook niet. Gewoon parket en vloer

Heb jij maar 2 kasten in je hele huis :?

dat is knap dan :j
Gaat mij met een heel kompleet gezin niet lukken hoor :n

Maar hier gaat sowieso de hele grote bank regelmatig van zijn plek (en dat is spierballen werk)
worden de lamellen elke maand even gesopt ivm huidvet van de katten
idem als de deuren en de deurspijlen
ook achter de droger en wasmachine, worden de bovenramen in de deuren gedaan, elke maand de ramen, koelkast van binnen, bovenop de keukenkasten, in de kasten , in lades ect ect....
Ik vind het niet iets wat je ff snel in een uurtje doet :=

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:02

Ik werk 40 uur en mijn vriend gemiddeld 60 of 70, daarnaast nog een paard. Wel in volpension, maar moet/ga er toch 4 avonden in de week heen minimaal. Doordeweeks probeer ik de vaat bij te houden (in vaatwasser maar toch moet ook in en uitgeladen worden) en idd tijdens het eten koken even snel afstoffen. Mijn vriend gaat dan vaak even met de stofzuiger door het huis.

Op zaterdag proberen we de meeste boodschappen voor door de week te halen en dan de rest van de week alleen nog verse groente o.i.d. Ook in het weekend alle was. Heb tegenwoordig een droger dus kan zo 3 of 4 wassen op een dag doen. Strijken doe ik niet aan, gewoon strak opvouwen :D.

Badkamer en WC doe ik ook in het weekend, even een uurtje de schouders eronder en je bent klaar.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:11

Ik werk 5 dagen in de week, heb een eigen paard en ben bijna elke twee weken op concours in het weekend. En toch is het huis netjes. Gewoon gelijk iets doen zodra je er klaar mee bent. Eten op gelijk alles de vaatwasser in. Wasmand vol wasmachine aan. Tuin grote schoonmaak enz doe ik dag na concours omdat paard dan vrij heeft of in weekend dat ik geen concours heb. Probeer 1 keer in de week alle boodschappen te halen voor de komende week waardoor ik uit het werk alleen hoef te koken.

Woonde tot voorkort samen en toen was het hier een grotere zooi dan nu :Y) dus als je een vent hebt gelijk opvoeden haha

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:12

Mijn hoekbank gaat 1 keer per maand van de muur, net als kleine kastjes overigens. De bankhoezen stofzuig ik elke keer als ik stofzuig en maandelijks de was in. Dit zijn echt de zondagklusjes, bij voorkeur als het slecht weer is.
De douchecabine doe ik terwijl ik douche, de keuken terwijl ik kook en verder flink bijhouden.
Als je fulltime werkt en niet de luxe hebt van part-time werken is het nou eenmaal niet anders. Mijn vriend werkt 70 uur per week, ik 'maar' 40.

Mijn pony's staan op een eigen wei, met schuilstallen, geen vol pension helaas maar prima te doen.

Het magische woord is echt bijhouden.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:27

Mijn situatie is niet te vergelijken daar ik fulltime thuis ben voor onze kinderen ( we hebben 4 kinderen, 9, 8, 4 1/2 en 3 jaar) en ook nog meerdere huisdieren en een pony aan huis.
Maar ondanks dat ik de hele dag thuis ben en de hele tijd druk in de weer ( denk aan, kinderen halen en brengen van en naar school,naar vriendjes brengen om te spelen,naar sportclubjes rijden etc) ben ik ook vaak nog tot 's avonds laat in de weer met het huishouden.
De was vouw ik 's avonds op, vaak in de woonkamer voor de tv tijdens gtst.
De douche maak ik elke dag schoon nadat ik gedoucht heb, ik douche als laatste 's avonds laat voordat ik naar bed ga. De wc maak ik ook elke dag schoon, dit doe ik 's avonds voordat ik naar bed ga.
De vaat/afwas doe ik direct als we 's middags geluncht hebben en 's avonds na het avondeten, tot voor 2 weken geleden had ik een vaatwasser maar helaas is die overleden dus nu doe ik het met de hand.
Ik zet 's ochtends de 2e was aan zodat ik die kan ophangen of in de droger kan doen als ik de 3 oudsten naar school heb gebracht., de 2e was zet ik 's avonds aan als de kinderen op bed liggen, als die klaar is gaat die in de droger en dan vouw ik hem 's ochtends op.

Op maandag maak ik een weekmenu en aan de hand daarvan koop ik ook de weekboodschappen.
Op dinsdag en donderdag traint ons oudste van 18.00 tot 19.00, op die dagen schil ik de aardappelen in de ochtend en zorg ik ervoor dat ik om 16.00 alles zo op kan zetten,daar we dan om half 5 eten ( doorgaans eten wij altijd om 17.30)

Stofzuigen doe ik minimaal 2 keer per dag, 's ochtends na het ontbijt en 's middags na het lunchen.
Afstoffen gebeurd hier dagelijks,wij hebben zwart apparatuur ( tv,reciver,pc etc ) en daar zie je elk stofje op

Mijn man werkt fulltime en als hij thuis is dan gaat hij thuis verder met werken ( verbouwen), van hem verwacht ik ook niet dat hij mee helpt en daarbij hoeft hij het ook niet daar ik in principe altijd thuis ben.
De ramen lapt hij overigens wel altijd, dat komt omdat hij langer als mij is en er prima bij kan en ik maar klein van stuk ben en altijd sta te stuntelen met een stoel of een huishoud trap.

1 keer per week maak ik alles grondig schoon ( denk aan de douche,wc,koelkast vriezer etc) dat gebeurd hier altijd in het weekend, meestal is dat de zondag ochtend maar soms ook de zaterdag.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:43

Ojajoh schreef:
Heb jij maar 2 kasten in je hele huis :?

dat is knap dan :j
Gaat mij met een heel kompleet gezin niet lukken hoor :n

Maar hier gaat sowieso de hele grote bank regelmatig van zijn plek (en dat is spierballen werk)
worden de lamellen elke maand even gesopt ivm huidvet van de katten
idem als de deuren en de deurspijlen
ook achter de droger en wasmachine, worden de bovenramen in de deuren gedaan, elke maand de ramen, koelkast van binnen, bovenop de keukenkasten, in de kasten , in lades ect ect....
Ik vind het niet iets wat je ff snel in een uurtje doet :=

Ik heb bijvoorbeeld ook een hoop inbouwkasten, dus ik heb ook vrijwel geen losse kasten in huis. Scheelt weer schoonmaken.
Koelkast van binnen is ook een 5 minuten werkje, evenals andere keukenkastjes. Zo klaar hoor.
Ramen doe ik niet op een vast moment, maar wanneer ik het nodig vind.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:46

Ik doe vaak 's ochtends vroeg stofzuigen voor ik naar het werk ga. Ik sta altijd een kwartier eerder op als nodig, omdat op mijn snelweg wisselend wel of geen file staat. Hoor ik geen files, gaat de stofzuiger even in de rondte of doe ik iets anders in het huishouden.

In het weekend doe ik altijd de bovenverdieping en eventueel wat extra's (ramen lappen etc.).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:53

Oh ja en voor het stofzuigen heb ik een robot :D Dat is echt mega makkelijk!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:57

Hoe duur zijn die krengen tegenwoordig? :=

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:58

Zo'n robot lijkt me ook handig, maar ik heb verschillende dingen staan waar hij niet onder kan wat het weer lastig maakt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:08

Prijzen zijn erg verschillend en ook afhankelijk of je ze kan instellen qua tijd en of ze zelf gaan opladen. Hier met houten vloer een goedkope van de kruidvat en die doet het prima zolang ik maar regelmatig aanzet. Als het te vies is is ie zo vol.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:39

Het is ook maar net wat jezelf vind van een druk leven... Ik ken mensen die 32 uur werken, en daarnaast alles wat erbij komt al druk vinden... En dus geen tijd hebben voor hond, paard of huishouden (vinden ze zelf). Of zo iemand als ik ben, de enige momenten van rust is bij mij de zondagmiddag. En dat moet ook weer niet te lang duren, want kan slecht stilzitten. Begrijp mensen die hele weekenden in de pyama blijven rondhangen dan ook echt niet.. Dat verveelt toch? Ik moet eruit en wat te doen hebben, wat ook echt wel eens zijn tol eist.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:51

Udo2001 schreef:
Het is ook maar net wat jezelf vind van een druk leven... Ik ken mensen die 32 uur werken, en daarnaast alles wat erbij komt al druk vinden... En dus geen tijd hebben voor hond, paard of huishouden (vinden ze zelf). Of zo iemand als ik ben, de enige momenten van rust is bij mij de zondagmiddag. En dat moet ook weer niet te lang duren, want kan slecht stilzitten. Begrijp mensen die hele weekenden in de pyama blijven rondhangen dan ook echt niet.. Dat verveelt toch? Ik moet eruit en wat te doen hebben, wat ook echt wel eens zijn tol eist.

SOULMATE! Haha, mijn vriend houdt dat de hele dag vol. Ik besluit na een uurtje de voorraadkast maar eens uit te gaan pluizen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:57

Ojaoh:ik heb de keuken en bijkeuken volledig ingebouwd. Twee slaapkamers met gigantische kasten, en een grote ingebouwde schoenkast.
Enkel id living mijn eetplaats