Hoe eerlijk ben jij ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Re: Hoe eerlijk ben jij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:18

Heb dit toevallig zelf ook al een keer meegemaakt, dan ga ik gewoon terug. Ik kan me goed voorstellen dat mensen dat niet doen, maar het voelt ineens alsof je je eigen geld hebt zwartgemaakt als je zoiets meeneemt ofzo. Maar ik heb dan laatst ook gehad dat ik dacht dat ik 10 euro te veel terugkreeg, dus ik gaf het weer terug. Toen telde de meneer het opnieuw af en had hij het toch wel goed gedaan, allebei eerlijk geweest :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:19

Ik ben inderdaad ook een keer doodleuk met een gezichtsmaskertje de winkel uitgelopen :') Kwam er aan het einde van de straat achter en ben toen terug gegaan. Denk dat ik dat altijd wel zou doen, ligt er inderdaad aan wanneer je erachter komt. Echt schuldig zou ik me er over het algemeen niet over voelen.

Als de cassiere een fout maakt (of de rekening in een restaurant niet klopt: kwam laatst ook nog zo'n 12 pond lager uit omdat ze de drankjes die we voor het eten in de bar hadden besteld waren vergeten in rekening te brengen) zeg ik er niks van. Moeten ze maar beter opletten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:19

even nieuwschierig. downloaden jullie dan ook nooit films online? (illegaal dus, ook stelen!) en voelen jullie je daar dan ook schuldig over of niet? en software? photoshop en lightroom bijvoorbeeld? (zeker voor de fotografen onder ons)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:21

Als klein kind heb ik ooit een keer een pak met mini stroopwafels mee genomen uit de Hema. Ik had gevraagd of ik ze mocht hebben en heb ze vastgehouden uit eindelijk bij de kassa vergeten af te geven. Pas toen we thuis waren kwamen we ( mijn ouders ) er achter dat het niet betaald was. Toen ik dat door kreeg voelde ik me zo rot dat ik iets gestolen had. Ik heb kei hard zitten janken :') Mama zou toen naar de winkel terug gaan ( paar dagen later want de hema is bij ons niet om de hoek ) om alsnog de stroopwafeltjes te betalen. Geen idee of het ook gebeurd is of niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:22

Jawel, ik heb wel spotify maar netflix kan voor mij niet uit. Ik kijk namelijk niet zo heel vaak iets.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:22

Ik zou gegarandeerd terug zijn gegaan. Schuldgevoelens spelen echt bij mij op op zo'n moment en ik kan daar niet tegen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:23

Grease schreef:
even nieuwschierig. downloaden jullie dan ook nooit films online? (illegaal dus, ook stelen!) en voelen jullie je daar dan ook schuldig over of niet? en software? photoshop en lightroom bijvoorbeeld? (zeker voor de fotografen onder ons)

Ik download series(zoals Nieuwe Buren als ik het gemist heb) online. Hier voel ik me niet schuldig over, omdat het niet 'direct' stelen is, denk ik.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:24

Serieus, zolang ik nog zo'n extreem laag minimumloon heb moeten ze films e.d maar goedkoper maken. :=
Het minimumloon in België bijvoorbeeld ligt 2 euro!!! hoger!
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 22-10-14 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:26

Ik zou echt niet weten wat ik moet zeggen als ik iets wat ik vergeten ben te betalen terug zou brengen.
Inmiddels zo'n 1,5 jaar geleden ben ik aangehouden voor winkeldiefstal van oorbellen van wel 2 euro. Ik had dit echter echt niet gedaan, mijn vriendin ook niet. De agent had het zogenaamd gezien en er lagen allemaal lege sieraden houder/kaartjes op de grond, tja uitverkoop chaos. Moesten mee naar het bureau en ik hem meerdere keren naar de camera beelden gevraagd maar die waren er niet (sieraden afdeling van de V&D, yeah right) en voor een vingerafdrukonderzoek was de schade te klein. Oftwel geen bewijs. Kreeg toch een aantekening en de volgende keer zou ik de l*l zijn.

Ik weet dus niet of ik terug zou durven met iets wat perongeluk niet betaald is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:27

Maar als het bij een grote keten is dan merken ze daar echt niks van hoor :+ Ook niet als het 10 keer per week gebeurt. Dat zijn echt geen materiele verschillen.

Ben inderdaad ook wel eens vergeten een krat bier te scannen bij de zelfscan bij Albert Heijn. Het ergste was dat er na die avond nog een half kratje over was, dat m'n vader vervolgens had leeggedronken (niet in 1 avond hoor, haha) en toen aanbood om me een half kratje terug te betalen. Terwijl ik er dus helemaal nooit voor betaald had :')

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:27

janneke_S schreef:
Heb ooit een keer gehad dat toen ik boodschappen deed voor een feestje ik een krat bier onderop zo'n winkelwagentje had gezet. Netjes tegen de caissière gezegd alleen ze had hem niet aangeslagen op de een of andere manier. Nou sorry hoor, maar dan is het haar eigen schuld. Ga mezelf niet herhalen :')

Dit heb ik ook zo vaak gehad!
Dan denk ik ook, prima bedankt!! en we drinken er ééntje op ;)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:28

Ik zou terug gegaan zijn
Maar dat dat piep ding niet afging is wel raar

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:28

Grease schreef:

Mijn adobe programma's heb ik legaal ( adobe master collectie ). Hier voor heb ik wel PS CS5 illegaal gedownload. Ook films worden illegaal gedownload maar ik kijk niet zo vaak films en anders kijk ik ze wel gewoon op internet. Verder heb ik ook sims half illegaal gehad en deels legaal. Basis pakket gekocht/gekregen met 3 uitbreidingen. De rest gedownload en er bij op gezet. Daar problemen mee gehad het er weer af gegooid en nu ben ik weer helemaal legaal met mijn sims. En nee ik voel me niet echt schuldig.

Nu is er dus de iCloud voor de adobe programma's. Je moet dan een behoorlijk bedrag per maand betalen om elke programma te kunnen gebruiken die je wilt en elke update te hebben zonder er voor te hoeven betalen. Nu heb ik de master collectie aangeschaft waar bijv. geen adobe muse in zit. Als ik muse wil gebruiken moet ik dus dat bedrag voor de iCloud neer leggen terwijl ik de programma's al heb en ik alleen muse nodig heb >;) Daar ga ik echt niet zo'n hoog bedrag voor neer tellen. Dan maar illegaal downloaden.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:29

mariekerocky schreef:
Ik zou echt niet weten wat ik moet zeggen als ik iets wat ik vergeten ben te betalen terug zou brengen.
Inmiddels zo'n 1,5 jaar geleden ben ik aangehouden voor winkeldiefstal van oorbellen van wel 2 euro. Ik had dit echter echt niet gedaan, mijn vriendin ook niet. De agent had het zogenaamd gezien en er lagen allemaal lege sieraden houder/kaartjes op de grond, tja uitverkoop chaos. Moesten mee naar het bureau en ik hem meerdere keren naar de camera beelden gevraagd maar die waren er niet (sieraden afdeling van de V&D, yeah right) en voor een vingerafdrukonderzoek was de schade te klein. Oftwel geen bewijs. Kreeg toch een aantekening en de volgende keer zou ik de l*l zijn.

Ik weet dus niet of ik terug zou durven met iets wat perongeluk niet betaald is!

Ik zit zelf achter de kassa en het komt vaker voor dat mensen iets vergeten af te rekenen, zeker kleine dingen. Gisteren nog een man met een potje sambal van 52 cent. Hij kwam het toch nog betalen en zei dat het hem anders niet zou smaken. Heb de man een complimentje gegeven en toen bij mezelf gedacht dat ik dat dus nooit gedaan had :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:31

Teruggaan :j

Mijn man was een keer een fles wijn vergeten te scannen bij de AH. Ik heb em de dag erna bij de boodschappen doen alsnog netjes betaald bij de balie :)

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:32

Als ik nog in de buurt zou zijn zal ik terug gaan, als ik al thuis ben zal ik niet meer terug gaan. Ik woon in een dorpje zonder supermarkt of winkels en om nou eerst weer een paar kilometer terug te gaan :+

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:33

Ik had niet verwacht dat zoveel mensen terug zouden gaan! Ik zou me er eerlijk gezegd echt niet
schuldig om voelen. Als ik zou zeggen van wel dan zou ik liegen.. Al zou ik het nooit, maar dan ook nooit
opzettelijk doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:52

Sleeper schreef:
Ik verbaas me hoeveel mensen het normaal vinden als het 'om een klein bedrag' gaat het zo te laten. Het blijft diefstal he, bewust of onbewust. Daarbij, wat doe je als het andersom is en jij het zelf negatief in je portemonnee voelt? Voel me nu echt een heilig boontje -O-

Als ik thuis ben ga ik er inderdaad niet voor terug (en ook dat is gebeurd, dat ik wat teveel heb betaald omdat de korting niet was verrekend of 2 keer gescand ipv 1 keer), dus het werkt 2 kanten op; ik ga niet terug voor de tandpasta die ik niet af heb gerekend als ik thuis ben, maar ik ga ook niet terug als ik teveel betaald heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:56

Grease schreef:

Nee, nooit. Ik heb een Netflix abonnement en daarnaast gewoon een Macbook waar alles op staat wat ik nodig heb. Zou niet weten wat ik zou moeten downloaden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:04

Het verbaast me dat mensen geen probleem hebben met films stelen ''moeten ze het maar goedkoper maken'' maar wel het not done vinden om een tandpasta (al dan niet onbewust) mee te nemen. vind ik wel een beetje twisted eigenlijk. als het niet direct stelen is is het opeens niet erg meer? vind ik echt heel erg hypocriet.

Ik download ook software en films hoor. maar ik voel me hier niet schuldig over en ik geef ook toe dat dat stelen is. ik zou me ook niet schuldig voelen over een tandpasta!

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:05

Als het om vrienden en goede bekenden gaat ben ik eerlijk idd, maarrrrr voor die twee tube's liep ik niet terug nee.

Rekende ooit eens bij een winkel af en betaalde met 50 euro, ik kreeg keurig netjes het wisselgeld van die 50 terug, maar ook nog eens mijn briefje van 50 welke zij in de handen gehouden had bij het uittellen van het wisselgeld. Ik heb haar vriendelijk bedankt en een compliment gegeven voor het vriendelijke personeel... zo ben ik dan ook wel weer :-D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:07

Icrack schreef:
Als het om vrienden en goede bekenden gaat ben ik eerlijk idd, maarrrrr voor die twee tube's liep ik niet terug nee.

Rekende ooit eens bij een winkel af en betaalde met 50 euro, ik kreeg keurig netjes het wisselgeld van die 50 terug, maar ook nog eens mijn briefje van 50 welke zij in de handen gehouden had bij het uittellen van het wisselgeld. Ik heb haar vriendelijk bedankt en een compliment gegeven voor het vriendelijke personeel... zo ben ik dan ook wel weer :-D

:oo ??? Je zegt niet even dat je 50 euro te veel mee krijgt ????

Dat vind ik onfatsoenlijk, dat is bij ons een keer gebeurd en dan is BAM je winst weg.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:09

Ik schrik best wel van de reacties van mensen :oo Ik zou terug gaan, hoe rijk/arm ik ook ben.

Anoniem

MarlindeRooz schreef:
Icrack schreef:

:oo ??? Je zegt niet even dat je 50 euro te veel mee krijgt ????

Dat vind ik onfatsoenlijk, dat is bij ons een keer gebeurd en dan is BAM je winst weg.

Ja maar als koper bekijk je het toch niet vanuit dat oogpunt, is alleen maar voor jezelf mooi meegenomen. moest ze maar beter opletten toch?

Kipje39

Ik kreeg ooit ook 50 terug bij de appie! Heb dit idd eerlijk gezegd!