Jaja. Het kerstdiner!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Re: Jaja. Het kerstdiner!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 21:49

Moet wel zeggen dat ik geen keukenprinses ben.Ik hou het altijd makkelijk.Maar nog nooit klachten gehad.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:25

NoName126 schreef:
playboysches schreef:
Dit jaar voor het eerst het Kerstdiner bij ons, ik heb geen grote familie dus zullen met 6 personen zijn.

Wij hebben met kerst altijd veel gangen, nu zit ik zelf te denken aan het volgende:

- Amuse met eend
- soep (waarschijnlijk pompoensoep)
- warm voorgerecht (nog geen idee)
- spoom
- Hoofdgerecht (hertenbiefstuk, bijgerechten moet ik nog bedenken)
- kaasplankje
- nagerecht (grand dessert, waarschijnlijk met chocolade en rood fruit)

Ben al een tijdje inspiratie aan het opdoen en heb verschillende ideeen, maar het is zo moeilijk om te kiezen. :o

Ik ben echt gek op koken en wil dan ook zo veel mogelijk (van te voren) zelf maken.

Komt een kaasplankje niet altijd na het zoete dessert?

Daar twijfelde ik zelf ook aan, dacht dat een kaasplankje na het nagerecht kwam. Heb het toen opgezocht op google en daar stond dat een kaasplankje voor het nagerecht komt... :?
Ik zal wel is even navragen bij mijn moeder hoe we dat elk jaar doen met kerst.

SkyLWG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:40

In de luxe restaurants waar ik gegeten heb, komt het kaasplankje voor het dessert en ik neem aan dat zij de juiste volgorde wel weten :), dus het kaasplankje voor het zoete dessert serveren. Maar niemand zal het je kwalijk nemen als je het andersom doet natuurlijk.

Wij krijgen 1e kerstdag de schoonfamilie op bezoek en slaan dus ook aan het koken, maar dat is gelukkig een hobby van ons. Over de volgorde zijn we wel uit, maar nog niet precies wat we gaan maken
Vanaf begin op tafel: brood met roomboter, olie, Z&P en een salade
Amuse 1: Waarschijnlijk de hier al eerder genoemde pancetta met gekarameliseerde sjalot

Amuse 2: Iets met geitenkaas

Voorgerecht 1: een soep maar zijn nog in dubio welke

Voor/tussengerecht: Vis

Hoofdgerecht: Eendenborst met cranberry-portsaus, rilette van gekonfijte eend, rode kool, puree van pastinaak en gepofte knoflook en pomme duchesse. Moeten nog een bijpassend groentengerecht bedenken, waarschijnlijk iets van haricots verts want dat lust iedereen wel

Nagerecht: Chocoladebakjes (van het topic uit 2013) met rood fruit mousse op een crumble en met een veeg sabayon

Koffie met zelfgemaakte friandises o.a. salted caramel en een spicy sugared cranberry

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:43

Mensen die een Grand Dessert maken, uit welke onderdelen bestaan die allemaal? :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:29

Voor een grand dessert zou ik persoonlijk kiezen om een punt appeltaart(met kaneel) een schaaltje met een paar bolletjes vanille en kaneel ijs en evt 1 bolletje choco ijs. Iets van een brownie en een creme brule.
Eventueel de appeltaart vervangen voor cheesecake met aardbei/frambozensaus maar vind de appeltaart persoonlijk feestelijker.. En dan in het midden een Toef slagroom en dan zo'n vuurwerkje/sterretje erin steken

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:50

Hmmm nou ja ik zat dan weer aan andere dingen te denken :')

Chocolademouse, bastogneparfait (omdat die zo lekker is) maar dan verder....... ja cheesecake met aarbei/frambosesaus vind ik ook wel leuk. Creme brulee ind ik zelf niet lekker....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:51

Ik ga gewoon 2 dagen uit eten, problem solved :')

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 16:43

Wij zijn er niet uit we willen familie uitnodigingen maar liever niet gourmetten.. Uren in de keuken staan is voor ons ook niet wat...

We willen eigenlijk wat origineels maar toch redelijk simpel.. Hebben jullie misschien tips??

Inspiratieloos... :(

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 16:45

joyce_eddy schreef:
Wij zijn er niet uit we willen familie uitnodigingen maar liever niet gourmetten.. Uren in de keuken staan is voor ons ook niet wat...

We willen eigenlijk wat origineels maar toch redelijk simpel.. Hebben jullie misschien tips??

Inspiratieloos... :(

steengrillen dan maar lol..

vind ik overigens lekkerder dan het gehannes met pannetjes (die staan onder de steengril voor een eitje of pannekoekje)

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 16:54

Dank voor je tip. We nemen hem mee..

Meerdere tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 17:00

Simpel meergangen menu? Een luxe brood met goede olijfolie en grof zeezout is heerlijk. Lekkere soep erbij die je een dag eerder al kan maken.
Stuk braadvlees uit de oven? Geen verstand van goed vlees, maar volgens mij heeft dat gewoon tijd nodig en is het niet zo bewerkelijk? Klassieke haricoverts met spek kun je ook van te voren vlot klaar maken en schuif je op het laatste moment met pomme duchesse (al dan niet uit de diepvries) in de oven. Dessert hoeft niet bewerkelijk te zijn.

Verder hebben wij al een keer de bbq aan gehad met kerst of een wrapbuffet gedaan. Simpel een lekkere stamppot is misschien ook een optie? Of vragen of de familieleden een aardappel en groente gerecht willen mee nemen?

Het is vooral afhankelijk welke richting je op wil.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 17:04

Afspreken dat iedereen iets mee neemt.. Dus geen voor/hoofd/na ,maar meerdere gerechten. En dan afspreken wat ongeveer..

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 17:22

Bij bijv AH (en vast ook in andere supermarkten) hebben ze rond de kerst vaak oven-vleesgerechten, is wel niet zelf gemaakt, maar hoef je alleen maar in de oven te schuiven voor een lekker stuk vlees, dan hoef je alleen nog maar de bijgerechten te maken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 17:23

Of bijvoorbeeld zo'n pizza-oventje voor op tafel?
Een gerecht wat je op je bord kan samenstellen zoals wraps?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 17:32

Ik weet niet hoe je familie is, maar ik zou wel erg teleurgesteld zijn als ik voor een kerstdiner werd uitgenodigd en wraps zou krijgen, tenzij zelfgemaakt en met onwijs lekker beleg maar da's dan weer veel werk :D

Ik zou inderdaad voor zo'n oven-vleesgerecht van de AH gaan. Die zien er altijd best goed uit en zijn makkelijk klaar te maken. Dan haal je uit 't vriesvak aardappelkroketjes (voor in de frituur) of pommes duchesses (voor in de oven), en voor groente kan je de bekende haricots verts met spek doen maar bijvoorbeeld ook een champignon/paddestoelenmix met wat knoflook en olijfolie opbakken, is ook erg lekker. Of prei gestoofd in witte wijn.

Voorgerecht een lekkere soep, al dan niet zelfgemaakt, met afbakciabatta en goede kruidenboter. Of, als je iets meer werk ziet zitten, pasteitjes (zelf maken van bladerdeeg of kant-en-klaar uit de winkel) met champignonragout (is heel simpel zelf te maken, maar rond kerst vaak ook kant-en-klaar te koop). Beetje verse peterselie er overheen en 't ziet er nog mooi uit ook.

Dessert kan je alle kanten mee op. Uiteraard de simpele dingen als ijs met slagroom en chocoladesaus, wat nul werk is. Maar een tiramisu is ook niet al te ingewikkeld en erg lekker. En deze: http://www.maaikevankessel.nl/2007/12/0 ... etaartjes/ zijn ontzettend makkelijk maar écht heel lekker. Serveren met een bolletje citroen-yoghurtijs van de AH en je hebt een prima dessert.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 18:06

Mijn familie zou niet blij zijn haha, maar die houden ook niet van gourmetten, dus die vereer ik met een uitgebreid kerstdiner.
Mijn schoonouders daarentegen zouden dat prima vinden met idd wat bijzonder beleg. (Gerookte zalm ed) en dan vinden die het hartstikke prima :)

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:26

Zo, de kogel is door de kerk: de familie had nl al unaniem besloten dat het vorig jaar zo leuk was dat we daar niks aan moeten veranderen........ Dus eerste kerstdag bij ons :D

Ik vind het eigenlijk wel leuk, maar het menu wat ik in gedachten had wordt het weer niet, voor 25 man moet het echt wat simpeler...... (Ik ben niet de kok, dat zijn mijn man en zwager, maar wil dat ze zelf ook een beetje kunnen genieten: dus veel dingen die al voorbereid kunnen worden en i.v.m. de ovencapaciteit valt het braadstuk weer af :( ).

Een ding wat ik dit jaar in ieder geval ga herhalen: het wegwerpservies! Had vorig jaar een heel mooi op de kop getikt: wat een uitkomst.......... En wat het leukste was: de verbaasde gezichten toen ik na de eerste gang de bordjes in de vuilnisbak stopte :wow: Scheelt zoveel stress als je een groot gezelschap hebt (ik heb echt veel servies, maar amuse, voor, soep, tussen, hoofd en na voor 25 man haal ik echt niet en zou ook voor bergen afwas in de (toch al te kleine) keuken zorgen).

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:28

En Secricible: zag dat de wildstoof niet doorgaat bij jou, maar ben toch benieuwd naar je recept! Lijkt me nl een goed gerecht voor een groot gezelschap en zou manlief graaf wat versies laten proberen voor de kerstdagen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 19:30

Hihi, ik had nog geen recept, sorry.

Ooh, dat wegwerpservies! Had je dat bij de kringloop gehaald ofzo?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:38

Yes, op een grote rommelmarkt die in de buurt gehouden wordt! Was ooit schijnbaar populair, want ik zag toevallig drie dezelfde setjes staan (allemaal incompleet). Die drie bij elkaar zorgden ervoor dat ik genoeg had voor iedereen.......... Rood met zilver ook nog: wat wil je met kerst nog meer :D

Voor iets meer dan 50 euro had ik ze bij elkaar (had eerder naar een plastic alternatief gekeken: net zo duur en toch echt 'nep'). En amusement voor de kinderen: na iedere gang je eigen bord in de kliko mogen mikken: heb nog nooit zo snel die borden leeg zien gaan _/-\o_

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:42

Ik heb denk ik wel een leuk recept voor jullie! Het is niet vullend genoeg voor een hoofdgerecht, maar voor een voorgerecht is het wel lekker!
Het is deze:
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1 ... ijvenboter
Ik heb hem 2 keer gemaakt maar dan zonder die olijvenboter, en het is echt enorm lekker!!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:17

Wij eten iig 1 van de dagen verse kaasfondue. We zijn alleen met ons eigen gezin en misschienmijn moeder.

lovis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:26

Wegwerpservies komt hier zeker, heb niet genoeg servies voor 18 mensen. En ben niet van plan om steeds tussen door af te wassen. Qua eten weet ik nog niet wat we doen. In iedergeval iets in buffet vorm. Schoonvader zal in iedergeval de kerstham mee nemen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:29

Slim dat servies inderdaad!

Als jullie voor zulke grote groepen koken, hoe doen jullie dat dan financieel? 25 man eet en drinkt nogal wat weg

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:34

@Benangelique: inkopen bij de Makro en Sligro en even heel hard slikken bij de kassa :o

We kunnen het op zich wel missen maar ik kijk naar wel naar de ingrediënten: zo gaan coquilles en kreeftensoep bv afvallen i.v.m. de kosten in die hoeveelheid.......