Ik wil graag gratis....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

smurfje

Re: Ik wil graag gratis....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:30

Ja er komen ook wel hele leuke verhalen voorbij. Ik werd een keer aangesproken. Ik had al is aan gegeven dat ik best wel met aanhanger wou rijden als mensen grote spullen hadden. Maar tegen een klein beetje km vergoeding.

Toen had iemand mij "ingehuurd" om voor een ander vrouwtje te rijden. Zij was geholpen om haar huisje op te ruimen en het hoefde alleen maar naar de stort gebracht te worden.

Toe ik hoorde hoe de vork in de steel zat, en hoorde dat ze een weekendje weg mocht naar de camping van iemand anders op de site.

Heb ik uit mijn kast allemaal leuke en lekkere spulletjes gepakt om er een leuk speciaal weekend van te maken. Iedereen blij!

Op het moment word er bij ons op de website gratis gevraagd om een spiegelreflex camera.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:40

Ik vind het altijd wel leuk. Wel vind ik dat sommige mensen wel veel dure spullen vragen. Bijvoorbeeld camera's of soms mobiele telefoons enz.

Zelf heb ik ook weleens wat gevraagd en nog gekregen ook. :) Mijn elektrische kookplaat heb ik gekregen en een senseo apparaat voor mijn verhuizing toen. Ik was er echt super blij mee. Verder heb ik ook weleens om spullen gevraagd om dingen te fabriceren die ik nodig had voor de studievereniging waar ik actief ben. Ik had bijvoorbeeld een (kapotte) party tent nodig. Nou ideaal toch als iemand die toevallig heeft liggen en die kwijt wilt?

Zelf zet ik er ook weleens wat op wat ik niet nodig meer heb of in de weg staat. Van kussens, boeken tot zelfs een wastafel hihi. Ik ben er mooi vanaf en andere mensen helemaal blij.

Nog even een comment op de openings post op de zin: 'kindertjes die vragen worden overgeslagen'. Dat vind ik toch wel zo'n onzin. Als je niks vraagt weet niemand wat je wilt en zul je het al helemaal niet krijgen. :') Foute instelling.

Ik merk wel dat als ik iets verkoop tegen elk aannemelijk bod (super lage prijs) dat er dan weinig mensen interesse hebben, terwijl als je iets gratis aanbied (ook al is het echt troep) dan zijn ze er als de kippen bij. :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:52

Bij de gratis af te halen FBpagina van ons dorp wordt zelden wat gevraagd en zeker geen dure dingen. Soms een vraag om kinderkleding of huisraad door iemand met weinig geld.

Wat overigens veel mensen tegen de haren ingestreken heeft was iemand die een kast gratis had afgehaald, via die FBpagina, en binnen 2 uur te koop had gezet op Marktplaats. Werd snel ontdekt en breed uitgemeten want dat was natuurlijk niet de bedoeling.

Ik heb al diverse dingen weg gegeven en aan blije mensen en zelf weer een tvmeubel gratis afgehaald.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 00:16

ik zet regelmatig dingen op weggeefhoeken. vooral boeken die ik nooit meer gebruik of lees, zoook wel eens kleine setjes nagellak. Vaak loot ik, maar soms let ik er ook wel op, welke mensen zo vaak wat mee naar huis mogen nemen.

Loot ik zelf vaak mee, kan ik het vaak wel schudden. mijn zusje heeft wel heel veel dingen voor de baby kunnen krijgen via dingen die aangeboden werden op weggeefhoek.

Hir gelukkig geen mensen die om belachelijk dure dingen vragen, helaas wel paar keer voorgekomen, dat die mensen het weer door gingen verkopen.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 00:27

Ik ben absoluut allergisch voor mensen die voor een dubbeltje eerste rang willen zitten.
Ik werk hard voor mijn centjes en mijn spulletjes en zelfs als ik vraag of iemand een oude longeerzweep (mag beschadigd) heeft liggen doe ik dit met het schaamrood op de kaken :o.

Laatst een advertentie gevonden van iemand die een spiegelreflexcamera zocht, er allemaal eisen over had en er vervolgens maar iets van €100 voor over heeft.
Met alle respect, voor die van mij heb ik ook gewoon €750 neergelegd (en dat is geloof ik nog weinig), die zou echt niet weggaan voor zo'n schijntje.

Of mensen die de beste paarden zoeken en vervolgens alleen een goed huis kunnen bieden. Als je het aankoopbedrag al niet hebt, hoe moet dat dan met stalgeld, voer en veearts?

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 00:45

Wij hebben een winkel gehad in tweedehands kinderwagens. Soms kregen we dan inruil modellen die niet in heel goede staat waren, dus die mochten dan voor bijna niets (denk 15-25 euro voor een heel systeem) weg.
Krijg ik een mailtje: blablabla ben zwanger, vent heeft me laten zitten, geen geld, tienermoeder bla bla bla. Of ik haar kon helpen met een gratis kinderwagen. Op dat moment hadden we er net eentje staan waar wat vlekjes in de bekleding zaten en omdat we al een voorraad overschot / ruimte gebrek hadden heb ik haar die gratis aangeboden. Nee, mevrouw wilde die niet, want dat was maar een Koelstra, ze bedoelde die Stokke die we hadden staan (verkoopprijs 500 euro) Enne, ze woonde in Zeeland (wij in Belgisch Limburg) en had geen auto, we konden hem bij dat adres afleveren..
Toen ik dr vertelde dat dat feest toch niet door ging heb ik een week lang dagelijks 50+ mailtjes gehad met bedreigingen.

1 keer was ik het zo zat, een kinderwagen te koop voor 400 euro, geheel compleet en zo goed als niet (bugaboo toen de nieuwste generatie met 2 bekleding sets) Kreeg een bod van 50 euro. Bod natuurlijk verwijderd. Weer een bod van 50 euro van dezelfde persoon. Dit ging 6 keer door.. Toen was ik het zat en heb ik hem verzocht op te houden met bieden en hem de link naar de condomerie door gestuurd. Zout op zeg!

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 02:20

Het is idd vaak zo dat mensen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zetten met een motto van wie niet waagt wie niet wint.
Echter ik heb enige tijd terug voor iemand die helaas niet door eigen schuld flink in de problemen was gekomen, geholpen om tijdens haar afwezigheid haar huis van onder tot boven volledig op te knappen en te herinrichten.
Hierbij hadden we ook een oproep geplaatst en buiten wat vervelende berichten dat 'ze vast zelf in deze situatie was gekomen en niemand was arm in nl' hebben we haar volledige huis opnieuw kunnen inrichten met heel veel mooie spullen (gratis) en een gevulde koelkast.
Resultaat was een zeer gelukkig vrouw die flink in shock was. (We hebben uiteindelijk de dubbele spullen en overgebleven spullen meegegeven aan een vrijwilliger die het weer doorgaf aan mensen die ook slechter erbij zaten).
Zelf ben ik hierdoor wel bewuster geworden van hetgeen ik normaal met gemak weggooide, dingen die bruikbaar zijn belanden dan ook op fb gratis hoek.
Het vragen om spullen vind ik persoonlijker wat lastig (en dan vooral omdat ik gezegend ben, alles al te hebben :o )

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:32

Ik had (heb er nog een paar) een hele hoop gratis advertenties op marktplaats staan. Nou blij ben ik er zelf niet van geworden. Ik kreeg reacties van mensen die alles over wilden nemen, toen ik zei dat ik meerdere mensen blij wilden maken werk ik helemaal afgesnauwd dat ik het beter aan hun kon geven.
Ook had ik een keer een hele hoop rozetten gratis aangeboden, kreeg ik toen ze het op wilde halen nog een mailtje of ik ook mijn bekers aan haar kon afstaan. Terwijl daar helemaal niks van in de advertentie stond.
Of mensen die dan toch niet op komen dagen (wat je ook met betaalde spullen hebt uiteraard) maar dan denk ik, ik steek er mijn energie in om te wachten voor iets waar ik niets aan over hou, en dan durf je me nog te laten zitten :D
Ik twijfel hierdoor heel erg of ik überhaupt nog gratis dingen wil gaan aanbieden..

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:32

Wat ik trouwens wel een slechte trend vind, is het vragen om gratis dieren. Vooral wordt er gevraagd om gratis kittens omdat ze geen kat of kitten kunnen betalen of willen betalen. Dan vraag ik mij af of ze wel genoeg geld hebben voor goed voer en vooral medische verzorging. Daar kan ik me wel echt zo kwaad om maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:54

Gratis dingen weggeven (zie het weggeeftopic hier op bokt bijvoorbeeld) juich ik echt toe :j Is toch heerlijk als je iemand kan blij maken met spulletjes die je anders zou weggooien? Kringloop klinkt leuk, maar de kringloop hier neemt lang niet alles aan. Logisch ook, als ze (bijvoorbeeld) al 25 strijkijzers hebben hoeven ze er geen 26e bij :) Beter weggeven dan weggooien denk ik dan maar :)

Zelf vragen om dingen doe ik niet, of nouja, soms bij familie/vrienden. Dan niet in de vorm van 'ik wil zus-en-zo' maar wel van 'Ik ga op mezelf wonen, mocht iemand nog iets van huisraad over hebben dan zou ik dat graag overnemen' :) Daarna kreeg ik van een tante bijvoorbeeld een set pannen die zij gewonnen had maar op haar fornuis niet kon gebruiken, superlief!
Dat mensen zomaar hele dure en specifieke spullen vragen verbaast me dan weer wel heel erg.....

Dus ja, in zekere zin 'kinderen die vragen worden overgeslagen' maar aan de andere kant ben ik het ook met Yipee eens, als mensen et niet weten doen ze misschien dingen weg waar jij nog blij mee geweest zou zijn :j Het ligt vooral aan de manier waarop je het vraagt denk ik, en wat :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-10-14 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:55

ik vind het behoorlijk irritant. ik verkoop al me paarden spullen die ik niet meer gebruik. alles is nog netjes altijd goed onderhouden en weinig gebruikt. iedereen vind dat ik teveel vraag. sorry maar voor een net hoofdstel vind ik 15,- niks te weinig maar ik kom er niet van af. het lijkt idd wel of iedereen het gratis wil. bv mooi harrys horse halster met touw vraag ik 10,- voor. Nee zutphen was te ver rijden vanuit apeldoorn. zegt ze stuur maar op. ik dat kost je wel 7.50 extra. en dan hoor je niks meer

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:02

Vorig jaar heeft mijn moeder een nieuw bankstel aangeschaft, de oude zag er nog zeer netjes uit, niet beschadigd, vlekken of wat dan ook, heb het toen voor mijn moeder op MP gezet, kreeg toen ook allerlei mailtjes met zielige verhalen of het niet gratis weg kon enzovoorts, dat terwijl ze er niet eens veel voor vroeg. Goed besloten om de advertentie weg te halen en er later weer een keer op te zetten. Het liep tegen de winter en ik had de ruimte nodig en dus in overleg met mijn moeder er weer opgezet dit keer gratis af te halen, begonnen mensen te bieden.... Uiteindelijk is het voor 75 euro weggegaan. Eerst vraag je een klein bedrag en krijg je geen biedingen en dan zet je het er gratis op verkoop je het uiteindelijk, hoezo omgekeerde wereld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:14

Mijn fiets trouwens heb ik geruild voor zakje truffel kruidnoten, was puur voor de onderdelen. Tafel was niet te verkopen die heeft hetzelfde opgebracht , mijn keukenmachine heb ik 'gewonnen' (eerste reactie kreeg hem , ben nog elke dag er blj mee. Al die mensen reserve staan maar ik liet hem niet meer gaan)

Andere oude fiets is gratis opgehaald door een student , een fauteuil ook. .

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:44

hier nog zo een voorbeeld,
wasbare luiers moderne vormgeving dus geen katoenen lappen

er waren diverse geinterresseerde,
of ik ze thuis kon brengen geen vervoer maar wel te ver fietsen 10 km!,
of ze gratis konden want de auto was net stuk,

een moeder van een tienermoeder,waar de dochter dus op moment van ophalen zei dat ze dat echt niet ging doen gatver " ik ga niet in de stront graaien" (toen ik zei dan had je beter de pil kunnen slikken, die is wel gratis) was ik de centjes van haar dochter niet waard! ze vertrokken in een zeer grote mercedes.

toen was er nog de bijstandsmoeder...die kreeg wegwerp luiers met gratis eten

ja toen had ik echt de hoop opgegeven,

belde er een niette verstane buitelandse vrouw of ze het adres mocht om ze optehalen!
het duurde even maar ach.....
het beste mens heeft er 22 km voor gelopen met 2 kindjes in hondenweer storm, regen en was gewoon doorweekt!
na een kopje thee met koek en gratis droge kleren extra is ze vertrokken 22 km terug.en als je dan haar verhaal hoorde nou dan boffen wij hier!
wat was ze er blij mee en ik schaamde me als nederlander, ja voor haar waren ze gratis!
de volgende maat breng ik meteen wel naar het asiel zoekers centrum....

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:57

Kinderen die vragen worden overgeslagen, mijn vader zei daar altijd achteraan, maar kinderen met hun mondje dicht vergeet men licht.

Op zich mag je best aangeven dat je iets nodig hebt, maar ik denk dat je daar inderdaad wel voorzichtig mee moet zijn. Positiever vind ik het ook als je zelf gaat zoeken op internet of er "iets van je gading" tussen zit ipv een adv. met tig eisen. Ik ben kort geleden verhuist en had ook geen ruim budget voor het inrichten van mijn huis, heb dus ook marktplaats e.d. afgespeurd op zoek naar spullen die gratis of voor een klein bedrag te koop waren. Daardoor heeft het wat langer geduurd voor ik compleet was, maar ik heb mijn kamer nu wel super tof ingericht voor relatief weinig geld :)

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:59

Ik vind het persoonlijk strontirritant! Ik heb allemaal paardenspul te koop staan. Onder andere een dekje van scapa, wordt er gevraagd of het ook gratis mag worden opgehaald. :') uhm, dat de advertentie al 2 maanden staat wil niet zeggen dat ik er van af moet en dat het dus gratis weg mag..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:00

Als je iets wil hebben moet je er naar zoeken, vind het zelf een beetje raar dat mensen inderdaad dingen gaan vragen, voor 'gratis' en nog eisen hebben ook? :=

Wees blij als je iets krijgt, ga er niet om vragen :)

(zelfde vind ik ook zo raar, zie bergen oproepjes voorbij komen: ik wil graag een foto shoot, maar wel gratis en professioneel... En waar moet die fotograaf zijn apparatuur mee betalen dan? := )

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:21

Ja sommige dingen gaan echt ver!

Ik woon ook sinds een jaar op mezelf. Ik heb jaren hard gewerkt en gespaard om dat te kunnen realiseren met alle spulletjes die ik nu heb. En er zullen vast mensen zijn die het echt nodig hebben, maar alles voor niks gaat mij te ver.

Het zelfde met overnames in een huurwoning. Mensen weigeren het gewoon te betalen (wat ook mag) maar geloof me maar dat er bij mij dan ook alles uit zou gaan, tot op de laatste spijker!
Mijn moeder heeft destijds ook overname betaald voor haar vloer etc, dat gaat eruit als ze ooit verhuisd, als er geen overname betaald wordt. En ze was ook alleenstaand met twee kinderen. Niemand die daar naar vroeg hoor.

De mensen willen iets teveel tegenwoordig. Alles kost geld, heb je het niet moet je de luxe achterwege laten.
Ik geef ook wel eens iets weg, maar dan alleen als ik denk dat het echt nodig is bij die mensen, anders blijft t maar verstoffen op zolder.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:24

Ik kan me daar ook wel aan ergeren, heb er een paar op mijn FB zitten die er echt een handje van hebben om te bedelen, die vragen ook gerust om geld, echt bizar. Dat zijn toch ook vaak de mensen die niet willen werken (onder het mom van dat kan ik niet, totdat vriendlief ze het zat is en het huis uit schopt, dan kunnen ze ineens wel werken), maar dan inderdaad wel de bijzondere dingen willen. Vriendin van me heeft het ook niet makkelijk, maar die doet dus ook geen gekke uitgaven en vraagt er ook niet om, dan zet ik wel een stapje harder om haar uit de brand te helpen. Had laatst een stuk aanrechtblad over, die heb ik ff langsgebracht en nu heeft ze dus een mooi stuk werkblad extra, dag erna kreeg ik een appje met hoe het eruit zag, dat is dan gewoon leuk als je iemand blij kunt maken.

trouwens, wat die tv's betreft, heb het zelf wel eens gehad dat ik bij iemand een tv gratis kon ophalen, die kreeg ze namelijk gratis nog niet eens kwijt omdat het met een kast was en geen flatscreen 8)7 (ik hecht echt geen waarde aan die dingen), dus ik was blij dat ik 'm kon ophalen, want mijn tv was net stuk gegaan.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:29

Oh ja die fotoshoots! Erg herkenbaar!

Ik vraag zelf maar een habbekrats voor een shoot t.o.v. andere fotografen, beginnen ze alsnog af te dingen, vragen ze of het gratis kan want 'mijn pony wordt ingeslapen', of ze zoeken wel verder want ze vinden me nog wat te duur. Voor de duidelijkheid: ik vraag voor een standaard shoot €15...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:43

Oh dat is wel heel knullig ja.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:01

Ik vind het gewoon asociaal.
Ik vind het leuk om iemand een plezier te doen met iets wat nauwelijks nog waarde heeft, maar verder ga ik echt niet van alles gratis weggeven. Terwijl ik er zelf wel voor moet werken. En dat mensen dan ook nog het lef hebben om van die oproepjes te plaatsen, dat zijn mensen die ik sowieso negeer. Want meestal zijn dat niet degenen die het écht nodig hebben :n

Ik heb ooit een paar rijbroeken gratis op bokt gezet omdat ik ging verhuizen en die broeken in de weg lagen. Dat was dus ook eens en nooit weer... of ik de broeken niet even op wilde sturen? Nee dus, ik geef het gratis weg en je komt het maar ophalen. Of niet, dan haalt iemand anders het op.
Door die ervaring heb ik er over getwijfeld of ik wel weer gratis spullen op mp kon zetten bij mijn meest recente verhuizing, ik had namelijk echt geen zin in dat gezeik. Dan gooi ik het nog liever weg.
Je hoeft niet dankbaar te zijn oid, maar het is graag of helemaal niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:02

Ik zag net een bericht van "Ik zoek babykleren voor meisjes"
Dat snap ik nog, want dat is erg snel te klein. :P

Maar ik zou het wel anders brengen. :P

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:11

Wendy schreef:
Ik vind het gewoon asociaal.
Ik vind het leuk om iemand een plezier te doen met iets wat nauwelijks nog waarde heeft, maar verder ga ik echt niet van alles gratis weggeven. Terwijl ik er zelf wel voor moet werken. En dat mensen dan ook nog het lef hebben om van die oproepjes te plaatsen, dat zijn mensen die ik sowieso negeer. Want meestal zijn dat niet degenen die het écht nodig hebben :n

Ik heb ooit een paar rijbroeken gratis op bokt gezet omdat ik ging verhuizen en die broeken in de weg lagen. Dat was dus ook eens en nooit weer... of ik de broeken niet even op wilde sturen? Nee dus, ik geef het gratis weg en je komt het maar ophalen. Of niet, dan haalt iemand anders het op.
Door die ervaring heb ik er over getwijfeld of ik wel weer gratis spullen op mp kon zetten bij mijn meest recente verhuizing, ik had namelijk echt geen zin in dat gezeik. Dan gooi ik het nog liever weg.
Je hoeft niet dankbaar te zijn oid, maar het is graag of helemaal niet.

Opsturen prima maar dan wel de verzendkosten betalen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:13

Als mensen een elektronisch apparaat gratis weg doen vraag ik me af wat er mee is..

Ik heb ook een keer gehad op MP. Set pony peesbeschermers BR. Zwart. Waren wel gebruikt, niet stuk etc.

Iemand:"Ik wil ze voor de DHL verzendkosten"(5,-). Dus ik zei nee, want heb er wel +- 35 aan uitgegeven en zo verdien ik er niks aan.
Zei die persoon:"Ja, boeit mij niet, jij koopt ze nieuw".

Dus maar snel afgekapt en gezegd dat ik een serieus bod had..