Ik moet er vandaag weer overheen brommeren dus zal wel even extra goed opletten. Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
SAKKIA schreef:Ik weet dat er heel veel ongelukken gebeuren op deze rotonde en dat zelfs de verzekeringsmaatschappijen bakkeleien over de schuldvraag.
. Zit je als automobilist maar mooi mee. SAKKIA schreef:Klopt Gruis maar fietsers hebben ook snelheid en sommige behoorlijk hoog, dit houdt in dat een automobilist moet stoppen voor een fietser die nog niet de rotonde opgereden is, want die knalt gewoon door en heeft technisch gezien voorrang op mij zodra hij op de rotonde is. Aan de andere kant hindert hij mij al voor hij uberhaupt op de rotonde is. Ik als automobilist weet namelijk dat hij gewoon doorrijdt, dus ik stop alvast of minder vaart en doe mijn knipperlicht uit.
Maar eigenlijk is het zo dat ik op de rontonde ben en dus voorrang heb op de fietsers, hij moet eigenlijk stoppen op mij, dat zou mij de tijd namelijk geven om af te slaan. In de praktijk gebeurd het niet.
Ik weet dat er heel veel ongelukken gebeuren op deze rotonde en dat zelfs de verzekeringsmaatschappijen bakkeleien over de schuldvraag.
Daar moet je als automobilist echt niet de snelweg op willen rijden sochtends en rond 4-5 uur, fietsers hebben voorrang dus je komt met geen mogelijkheid de snelweg op of af.
nynke55 schreef:Ja, volgens mij wel, verkeer op de rotonde heeft voorrang, tenzij anders aangegeven.
Amaris schreef:SAKKIA schreef:Klopt Gruis maar fietsers hebben ook snelheid en sommige behoorlijk hoog, dit houdt in dat een automobilist moet stoppen voor een fietser die nog niet de rotonde opgereden is, want die knalt gewoon door en heeft technisch gezien voorrang op mij zodra hij op de rotonde is. Aan de andere kant hindert hij mij al voor hij uberhaupt op de rotonde is. Ik als automobilist weet namelijk dat hij gewoon doorrijdt, dus ik stop alvast of minder vaart en doe mijn knipperlicht uit.
Maar eigenlijk is het zo dat ik op de rontonde ben en dus voorrang heb op de fietsers, hij moet eigenlijk stoppen op mij, dat zou mij de tijd namelijk geven om af te slaan. In de praktijk gebeurd het niet.
Ik weet dat er heel veel ongelukken gebeuren op deze rotonde en dat zelfs de verzekeringsmaatschappijen bakkeleien over de schuldvraag.
Dit dus.
En excuses dat ik een beetje sarcastisch over kom, maar ik snap het ECHT niet. Ik zie het (als fietser) zovaak bijna misgaan, soms sta ik echt met ogen op steeltjes te kijken.
Haaientanden staan er, dan is er toch geen discussie meer? Staan er haaientanden dan heeft verkeer op de rotonde voorrang. Al is de weg paars gekleurd. Haaientanden = voorrang verlenen.
In de auto doe ik ook maar net of er geen haaientanden bestaan als ik op een rotonde rij, zo doen fietsers dat tenslotte ook. Bij elke fietser van rechts is het eerder spannend of hij netjes blijft wachten, maar ik er maar vanuit dat ze zich er zo voorgooien, zoals bijna altijd.
Lepeltje schreef:Daar moet je als automobilist echt niet de snelweg op willen rijden sochtends en rond 4-5 uur, fietsers hebben voorrang dus je komt met geen mogelijkheid de snelweg op of af.
Gruis schreef:En wat als de auto je al voorbij is? Stel: de auto is mij net voorbij, en ik ga dus de rotonde op. Dan hinder ik hem alsnog als hij dan de eerstvolgende afslag af wil maar heb ik hem in principe wel voorrang verleend?
Maar als jij vanuit stilstand op moet trekken moet je wel heel snel fietsen wil hij die afslag niet kunnen halen.
Citaat:Dus omdat fietsers dat ook doen doe jij dat ook maar?
Als jij afslaat op een rotonde en de fietser gaat rechtdoor moet jij hem voorrang verlenen.
Zoals Jet hier net ook al de verkeersregels erbij gehaald heeft, en aangezien je het op de volgende site ook kunt lezen;
Sammie schreef:Gruis schreef:En wat als de auto je al voorbij is? Stel: de auto is mij net voorbij, en ik ga dus de rotonde op. Dan hinder ik hem alsnog als hij dan de eerstvolgende afslag af wil maar heb ik hem in principe wel voorrang verleend?
Volgens mij niet? Auto moet geheel voorbij zijn, trouwens. Niet al gaan fietsen als je tegen z'n achterwiel aan kijkt.Maar als jij vanuit stilstand op moet trekken moet je wel heel snel fietsen wil hij die afslag niet kunnen halen.
overigs hinder je hem theoretisch niet, omdat jij dan op de plek bent waar hij moet wachten. Maar nogmaals dan moet je wel snel zijn.
Zo/n rotonde is eigenlijk ook niet meer van deze tijd
. Fietsstroken hebben altijd een getekende fiets op het wegdek, fietssuggestiestroken niet. Fietsstroken mogen alleen gebruikt worden door fietsers en gebruikers van invalidevoertuigen, fietssuggestiestroken mogen door alle weggebruikers gebruikt worden. En of ze nu rood zijn of in de kleur van de rest van het wegdek, de fietsen die op het wegdek geschilderd zijn of niet bepalen dus of het een fietsstrook of fietssuggestiestrook is.
.
En die situatie vanaf de uni met die fietssnelweg ook. Ik ging daar ook altijd langs als ik van paddepoel kwam. Nu pak ik die ontzettend drukke Pleiadenlaan maar.
Gruis schreef:Ik heb het over deze rotonde:
https://www.google.nl/maps/@53.2266187, ... qd8-BQ!2e0
Oplossing is moeilijk, maar een indeling zoals bij deze maakt het al een stuk duidelijker. De stoepen hier maken het gewoon net iets overzichtelijker en duidelijker!
https://www.google.nl/maps/@53.2251732, ... jY-Yvw!2e0
Hoop dat de linkjes het doen