Moeilijke verkeerssituatie- hulp nodig!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 12:24

Heb jij weer gelijk in Sak. Het enige wat wel duidelijk is, is dat het een heel stuk duidelijker kan..
:') Ik moet er vandaag weer overheen brommeren dus zal wel even extra goed opletten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:25

SAKKIA schreef:
Ik weet dat er heel veel ongelukken gebeuren op deze rotonde en dat zelfs de verzekeringsmaatschappijen bakkeleien over de schuldvraag.

Dat laatste geloof ik graag. Een fietser kan vrij snel op de locatie zijn waar hij wel voorrang zou hebben, om vervolgens op je motorkap te belanden, omdat jij niet op tijd kunt remmen. Of er zit een auto op jou := . Zit je als automobilist maar mooi mee.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:30

SAKKIA schreef:
Klopt Gruis maar fietsers hebben ook snelheid en sommige behoorlijk hoog, dit houdt in dat een automobilist moet stoppen voor een fietser die nog niet de rotonde opgereden is, want die knalt gewoon door en heeft technisch gezien voorrang op mij zodra hij op de rotonde is. Aan de andere kant hindert hij mij al voor hij uberhaupt op de rotonde is. Ik als automobilist weet namelijk dat hij gewoon doorrijdt, dus ik stop alvast of minder vaart en doe mijn knipperlicht uit.

Maar eigenlijk is het zo dat ik op de rontonde ben en dus voorrang heb op de fietsers, hij moet eigenlijk stoppen op mij, dat zou mij de tijd namelijk geven om af te slaan. In de praktijk gebeurd het niet.

Ik weet dat er heel veel ongelukken gebeuren op deze rotonde en dat zelfs de verzekeringsmaatschappijen bakkeleien over de schuldvraag.

Dit dus.

En excuses dat ik een beetje sarcastisch over kom, maar ik snap het ECHT niet. Ik zie het (als fietser) zovaak bijna misgaan, soms sta ik echt met ogen op steeltjes te kijken.

Haaientanden staan er, dan is er toch geen discussie meer? Staan er haaientanden dan heeft verkeer op de rotonde voorrang. Al is de weg paars gekleurd. Haaientanden = voorrang verlenen.

In de auto doe ik ook maar net of er geen haaientanden bestaan als ik op een rotonde rij, zo doen fietsers dat tenslotte ook. Bij elke fietser van rechts is het eerder spannend of hij netjes blijft wachten, maar ik er maar vanuit dat ze zich er zo voorgooien, zoals bijna altijd.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 16-10-14 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:30

Ik moest hier eerder ook altijd langs, schijtrotonde. :P
Buiten spitsuur is het geen probleem om iedereen voor te laten op de rotonde, in 't spitsuur kom je er dan gewoon niet meer tussen, zowel autos als fietsers.
Eigenlijk werkt het apparaat gewoon niet.

Maar zo heb je in Groningen wel meer situaties waar ik me al eens over heb verbaast, eerder woonde ik in paddepoel, langs de fietssnelweg naar de uni zeg maar. :P Daar moet je als automobilist echt niet de snelweg op willen rijden sochtends en rond 4-5 uur, fietsers hebben voorrang dus je komt met geen mogelijkheid de snelweg op of af. :')

Deze kruising is ook leuk, vooral als je van links komt, er staan altijd een hele berg auto's in de bocht geparkeerd waardoor je er geen zak meer van ziet en iedereen maar op hoop van zegen de weg op fietst/rijdt.
https://www.google.nl/maps/@53.2341741, ... a=!3m1!1e3

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:35

nynke55 schreef:
Ja, volgens mij wel, verkeer op de rotonde heeft voorrang, tenzij anders aangegeven.

Het lijkt nu net alsof er veel mensen denken dat verkeer op een rotonde automatisch voorrang heeft. Dat is niet zo. Maar misschien komen de reacties door het feit dat TS haaientanden getekend heeft. Je hebt dus een voorrangsrotonde getekend. Dus ja, dan moet je het verkeer -auto's en fietsers - dat op die rotonde rijdt voorrang verlenen. Ook al ben je fietser. Het fietspad is onderdeel van de weg.

Als je de rotonde weer rechtsaf afrijdt, moet je voorrang verlenen aan al het verkeer dat rechtdoor blijft gaan op dezelfde rotonde.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rotonde_(verkeer)

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:38

Amaris schreef:
SAKKIA schreef:
Klopt Gruis maar fietsers hebben ook snelheid en sommige behoorlijk hoog, dit houdt in dat een automobilist moet stoppen voor een fietser die nog niet de rotonde opgereden is, want die knalt gewoon door en heeft technisch gezien voorrang op mij zodra hij op de rotonde is. Aan de andere kant hindert hij mij al voor hij uberhaupt op de rotonde is. Ik als automobilist weet namelijk dat hij gewoon doorrijdt, dus ik stop alvast of minder vaart en doe mijn knipperlicht uit.

Maar eigenlijk is het zo dat ik op de rontonde ben en dus voorrang heb op de fietsers, hij moet eigenlijk stoppen op mij, dat zou mij de tijd namelijk geven om af te slaan. In de praktijk gebeurd het niet.

Dit dus.

En excuses dat ik een beetje sarcastisch over kom, maar ik snap het ECHT niet. Ik zie het (als fietser) zovaak bijna misgaan, soms sta ik echt met ogen op steeltjes te kijken.

Haaientanden staan er, dan is er toch geen discussie meer? Staan er haaientanden dan heeft verkeer op de rotonde voorrang. Al is de weg paars gekleurd. Haaientanden = voorrang verlenen.

In de auto doe ik ook maar net of er geen haaientanden bestaan als ik op een rotonde rij, zo doen fietsers dat tenslotte ook. Bij elke fietser van rechts is het eerder spannend of hij netjes blijft wachten, maar ik er maar vanuit dat ze zich er zo voorgooien, zoals bijna altijd.

Dus omdat fietsers dat ook doen doe jij dat ook maar?
Als jij afslaat op een rotonde en de fietser gaat rechtdoor moet jij hem voorrang verlenen.
Zoals Jet hier net ook al de verkeersregels erbij gehaald heeft, en aangezien je het op de volgende site ook kunt lezen;

http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/fietsen/fietser-voorrang-automobilisten-rotonde-rotonde.202188

Gruis

Re: Moeilijke verkeerssituatie- hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 12:39

En wat als de auto je al voorbij is? Stel: de auto is mij net voorbij, en ik ga dus de rotonde op. Dan hinder ik hem alsnog als hij dan de eerstvolgende afslag af wil maar heb ik hem in principe wel voorrang verleend?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:41

Lepeltje schreef:
Daar moet je als automobilist echt niet de snelweg op willen rijden sochtends en rond 4-5 uur, fietsers hebben voorrang dus je komt met geen mogelijkheid de snelweg op of af. :')

Die locatie is ook erg leuk voor auto's ja. Vandaar dat ze nu iedereen zoveel mogelijk langs het crematorium sturen, wat weer super gevaarlijk is voor alle auto's die richting crematorium willen..

Eens met lepeltje oveirgens, maar ik zou ook niet weten wat op die plek wel zou werken. Tis gewoon veel te druk daar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:45

Gruis schreef:
En wat als de auto je al voorbij is? Stel: de auto is mij net voorbij, en ik ga dus de rotonde op. Dan hinder ik hem alsnog als hij dan de eerstvolgende afslag af wil maar heb ik hem in principe wel voorrang verleend?

Volgens mij niet? Auto moet geheel voorbij zijn, trouwens. Niet al gaan fietsen als je tegen z'n achterwiel aan kijkt. :D Maar als jij vanuit stilstand op moet trekken moet je wel heel snel fietsen wil hij die afslag niet kunnen halen.

overigs hinder je hem theoretisch niet, omdat jij dan op de plek bent waar hij moet wachten. Maar nogmaals dan moet je wel snel zijn.

Zo/n rotonde is eigenlijk ook niet meer van deze tijd :=

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:45

Citaat:
Dus omdat fietsers dat ook doen doe jij dat ook maar?
Als jij afslaat op een rotonde en de fietser gaat rechtdoor moet jij hem voorrang verlenen.
Zoals Jet hier net ook al de verkeersregels erbij gehaald heeft, en aangezien je het op de volgende site ook kunt lezen;

Jij leest mij verkeerd. Of ik schrijf verkeerd.

Wat ik zeg is dat als ik als auto op een rotonde rij en ik zie fietsers aankomen, dan doe ik net of er geen haaientanden zijn, maw: ik ga er al vanuit dat die fietsers mij GEEN voorrang gaan verlenen en zich ervoor gaan gooien.

Dus ik anticipeer daar al op.

Dat hele voorrang verlenen als een fietser al op de rotonde is heb ik net zelf nog ergens uitgelegd.

Ik rij al 20 jaar en heb nog NOOIT een ongeluk gemaakt, dus geloof mij: ik ken de regels (en het gedrag van fietsers) wel een beetje.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:48

Sammie schreef:
Gruis schreef:

Volgens mij niet? Auto moet geheel voorbij zijn, trouwens. Niet al gaan fietsen als je tegen z'n achterwiel aan kijkt. :D Maar als jij vanuit stilstand op moet trekken moet je wel heel snel fietsen wil hij die afslag niet kunnen halen.

overigs hinder je hem theoretisch niet, omdat jij dan op de plek bent waar hij moet wachten. Maar nogmaals dan moet je wel snel zijn.

Zo/n rotonde is eigenlijk ook niet meer van deze tijd :=

Dat laatste klopt zeker, maar je kunt op die rotonde dus daadwerkelijk zo snel zijn.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:49

Zeker als je zo'n kleine rotonde hebt. Op het moment dat je als fietser dan 'gas' geeft om de rotonde op te gaan, kun je een rechtsafslaande auto al hinderen.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 12:51

Plus ik zit op de brommer / snorfiets hè. Dan ben ik écht snel, geloof mij.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:56

Ik erger me trouwens als fietser ook kapot aan alle fietsers én autos die blijkbaar zichzelf veel belangrijker vinden en zich snel overal tussendoor/langs/over proberen te wurmen. En auto's die perse als het druk is toch veel te hard willen rijden.

Het is blijkbaar echt moeilijk om normaal te doen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:03

Punt is eigenlijk dat op de genoemde rotonde fietsers geen oog hebben voor de haaientanden, gewoon doorfietsen (daardoor in voorrangspositie komen) en als automobilist je ogen in je achterhoofd moet hebben (vooral in de spits).

Aan de andere kant, stel dat fietsers de haaientanden wel in acht nemen.
Hoe kom je dan als fietser in de spits de rotonde op zonder dat er alweer een nieuwe auto aan komt?
Tegen de tijd dat auto gepasseerd is, jij plaats hebt genomen in het zadel, komt de volgende auto er al weer aan.

Ik vind het opzich wel 'overzichtelijk' dat de fietsers gewoon voorrang hebben. Is dat iig duidelijk. Rijdt wekelijks over die rotonde en nog altijd schadeloos :')
En dat fietsers de rotonde opkomen als ik daar rijd, daar heb ik geen 'last' van.
Ik heb pas 'last' van fietsers als ik af wil slaan en de fietser de rotonde volgt want dan moet ik remmen (voorrang verlenen).

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:04

Er is trouwens ook nog een verschil tussen fietsstroken en fietssuggestiestroken :D . Fietsstroken hebben altijd een getekende fiets op het wegdek, fietssuggestiestroken niet. Fietsstroken mogen alleen gebruikt worden door fietsers en gebruikers van invalidevoertuigen, fietssuggestiestroken mogen door alle weggebruikers gebruikt worden. En of ze nu rood zijn of in de kleur van de rest van het wegdek, de fietsen die op het wegdek geschilderd zijn of niet bepalen dus of het een fietsstrook of fietssuggestiestrook is.

TS, als jij brommert en er zijn fietsen op de strook naar de rotonde en op de rotonde getekend, mag jij er met je brommer niet komen en moet je op het autoweggedeelte rijden...

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 13:07

Snorfiets :) . Dus zonder helm. Ik noem het altijd brommer maar dat klopt inderdaad niet helemaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:15

Het is volgens mij volstrekt onzin dat je als fietser niet de fietsstrook op mag als daarnaast een auto rijdt en jij die auto niet hindert. Dat is bv ook het uitgangspunt van het rechts inhalen: als jij als fietser op een fietsstrook rijdt en het autoverkeer staat stil, dan mag je er gewoon rechts voorbij.

In dit geval heb je dan dus als fietser bij het oprijden van de rotonde voornamelijk voorrang te verlenen aan fietsers die al op de rotonde zitten - van de auto's heb je over het algemeen geen last en zij niet van jou. Bussen en vrachtauto's die de volle breedte nodig hebben moet je wel voor laten gaan.

Bij het afslaan van auto's ben je al op de rotonde, en moet de afslaande auto de fietser wegens 'doorgaand verkeer' voor laten gaan. Dat die twee situaties elkaar snel opvolgen is een probleem - maar betekent niet dat je als fietser dus moet wachten tot de hele rotonde voor je vrij is voor je gebruik kunt maken van de fietsstrook.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 13:18

Bedankt voor je duidelijke post Shadow, dat is inderdaad hoe ik er ook over denk :j .

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:35

Maar dan een andere vraag, wat zou een oplossing kunnen zijn?

Trouwens alle zijwegen die uitkomen op de Korreweg is drama :n En die situatie vanaf de uni met die fietssnelweg ook. Ik ging daar ook altijd langs als ik van paddepoel kwam. Nu pak ik die ontzettend drukke Pleiadenlaan maar.

Welke rotonde bedoelde jij eigenlijk echt Gruis? Op de Van Iddekingeweg ligt ook nog zo'n ding. Hoewel die wel een stuk rustiger is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:39

Andere rotonde maken waarbij het fietsgedeelte echt los erom heen ligt.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 13:40

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:42

Oh ja Vinkhuizen. Ben ik ook nog een tijd langsgekomen toen ik op de Travertijnstraat werkte. Die tweede is idd prima te doen. De eerste sloeg ik altijd over door op de tweede rechtdoor te gaan en dan via daar de ringweg op.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:46

Gruis schreef:
Ik heb het over deze rotonde:
https://www.google.nl/maps/@53.2266187, ... qd8-BQ!2e0

Oplossing is moeilijk, maar een indeling zoals bij deze maakt het al een stuk duidelijker. De stoepen hier maken het gewoon net iets overzichtelijker en duidelijker!
https://www.google.nl/maps/@53.2251732, ... jY-Yvw!2e0

Hoop dat de linkjes het doen :=

Die onderste link, dat is in principe dezelfde rotonde als de rotonde in de openingspost toch? Maar hier hoef je toch ook niet op een auto te wachten voordat je het fietspad op mag gaan, de rotonde op? :+

Als er haaientanden staan betekent dat naar mijn weten dat je moet stoppen voor het verkeer wat op jouw rijbaan voorbij komt, toch niet wat op de rijbaan er naast (voor de auto's) voorbij komt? Want daar heb je niks mee te maken op dat moment. Pas als jij eenmaal op het fietspad bent, en de auto af wil slaan, over het fietspad heen, dan heb je wat met elkaar te maken.
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 16-10-14 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:47

Toch bijzonder dat je een rotonde vermijd omdat deze on overzichtelijk is. Dan heb je het als gemeente ook niet helemaal goed gedaan. Het zij de regels zijn niet duidelijk bij de weg gebruikers of er moet nog is kritisch naar de situatie gekeken worden