Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Re: Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:10

Ik ben van mening dat je het hebben/onderhouden van kinderen net zo duur kunt maken als je zelf wilt.
Ik zie om me heen ook mensen die per ongeluk zwanger raken en toch dolgelukkig zijn met hun kindje enzo. super leuk voor hun! Maar dan studeren ze beide nog, willen samen gaan wonen om een eigen plekje te hebben, verdienen beide niet veel geld in de maand. Dus het inkomen gaat wss naar de huur van het huis en de vaste lasten. Dan zie ik toch op FB dat zij een compleet nieuwe ikea babykamer hebben gekocht en allerlei kledingstukken kopen van dure merken, dure speelgoedjes waar dat kind toch nog niets mee kan.
Sportschoentjes(nike, adidas etc).
Dan denk ik: dafaq? Ga naar de kringloop voor een badje, bedje, en kast.
Kijk op marktplaats, tweedehands. Ja daar hebben andere kindjes in gelegen en in geplast.. nou en? dat gaat die van jou ook doen!:O
Primark heeft ook hartstikke leuke babykleding en pakjes.
ikzelf zou geen kindje ter wereld laten komen als ik dat financieel niet zou redden.
Al ben ik wel van mening dat je het altijd wel red, op wat voor manier dan ook(of je wasmachine nou kapot is, of je zelf nieuwe kleding nodig hebt.. ) je komt er altijd wel uit.
maar dat je dan 4 kids hebt/neemt.. tja.. niet zo slim?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:14

Ja

Toen onze oudste werd geboren hadden we geen geld. Gelukkig veranderde dat snel.
We leven van een onder modaal i nkomen.
Hebben 2 kids beide MBO 4 geschold. Alleen mijn man werkt zodat ik 24/7 mama kan zijn. En we hopen nog meer kindjes te krijgen. (Zodra de jongste betere nachten maakt)
We hebben een buffer maar e r moet niet teveel in 1x stuk gaan.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:17

Mocht ik nu zwanger raken, jammer maar kind blijft.
Maar als ik zelf mocht kiezen zou ik meer financiële zekerheid willen hebben.
Niet om aan alle laatste mode mee te doen maar om zeker te zijn dat ik mijn kind kan bieden waarvan ik denk dat deze het nodig heeft en voldoende buffer om alles op te kunnen vangen.

4 kinderen, een baby en "maar" 180 euro spaargeld zijn imo niet echt de ideale omstandigheden.
Liefde koop je niet, maar ouders die elke keer zorgen en stress hebben om rond te kunnen komen zijn ook geen ideale opvoeders.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:25

Finaciele situaties kunnen veranderen. Met. De. Dag. Dus een superbaan, en je staat morgen op straat. In de goot, en je hebt morgen een baan. Je leven laten dicteren door die K.U.T. centen? Dat mag iedereen gelukkig voor zichzelf beslissen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:26

Toch blijft het wel fijn om een buffer in de vorm van een spaarrekening te hebben, mocht de geldkraan ineens (gedeeltelijk) dichtgaan. Heb je die niet word het toch wel moeilijker.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:28

Gelukkig mag ik nu ook beslissen dat mijn huidige situatie niet ideaal zou zijn voor een kind :)
Zelfde als met mijn huisdiertjes, die hebben een eigen rekening als buffer.
Met kind zou ik niet anders willen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:28

Die buffer is snel genoeg op. Ga jij je leven laten bepalen door de centen?
Mijn ervaring is dat er altijd wel een oplossing komt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:31

minikatje schreef:
Mocht ik nu zwanger raken, jammer maar kind blijft.
.

minikatje schreef:
Gelukkig mag ik nu ook beslissen dat mijn huidige situatie niet ideaal zou zijn voor een kind :)

Die snap ik even niet, leg eens uit?

Je zet in je eerdere topic dat het kind blijft, dus ik ga er van uit dat je dan niet voor abortus zou kiezen.

En vervolgens roep je dat je zelf kunt beslissen of een kind in je huidige situatie niet ideaal zou zijn? Dat houdt in mijn ogen in dat je niet alleen aan anticonceptie doet maar ook zou laten aborteren.

Of interpreteer ik dingen die er niet staan?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:35

Over 10 jaar kan een rijk persoon blut zijn en andersom.
Daardoor laat ik ons leven niet bepalen.
Als je het geestelijk maar aankan.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:37

Gelukkig zijn vriend en ik nog jong genoeg, maar zijn beide van mening dat we pas serieus gaan denken op het moment dat we financieel ruim genoeg zitten! We hebben een aardig dure auto hobby, waar we nu nog druk mee bezig zijn. En alles de deur uit doen willen we nu (nog) niet. Staan echt wel een aantal projecten die de deur uit mogen, maar dat komt wel!

Alles op zijn tijd :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:40

minikatje schreef:
Zelfde als met mijn huisdiertjes, die hebben een eigen rekening als buffer.
Met kind zou ik niet anders willen.

Ik heb ook een aparte rekening voor mijn katten en ik vind het erg fijn! Zo kan ik nog eens zonder wikken en wegen een nieuwe krabpaal kopen en ze kwalitatief goed voer geven :) Ook wanneer ik financieel wat krapper zit..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:40

Lous schreef:
Toch blijft het wel fijn om een buffer in de vorm van een spaarrekening te hebben, mocht de geldkraan ineens (gedeeltelijk) dichtgaan. Heb je die niet word het toch wel moeilijker.

En dat is dan ook soms heel snel op.

Even een beeld:
Man/vrouw 1 kind, hij zeer goede baan (met goed inkomen, 4000 netto), vrouw werk 2 dagen per week en is zwanger van nr 2.
Hebben een leuke vrijstaande woning (incl hoge hypotheek die ze prima kunnen betalen), 2 knappe auto's en een caravan en een goed gevulde spaarrekening.

Zijn werk gaat failliet en hij ligt eruit.... in de WW , deze in netto max 2100 netto per maand.
Doordat hij in een lagere inkomensschaal valt, krijg je ook minder hypotheekaftrek.
Dus netto lasten stijgen 150E per maand, inkomen zakt met 1900.
Daardoor hebben zij 2150E per maand minder inkomen.

Dan krimpt je spaarrekening zeer hard.
Als hij 6 maanden werkeloos is, kost hun dit 13000 eigen spaargeld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:41

loez schreef:
Gelukkig zijn vriend en ik nog jong genoeg, maar zijn beide van mening dat we pas serieus gaan denken op het moment dat we financieel ruim genoeg zitten! We hebben een aardig dure auto hobby, waar we nu nog druk mee bezig zijn. En alles de deur uit doen willen we nu (nog) niet. Staan echt wel een aantal projecten die de deur uit mogen, maar dat komt wel!

Ach, zolang je je maar realiseert dat kinderen krijgen niet automatisch gaat, en als je te laat gaat starten je weleens helemaal zonder kinderen kunt komen te zitten, is alles goed, toch?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:45

Maar stel je eens voor dat je dit niet had.
Niks is zeker in het leven, maar dit is dan toch wel fijn ookal is het maar klein.
Qua baan heb ik geen zekerheid, spaarrekening staat niet veel op. We hebben alles nodig voor onze vaste lasten, we hebben een potje, maar dat is echt voor het huis.
Sorry, maar dan durf ik echt niet aan kinderen te beginnen.
Laatst bijgewerkt door Lous op 13-10-14 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:45

Geen kinderen als je het niet kan betalen. Niks rammelende eierstokken en zielige ouder gevoelens. op rotten. als je je kind geen toekomst kunt bieden krijg dan geen kinderen. daar kan ik zo boos om worden! -:(-

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:46

Naamloos1 schreef:
Ben ik nu zo'n harteloze niet moederlijk-instinct figuur? Of ben ik gewoon realistisch?

Nee realistisch in mijn optiek

je moet je kind wel wat kunnen bieden vind ik
en natuurlijk kan je niet in de toekomst kijken, als je eenmaal kinderen hebt kan het ook ineens financieel mis gaan natuurlijk
Maar dat risico hou je met alles in je leven
Maar er aan beginnen terwijl je al niks hebt vind ik werkelijk waar het domste wat er is

Wij hadden alles al toen ik in verwachting raakte, complete kinderkamer enz...
En toch kwam er dit bij dat bij.....kosten gauw ff een paar honderd...
En dan in het begin krijg je veel cadeau,maar nu poeh...ze is 3 jaar en heeft om de haverklap nieuwe schoenen en kleding nodig want t slijt mega hard met spelen
En ook nog weg sparen voor studie, nee kids zijn geen lachertje financieel :n

wij willen gelukkig hierna niet meer, maar stel van wel, dat had dat financieel niet eens gegaan :n
of althans, had wel gelukt...maar niet zoals ik het graag wil, en dan doe ik het niet :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:47

Lous schreef:
Maar stel je eens voor dat je dit niet had.
Niks is zeker in het leven, maar dit is dan toch wel fijn ookal is het maar klein.
Qua baan heb ik geen zekerheid, spaarrekening staat niet veel op. We hebben alles nodig voor onze vaste lasten, we hebben een potje, maar dat is echt voor het huis.
Sorry, maar dan durf ik echt niet aan kinderen te beginnen.

Met andere woorden, je bent niet bereid om er een mouw aan te passen en zou in geval van zwangerschap gaan aborteren, omdat je het financieel niet ziet zitten?

Kan het mishebben hoor, maar als je dan laat aborteren en je raakt daarna niet meer zwanger, mag de maatschappij dan betalen voor je psychische zorg omdat je zo in de knoop raakt dat je niet meer kunt functioneren?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-10-14 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:48

Grease schreef:
Geen kinderen als je het niet kan betalen. Niks rammelende eierstokken en zielige ouder gevoelens. op rotten. als je je kind geen toekomst kunt bieden krijg dan geen kinderen. daar kan ik zo boos om worden!

Nou nou.. := Ferme taal. Toekomst is toch voor iedereen anders? Toegegeven, als je al in de bijstand zit zou je je twee keer achter je oren kunnen krabben, maar anderzijds kinderen tot op het bot toe financieel verwennen kent ook zijn nadelen.. Kinderen die niet kunnen sparen, denken dat alles naar ze toe komt etc. etc.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:49

Sammie schreef:
Grease schreef:
Geen kinderen als je het niet kan betalen. Niks rammelende eierstokken en zielige ouder gevoelens. op rotten. als je je kind geen toekomst kunt bieden krijg dan geen kinderen. daar kan ik zo boos om worden!

Nou nou.. := Ferme taal. Toekomst is toch voor iedereen anders? Toegegeven, als je al in de bijstand zit zou je je twee keer achter je oren kunnen krabben, maar anderzijds kinderen tot op het bot toe financieel verwennen kent ook zijn nadelen.. Kinderen die niet kunnen sparen, denken dat alles naar ze toe komt etc. etc.

Helaas genoeg ervaringen met de producten van deze patatgeneratie....

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:49

Grease schreef:
Geen kinderen als je het niet kan betalen. Niks rammelende eierstokken en zielige ouder gevoelens. op rotten. als je je kind geen toekomst kunt bieden krijg dan geen kinderen. daar kan ik zo boos om worden! -:(-

Nou nou, dit had je ook wel iets genuanceerder kunnen brengen en het vloeken achterwege kunnen houden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:50

Grease schreef:

En dat is en blijft altijd een onzeker iets.
Je kan zo je baan kwijt raken of arbeidsongeschikt worden.
Of 1 van de partners kan komen te overlijden.

Ook als je je boeltje goed voor elkaar hebt kan er iets gebeuren waardoor je hele gezin (financieel/emotioneel) volledig op zijn kop staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:51

Ja misschien kon het iets genuanceerder. :) Maar toch! Ik vind het niet ok om kinderen te krijgen als je er niet voor kunt zorgen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:52

Tsja gebeurt het dat ik zwanger raak, so be it. Dan moet er iets bedacht worden, ook al word dat flink puzzelen en moeten we dingen voor onszelf en het kind laten zitten.
En waarom ga jij er vanuit dat ik het zou laten aborteren?Waar heb ik dat gezegd?

Maar ik per ongeluk zwanger raken? Dan moet ik net pech hebben met die ene procent _O- , want slik al jaren heel netjes en secuur de pil.
Laatst bijgewerkt door Lous op 13-10-14 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

loez

Cassidy schreef:
loez schreef:

Ach, zolang je je maar realiseert dat kinderen krijgen niet automatisch gaat, en als je te laat gaat starten je weleens helemaal zonder kinderen kunt komen te zitten, is alles goed, toch?

Ooh we realiseren zeker dat het niet vanzelfsprekend is hoor :) ik ben net 24 en mijn vriend 25... Dus wat mij betreft jong genoeg! En misschien ziet de situatie er volgend jaar weer anders uit!

We hebben het er wel veel over wat dat aan gaat! Maar zijn beide van mening dat we er op dit moment nog niet 'klaar' voor zijn.

Cassidy

Grease schreef:
Ja misschien kon het iets genuanceerder. :) Maar toch! Ik vind het niet ok om kinderen te krijgen als je er niet voor kunt zorgen.

En jij kunt 10 jaar in de toekomst kijken?