Sparen! Hoe doen jullie dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:02

Haha, mijn man gaat straks naar de supermarkt om wat voor het avondeten te halen.
Ik weet voor 99% zeker dat hij iets ''lekkers'' voor zichzelf meeneemt.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:18

En daarom mag mijn lief geen boodschappen doen :')
Ben altijd het dubbele kwijt, zo niet meer, dan wanneer ik zelf naar de super ga :') (daar gaat je budget voor de maand :evaw: )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:17

Ik heb toevallig deze week een spaarrekening geopend, ik ben net als jij vreselijk met geld, alleen ben ik student en heb ik het niet breed (welke student wel haha) en heb ik ook niet echt een bijbaantje. Nadat mijn zakgeld of kleedgeld binnen komt, wil ik daar nu gewoon een deel van opzij zetten en het geld dat ik verdien met oppassen wil ik ook apart zetten. Ik heb meer dan genoeg kleding (dat is mijn grote uitgavenpost) en geef veel te veel geld uit in de schoolkantine, als ik gewoon geld overboek naar mijn spaarrekening, kan ik dat gewoon niet uitgeven tijdens een shop-dagje. Ik spaar trouwens op 1 spaarrekening 2 keer; een keer geld dat ik spaar voor 'leuk'. Komt er een concert (of als ik wat meer gespaard heb; festival haha) aan waar ik heel graag heen wil en heb ik geen geld genoeg op de lopende rekening? Dan mag ik het overboeken. De andere mag ik niet aankomen, daar wil ik op gaan sparen voor als mijn macbook bijv. kapot gaat.

Daarnaast heb ik thuis een potje staan waar ik af en toe geld in stop wat ik contant heb gekregen/over heb. Anders geef ik toch alles uit in de schoolkantine.. :+ Daar zit nu 80 euro in geloof ik, daar mag ik nieuwe schoenen van kopen. :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:20

MarlindeRooz schreef:
Ik zou zeggen, geef jezelf 150 euro per maand zakgeld. Dat is dus 450 euro houden en de rest gewoon overboeken naar je spaarrekeningen. :wave:

Dat spaart lekker snel!

150 euro??? Dat is wel heel erg veel voor 1 persoon in de maand. Ik doe het met 50 euro per 4 weken. Trouwens vorige week mijn eerste 50 euro opzij gezet op mijn spaarrekening.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:24

purny schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik zou zeggen, geef jezelf 150 euro per maand zakgeld. Dat is dus 450 euro houden en de rest gewoon overboeken naar je spaarrekeningen. :wave:

Dat spaart lekker snel!

150 euro??? Dat is wel heel erg veel voor 1 persoon in de maand. Ik doe het met 50 euro per 4 weken. Trouwens vorige week mijn eerste 50 euro opzij gezet op mijn spaarrekening.

150 voor kleding, leuke paardendingen, dagjes uit, shampoo, toiletartikelen etc.

Ik betaal er zelfs mijn konijnen van die elke dag verse groente krijgen. :+

pluisje88

Re: Sparen! Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:27

150 euro is niet zo veel hoor als je ook nog wat verplichtingen hebt en rookt zoals de ts. Ts is geen 12 maar gewoon volwassen. dan heb je ineens een stuk meer geld nodig kan ik je vertellen;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:29

Ja daarom, ik redt het prima met 150 euro en ik woon ook thuis. Ik rook niet maar dat geld gaat op aan lekkere broodjes en konijnenvoer. _O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:35

Ik doe mijn kleding dan apart he... maar ik ben nooit zoveel kwijt. Misschien ben ik gewoon heel erg zuinig...

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:37

Ik spaar ook automatisch een bedrag aan het einde van de maand :j
Maar ik heb de afgelopen paar maanden spaardoelen voor mezelf opgesteld (die ik moet behalen van mezelf).
Dus naast het automatisch gespaarde bedrag schrijf ik aan het einde van de maand (of tussendoor ofzo) nog een bedrag over naar mijn spaarrekening.

Ik hou ook een overzicht van mijn financiën bij, wat mijn vaste uitgaven zijn, maar ook ingeplande kosten (jaarlijks onderhoud auto, verjaardagen, kapper) en geld om vrij te besteden.
En ik ben kritisch in wat ik uitgeef, vraag mezelf bij alles af of het écht nodig is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:38

purny schreef:
Ik doe mijn kleding dan apart he... maar ik ben nooit zoveel kwijt. Misschien ben ik gewoon heel erg zuinig...

Ik verander helaas nog van figuur, dus heel vaak passen kledingstukken mij niet meer.
Ook koop ik graag wat nieuws. :j

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:39

Zo'n spaarpot die je moet slopen voordat je het geld eruit kan halen.
En dan lekker veel briefjes van 50 in proppen :D.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 18:46

Elinex304 schreef:

Onzin, met een pincet krijg ik elke cent er nog uit. ;)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:48

Ik heb ook zo'n spaarpot die je alleen met een blikopener kan openen, iedere keer als dat ding vol zit, zit er zo'n 400 euro in. Ik gooi steeds kleingeld erin, maar ook weleens een briefje als dat zo uitkomt! Perfecte manier van ongemerkt sparen, voor ons dan :D

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:49

Dat deed ik ook, totdat ik ontdekte dat je van dat geld echt prima nieuwe schoenen kunt kopen :')

Ik heb nu zo'n ding dat telt, maar die draai je open.. Ook heel vervelend _O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:50

Bij de ING kan je er ook voor kiezen dat er automatisch een bepaald bedrag per maand weggesluisd word naar je spaarrekening, misschien eens informeren of dat iets is?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:59

Ik heb alles in Excel staan en ik sluis €320 per maand naar mijn spaarrekening waar het over verschillende potjes wordt verdeeld. Zo spaar ik oa voor calamiteiten, een nieuwe auto, kleedgeld, eigen risico en belasting. Dat moet ik wel zelf overmaken elke maand. Verder pin ik €50 per week aan boodschappen geld en pin ik 1x per maand mijn benzine. Wil ik vaker tanken dan betaal ik dat van mijn jurygeld wat ik cash in mijn portemonnee heb zitten. Vaker gebruik ik mijn pinpas dus niet. Wil ik iets online bestellen dan stort ik dat geld eerst op de bank en dan kan ik het bestellen. Ik doe de leuke dingen van mijn jurygeld, dus al mijn salaris gaat naar het sparen en de vaste lasten.

Ik kijk 2x per maand mijn Excel na, hou ING erbij en geef alles wat betaald is een kleurtje. Zo kan ik het gelijk zien als er iets niet betaald is bijvoorbeeld.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:17

Ik ben ook 18 jaar, zet elke keer als ik boven de €150 op mn lopende rekening heb €100 opzij. Ik krijg meerdere keren per maand een groter bedrag gestort (alimentatie, loon, zorgtoeslag, stufi), na al deze datums zet ik dus wat opzij (als het totaal meer dan €150 is). :') Op mijn spaarrekening heb ik verschillende potjes waar ik het dan in doe. Het bedrag dat ik op mijn spaarrekening heb staan is afgerond op 100-tallen zodat het er groot en overzichtelijk uitziet, er staat dus bijv.: €5600 op ipv €5634.

Ik heb Rabobank en daar kan je meerdere potjes aanmaken. Zo zie je meteen voor welk doel je aan het sparen bent (en hoeveel je per maand nog moet storten wil je de termijn halen). In mijn potjes rond ik ook alles af op 100-tallen. Hier mijn potjesverzameling:
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=23ld ... DwHbPl_tws :')

Helaas gebeurt het af en toe ook dat ik geld 'tekort' heb, dit boek ik ook terug in 100-tallen. Dit doe ik níet via de app. En het voelt voor mij een extra kwelling omdat er ook een melding komt dat ik meer geld in mn potjes heb dan ik op mn spaarrekening heb :Y)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:25

Kostolany schreef:
Moet eerlijk zeggen dat ik het bij ons best eens fijn zou vinden als iemand alles voor ons op een rijtje zet om te laten zien wat je nu eigenlijk echt doet elke maand;) Bij ons is alles verspreid over 3 rekeningen;) Zo lijkt het geld nooit op. maar ik denk weleens dat we veel meer kunnen sparen voor de toekomst. Voor onze 2 kinderen hebben we een spaarrekening die tot hun 18 jaar gewoon dicht is en daar gaat elke maand een vast bedrag op. Dan hebben zij op hun 18 jaar een zakcent van ons.

Dat kun je ook heel goed zelf doen, neem er een avond de tijd voor, schrijf hoeveel en wat je vaste lasten zijn en wat je uitgeeft aan abonnementen enzenz, er bestaan ook handige programma's voor.
Bijhouden op papier wat je met je cash geld doet en dan heb je na een korte periode goed overzicht over je inkomsten en uitgaven.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:50

Giolli schreef:
Elinex304 schreef:

:D

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:52

Dit topic heeft er voor gezorgd dat ik zojuist pin sparen heb geactiveerd :+ :D

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:53

Giolli schreef:
Elinex304 schreef:

Kijk zo kennen we Gioll weer :D :')

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:53

Ten eerste: blut ben je pas als je je vaste lasten niet meer kunt betalen.

Ik ben altijd al wel van het sparen geweest, maar ik heb het nog nooit heel breed gehad. Ook niet slecht hoor, maar sinds mijn paard heb, heb ik ondanks mijn fulltime baan, nooit meer dan €150 per maand kunnen sparen ivm hoge vaste lasten. Ik ben sowieso niet van de kleding, schoenen, make-up, stappen, broodjes kopen etc.

Nu zit ik al langere tijd zonder enige vorm van inkomen en ben ik erg blij dat ik een spaarpotje heb opgebouwd, waar ik nu dus van leef. Maar enige vorm van luxe in de vorm van huur binnenbak en paardrijles permitteer ik me nu nog wel. Paard is nu nog het enige wat ik doe aan leuke dingen.

Zodra ik weer inkomen heb zal ik weer zo snel mogelijk mijn spaarpotje aan te vullen, het geeft mij rust. Ik en mijn vriend hebben een excelbestand met alle vaste lasten en dat vullen we iedere maand in en bekijken we wat we ieder overmaken naar de gezamenlijke rekening.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:50

_KellyAV schreef:
Dit topic heeft er voor gezorgd dat ik zojuist pin sparen heb geactiveerd :+ :D

Goed bezig +:)+

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:57

Aangezien ik thuis woon gaat dat bij mij heel makkelijk:P
Ben koopziek voor mijn paard maar eerlijk gezegd verwaarloos ik mezelf en koop nooit iets voor mezelf dus.. :')
Wat ik uit geef: Meestal +/- 300/350 per maand naar mijn paard. En dan benzine kosten voor mijn auto maar die is heel zuinig, 1 op 23 zoiets.
En dan Nog wat kosten voor uitgaan of als ik wel iets koop .
En dan spaar ik toch wel elke maand zo'n 700 euro, dan gaat het snel!

Maar nu moet ik vermelden dat mijn contract per 1 okt. niet is verlengt en dus werkeloos ben :(
Krijg wel een ww maar dat is minder dus als ik werkeloos blijf zal ik zo'n 300/400 euro sparen.

Maarja alles wat ik spaar is mooi mee genomen dacht ik zo.
En dan toch niks voor mezelf kopen.. houd ook totaal niet van shoppen voor mezelf terwijl ik uren voor mijn paard kan shoppen haha :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:04

Nog een plan, wat betreft contant geld. Koop een spaarpot die alleen open kan als je hem goed kapot maakt.