Hoe vertel ik mijn dochter van 8 over ongesteldheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:40

Toen ik op de basisschool naar schoolzwemmen ging met de hele klas lag daar een tampon volgezogen met bloed (Hoe gruwelijk vies dat je dat in een kleedkamer neerdumpt :r ) toen stond de juf daar ook even met een mondvol tanden.

Maar ik denk dat 9 wel de beste leeftijd is, de bibliotheek staat vol met boeken naar leeftijd erover :)

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 19:41

Merileth schreef:
Ik kom hier als pedagoog even vanuit een andere kant binnen vallen. Seksuele opvoeding is gewoon een onderdeel van de gewone opvoeding, en in die zin gewoon erg belangrijk. Door er over te praten, weet je kind later dat het bij jou terecht kan met vragen die iets gevoeliger liggen, dat het achter je rug om gaat wil je ook liever niet.

Het ene kind wordt nu eenmaal vroeger ongesteld dan het andere, en ik meen mij te herinneren dat mijn moeder mij ook het een en ander uitgelegd had.
TS, jouw dochter is bijna 9, en dat is tegenwoordig langzamerhand wel het moment waarop de eerste 'voorbereidingen' voor de menstruatie in mijn ogen op hun plek zijn. Mijn moeder had het hele spul vroeger op de wc liggen in een mandje, en altijd als ik naar de wc was geweest, lagen er netjes een tampon, een maandverbandje en een zakje klaar :') . Na een tijdje hield mijn moeder op met ze weer terugleggen :j . Het is jammer dat je dat niet kunt gebruiken als aanknopingspunt, maar dat is niet erg. Ga niet speciaal op zoek naar een gelegenheid om 'het' te vertellen, op die manier maak je het groter dan dat het is, en ga je zelf zitten stressen er om. Gewoon een momentje waarop je met zijn tweetjes bent (oma's hierin betrekken lijkt me niet zo'n handig plan :') ), en het ter sprake komt dat ze al heel groot wordt, hier op inhaken. Simpelweg vertellen dat als je groter wordt, je buik moet gaan leren zich klaar te maken voor als je later kindjes krijgt, die kan dat natuurlijk ook niet zomaar, die moet daar ook voor oefenen. Zelf moet ze op school immers ook oefenen om dingen goed te kunnen. Je krijgt er geen dikke buik van, maar er kan wel (zoals eerder in dit topic zo mooi verwoord) af en toe bloed uit je plassertje (of welk woord jullie er voor gebruiken) komen. Als je wilt kun je er een simpel boekje uit de bibliotheek voor halen, om die er bij te pakken wanneer het ter sprake komt.

Wat ik je vooral op het hart wil drukken is het volgende: maak het voor jezelf ook niet groter dan dat het is. Het is iets wat er bij hoort, en het is soms moeilijk om er over te beginnen. Ga daarom ook niet geforceerd een moment creëren hiervoor, maar grijp de gelegenheid wanneer die zich aandient.

Ik ga er van uit dat jij en haar vader gewoon nog samen zijn. In dat geval, vertel hem ook dat je haar langzamerhand wilt voorbereiden op het feit dat ze ongesteld kan worden, gewoon omdat je niet wilt dat ze verrast wordt, en het kán gebeuren langzamerhand op haar leeftijd, hoe onwaarschijnlijk het ook voelt. Vertel ook dat je het niet te ingewikkeld wilt maken. Bereid desnoods samen voor hoe je het wilt zeggen, en/of spreek af dat áls ze met dergelijke vragen (want kinderen horen veel) naar hem komt (omdat jij op dat moment even niet beschikbaar bent o.i.d.), hij uitlegt dat mama daar veeeeel meer van weet, omdat papa's dat niet hebben, alleen mama's. Mocht het voor jou geen probleem zijn dat hij het er met haar over heeft wanneer ze met vragen komt, dan is dat doorverwijzen natuurlijk niet aan de orde. Bereid je wel voor op het feit dat je hoogstwaarschijnlijk vervolgens tig vragen voor de kiezen krijgt, waar je niet op gerekend had. Draai daar dan ook niet omheen, maar geef gewoon antwoord. Mocht je in eerste instantie het 'oefenen klaar te maken voor als je een baby krijgt' niet willen vertellen, dan houd je het alleen op dat als je groter wordt er bloed uit je plassertje kan krijgen. Ik vrees dan alleen wel voor de welbekende 'waarom'-vragen, dus waarschijnlijk komt dat deel alsnog wel ter sprake.

Dank voor je verhaal. Ik heb de neiging iets te moeilijk uit te leggen aan haar. Vandaar mijn vraag om het simpel te kunnen vertellen. Hier kan ik al heel veel mee. Ik ga ook geen moment creeren maar laat het op toeval uitkomen. Heb al eerder iets willen vertellen maar daar trekt ze zich soms voor terug. Dan wil ze het nog niet weten. Toch vind ik het nu tijd worden om het te vertellen.

@ Dank voor al jullie reacties. Zo kun je eens lezen hoe verschillend alles gaat. Ik wil het mijn kind dus zelf vertellen voordat ze er met vriendinnetjes over praat die in die positie zitten. Lijkt me voor haar ook gemakkelijker dan wanneer ze niets weet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:45

Sizzle schreef:
Je kunt toch gewoon uitleggen hoe mensen zwanger worden en hoe in jip en janneke taal de baarmoeder werkt?

Zo heb ik het ook gedaan bij mijn oudste zoon van 9.
Eerst hoe zwanger worden en daarna dus wat er met het eitje gebeurd als er geen zaadje bij gekomen is.

Zoon? Ja zoon.(zou ik normaal gesproken ook iets later vertellen)

Ja moest wel. Tijdens onze vakantie vonden we in een douche in de jachthaven een gebruikt( :r :r :r )maandverbandje....(wordt nog naar als ik er aan terug denk)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:49

Ik weet nog dat mijn ouders er heel nonchalant een keer over begonnen, toen we met z'n allen (broerlief was er ook bij :D ) aan de eettafel zaten. M'n stiefmoeder begon over dat meisjes/vrouwen zwanger kunnen worden (wist ik natuurlijk allang :P ) en zo kwamen we op ongesteldheid. Ik vond het reuze interessant en stelde veel vragen en zo vertelde ze alles wat ik moest weten. Ik weet nog dat ze er een tampon bij pakte en in een glas water deed om te laten zien hoe absorberend ze waren. :D

Was een heel fijn gesprek toen! Zou erg geen heel ding van maken maar het gewoon eens ten sprake brengen. Beste zou natuurlijk zijn als ze er zelf om vraagt en dat je het dan allemaal uitlegt.

Opzich vind ik 8 jaar nog wel wat jong, ik zou er nog lekker een jaartje mee wachten.
Laatst bijgewerkt door Samiyah op 08-10-14 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:49

Mij is het kennelijk te vroeg verteld door mijn ouders. Toen ik met (helaas) 10 ongesteld was was ik volledig in paniek, er was me jaren geleden dus al wel verteld over het hoe en wat maar dat was niet blijven hangen.

Ik zou er gebruik van maken als je voor jezelf bv maandverband of tampons nodig hebt in de winkel en zij erbij is. Dan rustig vertellen waar je ze voor nodig hebt en van daaruit haar dus voorlichten. En eerlijk zijn over dan je je ook niet zo lekker kunt voelen. Dat waren ze mij vergeten en dat is me wel bij gebleven, hoe beroerd ik er steeds van was voor dagen.

Edit lees nu je spiraaltje waardoor je niet meer ongesteld wordt, you lucky basterd. :+ dan kun je eventueel in de supermarkt inlegkruisjes als aanknoping gebruiken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:54

Dat filmpje is geniaal! :D

Ik werd voor het eerst ongesteld toen ik 13 was, zat in de eerste. Was toen toevallig bij mijn vader dat weekend en het was bijna sluitingstijd. Ik heb zoiets gezegd van 'ik bloed'. Toen zei mijn vader meteen dat ik ongesteld was en toen heeft hij het meteen tegen zijn vriendin gezegd die toen meteen met mij naar de winkel is gesjeesd want zij gebruikt alleen tampons. En toen maar maandverband gekocht en dat was het. Ik was niet in paniek.

Ik heb ook dat boek ''Seks en zo'' ghttp://www.bol.com/nl/p/seks-en-zo/666777267/ gehad van mijn moeder, maar ik weet niet meer of dat voor of na mijn eerste ongesteldheid was.

Overigens ging ik in hetzelfde jaar dat ik ongesteld was geworden, aan de pil omdat ik op een gegeven moment maanden achter elkaar ongesteld was. Daar was ik heel blij mee. Mijn moeder kwam zelf met het voorstel en we zijn daar samen voor naar de HA geweest.

Een vriendinnetje van mij had altijd heel erg last van haar ongesteldheid, zo erg dat ze eigenlijk een week ziek ervan was, maar ze mocht van haar ouders niet aan de pil en ze mocht ook niet steeds een week thuisblijven omdat ze ziek was, maar zat ondertussen wel heel vaak huilend van de pijn in de klas. Dat vond ik echt heel sneu. :(:)

Ik vermoed dat haar ouders haar niet aan de pil wilden hebben, omdat ze bang waren voor seks. Maar voor mij, en ik denk eigenlijk voor bijna iedereen, staat de pil slikken echt los van seks hebben.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:54

Ik denk niet dat het nodig is om de termen 'baarmoeder' en 'zwangerschap' erbij te betrekken. Het is natuurlijk een heel ingewikkeld verhaal, dat je echt niet meteen hoeft te snappen. Als je als meisje volwassen (of puber) wordt, dan krijg je borsten, haartjes en heb je één keer in de maand een paar dagen bloed. Als je dat hebt, dan plak je dit en dit in je onderbroek. Je merkt het vanzelf wel als er meer vragen komen, toch?

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:58

MarlindeRooz schreef:
Gabbe schreef:
Mijn moeder heeft gewoon gewacht tot ik het werd. Was 11 toen

Ja tot kinderen in paniek raken omdat ze opeens bloeden.

Mijn zusje heeft 2 oudere zussen (ze is 11, wij 16 en 18) dus ze zit er bij als we het er over hebben.

Misschien een keer er over hebben wanneer je zelf ongesteld bent? Beetje nonchalant met je man er over hebben.

Inderdaad mijn moeder had mij niks verteld. Ik was 10 en ik was op kamp. resultaat
1 ik durfde niemand iets te vertellen
2 ik dacht dat ik dood ging

Dus ik zou het inderdaad gewoon vertellen in kinder taal (jip en janneke)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:02

Ook een leuk en handig boek van Francine Oomen,Hoe overleef ik de puberteit.

Sammie

Re: Hoe vertel ik mijn dochter van 8 over ongesteldheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:11

Meiden die 10 en 11 jaar zijn en ongesteld raken zijn meestal ook wel wat volwassener qua uiterlijk dan leeftijdsgenoten die dat nog niet zijn. Overigs is 10 en 11 een uitzondering, geen regel. Ik vind 9 redelijk vroeg, maar anderzijds kun je dat als moeder denk ik maar zelf het beste inschatten. De leeftijd waarom men voor het eerst ongesteld wordt is deels genetisch bepaald en hoe eerder hoe langer, hoe later hoe korter is de regel. Als moeders 15 was, is 10 jaar voor een dochter echt een grote uitzondering.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:28

Sammie schreef:
Meiden die 10 en 11 jaar zijn en ongesteld raken zijn meestal ook wel wat volwassener qua uiterlijk dan leeftijdsgenoten die dat nog niet zijn. Overigs is 10 en 11 een uitzondering, geen regel. Ik vind 9 redelijk vroeg, maar anderzijds kun je dat als moeder denk ik maar zelf het beste inschatten. De leeftijd waarom men voor het eerst ongesteld wordt is deels genetisch bepaald en hoe eerder hoe langer, hoe later hoe korter is de regel. Als moeders 15 was, is 10 jaar voor een dochter echt een grote uitzondering.

Huh, hoe bedoel je dit? Dat als moeder heel vroeg ongesteld is, het kind vaak later ongesteld is? Heb je zin 3x gelezen maar kom er niet uit. :))

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:50

Hoe later ongesteld hoe eerder de overgang. Dus ongesteld op 15-jarige leeftijd gaat eerder in de overgang dan iemand die t voor t eerst was met 11 jaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:52

Gaat bij mij niet echt op helaas. Ik was dus op mijn 9e ongesteld en zit nu alweer jaren in de overgang. Zo ongeveer vanaf mijn 43e. -O-

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:55

Omg dat verhaal met die cake en die jam, dat vind ik wel zielig voor je.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:56

Sammie schreef:

Mijn dochter had nog geeneens borstvorming toen ze voor het eerst ongesteld werd.
En ze was vanaf de eerste x al flink en regelmatig ongesteld.
Wel is haar lichamelijk ontwikkeling nu wel in volle gang.

Gemiddeld ligt de eerste menstruatie in Nederland op 12,1 jaar.
Dus 11 jaar is geen uitzondering.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:08

Ik weet niet meer hoe mijn moeder er over vertelde. Ik weet wel dat ik een keer een tampon zag bij een tante en dat ik vroeg waar dat voor was. Toen ik zelf voor het eerst ongesteld was ik 12 of 13 jaar en moest ik die avond de avondvierdaagse lopen. En we hadden alleen maar van die dikke verbanden. Vreselijk! Met zo'n prop tussen je benen de avondvierdaagse lopen. Zou dat nooit vergeten haha. Ik weet ook nog dat ik een keer ongesteld was en dat mijn jongere broertje dat heel raar vond. Dat was toch iets dat alleen vrouwen kregen??? En niet meisjes haha.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:16

Het is natuurlijk altijd wachten op diegene waarbij 1 zwaluw wel een zomer maakt.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:20

Mijn moeder heeft destijds een boek uit de bieb meegenomen over hoe het nou echt zat met de bloemetjes en bijtjes. Ik kan me niet herinneren dat ze het ooit echt specifiek over de menstruatie heeft gehad maar ik had/heb een oudere zus dus eigenlijk wist ik er al vanaf.

Over mijn eigen ongesteldheid doe ik in het bijzijn van mijn dochter (5,5 jaar) niet moeilijk of geheimzinnig. Toen ze 4 was zei ze altijd dat ik ook nog luiers had ( :') ) en nu vraagt ze af en toe nog wel eens wat dat rode nou is en dan leg ik haar uit dat dat 'mama-bloed' is. Dat alle mama's daar een paar dagen in de maand last van hebben en dat zij dat later ook krijgt als ze net zo groot is als mama. En dat als mama een baby in de buik heeft (handig zo'n kleiner broertje die ze bewust als zwangerschap heeft meegemaakt) dat mama dan geen last heeft van mama-bloed.
Maar hoe d'r broertje nou in mama's buik is gekomen.... daar hebben we het nog niet over gehad want daar is ze nog wat te jong voor. Maar ik verwacht eigenlijk dat ze zelf wel een keer met die vraag komt, ze is er nieuwsgierig genoeg voor.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 23:49

Al heel jong veranderde mijn hele lichaam. Dus toen ik een jaar of 8 was kreeg ik uitleg van mijn moeder. En op mijn 9e werd ik ongesteld. Ik had kaartjes gewonnen voor de film van pietje bel toen ik in de bioscoop ongesteld werd. Maar t was heel donker en leek meer op diarree. K heb mijn broek toen weer gewoon aan gedaan en terug de zaal in gegaan.

Eenmaal thuis had ik door dat ik ongesteld was geworden. En ik zat toen huilend op de wc. Want ik realiseerde me in eens dat t pas zou stoppen als ik oud bejaard en versleten zou zijn.... mijn moeder was net naar de supermarkt aan t lopen toen ik mijn broer vroeg waar mamma was want ik was ongesteld...

Broer lief trok toen de deur open en schreeuwde naar mijn moeder 'MAAMMAAAAAA ze is ongesteld' de hele straat wist het dus ook gelijk.... zo fijn! Kan t me nog herinneren

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 07:37

Ik hoorde mijn dochter van toen 3 huilen op haar kamer.Ging kijken,had ze een maandverbandje in haar onderbroekje gedaan.Maar de plakrand stevig tegen haar voorbibs.Ze zag dat van mij natuurlijk.Alleen verkeerd om.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 08:59

Britta31 schreef:
Ik hoorde mijn dochter van toen 3 huilen op haar kamer.Ging kijken,had ze een maandverbandje in haar onderbroekje gedaan.Maar de plakrand stevig tegen haar voorbibs.Ze zag dat van mij natuurlijk.Alleen verkeerd om.

:')

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:08

Er zijn boekjes die alles goed in kindertaal uitleggen.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:09

Mijn kleine meid is 8.... ik zal dit topic raadzaam doorlezen en kan dan nog een jaar oefenen ;) }:0

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:56

LindyH schreef:
Mijn moeder had ooit uitgelegd dat je als meisje ging bloeden. Later leerde ik op de middelbare school dat in feite je halve baarmoederwand naar buiten komt zetten. Toen was ik wel een beetje geïrriteerd dat mijn moeder het dus ´verkeerd´ uitgelegd had. :D
Ik was toen zelf nog niet ongesteld trouwens.

Wat??
Dat wist ik dus niet.. (ik ben 32)
Ik dacht serieus alleen een eitje....

Toen mijn moeder vroeger vertelde dat je ongesteld werd en dat je dan ging bloeden heb ik heel lang gedacht dat dat even wat bloed was.. een uurtje ofzo, pas later kwam ik erachter dat dit wel 5 dagen duurt! hahaha

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 09:58

Dat moet ik onthouden Arrabel. Daar zou ik dus inderdaad ook niet aan gedacht hebben.