) toen stond de juf daar ook even met een mondvol tanden.Maar ik denk dat 9 wel de beste leeftijd is, de bibliotheek staat vol met boeken naar leeftijd erover
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
) toen stond de juf daar ook even met een mondvol tanden.
Merileth schreef:Ik kom hier als pedagoog even vanuit een andere kant binnen vallen. Seksuele opvoeding is gewoon een onderdeel van de gewone opvoeding, en in die zin gewoon erg belangrijk. Door er over te praten, weet je kind later dat het bij jou terecht kan met vragen die iets gevoeliger liggen, dat het achter je rug om gaat wil je ook liever niet.
Het ene kind wordt nu eenmaal vroeger ongesteld dan het andere, en ik meen mij te herinneren dat mijn moeder mij ook het een en ander uitgelegd had.
TS, jouw dochter is bijna 9, en dat is tegenwoordig langzamerhand wel het moment waarop de eerste 'voorbereidingen' voor de menstruatie in mijn ogen op hun plek zijn. Mijn moeder had het hele spul vroeger op de wc liggen in een mandje, en altijd als ik naar de wc was geweest, lagen er netjes een tampon, een maandverbandje en een zakje klaar. Na een tijdje hield mijn moeder op met ze weer terugleggen
. Het is jammer dat je dat niet kunt gebruiken als aanknopingspunt, maar dat is niet erg. Ga niet speciaal op zoek naar een gelegenheid om 'het' te vertellen, op die manier maak je het groter dan dat het is, en ga je zelf zitten stressen er om. Gewoon een momentje waarop je met zijn tweetjes bent (oma's hierin betrekken lijkt me niet zo'n handig plan
), en het ter sprake komt dat ze al heel groot wordt, hier op inhaken. Simpelweg vertellen dat als je groter wordt, je buik moet gaan leren zich klaar te maken voor als je later kindjes krijgt, die kan dat natuurlijk ook niet zomaar, die moet daar ook voor oefenen. Zelf moet ze op school immers ook oefenen om dingen goed te kunnen. Je krijgt er geen dikke buik van, maar er kan wel (zoals eerder in dit topic zo mooi verwoord) af en toe bloed uit je plassertje (of welk woord jullie er voor gebruiken) komen. Als je wilt kun je er een simpel boekje uit de bibliotheek voor halen, om die er bij te pakken wanneer het ter sprake komt.
Wat ik je vooral op het hart wil drukken is het volgende: maak het voor jezelf ook niet groter dan dat het is. Het is iets wat er bij hoort, en het is soms moeilijk om er over te beginnen. Ga daarom ook niet geforceerd een moment creëren hiervoor, maar grijp de gelegenheid wanneer die zich aandient.
Ik ga er van uit dat jij en haar vader gewoon nog samen zijn. In dat geval, vertel hem ook dat je haar langzamerhand wilt voorbereiden op het feit dat ze ongesteld kan worden, gewoon omdat je niet wilt dat ze verrast wordt, en het kán gebeuren langzamerhand op haar leeftijd, hoe onwaarschijnlijk het ook voelt. Vertel ook dat je het niet te ingewikkeld wilt maken. Bereid desnoods samen voor hoe je het wilt zeggen, en/of spreek af dat áls ze met dergelijke vragen (want kinderen horen veel) naar hem komt (omdat jij op dat moment even niet beschikbaar bent o.i.d.), hij uitlegt dat mama daar veeeeel meer van weet, omdat papa's dat niet hebben, alleen mama's. Mocht het voor jou geen probleem zijn dat hij het er met haar over heeft wanneer ze met vragen komt, dan is dat doorverwijzen natuurlijk niet aan de orde. Bereid je wel voor op het feit dat je hoogstwaarschijnlijk vervolgens tig vragen voor de kiezen krijgt, waar je niet op gerekend had. Draai daar dan ook niet omheen, maar geef gewoon antwoord. Mocht je in eerste instantie het 'oefenen klaar te maken voor als je een baby krijgt' niet willen vertellen, dan houd je het alleen op dat als je groter wordt er bloed uit je plassertje kan krijgen. Ik vrees dan alleen wel voor de welbekende 'waarom'-vragen, dus waarschijnlijk komt dat deel alsnog wel ter sprake.
Sizzle schreef:Je kunt toch gewoon uitleggen hoe mensen zwanger worden en hoe in jip en janneke taal de baarmoeder werkt?
)maandverbandje....(wordt nog naar als ik er aan terug denk)
) aan de eettafel zaten. M'n stiefmoeder begon over dat meisjes/vrouwen zwanger kunnen worden (wist ik natuurlijk allang
) en zo kwamen we op ongesteldheid. Ik vond het reuze interessant en stelde veel vragen en zo vertelde ze alles wat ik moest weten. Ik weet nog dat ze er een tampon bij pakte en in een glas water deed om te laten zien hoe absorberend ze waren. 
dan kun je eventueel in de supermarkt inlegkruisjes als aanknoping gebruiken. 
MarlindeRooz schreef:Gabbe schreef:Mijn moeder heeft gewoon gewacht tot ik het werd. Was 11 toen
Ja tot kinderen in paniek raken omdat ze opeens bloeden.
Mijn zusje heeft 2 oudere zussen (ze is 11, wij 16 en 18) dus ze zit er bij als we het er over hebben.
Misschien een keer er over hebben wanneer je zelf ongesteld bent? Beetje nonchalant met je man er over hebben.
Sammie schreef:Meiden die 10 en 11 jaar zijn en ongesteld raken zijn meestal ook wel wat volwassener qua uiterlijk dan leeftijdsgenoten die dat nog niet zijn. Overigs is 10 en 11 een uitzondering, geen regel. Ik vind 9 redelijk vroeg, maar anderzijds kun je dat als moeder denk ik maar zelf het beste inschatten. De leeftijd waarom men voor het eerst ongesteld wordt is deels genetisch bepaald en hoe eerder hoe langer, hoe later hoe korter is de regel. Als moeders 15 was, is 10 jaar voor een dochter echt een grote uitzondering.
Sammie schreef:Meiden die 10 en 11 jaar zijn en ongesteld raken zijn meestal ook wel wat volwassener qua uiterlijk dan leeftijdsgenoten die dat nog niet zijn. Overigs is 10 en 11 een uitzondering, geen regel. Ik vind 9 redelijk vroeg, maar anderzijds kun je dat als moeder denk ik maar zelf het beste inschatten. De leeftijd waarom men voor het eerst ongesteld wordt is deels genetisch bepaald en hoe eerder hoe langer, hoe later hoe korter is de regel. Als moeders 15 was, is 10 jaar voor een dochter echt een grote uitzondering.
) en nu vraagt ze af en toe nog wel eens wat dat rode nou is en dan leg ik haar uit dat dat 'mama-bloed' is. Dat alle mama's daar een paar dagen in de maand last van hebben en dat zij dat later ook krijgt als ze net zo groot is als mama. En dat als mama een baby in de buik heeft (handig zo'n kleiner broertje die ze bewust als zwangerschap heeft meegemaakt) dat mama dan geen last heeft van mama-bloed.
LindyH schreef:Mijn moeder had ooit uitgelegd dat je als meisje ging bloeden. Later leerde ik op de middelbare school dat in feite je halve baarmoederwand naar buiten komt zetten. Toen was ik wel een beetje geïrriteerd dat mijn moeder het dus ´verkeerd´ uitgelegd had.
Ik was toen zelf nog niet ongesteld trouwens.