Kan iemand mij uitleggen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:30

phormicola schreef:
En wat nou als je van beiden houdt? Nu voel ik me zo incompleet en niet volledig serieus genomen als vrouw :')

Ja heb ik ook dus
Ik hou (soms) van roze en ook van een stevig biertje en geurtjes en een boer laten :+

Ik kies gewoon tussen mannen en vrouwen producten. Maar voor mij mogen ze het meer neutraal houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:33

Met roze scheermesjes is het meteen duidelijk dat dat de scheermesjes voor vrouwen zijn (scheelt weer zoeken)
En wat maandverband enz betreft is het toch zo dat ze in de reclame zeggen dat je 'zo fris als bloemetjes ruikt'?
Nou ja, doe me dan maar bloemetjes, als ze bitterballen op de verpakking zetten en melden dat je zo lekker als bitterballen ruikt laat iedereen het staan lijkt mij.

Natuurlijk kunnen ze ook een andere kleur voor de mesjes gebruiken maar het is wel het duidelijkst nu, ik heb al jaren roze mesjes en heb er nog nooit bij nagedacht dat dat ook negatief kan zijn..

Aria_zz

Re: Kan iemand mij uitleggen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:34

Bij mesjes maakt het dus echt niet uit of ze voor vrouwen of voor mannen zijn he :+ zeker niet die goedkope, de duurdere misschien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:37

Aria_zz schreef:
Bij mesjes maakt het dus echt niet uit of ze voor vrouwen of voor mannen zijn he :+ zeker niet die goedkope, de duurdere misschien.

Maar de ene soort is wel bedoeld voor de vrouw en de ander voor de man..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:38

dees_daan schreef:
Aria_zz schreef:

Dat is het punt nu net...exact zelfde mesje, alleen in blauw en roze.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:41

Ik ben dus heel geneigd om alles wat roze is en bloemetjes heeft te kopen, die nieuwe maandverband verpakkingkjes spraken mij dus enorm aan :') het is al zo waardeloos en smerig, nu kan ik het tenminste nog gezellig verpakken voor ik het weggooi ofzo :))

Overigens koop ik altijd mannen scheermesjes, ik heb zo het gevoel dat die veel langer scherp blijven dan de vrouwen variant!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:42

Lekker boeiend :') Stereotypes zijn nooit voor niets, er zit altijd een kern van waarheid in. En dus ook dat het grote deel van de vrouwen liever voor 'lieve' dingen gaat dan voor race autootjes :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:44

Zwerte schreef:
dees_daan schreef:

Dat is het punt nu net...exact zelfde mesje, alleen in blauw en roze.

Of en hoeveel verschil er in zit weet ik niet maar ik zie het niet zo dat ze met de kleur 'discrimineren' het is meteen duidelijk welke je moet hebben aan de hand van de verpakking en roze is voor vrouwen dat is duidelijk, dus je weet meteen welke mesjes voor vrouwen gemaakt zijn.
Als het een probleem is dat het eigenlijk hetzelfde is dan is dat met heel veel producten zo (ook met voedingsmiddelen bijvoorbeeld) waar je geen man/vrouw verdeling hebt.
Als vrouw kan je zelf ook kiezen voor de blauwe verpakking als het hetzelfde is, niemand zegt dat je de roze mee moet nemen, het is alleen om aan te geven dat die roze voor de vrouwen gemaakt zijn.. Als jij als vrouw de blauwe verpakking liever hebt dan neem je die toch mee? En als je als man liever roze mesjes hebt dan neem je die mee, ik zie het probleem niet..

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:45

mick75 schreef:
Waarom zou je hem daarmee uitlachen? Omdat hij een jongen is? Dat is dus precies het probleem!

Een inktekiller is een inktekiller, uitlachen is misschien grof gezegd maar had zeker een grijns op mijn gezicht. :D Maar zelf zou ik ook nooit kiezen voor eentje met roos en vlinders :))

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:48

Marketing bureaus denken dat wij vrouwen alleen iets willen als het een "gezellig in mijn roze badjas met een kopje thee en cupcake" imago heeft.

Maar waarschijnlijk wordt dit gedaan voor het novelty gehalte.
Haha wat grappig een roze boor, die koop ik voor mn dochter op kamers, lekker hip.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:50

Vanwege het stereotype meisje/vrouw. Vraag me niet hoe dit stereotype is ontstaan :').
Vrouwen/meisjes moeten jong, lief, mooi en fladderig zijn...

Maar ik snap je wel hoor, ik erger me er ook aan. Maar goed, stereotypes zullen altijd blijven bestaan.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:51

Vjestagirl schreef:
vuurneon schreef:
Het ergste vind ik nog steeds de 'happy period' en al die 'happy' reclames erover. Natuurlijk is het lastiger om reclame te maken voor iets dat gewoon niet prettig is, maar doorslaan is ook een vak.

Die pickwick reclame vind ik ook tenenkrommend :')

Jij huppelt tijdens je menstruatie niet graag door een weiland vol met witte bloemetjes in een witte (welke idioot heeft dat bedacht) fladderjurk? :')

Bij ons in de familie heet dit het 'geheime meisjes trainingskamp'. Dat is een kamp waar alle kleine meisjes een uitnodiging voor krijgen en waar ze leren dat je je huis gezellig moet willen maken met kussentjes en frutseltjes en gebruiksvoorwerpen waar op staat wat het is (http://www.ooyevaar.com/kastje.jpg, http://www.maderliefje.nl/modules//home ... b01f76.jpg), hoe je op hakken moet lopen, hoe je make-up gebruikt, hoe je rosé drinkt en dat je vooral van zoetsappige dingen moet houden. Jammer dat mijn uitnodiging kwijt is geraakt in de post.

_O- hahaha, precies mijn gedachte. Nog meer voor mannen weleens gezien?

Dit topic komt precies op het goede moment. Had net op facebook doorgeklikt op iets waarvan mijn nekharen nog steeds rechtovereind van staan: http://www.beautify.nl/mannen-dossier-w ... -man-amen/

Ik kan me trouwens serieus niet voorstellen dat 'happy period' goede marketing is. Elke vrouw (nu generaliseer ik graag even) haat die reclame. Dat is toch juist een reden om dat merk te boycotten.

Peppertree schreef:
mick75 schreef:
Daar stoor ik me dus ook ongelooflijk aan. Ik ben GEEN roze-meisje. Ben een technicus, maar denk dat mijn baas spontaan van de trap flikkert van het gieren als ik met een roze gereedschapssetje aan kom zakken (en ik 2 seconden later de keuze krijg: Wegsmijten dat spul of mijn biezen pakken). Geen klant die me ooit serieus zou nemen! Ik zou mezelf niet eens serieus nemen.

Verder ben ik het roerend eens met Shadow en Evelijn.

Das eigenlijk ook wel erg. Want stel nou dat jij roze leuk vind en dat gereedschapsetje wil gebruiken tijdens je werk. Wat is er dan eigenlijk seksistischer? Dat roze kleurtje? Of dat je ervan uit kan gaan dat roze voor meisjes is en dus niet serieus te nemen valt?

Probleem van dat soort gereedschap is vaak dat het van oliebol is, want makers van een dergelijk product gaan er niet serieus vanuit dat het heel veel gebruikt zal worden ofzo. Bovendien moet het roze op zich het verkopen, niet de kwaliteit.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:55

Ik vind die happy period reclames dan ook flink overdreven :=
Al hebben ze maandverband van goud, die happy period zal nooit komen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 22:04

NikkiEnJij schreef:
Vanwege het stereotype meisje/vrouw. Vraag me niet hoe dit stereotype is ontstaan :').

Maar ik snap je wel hoor, ik erger me er ook aan. Maar goed, stereotypes zullen altijd blijven bestaan.

In een stereotype zit vaak een kern van waarheid. Een Labrador is een stereotype hond (gemiddelde hoogte, breedte etc.), een Sint Bernhard niet. Als mensen het woord 'hond' lezen denken ze dan ook eerder aan een Labrador dan aan een SB.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 22:10

maximuss schreef:
Toen ik hoorde dat ik in een kazerne met een heel erg macho reputatie (zonder vrouwelijke collega's) mocht gaan werken (brandweer) en er al duchtig geroddeld werd, ben ik daar de eerste dag binnengestapt met roze nagellak en heel erg frullerig jurkje, kwestie van direct orde op zaken te stellen en de collega's wat op stang te jagen }:) }:) . Twee uur later liep ik wel als eerste een brandend huis binnen :-). Ondertussen is het een running joke geworden en heb ik hele mooie roze helm en een heel mooi versierde locker gekregen van de collega's. En ik ben eigenlijk echt geen meisje meisje :Y) .

Toen er voor mij een uitgaanstenue (nette brandweer uniform) besteld moest worden, heeft de commandant naast een broek ook een rok besteld. De rok gebruikte ik alleen als ik ook chauffeur was na bijvoorbeeld wedstrijden. Hoe vaak er niet met wedstrijden tegen m'n collega's is gezegd.... Heeeee ze stapt op de chauffeursplek in. Dan zeiden m'n collega's altijd, zal ik je eens wat vertellen.....ze rijdt er zo ook mee weg. M'n directe collega's vonden het alleen maar leuk.

En gekleurd gereedschap.... Ik ben dol op m'n gele set schroevendraaiers. Past prima bij m'n gele motor.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 22:23

@firegirl: dat hebben ze hier ook geflikt ;-). De rok draag ik alleen als het moet en dan met laarzen eronder.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:30

Op zich helemaal niks mis met roze en bloempjes. Ben er zelf verzot op ook. Zou graag een roze uitmestkruiwagen in een beetje formaat aanschaffen ook. Gewoon omdat de kleur zo gaaf is, bij voorkeur fluorroze of desnoods gemeen oranje dat is ook goed. En zou er goed stevig bruikbaar gereedschap voor kleine handen zijn in de kleur roze, geen probleem mee is ook meteen duidelijk voor wie het is.

Maar ik ben helemaal geen vrouwelijk typje :n . Heb alleen ooit een rok gedragen bij mijn eerste communie en verplicht bij het afdansen. O gruwel :x .Het enige dat ik met de poppen van mijn zus deed was het haar afknippen of ze vastbinden op de treinrails en ongelukje spelen. Had alleen jongensvriendjes voor boomklimmen, hutten bouwen enz. En nog steeds kan ik beter met mannen overweg.

Heb ook een mannenberoep en was de eerste vrouw op de school destijds. :D een leraar kwam er tot zijn grote schrik pas na 3 maanden achter dat hij een meisje in de klas had. Ben daardoor ook erg goed in heel grove grappen maken en niet bepaald snel geschokt door een sexistische grap.

Ben op mijn eerste baan vaak genoeg uitgemaakt voor secretaresse ipv diegene die daadwerkelijk het onderzoek deed. Ene vertegenwoordiger die met een relatiegeschenk aankwam zetten en die niet durfde te geven. Een pirelli kalender (chique vrouwen bloot kalender, destijds een collectersitem) ik heb nog nooit een man zo erg zien blozen bij het wegmoffelen van de kalender. Heb hem wel aangenomen en er een collega blij mee gemaakt. En toen zelf de playgirl kalender gekocht en die opgehangen tot groot verdriet van de mannelijke collegas hihi.

Voor mij dus geen problemen met mooi vrouwelijk roze zolang het maar niet steriotiep gebracht wordt.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:49

Zwerte schreef:
Zelf merk ik het altijd nog het meest aan bier drinken. Ik ben echt een bierliefhebber. Hoe vaak mensen wel niet opmerken (niet zozeer tegen mij, meer in het algemeen) dat een vrouw geen bier 'hoort' te drinken....

Moet je voor de gein whiskey gaan drinken :D .

Maar ben het ook niet zo eens met dat alles 'vrouwelijk' krullerig, roze en sierlijk moet zijn. Soms is er geen gewone kleur meer te krijgen in bv kleding, en dat zit je weer opgescheept met roze en paars en flubbers. Maar goed, als vrouw kun je tenminste nog kiezen, een beetje dan. Als 't weer allemaal roze is in de winkel kijk ik wel bij de mannenkleding. Vind het veel sneuer wat er in speelgoedwinkels gebeurd, daar wordt je direct er op gewezen dat dames knuffelen en plakken en mannen bouwen en spelen. De meisjes afdeling helemaal in het roze en gevuld met poppen, knuffels en opmaak, schoonmaak of bak en plakspulletjes en apart voor de jongens meer blauw en rood en lekker lego, maakdingen en dino's. Fietsjes ook, of roze of met brandweerauto's. En dan moeilijk doen als er geen jongens aan het stofzuigen zijn in een folder? Hoe suf...

Ben wat dat betreft ook helemaal verkeerd opgevoed. Mijn moeder had een garage gebouwd voor mijn autootjes. Dat zegt, denk ik, wel genoeg. :D

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:54

Waar je je druk om kan maken zeg.

Scheermes verhaal is alleen maar handig, vooral als je samenwoont kun je ook niet in de war raken.

Een mooi doosje van ob vind ik alleen maar leuk, staat leuker op het toilet ;) .

En seksisme? Ik noem het overal zout opleggen Er zijn heus wel neutrale spullen te koop of met een ander design.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:22

Tiffany schreef:
Waar je je druk om kan maken zeg.

Scheermes verhaal is alleen maar handig, vooral als je samenwoont kun je ook niet in de war raken.

Een mooi doosje van ob vind ik alleen maar leuk, staat leuker op het toilet ;) .

En seksisme? Ik noem het overal zout opleggen Er zijn heus wel neutrale spullen te koop of met een ander design.

Dat was eigenlijk ook mijn gedachte.. Voor mij hoeft echt niet alles knalroze te zijn, maar om zelfs te roepen dat er voor vrouwen geen "niet roze kleding" te krijgen is.. Dan zou ik toch echt denken dat je (roze) poep in je ogen hebt.. Want mijn kledingkast bestaat voornamelijk uit grijs, blauw en zwart, en dat is gewoon normale kleding die overal te krijgen is.

En ach, mijn vriend scheert met mijn roze wegwerpscheermesjes omdat ie die zo fijn vind; big deal, en na m'n "eerste lesdag" kreeg ik een knalroze stabilo pen (zo'n ergonomisch geval) en dachten ze bij de kantoorexpert dat het voor z'n kind was :')

De enige die er een probleem van maakt is de consument die koste wat het kost niet in hokjes gepropt wil worden :+

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:50

sallandval schreef:
NikkiEnJij schreef:

In een stereotype zit vaak een kern van waarheid. Een Labrador is een stereotype hond (gemiddelde hoogte, breedte etc.), een Sint Bernhard niet. Als mensen het woord 'hond' lezen denken ze dan ook eerder aan een Labrador dan aan een SB.

Maar waar is het stereotype van een vrouw/meisje dan afgeleid? Ik ben wel benieuwd hoe dat dan is ontstaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:52

Tiffany schreef:

Wel minder. Met name neutrale kinderkleding en -speelgoed is steeds lastiger te vinden.

En met volwassenenkleding is het wisselend. De kleuren zijn erg aan mode onderhevig, maar ook heb ik bezwaar tegen de modellen. Het vinden van een winterjas die gewoon ruim genoeg zit om je behoorlijk in te bewegen was een bepaald seizoen niet mogelijk - de mode was immers 'strak afgekleed', meer bedoeld om eruit te zien alsof je op wintersport gaat, dan ook werkelijk geschikt om in de winter mee door een sneeuwstorm te fietsen. Sommige jaren is er gewoon niet eens een warme trui te vinden - de meeste van mij komen nu van de herenafdeling, en da's niet erg zolang die gewoon neutraal zijn in neutrale kleuren maar wel vervelend als je die met alleen maar heel agressieve sportsprints en 'for men' erop hebt staan. Ik wil me niet nadrukkelijk mannelijk kleden, ik wil gewoon een trui die me beschermt tegen de kou.

En daarnaast, het is gewoon echt niet dat dit onschuldig is. Hoe meer kinderen meekrijgen dat sommige dingen voor meisjes zijn en andere dingen voor jongens, hoe sterker ze dus in hun schoenen moeten staan om dwars door de hoon van klasgenoten in toch te kiezen voor iets ongebruikelijks. Gevolg: mensen zijn minder vrij om te kiezen, want ze worden door een deel van de omgeving als 'raar' gevonden. Weinig jongens die durven paardrijden, nog veel minder die durven kiezen voor dans (met name ballet), terwijl je als meisje lang niet overal zomaar mee kunt voetballen. En als je kiest voor 'mannenberoepen' in de techniek ofzo, moet je inderdaad wel even die vooroordelen overwinnen. Dat kan wel, en als je gewoon sterk in je schoenen staat lukt dat meestal zonder problemen... maar als je niet sterk in je schoenen staat is dat een probleem.

Ik vind het niet ok dat commerciele bedrijven zulke verregaande invloed hebben op hoe wij in dat soort dingen met elkaar omgaan.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:08

Shadow0 schreef:
Tiffany schreef:

En daarnaast, het is gewoon echt niet dat dit onschuldig is. Hoe meer kinderen meekrijgen dat sommige dingen voor meisjes zijn en andere dingen voor jongens, hoe sterker ze dus in hun schoenen moeten staan om dwars door de hoon van klasgenoten in toch te kiezen voor iets ongebruikelijks. Gevolg: mensen zijn minder vrij om te kiezen, want ze worden door een deel van de omgeving als 'raar' gevonden. Weinig jongens die durven paardrijden, nog veel minder die durven kiezen voor dans (met name ballet), terwijl je als meisje lang niet overal zomaar mee kunt voetballen. En als je kiest voor 'mannenberoepen' in de techniek ofzo, moet je inderdaad wel even die vooroordelen overwinnen. Dat kan wel, en als je gewoon sterk in je schoenen staat lukt dat meestal zonder problemen... maar als je niet sterk in je schoenen staat is dat een probleem.

.

Ehm dit is toch steeds meer in opkomst hoor, en ik mijn omgeving wordt hier echt niet moeilijk over gedaan. En tja voor de meeste mannenberoepen moet je inderdaad sterk in je schoenen staan anders moet je er ook niet op solliciteren. Maar dit heeft meer te maken met je persoonlijkheid.

Ikzelf heb namelijk een mannenberoep maar ben dol op roze nagellak, mascara, mooie lipstick en typische "meisjes" dingen. En nee ik hoefde eerst niet met een doodskop op me werk aan te komen voordat ik werd geaccepteerd.

En ja vaak wordt er nog gezegd "ja die blonde" "barbie* naam van het beroep*. Dan kan ik wel heel erg beledigd gaan doen of dramatisch maar ik heb zelf dit beroep gekozen en ja daar werken horken ( :+ }> ), maar die heb je denk ik overal.

Verder ben ik snel geaccepteerd in de groep, net zoals andere mannelijke collega's die nieuw zijn gekomen de afgelopen jaren. En het zal hun een biet zijn of ik met zwarte, groene of roze nagellak naar het werk kom. Er is meer in het leven dan mensen in hokjes duwen en je eigen aangevallen voelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:13

Tiffany schreef:
En tja voor de meeste mannenberoepen moet je inderdaad sterk in je schoenen staan anders moet je er ook niet op solliciteren. Maar dit heeft meer te maken met je persoonlijkheid.

Dat maakt het toch niet ok? Waarom zouden onzekere mannen daar wel mogen werken, maar onzekere vrouwen niet? Mensen zijn niet perfect. Het is leuk als je vol zelfvertrouwen bent en daar dus in kunt springen - maar dat maakt het toch niet ok om mensen schouderophalend af te doen met 'sorry, had je maar een andere persoonlijkheid of een ander geslacht moeten hebben. Pech gehad.'

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:19

Shadow0 schreef:
Tiffany schreef:
En tja voor de meeste mannenberoepen moet je inderdaad sterk in je schoenen staan anders moet je er ook niet op solliciteren. Maar dit heeft meer te maken met je persoonlijkheid.

Dat maakt het toch niet ok? Waarom zouden onzekere mannen daar wel mogen werken, maar onzekere vrouwen niet? Mensen zijn niet perfect. Het is leuk als je vol zelfvertrouwen bent en daar dus in kunt springen - maar dat maakt het toch niet ok om mensen schouderophalend af te doen met 'sorry, had je maar een andere persoonlijkheid of een ander geslacht moeten hebben. Pech gehad.'

Onzekere mannen moeten naar mijn inziens ook niet solliciteren op een baan waar je sterk in je schoenen voor moet staan. Dat bedoelde ik daarmee.