onenigheid in de familie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:20

Maar ze heeft de woning nog niet gekregen? Ik zou even bij haar langs gaan en het nog eens over deze woning hebben, wellicht kan ze haar inschrijving nog terugtrekken als ze inziet dat dit toch niet voldoet aan haar wensen.

Heb je alles wat je hier nu beschrijft ook met je moeder besproken? Dus dat je bang bent dat ze ongelukkig gaat worden in een tussenwoning e.d. ? Beschrijf eens wat dit allemaal met je doet en leg dit aan haar uit, zonder verwijten te maken richting haar of broer.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 16:32

ais schreef:
TS; ik zie in je laatste post staan dat je broer en zijn gezin erg op zichzelf zijn. Is het misschien een optie om hem en zijn partner bij jullie uit te nodigen voor een etentje (al dan niet met moeders erbij) en het er dan met de partners over te hebben.

Mijn schoonzus is zo wisselvallig als het weer zullen we maar zeggen. Het ene moment vindt ze dat ze recht van spreken heeft want ja ze is al zóóó lang in de familie en het volgende moment zegt ze ja ik ben maar aangetrouwd als het er op aan komt. Eerst laat ze je een heel verhaal uitleggen want ze wil alles maar wat graag weten om vervolgens te antwoorden dat weet ik niet hoor, moet je maar met je broer overleggen. Zucht....

SAKKIA schreef:
Maar ze heeft de woning nog niet gekregen? Ik zou even bij haar langs gaan en het nog eens over deze woning hebben, wellicht kan ze haar inschrijving nog terugtrekken als ze inziet dat dit toch niet voldoet aan haar wensen.

Heb je alles wat je hier nu beschrijft ook met je moeder besproken? Dus dat je bang bent dat ze ongelukkig gaat worden in een tussenwoning e.d. ? Beschrijf eens wat dit allemaal met je doet en leg dit aan haar uit, zonder verwijten te maken richting haar of broer.

Heb ik gedaan, dat ik me zorgen maak dat ze de verkeerde keuze maakt en dan een hele lange tijd met spijt ergens moet wonen. Meer kan ik niet doen lijkt me dan. Ik heb haar er op gewezen en als ze dan nog steeds wil dat ik reageer dan doe ik dat, ze weet ook dat ze dan niet bij mij aan hoeft te kloppen jij hebt dit gedaan.

friendly

Re: onenigheid in de familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:35

Ik denk eigenlijk ook dat TS het risico loopt als zij zegt: ''nee mam, dit mag je zelf gaan doen want ik denk dat je hier niet gelukkig van gaat worden'', dat zij dan naar broer stapt en dat hij het dan alsnog doet. Helaas vrees ik dat het enige wat je kunt doen is praten met je moeder of ''vergeten'' op tijd te reageren. Ik neem aan dat er een bepaalde tijd voor is?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:37

Voor je reageert op de woning, je moeder meenemen daar naar toe, zodat ze kan zien waar ze op reageert en er dus geen uitzicht is en ze dus niets te kijken heeft.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 16:43

friendly schreef:
Ik denk eigenlijk ook dat TS het risico loopt als zij zegt: ''nee mam, dit mag je zelf gaan doen want ik denk dat je hier niet gelukkig van gaat worden'', dat zij dan naar broer stapt en dat hij het dan alsnog doet. Helaas vrees ik dat het enige wat je kunt doen is praten met je moeder of ''vergeten'' op tijd te reageren. Ik neem aan dat er een bepaalde tijd voor is?

Ja morgen voor 12.00 uur moet er gereageerd zijn, ze staat nu 1, heb dus gereageerd omdat ze dat heeft gevraagd aan mij. Er kan natuurlijk altijd nog iemand anders reageren met urgentie of meer jaren van inschrijving.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 16:44

bigone schreef:
Voor je reageert op de woning, je moeder meenemen daar naar toe, zodat ze kan zien waar ze op reageert en er dus geen uitzicht is en ze dus niets te kijken heeft.

Ik heb al gereageerd en ze zegt te weten waar het is, als het haar niet aanstaat kan ze altijd nog nee zeggen, ze mag in totaal 3x weigeren.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:48

Dan had je het eigenlijk moeten ''vergeten'' op tijd te doen :P Nu is het te laat natuurlijk dus hopen op iemand met urgentie of meer jaren..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:49

Misschien dat ze de weigeringen nu nog ziet als een soort uitweg, als er straks niks meer over is gaat ze misschien wat beter nadenken over waar ze op reageert.

Trouwens, mijn broer had echt allang dikke bonje met me gehad hoor. Dan maar ruzie, maar je wilt toch dat je moeder op een plekje terecht komt waar ze graag wil? Vooral als je het vermoeden hebt dat hij straks in geen velden of wegen meer te bekennen is als je moeder eenmaal een huisje heeft.
Misschien ook wat strenger zijn voor je moeder en idd niet meer reageren op woningen waarvan jij zeker weet dat ze daar niet gelukkig van gaat worden en ze alleen maar wil reageren omdat je broer dat graag wilt. Kan zijn dat ze inderdaad niet meer wil dat jij het verder voor haar regelt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 16:56

SAKKIA schreef:
Misschien dat ze de weigeringen nu nog ziet als een soort uitweg, als er straks niks meer over is gaat ze misschien wat beter nadenken over waar ze op reageert.

Trouwens, mijn broer had echt allang dikke bonje met me gehad hoor. Dan maar ruzie, maar je wilt toch dat je moeder op een plekje terecht komt waar ze graag wil? Vooral als je het vermoeden hebt dat hij straks in geen velden of wegen meer te bekennen is als je moeder eenmaal een huisje heeft.
Misschien ook wat strenger zijn voor je moeder en idd niet meer reageren op woningen waarvan jij zeker weet dat ze daar niet gelukkig van gaat worden en ze alleen maar wil reageren omdat je broer dat graag wilt. Kan zijn dat ze inderdaad niet meer wil dat jij het verder voor haar regelt

Vind ik prima, moet ze het gewoon zeggen en dan ben ik er klaar mee!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:11

friendly schreef:

Dat zou ik prima vinden :j
Als ze het zelf regelt of de broer regelt het voor haar: prima, zelf weten :j

Maar ik heb dan in ieder geval mijn punt gemaakt en mezelf er hard voor gemaakt om te voorkomen dat ze ergens tegen haar zin terecht komt. Dan kan mij achteraf niet verweten worden dat ik haar niet gewaarschuwd heb, dat ik haar niet geholpen heb en weet ik wat allemaal.

En daarmee geef je bovendien een heel sterk signaal af waardoor moeder misschien zelf ook haar poot stijf gaat houden.

Maar als ze het zelf regelt: prima, dan is het haar eigen verantwoordelijkheid. Maar ik ga niet iets doen dat me heel erg tegenstaat en waarvan ik eigenlijk zeker weet dat het gezeik gaat geven. dat doet iemand dan maar fijn zelf zodat dat heel duidelijk eigen schuld - dikke bult is en ik er niet tussen zit :)

"Vergeten" te reageren vind ik flauw, toon dan gewoon karakter en zeg dat je het niet doet omdat je er niet achter staat :j

Wanneer je oprecht het beste met iemand voor hebt dan mag je best iets weigeren te doen waarvan je weet dat het niet goed is voor diegene :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:55

Ik hoop dat ze zich er dan wel thuis gaat voelen.
Ik heb hetzelfde gezeik gehad met mijn moeder. Toen mijn vader overleed moest ze echt verhuizen van een veel te grote woning aan de rand van de stad met ruime tuin naar iets kleiners. Mijn broer wist wel wat en pootte haar in een mega seniorenflat op de tweede verdieping met een mini balkon midden in de stad. Ze werd mager en steeds negatiever. Uiteindelijk kreeg ik er 3 jaar later met veel moeite uit dat ze daar doodongelukkig was. Huilen en doen, zo sneu.
Die verhuizing heeft me destijds erg veel geld gekost want toen puntje bij paaltje kwam deed vrijwel niemand iets en moest ik er een schildersbedrijf in zetten en de nieuwe vloer en het verhuisbedrijf betalen.
Nu, 3 jaar later, weer hetzelfde verhaal. Je bent zo 9000 euro verder wanneer je de hele woning moet laten sauzen, schilderen, behangen, nieuwe vloer en gordijnen. Dat dus x 2 en van de rest van de familie niemand thuis tenzij er wat te halen valt.
Ze is nu zo gelukkig in haar hoek- seniorenwoning met tuin er omheen die gemeenschappelijk is en onderhouden wordt. Het zal haar wurst zijn of ze meer moet stoken.
Ik hoop dat je moeder toch wel goed nadenkt voor ze zomaar iets accepteert.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:09

Mws -> lzp

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 08:49

Anoniem schreef:
Ik hoop dat je moeder toch wel goed nadenkt voor ze zomaar iets accepteert.

Dat hoop ik ook, zeker! Mijn gevoel zegt dat ze nu puur reageert omdat mijn broer er weer achter zit, dan kan ze zeggen tja helaas 2e geworden. Maar dat weet ik niet zeker!
Ik vind het erg jammer voor mijn moeder dat ze nu 2 kinderen heeft die zo tegenover elkaar staan wat dit betreft. Mijn broer die zijn zin doordramt die totaal niet gelijk loopt aan haar wensen en ik die er maar tegenin blijf gaan omdat ik juist haar wensen respecteer en van mening ben dat ze dan geduld zal moeten hebben.
Zoals al eerder gezegd een verhuizing is niet zomaar iets, zeker niet omdat ze er al 34 jaar woont, ze heeft super fijne buren, die er al evenlang wonen en waar ze goed en leuk contact mee heeft, allemaal staan ze voor haar klaar. Ze heeft altijd geroepen ik ga hier pas weg tussen 4 planken.
Soms heb ik er wel eens spijt van dat ik dit begin van het jaar heb aangezwengeld...... :x

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 08:54

Het is ook een vervelende situatie :(:)

Maar let gewoon op dat jij je vingers niet brandt aan het doen van dingen waarvan je weet dat ze niet goed zijn.

Als JIJ reageert op een woning dan heb jij er ook aan meegewerkt, zou er zelf maar heel goed over nadenken of je dat wilt :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 09:14

Heb je gelijk in pmarena, maar als ik goed aan haar vraag dus je wil dat ik reageer met de mogelijkheid dat je de woning krijgt dan besef je je dat goed? En zij zegt ja dat wil ik wat moet je dan nog? Ze is geen klein kind, ze is 80 maar ook niet dementerende. Ik heb het haar heel erg goed gezegd, besef dat als je die woning accepteert dat je daar niet meer weg komt, dat het je eindstation is, dat je niet kunt zeggen als er een hoek vrij komt dat je dan nog wel een keer kunt verhuizen, dat je je jaren van inschrijving kwijt bent en wordt uitgeschreven. Ja dat beseft ze zich allemaal zegt ze dan.
Dan kan ik nog zo sterk het gevoel hebben dat het niet bij haar uitgesproken wensen past en dat ze spijt gaat krijgen. Eerlijkheid duurt dan het langst denk ik maar. Zij wil dat ik reageer dan doe ik dat. 3x weigeren is niet veel en het verloop in de seniorenwoningen is best groot valt me op.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 09:26

Kan het huis wat ze nu heeft niet aangepast worden.Verhuizen kost ook veel geld.En de tuin kan ook met leuke bestrating en bloempotten leuk zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 09:32

Je mag ook helemaal zelf weten wat je doet uiteraard :j

Maar zoals ik lees dat de situatie is, zou IK mijn poot stijf houden en zou ik niet degene zijn die er puntje bij paaltje voor zorgt dat zij dat huis krijgt, door er op te reageren.

Dat wil ik gewoon niet op mijn geweten hebben.

Zou dan niet boos of naar doen of wat dan ook, maar gewoon zeggen: sorry IK doe het niet want ik denk dat je daar doodongelukkig gaat worden en dat wil ik niet op mijn geweten hebben mam :)

Dan zal ook pas blijken hoe graag ze het echt wil :j Want wat gaat ze dan doen?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 09:36

Ik zou ook niet inschrijven, oeps te laat tijd was verlopen.
Gewoon wachten op dat hoekhuis of in mijn ogen lekker het eigen huis aanpassen en evt 1x per maand iemand de tuin laten doen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 09:38

pmarena schreef:
Zou dan niet boos of naar doen of wat dan ook, maar gewoon zeggen: sorry IK doe het niet want ik denk dat je daar doodongelukkig gaat worden en dat wil ik niet op mijn geweten hebben mam :)

Dit heb ik bijna letterlijk tegen haar gezegd, kreeg als antwoord: vind het fijn dat je zo bezorgd om me bent maar reageer nu maar....

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 09:39

Wat misschien kan helpen is gewoon je moeder in de auto zetten en het huis gaan bekijken. Ze zegt dat ze het wel weet om er vanaf te zijn, maar jij kan zeggen ik schrijf pas in als je het huis gezien hebt en je er dan nog steeds graag wil wonen.

En ik sluit me bij pmarena aan, als je er niet achter staat niet doen, want jij bent uiteindelijk degene die het geregeld heeft en jij bent degene die het mag regelen als moeder echt niet gelukkig is, jouw broer trekt zijn handen ervanaf want die heeft geen er geen zin in.

Ik zou overigens ook bij broer aangeven dat hij de verhuizing, mantelzorg etc mag geven als hij zo door blijft drammen. Hij wil nl wel de lusten en niet de lasten. Maak het nu ook zijn probleem.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 09:41

Britta31 schreef:
Kan het huis wat ze nu heeft niet aangepast worden.Verhuizen kost ook veel geld.En de tuin kan ook met leuke bestrating en bloempotten leuk zijn.

Jawel ze kan daar een traplift nemen, maar mijn broer heeft op haar ingepraat dat dat erg duur is...
Hij wil haar daar eerder weg hebben omdat hij geen zin heeft om de tuin te moeten gaan doen of andere klussen mocht ze met de tijd minder zelf kunnen doen, dat heeft hij mij gezegd. Dat is onzin want ze kan nu alles prima nog zelf, ze heeft nog nooit hulp gevraagd aan mijn broer voor wat dan ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 09:42

meggiemeg schreef:
pmarena schreef:

Dit heb ik bijna letterlijk tegen haar gezegd, kreeg als antwoord: vind het fijn dat je zo bezorgd om me bent maar reageer nu maar....

En dan heb jij de keuze om het wel of niet te doen, je MOET niet ;)

Ik neem aan dat er wel meer dingen zijn die ze je zou kunnen vragen, die je ook zou weigeren....toch? :P

Zoals het er nu voor staat zou ik stoppen met over mezelf en moeder heen te laten lopen door broer, en gewoon er op mikken dat er indien nodig een traplift komt in het huidige huis en er iemand geregeld wordt die tegen een kleine vergoeding de tuin bijhoudt.

En ingeschreven blijven voor het geval er een ècht leuk huisje vrij komt als ze dat ècht liever wil dan haar huidige huis.

Maar eigenlijk lijkt het hele verhuizen onzin te zijn als het niet nodig is, waarom zou je er dan aan beginnen :? Alleen maar gedoe voor alle partijen en het risico dat ze doodongelukig wordt, als je iets goeds hebt dan moet je dat niet opgeven tenzij je er ècht iets beters voor terug krijgt :(:)

Maargoed, je mag helemaal zelf weten wat je doet, je bent verantwoordelijk voor je eigen daden en als ze straks inderdaad doodongelukkig wordt dan kan je wel zeggen dat het je broer zijn schuld is...maar als jij het puntje bij paaltje hebt geregeld ben je gewoon de Sjaak :(:)

Sowieso als ze ongelukig wordt daar en weg wil, en broer is in geen velden of wegen te bekennen...ben JIJ degene die er mee zit en je moeder natuurlijk helemaal :(:)

Maar als je denkt dat het vervelender is als je nu nee zegt... het is helemaal je eigen keuze wat JIJ doet, niet van je moeder en niet van je broer, die dwingen je niet met een pistool op je hoofd :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 29-10-14 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 09:44

ingvdh schreef:
Wat misschien kan helpen is gewoon je moeder in de auto zetten en het huis gaan bekijken. Ze zegt dat ze het wel weet om er vanaf te zijn, maar jij kan zeggen ik schrijf pas in als je het huis gezien hebt en je er dan nog steeds graag wil wonen.

En ik sluit me bij pmarena aan, als je er niet achter staat niet doen, want jij bent uiteindelijk degene die het geregeld heeft en jij bent degene die het mag regelen als moeder echt niet gelukkig is, jouw broer trekt zijn handen ervanaf want die heeft geen er geen zin in.

Ik zou overigens ook bij broer aangeven dat hij de verhuizing, mantelzorg etc mag geven als hij zo door blijft drammen. Hij wil nl wel de lusten en niet de lasten. Maak het nu ook zijn probleem.

Ik heb al meerder keren dingen aangekaart bij mijn broer, dat hij nooit naar haar heeft omgekeken en dat het helemaal geen schand is om eens iets voor je moeder te doen. Hij is het minst druk van ons allemaal, heeft bijna geen werk, zijn vrouw werkt maar 3 ochtenden. Dus als er iemand is die er tijd voor heeft is hij het wel, ik werk minsten 40 uur per week en mijn man al tijden 80/90 uur per week.
Ik heb het hem ook gezegd hoe hij het denkt op te lossen als ze de woning zou accepteren en ze wordt er doodongelukkig, dan krijg je geen antwoord of een antwoord wat werkelijk nergens op slaat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 09:47

Waarom laat je geen offerte maken voor een traplift? Dan ziet ze direct hoe duur het wel of niet is...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 11:02

Ga ik me eens in verdiepen, bedankt voor de tip! Kan ik meteen eens uitzoeken of ze recht heeft op vergoedingen of niet.