Als eerste iets op Facebook zetten..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yonker

Re: Als eerste iets op Facebook zetten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:14

Ik vraag me af of dit met FB te maken heeft.... Bij mij in de familie heeft het zich ook een keer voorgedaan alleen dan via de telefoon. Tante was overleden terwijl een andere tante daar was... Die had iemand gebeld om het te vertellen maar mijn opa (de vader dus) wist nog van niks en het was al bij het gemeenschapshuis aangekomen in het dorp waar hij op dat moment aan het kaarten was. Gelukkig had diegene die het hoorde het fatsoen om hem niks te vertellen en hebben mijn andere oom en tante hem op kunnen halen om het nieuws zelf te vertellen...
Maarja ik snap sowieso niet waarom alles maar altijd op FB moet......

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:16

Lijkt me juist goed bedoeld, om iemand sterkte te wensen of te feliciteren.
Maar idd, soms is het beter te wachten tot een persoon er zelf iets van openbaar heeft gemaakt. Zeker met een overlijden kan ik me ook voorstellen dat je dit niet meteen doet.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:16

iirrssjjee schreef:
Ja ik vind het ook best asociaal. Ken iemand die vader was geworden. Maar voordat hij heel trots ene foto op FB had kunnen zetten waren de eerste 5/10 felicitaties al binnen, inclusief naam van het kindje. Vond ik toch ook wel sneu voor hem.

daarom zullen wij tzt een bericht plaatsen waarin staat dat we daar niet van gediend zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:18

Suzanne F. schreef:
Facebook is een groot ziek gebeuren. Ik vind het alleen maar een last voor een normaal leven.
Ik kan alleen maar zeggen: Verwijder Facebook en je zal zien wat een rust er op je valt. Echte vrienden weten je toch wel te vinden. Het geeft zoveel rust om niet meer alles te weten. Niet meer te zien wat een perfecte levens iedereen heeft. (of hoe ze zich voordoen dan...)

Ik denk dat Facebook alleen leuk is voor mensen die zelf geen leven hebben en erg nieuwsgierig zijn naar anderen.

Ik vind jou zó afgunstig klinken. Ik heb een heel vol leven maar ik vind facebook toevallig leuk. Ik vind het leuk om up-to-date te worden gehouden van vrienden en familie. In goede tijden maar ook slechte tijden. Dat jij het niet leuk vindt, prima. Maar is zo'n sneer dan nodig?

Toen ik je éénnalaatste zin las snapte ik het en dat vind ik eigenlijk maar sneu voor je, dat jouw eigenwaarde naar beneden gaat als andere mensen het leuk hebben.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 30-09-14 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:28

of wat dachy jr van trouwfoto's's al online zetten van het bruidspaard op fB. Ook zo aso.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:35

Ik ben er ook geen voorstander van dat dit zo snel gaat maar ja dat is het nadeel als je meedoet met de social media

Casmihra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:54

Ik zie hier veel reacties dat ze dingen via PB doen, of liever wachten tot diegene het op FB heeft gezet.. Vindt niemand het tegenwoordig nog normaal om langs te gaan of om te bellen? Ik vind FB leuk, maar voor speciale dingen vind ik FB wel veel te onpersoonlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:56

Jup, vorige maand is mijn neef (26 jaar) overleden. De achterneven en -nichten van m'n vader en dus ook van m'n oom, lazen het door condoleances op Facebook. Ze wisten nog niet eens wie er dood was, dat was nog het ergste.. Ik heb er zo'n ongelofelijke hekel aan.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:58

Ik heb een keer meegemaakt toen een vriendin van mij een relatie kreeg... relatie was amper een paar dagen oud en vriendin was van het type 'niet alles direct op FB zetten, ik vertel het wel als ik mensen zie'. Tot iemand anders besloot om een berichtje op haar pagina te zetten á la 'wat heb ik nu gehoord wink wink nudge nudge'?

Tja. Was ze niet zo van gediend :+

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:02

Toen ik bevallen was van mijn dochtertje had mijn schoonmoeder het al op facebook geplaatst toen ze gebeld was.. Logisch dat dat de eerste zijn die je belt.. Mijn hele familie + vriendengroep heeft het via facebook gelezen.. Inclusief de nodige boze berichtjes waarom ik niets had gezegd.

Hetzelfde met mijn oma die vorige maand is overleden. We kregen te horen dat ze longkanker had en niet meer bij zou komen.. Mijn nichtje vond het nodig dat op facebook te zetten terwijl mijn broertje dat nog niet wist ( hij was aan het werk en moeders wilde het hem zelf in het echt vertellen en niet door de telefoon )

Ik kan om beide dingen nog steeds kwaad worden..

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:08

Ik weet van mensen om mij heen, dat ze bij gebeurtenissen als geboorte/overlijden/ noem maar op. Nadrukkelijk vragen het nog niet op facebook te zetten. Wat eigenlijk te belachelijk is, dat dat moet... Iemand met een beetje fatsoen, die wacht tot de persoon zelf ermee komt. Net zoals zonder pardon foto's van derden plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:09

ukje schreef:
Ik weet van mensen om mij heen, dat ze bij gebeurtenissen als geboorte/overlijden/ noem maar op. Nadrukkelijk vragen het nog niet op facebook te zetten. Wat eigenlijk te belachelijk is... Iemand met een beetje fatsoen, die wacht tot de persoon zelf ermee komt. Net zoals zonder pardon foto's van derden plaatsen.

Tsja..... Mijn vader zegt dan over zulke mensen 'die zetten elke scheet die ze laten op Facebook' :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:27

lieveli schreef:
Ik vind jou zó afgunstig klinken. Ik heb een heel vol leven maar ik vind facebook toevallig leuk. Ik vind het leuk om up-to-date te worden gehouden van vrienden en familie. In goede tijden maar ook slechte tijden. Dat jij het niet leuk vindt, prima. Maar is zo'n sneer dan nodig?

Toen ik je éénnalaatste zin las snapte ik het en dat vind ik eigenlijk maar sneu voor je, dat jouw eigenwaarde naar beneden gaat als andere mensen het leuk hebben.

Het is totaal niet afgunstig bedoeld. Ik ben totaal niet jaloers op mensen die een 'perfect' leven hebben of dit zo doen voordoen. Ik ben zelf heel gelukkig.
Voor mijzelf vind ik Facebook niks. Ik heb eigenlijk geen familie dus daarvan hoef ik niet op de hoogte te worden gehouden. En vrienden spreek ik liever persoonlijk.
Ik heb het gevoel dat FB voor mij alleen maar tegen me zou kunnen werken. Ik vind het gevaarlijk. En er zitten veel mensen op die graag gezien worden, willen laten zien wat ze allemaal wel niet doen en hebben.
Daar houd ik niet van. :)

Dus nee, ik ben niet sneu. :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:33

De toon in dit bericht is heel anders dan de toon in je vorige bericht waarin je zei dat facebook voor levenloze mensen is. Maar zo snap ik je beter. Dankjewel!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:37

In mijn familie is er door zoiets een familieruzie ontstaan. :n Echt sneu... Iemand had op facebook een foto van een echo gezet zonder dat ze haar moeder had gezegd dat ze zwanger was. Dat moest ze maar op facebook zetten. Idem dito met de bevalling...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:39

Idd dit bericht is wel heel anders dan het bericht van eerder Suzanne F.
Daarin schreef je toch echt dat je dacht dat mensen die Facebook hebben geen leven hebben :=

Nu heb ik wel Facebook en een leven :+ Ik voel me niet verplicht om op anderen te reageren en doe dit dan ook vaak niet. Ik kijk via Facebook vaak leuke filmpjes, foto's en muziek. Berichten van mensen a la: Ik ben vanmorgen opgestaan, heb ontbeten, ga zo douchen en dan maar eens aan het huishouden beginnen, kan ik dus helemaal niks mee. En daar reageer ik dus ook niet op, ook geen vind ik leuk.
Mensen die dit veelvuldig doen knikker ik uit mijn vriendenlijst, net zo als mensen die schokkende filmpjes/foto's plaatsen. Ik heb Facebook voor mijn lol namelijk, dus ik bepaal ook zelf wat ik daar wel en niet wil zien :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:59

lieveli schreef:
De toon in dit bericht is heel anders dan de toon in je vorige bericht waarin je zei dat facebook voor levenloze mensen is. Maar zo snap ik je beter. Dankjewel!

Zo bedoelde ik het niet in ieder geval. Maar dank je voor je fijne reactie. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:29

Je kan met Facebook doen wat je zelf wil. Je hoeft niet met iedereen vrienden te zijn. Niet iedereen hoeft alles van je te lezen en je hoeft ook niks te plaatsen. Mensen doen het ook wel een beetje zichzelf aan.
Ik heb familie en vrienden waarbij ik het leuk vind om wat dingen tegen te komen die ze doen of meemaken. Of als er iets naars is dat je kan meeleven.
Ik vind vooral de berichten in combinatie met foto/filmpje leuk. Je kan wel bellen met vrienden/familie, maar nu kan je ook wat zien. Grappige foto's van hun dieren, gekke acties etc. Normaal bel je niet voor elk dingetje, ik niet iig. Het is dus soms een meerwaarde aan vriendschap, dat je elkaar meer meemaakt dmv die foto's en filmpjes of dagelijkse dingetjes.

Ik verwijder zelf heel makkelijk iemand of blokkeer wat ik kan lezen. Andersom let ik op wat ik plaats. Maar ik heb niet echt geheimen.

Soms plaats ik een foto omdat ik er trots op ben. Ik kan het aan meer mensen laten zien dan anders zou kunnen en heb daar ook al hele nieuwe, leuke contacten aan overgehouden.

We zijn 2x over iets grotere afstand verhuisd en kan zo ook wat contact houden. Maarw el zoveel ik wil. Dus hoef niet een uur naar iemands gezeur aan de telefoon te luisteren als ik dat niet wil. Plaatst iemand iets wat me niet interesseert like ik het ook niet. Als ik iets niks vind, ga ik niet slijmen bij een foto, dan scrol ik lekker verder.

Mensen voeren ook hele gesprekken per whatsapp. Dat kan ik ook echt niet.

Aan de ene kant heeft media nadelen, maar aan de andere kant hebben mensen wel contact en is afstand geen probleem meer. Afspreken doen mensen sowieso wel.

Maar wat je plaatst etc heb je vaak toch aan je zelf te danken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:31

Ik heb mijn familie en andere bruiloftsgasten met klem verzocht NIKS op facebook te zetten. Dat nam mijn schoonzusje me niet in dank af. := ik heb geen behoefte aan dat mijn leven helemaal op Facebook staat. Ik heb een account waar ik niks mee doe, dat vind ik ook niet nodig. (Heb hem om werkdoeleinden nog).

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:48

De vliegtuigramp met MH17 kan ik me nog wel herinneren....

Ik was op dat moment leiding van een ponykamp. Twee meiden op ons kamp hun beste vriendinnetjes zaten in dat vliegtuig. Wij hoorden van de manege eigenaar wat er gebeurd was en dat moeder onderweg was naar ons om het aan de meiden te vertellen etc. Zodra we de keuken uitliepen om de meiden erbij te zoeken, kwamen ze al heel hard huilend naar ons toe.... We wisten genoeg. Op Facebook stond het al van klasgenootjes etc.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:10

Ik snap uberhaupt niet waarom zulke dingen altijd zo uitgebreid op fb gezet worden.
Een trouwfoto, een leuke gebeurtenis of een foto van je pasgeboren kind ofzo, okee, maar zulke dingen? nee, ik zet het er niet op :n. Heb bij zulke dingen ook geen behoefte aan viazusenzo, want het bereikt toch veel meer mensen dan je in eerste instantie denkt.
Ik heb ook zo'n oude vriendin, werkelijkwaar élk dingetje in haar leven komt op fb.. Vreselijk..

Maar aan de andere kant is het soms toch ook handig. Toen ik op vakantie was voor 6 weken een paar jaar terug, las ik op hyves dat de vader van een goede vriendin was overleden. Had mijn telefoon in Nederland gelaten. Toen was ik best blij dat ik het via sm las, want kon haar wel direct na het lezen bellen.

Ojee Jans, en ik had 's avonds gevraagd hoe je dag was geweest :oo ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:02

Hahaha ja maar dat is anders! Ik heb familie die elke poep en scheet op FB deelt :+ en ik wilde er geen foto's van andere camera's op hebben dan van de fotograaf :+

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:17

Wat ik ook altijd heel onrespectvol vind zijn reacties zoals "RIP" op overlijdingsberichten. Is het zo moeilijk om even "sterkte" of "gecondoleerd" te typen?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 00:40

Stoof schreef:
Wat ik ook altijd heel onrespectvol vind zijn reacties zoals "RIP" op overlijdingsberichten. Is het zo moeilijk om even "sterkte" of "gecondoleerd" te typen?

Jeetje, mag dat ook al niet meer?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:41

Van mij mag het hoor, maar ik vind het ook raar hoor :o
Waarom RIP, ik vind het ook gewoon raar staan. Soms vind ik het bijna overkomen als een "populaire" uitspraak.