Noorderlicht mogelijk te zien in Nederland deze week.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Noorderlicht mogelijk te zien in Nederland deze week.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 06:41

Ik woon op het platteland dus kan noord-oost horizon en alles daarboven kijken :P
Maar niets gezien dus..

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 06:45

in zuidzweden prachtige heldere nacht, maan, sterren van alles gezien maar geen poollicht!
misschien komende nacht ;-)

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 07:13

Vannacht ook niets gezien. Maar ik zag net dat ik in Noord Brabant te zuidelijk woon. Dus de kans clou al heel klein zijn.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 08:58

Mja, heb wel iets gezien en er een foto van gemaakt maar van de één ben ik vrij zeker dat dat Aurora Amsterdammus is (al is het plaatje op zich wel aardig geworden) en die ander heeft wel een iets groenige vaag in de horizon maar bedacht me later dat dat misschien ook wel de Ketelbrug kon wezen. Is in ieder geval niet echt overtuigend noorderlicht. Verder hordes konijnen en een vosje de schrik van hun leven bezorgd en een dikke volvette maan gezien. Schijnt ook niet zo bevorderlijk te zijn als je een streepje noorderlicht wil zien -O- .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 09:15

Maan neemt wel af :) maar is niet geweldig nee..

haha, de ketelbrug :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 09:16

Ik weet niet wat mensen verwachten, maar het ziet er hier natuurlijk wel anders uit dan op de foto's die je ziet uit Scandinavië, Canada etc. Het is meer een soort gloed qua kleur en minder van die 'strepen'

anneliesdj schreef:
Waarom zegt die website dat er nu geen kans is terwijl ik op andere site's lees dat vannacht de grootste kans is?

Stel dat dit te zien is, moet je dan strak naar het noorden kijken of gaat het om de hele horizon? En is het dan vlak boven de horizon of ook echt boven je?

Hier staan wat foto's: http://poollicht.info/tijdlijn.php

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 09:51

Dat bedoel ik Fiffil.... ik heb het in midden Zweden gezien en het is GEWELDIG!!!! Die bewegende groene / paarse mooie kleuren in de lucht.
Waar wij zaten is het al vrij uniek dus daarom lijkt het me praktisch onmogelijk om dit fenomeen hier in Nederland te mogen aanschouwen.... ik kreeg het niet op de foto met mijn camera destijds.....dus ik kijk af en toe you tube filmpjes....

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 09:56

mijn pa zag het vannochtend rond 4:00

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:27

Neh, had ook echt niet zo'n machtig schouwspel verwacht hoor. Denk dat ik dan hier vannacht hele hysterische berichtjes had gepost als ik niet al was opgepakt voor ordeverstoring :') . Maar twijfel toch wel weer over dit plaatje...
(kwaliteit is minder, mijn cannonnetje was nog niet opgeladen dus ben er met m'n oudje vandoor gegaan)
Afbeelding
Brug of poollicht achter die bomen aan de horizon? Dat oranje lijkt me sowieso 'mensenlicht', maar dat groene dan? Was wel de goede plek qua richting en het veranderde wel wat qua lichtsterkte, al kan dat laatste ook wel 'wishful seeing' zijn en dat dat komt door auto's, boten of andere rommel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:31

De gloed is hier wss oranjig :)
En het lijkt me gewoon gaaf om te zien, dat je poollicht ziet in NL, Welke vorm dan ook!

Aardrijkskundedocent vond het ook wel interessant dat ik zoveel wist :')

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 14:26

Dat is gewoon lichtvervuiling van de dorpen / straten etc...denk ik Pluizebolplum..hihi

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 14:53

Het lijkt mij enorm gaaf om te zien maar ik weet nog geen goede plek..
Overal waar ik denk dat je het noorden kan zien zijn huizen of wegen in de buurt

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 14:55

mijn vader heeft het in nederland een keer gezien en vanavond gaan we met het hele gezin kijken :)

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:35

Ga dit even volgen hoor! Ik wil dit al zo lang al een keer zien!
Ik zit vanavond rond 10/11 toch nog in de bus naar huis, dus een paar uurtjes extra op blijven moet wel lukken :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:37

Ik heb vannacht wel iets heel vaags groenigs gezien maar ik zo vaag en zo kort dat ik me dan weer afvraag of het niet gewoon gezichtsbedrog is.

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:41

Nou, nu ik die foto van dat groene licht zie denk ik dat ik het toch ook gezien heb. Ik dacht in eerste instantie ook dat zal wel ergens ver weg de weg of iets zijn. Maar nu ik jullie hier ook hoor over groen licht ga ik misschien toch wel een beetje denken dat het het toch was!
Kan nou niet zeggen dat ik het mega imposant vond := Maar dat is misschien het idee omdat ik dacht dat het een wegverlichting was.
Ik ga het in de gaten houden!
Ook lees ik zaterdag de meeste kans? Daar word ik blij van, want zaterdag ben ik vrijwel de hele nacht op ivm de 80 van de langstraat *\o/* Dus daar ga ik ook zeker oog voor hebben! Lang leve het kompas op de Iphone om te weten wat het noorden is met mijn richtingsgevoel :)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:23

ElCamino schreef:
Dat is gewoon lichtvervuiling van de dorpen / straten etc...denk ik Pluizebolplum..hihi

Toch hé? -O-
Het viel me wel tegen hoeveel licht er nog is zo midden in de nacht. Wel fijn voor die konijntjes, die konden rustig een boek lezen daar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:26

Vanavond 35% kans dat we t zien :D

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:30

Kan ik het dus zien op de dijk in den helder (dijk is 100 meter lopen, aan de overkant kan ik texel zien :P)

Als er kans is dat ik het kan zien ga ik de wacht houden :P

Owja, stel het is te zien hoelang ongeveer? Want als het 1 min te zien is is het lastig om de dijk op te sprinten en foto te maken.. Maar als het langer dan 10 min blijft.. :P

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 21:35

Spannend! Ik moet vanavond rond 12 uur nog met de auto op pad, ik ga het in de gaten houden!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 21:44

Ik woon midden in de stad, ik ga het helaas echt niet zien met al het stadse licht..

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:08

Ik zit momenteel in Estland en er is hier ook kans om het te zien en ik ben zó excited! Heb altijd al het noorderlicht willen zien en nu kan het misschien nog ook! *\o/*
De Estse weersite over het noorderlicht. Wellicht wat minder toepasbaar voor jullie maar toch wel interessant. http://www.ilm.ee/virmalised

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:44

Hahaha!
Poollicht.info is heeeeul druk nu :') kom er niet op :P

Vannacht de wekker weer aan :)

Erin_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:45

Was net buiten aan het roken en volgens mij heb ik het gezien, was plots groen in de lucht en het was na 2 seconden ook weer weg (Leeuwarden) :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:47