Sparen voor de kinderen. Wie niet en wie wel.. waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:15

Maar als het financieel wel kan, snap ik echt niet dat je (dit is algemeen bedoelt en niet persoonlijk op iemand) niet spaart voor je kind. :o Ik bedoel, jij kiest voor kinderen, het kind kiest er niet voor om geboren te worden. Ik ben mijn vader heel dankbaar dat hij mijn studie betaalt en alles wat daarbij komt, maar als hij wel het geld zou hebben (zoals nu) maar niet zou willen (mee)betalen aan mijn studie of zoiets, dan zou ik dat echt heel erg vreemd hebben gevonden.

Geen geld is geen geld, maar als je genoeg verdient.. tja.

Brainless

Re: Sparen voor de kinderen. Wie niet en wie wel.. waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:32

@Rebecca
Tot welke leeftijd vindt jij dat ouders dan mee moeten betalen?

Mijn man kreeg 1 studie na de Mavo betaald (MTS) de studies erna moest mijn man gewoon zelf bekostigen.
Ik was met 17 uit huis en kreeg daarna niets meer meebetaald, en moest alles zelf regelen en betalen.

Voor mijn kinderen hoop ik wel dat ik in die positie ben dat ik langere tijd kan bijdrage en dat zal zeker lukken zoals het er nu uitziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:35

Ik vind dat je niet moet kijken naar de leeftijd. Iemand die eerst het VWO doet en dan pas een opleiding, is op zijn vroegst op zijn 22e klaar. Iemand die met 15 of 16 van de mavo afkomt, kan met 19 of 20 jaar al klaar zijn. Mijn vader betaalt mijn hele HBO opleiding, als ik daarna nog een extra master zou willen doen, zou hij wel verwachten dat ik ook mee ga betalen. Als ik zelf kinderen zou hebben, zou ik een MBO + een hbo betalen of gewoon een hbo of een master studie.

Ik vind 17 (te) jong om niets meer mee te betalen als ouder zijnde. Als je aan kinderen begint, weet je dat kinderen heel duur gaan worden rond hun studie periode. :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:38

Ja en mijn kids gaan gewoon meewerken om hun gewenste studie te behalen.

Tegen de kosten van een studie valt voor ouders niet op te sparen.
Natuurlijk weet ik dat kids duur zijn, en dat er grote kosten aankomen.
Maar ik ga niet alles betalen als ze gaan studeren tot 20+, dan zullen ze zelf moeten bijdragen (zoals heel veel andere studenten die naast hun studie werken).

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:46

"Iets anders is de financiële verantwoordelijkheid van ouders voor hun kroost. Deze stopt niet bij het 18de jaar. Artikel 395a boek 1 Burgerlijk Wetboek verplicht ook daarna te blijven bijdragen in de kosten van studie en levensonderhoud. Deze voortgezette onderhoudsplicht duurt tot het 21ste jaar en is opgenomen omdat veel kinderen met 18 jaar nog niet zijn uitgeleerd. Een hbo-opleiding of universitaire studie is niet goedkoop, duurt minimaal vier jaar, bovendien is de tijd die besteed kan worden aan bijbaantjes beperkt."

Bron: http://www.geldenrecht.nl/artikel/2008- ... n-kinderen

Edit:
"De onderhoudsplicht omvat meer dan het verstrekken van levensonderhoud. Deze bestaat tot 18 jaar uit de kosten voor verzorging en opvoeding en ten behoeve van 18-21 jarigen uit de kosten voor levensonderhoud en studie (art. 1:395a BW). De verplichting bestaat ook als het kind zelf vermogen of eigen inkomsten heeft. Indien de ouder het gezag over het kind uitoefent, zal deze verplichting veelal in natura worden gerealiseerd. Het kind wordt in gezinsverband verzorgd en opgevoed, de kosten daarvan worden door de ouders gedragen."

Bron: http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=107247
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 09-09-14 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:49

Hoewel wij veel kregen (nadat 18 werden absoluut geen geld of toegang tot de spaarrekening; de spaarrekening was al van ons en hebben wij vooral zelf op gespaard), was heeft mijn moeder ook altijd gezegd; 'ik heb hard moeten werken voor mijn geld, je vader ook, dus als je wat wil moet je er zelf voor zorgen'

Vaste dingen werden voor elk kind betaald; studie (en noodzakelijke verzekeringen zolang je studeert zoals zorgverzekering), rijbewijs, trouwjurk/pak en babykamer. Maakte geen gebruik van iets omdat je geen kinderen wil? Dan krijg je er geen compensatie voor.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:49

@dorientjuh
Natuurlijk zullen we meebetalen, maar ze zullen als ze verder/langer willen studeren echt wel een steentje moeten bijdragen.
Wij kunnen (zoals het er nu uitziet) niet alles betalen tot hun 25ste (als ze zolang willen/moeten studeren).

En zoals het er duidelijk staat: vanaf 18-21 wordt er verwacht dat ouders bijdrage aan studie/levensonderhoud. Niet dat ze alles moeten betalen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:54

Handig topic! Wij weten nog niet hoe of wat we gaan doen voor ons meisje. We hebben het niet breed momenteel, maar wellicht veranderd dit nog. Misschien dat we gewoon beginnen met een mini bedrag per maand wat later eventueel nog meer kan worden :)

Mijn ouders hebben nooit geen cent voor mij gespaard en ik doe alles zelf vanaf 19 jaar. Aan de andere kant hebben ze me wel altijd geholpen als ik financiële problemen had. Dat is natuurlijk ook nog een optie!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:57

Mijn ouders sparen samen met mijn oma's voor de studie. Ik ben nu 17, maar dat geld komt pas vrij zodra mijn ouders dat willen. Ieder jaar krijg ik met mijn verjaardag een bepaald bedrag van mijn oma's en dat wordt dan daarop gezet. Ik moet volgend jaar alles gaan lenen, dus ik ben erg blij met dat beetje geld!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:04

Brainless schreef:
En zoals het er duidelijk staat: vanaf 18-21 wordt er verwacht dat ouders bijdrage aan studie/levensonderhoud. Niet dat ze alles moeten betalen.

Zie mijn edit. Nee dus, volgens de wet moet je als ouders de kosten voor levensonderhoud en studie betalen. En dus niet een gedeelte daarvan. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:06

dorientjuh schreef:
Brainless schreef:

Zie mijn edit. Nee dus, volgens de wet moet je als ouders de kosten voor levensonderhoud en studie betalen. En dus niet een gedeelte daarvan. :)

Is afhankelijk van wat je kind zelf verdient hoeveel je bijdrage nog is en je moet meebetalen, niet alles betalen. Mijn broer was 19 toen hij volledig werkte en op zichzelf kon wonen, was een beetje mal geweest als mijn ouders hem dan nog moesten onderhouden financieel dus ze gaven gewoon af en toe een tas boodschappen :Y) plicht volbracht!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-09-14 10:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:06

Maar ook die discussie is weer relatief, want wat zijn de kosten van de studie? Alleen het collegeld, of ook de boeken, kamerhuur, boodschappen etc etc.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:10

Leuke van de wet; het staat open voor interpretatie :D het mag namelijk in natura worden gegeven dus een tas boodschappen geven telt ook mee :D

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:14

saroanda schreef:
Maar waarom zou ik het huis van mijn zoon moeten inrichten? Ik ben al redelijk jong begonnen met het bij elkaar sparen van een uitzet. De eerste meubels van mij en m'n ex waren krijgertjes/tweedehands of erg goedkoop. En hij hoeft geen huis te kopen, eerst huren is ook een prima optie.

Als het voor ons financieel haalbaar is dat hij kan studeren dan kan 'ie dat gaan doen. Zo niet, zal 'ie zelf een oplossing moeten vinden om dat te kunnen financieren.

grappig, ik denk net andersom. Ik wil dat hij niets tekort komt en zal wel helpen met het inrichten van zijn huis, ik denk, als ik het geld heb en ik kan het missen, waarom zou ik het dierbaarste dat ik heb in de wereld er niet bij helpen?
Ik wil wel dat hij besef heeft van " waarde/ geld" als hij bv iets leuks wil ( bv klein speelgoedje) dan zal hij zijn spaarpot moeten raadplegen.

Wij sparen maandelijks 200 euro op zijn rekening,

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:16

Mijn ouders hebben dat bewust niet gedaan, omdat ze niet weten wat hun eigen toekomst zal brengen met de zorg (ze zijn al wat ouder namelijk en ze kunnen er gerust vanuit gaan dat als ze straks wel hulp nodig hebben, ze alles zelf moeten bekostigen), pensioenen die netto steeds minder opleveren etc.

(Al heb ik het altijd heel goed gehad hoor! Maar als wij écht geld nodig hebben voor de verbouwing, dan moeten wij het lenen van hun)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-09-14 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:19

Ik spaar maandelijks €50 voor mijn kind. Verder natuurlijk het verjaardagsgeld en als hij er aan toe is , zakgeld.

Waar hij dat geld aan mag besteden zien we dan wel weer. Ik denk eigenlijk niet voor zijn studie; daar spaar ik wel apart voor, ik heb meerdere spaarpotjes. Én ik vind dat hij, naast zijn studie, ook mag werken voor de kost ;) Een gezond arbeidsmoraal vind ik belangrijk! Dus bijdragen aan zijn eigen levensonderhoud vind ik normaal. Op mijn veertiende begon ik ook met bijbaantjes, daar ben ik niet slechter van geworden.

Stel nou dat ik werkloos wordt, minder ga werken, ziek wordt oid, dan verandert het financiële plaatje natuurlijk en dan veranderen alle uitgangspunten natuurlijk ook :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:24

dorientjuh schreef:
Brainless schreef:

Citaat:
Deze stopt niet bij het 18de jaar. Artikel 395a boek 1 Burgerlijk Wetboek verplicht ook daarna te blijven bijdragen in de kosten van studie en levensonderhoud

Er staat echt "bijdrage" en niet "volledig bekostigen".
Dat is een wezenlijk verschil.

Helaas weet ik daar alles van, ik heb mijn ouders niet kunnen dwingen mijn studie te moeten betalen.
En daarnaast.. als ouders het niet zouden kunnen en kindlief vindt toch dat die dure particuliere opleiding de beste is voor hem/haar.. moeten de ouders dat dan maar betalen?
Gelukkig niet!

Wij zullen kijken of we tegen die tijd evt een appartement/woning kopen in Leeuwarden, die zijn helemaal niet zo duur (80.000) en je kan ook een kamer verhuren.
Wel is het zo dat eigenlijk alle 3 de kids "verplicht" zijn daar te gaan studeren.

En nee wij hebben geen geld om 3 kids volledig op kamers te laten gaan + eten en hun studie te betalen (dat is meer dan dat we nu aan vaste lasten hebben!) Dan zullen ze echt mee moeten betalen.
Maar ik denk dat eigenlijk geen ouder dat kan.
Een kamer + eten + studie= minimaal! 700E per maand.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:11

dorientjuh schreef:
Brainless schreef:

Nou dat weet ik zo net nog niet. :D In de praktijk komt het er sowieso op neer dat als kind van 20 jaar grote schulden maakt de ouders het kunnen op hoesten (als kind zelf niet in staat is om te betalen bijv. of via de rechtbank een grote boete krijgt - enigszins relatief omdat de wet wel van mening is dat iemand van 20 jaar meer keuzes kan maken dan een kind van 14 jaar). Er zijn echt zat kinderen die vanaf 18 jaar zelf hun zv moeten betalen en ook diversen die zelf echt hun studie (deels) moeten betalen. En die kids gaan echt niet allemaal naar de rechtbank om pa en ma dat te laten betalen :D

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:44

Hier hebben we 2 kinderen en nummer 3 onderweg maar voor allemaal hebben we straks een spaarrekening waar de kinderbijslag opgaat. Dat is hun spaargeld.

Op den duur stopt het wel bij een bepaald bedrag aangezien je dan elk jaar er belasting over moet betalen en dat weigeren we... Ga niet sparen voor de belastingdienst.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:53

Wij zijn met 4 kinderen thuis en onze ouders hebben ons qua geld niks meegegeven uit huis, ook meer met het idee van 'wij hebben het ook altijd zelf moeten doen vanaf dat we uit huis gingen' maarrr..
Toen wij nog thuis woonden hadden we ook altijd wel alles, tenminste, alles is een groot woord maar wij hebben alle 4 ons rijbewijs gekregen (op 1 na die haar theorie niet in 1 x haalde zijn we ook alle 4 met theorie en praktijk in 1 x geslaagd dus dat scheelt natuurlijk wel :+ ), rijbewijs is geloof ik betaald door moeder en opa en ook mochten we op ons 16e een scooter uitkiezen (mijnes was 1700 euro nieuw toentertijd en zusjes mochten dus ook voor dat bedrag een scooter uitkiezen of kiezen om het bedrag zo te krijgen). Scooter kregen we dan van pap (ouders waren niet uit elkaar hoor)
Ook kregen we zakgeld (werd max 5 euro per week maar met 4 kinderen is dat toch 80 euro per maand)
en de stufi was voor onszelf maar dus ook voor kleren. Maar ik had toen een scooter en een bijrijdpaard in plaats A, bijbaantje in plaats B, en zat op school in plaats C, dus scooter had ook genoeg benzine nodig.
Wel hebben we altijd een vanaf ons 13e/14e jaar allemaal een bijbaantje gehad.
Wel kocht mijn moeder altijd nog een goeie winterjas omdat ze dat belangrijk vond voor op de fiets naar school en scooter en die dingen nemen best een hap uit het budget als dat 50-70 per maand is :o
Dus vanaf ons 16e denk ik moesten we t meeste zelf betalen (kleren, stappen, scooter (benzine, verzekeringen e.d), verjaardagscadeautjes maar de grote dingen zoals zorgverzekering, schoolgeld, rijbewijs e.d. hebben ze betaald zolang wij onder hun dak woonden.

Maar toen we uit huis gingen moesten we t wel zelf uit zien te zoeken vanaf bijna 0 maar door de bijbaantjes e.d. hebben we geleerd te sparen en normaal met geld om te gaan. O ja mijn moeder hielp ons wel altijd met het T-biljet waardoor we wat belasting terugkregen van onze bijbaantjes. Was natuurlijk niet veel haha maar ik had toch tussen de 1500-2000 euro gespaard daardoor.
Alles wat je terug kunt vragen, altijd doen haha ;-)

Nu sparen wij voor ons dochtertje ook, die is momenteel bijna 7.
Iedere maand sparen wij een vast bedrag voor haar en verjaardagsgeld enz gaat ook op haar spaarrekening. Ik wil voor haar ook haar rijbewijs betalen en als ze 16 is evt de aanschaf van een brommer/scooter. Verder betalen wij gewoon haar opleiding en schoonspullen, er vanuitgaande dat we dat ook nog kunnen als het eenmaal zo ver is. Ik wil mijn kind met zoveel mogelijk de wereld in sturen, en haar niet met een studieschuld laten beginnen als dat niet hoeft.
Maar.... Ik wil niet hebben dat ze op haar 18e als dat geld vrij komt denkt "OMG ik ben rijk!!! *\%/* " en het binnen de kortste keren verknoeit. We willen dus wel op papier laten zetten dat ze dat bedrag mag gebruiken voor een huis, jaar studeren in het buitenland of iets dergelijks en niet voor weekendjes shoppen met vriendinnen :+

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:55

Voor die 1,2% die je moet betalen over alles boven ongeveer €21.000 spaargeld, zou voor mij niet de reden zijn om te stoppen met sparen. :n

Maar ik denk dat de gemiddelde Nederlander überhaupt niet zoveel spaargeld heeft.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:58

Wij sparen voor ieder 10 euro per maand per kind. En opa en oma storten ook 10 euro per maand bij. Hebben ook gekozen voor een deposita omdat je er meer rente krijgt dan kinderspaarrekeningen enz. Dit staat voor beiden vast tm 18 jaar. Daarna is het automatisch van hun zelf en mogen ze er mee doen wat ze willen. We hopen dat we ze zo opgevoed hebben dat ze het niet aan onzinnige dingen uitgeven tegen die tijd;)

De eerste 3 rijlessen kreeg ik van mijn ouders, evenals mijn eerste brommer. En dat hoop ik ook voor mijn kinderen te gaan doen.

Je moet wel opletten hoeveel je spaart totaal! Het banketstaaf is als je met al je spaargelden boven de 40.000 euro uit komt opgeteld bij elkaar je weer belastingen mag gaan betalen!! ALs of je dat voor je het op je spaarrekening gezet hebt niet al gedaan had met afdrachten voor je het krijgt. Pas daar dus mee op!!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:07

dorientjuh schreef:
Voor die 1,2% die je moet betalen over alles boven ongeveer €21.000 spaargeld, zou voor mij niet de reden zijn om te stoppen met sparen. :n

Maar ik denk dat de gemiddelde Nederlander überhaupt niet zoveel spaargeld heeft.

Als ik het hier lees, vinden er enkele dat je per kind aan 10.000E niet genoeg hebt.
En dat het wel de verantwoordelijkheid is een flinke spaarpot te hebben opgebouwd om de gehele studie, onderhoud en evt inrichting te betalen.

Wat ik ook al zei: dat is voor de meeste gezinnen niet haalbaar.

http://dehardecijfers.wordpress.com/2014/02/19/gemiddeld-spaargeld-nederlander/
Citaat:
Ongeveer 25 procent van de gezinnen heeft minder dan 5.000 euro op de spaarrekening staan.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 09-09-14 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:07

Is toch even 150 euro per jaar wat je aan de belastingdienst mag betalen omdat je spaart! Ben toch gekke Henkie niet!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:08

Volgens mij is je spaarsaldo over dat bedrag toch echt groter :D