"Wij doneren niet"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:29

GMekkes schreef:
Ik geef aan iedere collecte die hier aan de deur komt ;)
Doelen waar ik niet zoveel mee heb geef ik gewoon maar weinig.
Bij ons staat er een potje met kleingeld bij de voordeur.
Ik sta op, doe open, groet, stop wat in de collecte, zeg gedag en sluit de deur.
Kost me minder dan een minuut, ik hou niet bij wat het mij op jaarbasis kost maar het is echt geen schrikbarend bedrag.
Persoonlijk heb ik dus geen moeite met collectanten.
Als je nergens iets aan wilt geven kun je denk ik het beste een sticker op de deur plakken, scheelt voor de collectant ook weer tijd.

Hele nette oplossing! :j
En slim dat potje met kleingeld: ik haal regelmatig kleingeld uit de wasmachine, dat kan ik daar prima voor gebruiken. Dat was immers toch al 'kwijt' .
Plus een stukje veiligheid, want ik hoef mijn portemonnee niet te gaan pakken binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:32

Yonker schreef:
Dat er echt mensen zijn die de stekker uit de bel trekken.... Jemig ik vraag me dan af waar het heen gaat met de mensheid. Je kan toch gewoon zeggen nee sorry ik doneer liever niet. Even goede vrienden.... Die mensen doen ook alleen maar hun best. :)
Ik heb bijv gecollerteerd voor NSGK (stichting voor het gehandicapte kind) en deed dit zodat de organisatie waar ik vrijwilligerswerk deed 50% van de opbrengst kreeg...... Is prima dat mensen niet geven hoor, maar ik vind het gewoon aso als je gewoon doet alsof je niet thuis bent. Als iemand in de supermarkt iets vraagt dan doe je toch ook niet alsof je niks horot?

Euh, als je in je eigen huis al niet eens meer mag bepalen of je een deurbel wil hebben of niet dan weet ik niet waar het heen gaat..
Ik heb migraine en als ik op bed lig hoef ik niet wakker gebeld te worden voor een collecte waar ik toch niet aan geef, als ik dan de bel er af wil halen dan doe ik dat.
Hier komen ze niet snel, scheelt dat er een schutting voor zit dus het kan de achterkant van een ander huis lijken.
Ik heb s'avonds vaak de schuttingdeur op slot, dus dan kunnen ze er niet in, vind je dat ook erg dan? Mijn honden lopen meestal in en uit en als ik mensen niet uitgenodigd heb dan hebben ze niks in mijn tuin te zoeken dus de deur gaat mooi op slot zodat er niemand zo naar binnen kan die de deur open laat staan.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:35

Ik heb een briefje op het raam naast de deur geplakt : Wij kopen niet aan de deur en geen niet aan collectanten.
We wonen op een pleintje : zeer aantrekkelijk voor deur aan deur verkoop (en volgens mij mag dat niet eens meer) en collectes. Meestal als net iedereen aan tafel zit en het eten op tafel staat. Heel erg vervelend als dat een paar keer per week gebeurt.

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:55

Lieve dames en Heren
Ik vraag u vriendelijk niet bij ons te collecteren
ik ben heus met uw goede doel begaan
Maar mijn bijdragen aan goede doelen heb ik al via automatische incasso gedaan . :D

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:01

Yonker schreef:
Dat er echt mensen zijn die de stekker uit de bel trekken.... Jemig ik vraag me dan af waar het heen gaat met de mensheid. Je kan toch gewoon zeggen nee sorry ik doneer liever niet. Even goede vrienden.... Die mensen doen ook alleen maar hun best. :)
Ik heb bijv gecollerteerd voor NSGK (stichting voor het gehandicapte kind) en deed dit zodat de organisatie waar ik vrijwilligerswerk deed 50% van de opbrengst kreeg...... Is prima dat mensen niet geven hoor, maar ik vind het gewoon aso als je gewoon doet alsof je niet thuis bent. Als iemand in de supermarkt iets vraagt dan doe je toch ook niet alsof je niks horot?

_/-\o_ mensen die dat doen hebben gewoon de ballen niet om gewoon duidelijk te zijn aan de deur!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:02

Yonker schreef:

Sterker nog: als ik voor het raam op de bank wil blijven zitten en niet open wil doen dan mag dat. Je mag toch verdorie zelf weten of je wel of geen bel hebt en of je wel of niet open wil doen voor onbekenden die ongevraagd om geld komen vragen?

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:06

Vjestagirl schreef:
Yonker schreef:

Sterker nog: als ik voor het raam op de bank wil blijven zitten en niet open wil doen dan mag dat. Je mag toch verdorie zelf weten of je wel of geen bel hebt en of je wel of niet open wil doen voor onbekenden die ongevraagd om geld komen vragen?

Die mensen die "ongevraagd om geld komen vragen" zijn ook maar gewoon mensen.. ik doe het werk.. en het ia gewoon asociaal punt. Staat buiten het feit of je dat nou wel of niet zelf moet weten.. als zo'n mensen zich er prettig bij voelen om zo met andere om te gaan....... zelf wete.. maar het is asociaal

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:10

KaylOdi schreef:
Vjestagirl schreef:

Die mensen die "ongevraagd om geld komen vragen" zijn ook maar gewoon mensen.. ik doe het werk.. en het ia gewoon asociaal punt. Staat buiten het feit of je dat nou wel of niet zelf moet weten.. als mensen zich er prettig bij voelen om zo met andere om te gaan.......

En dus? Ja jij bent ook mens. Ik ook. Als ik de hele dag hard gewerkt heb en eindelijk rustig zit heb ik misschien geen zin om op te staan voor iets waar ik niet om gevraagd heb.

In mijn huis mag ik me zo gedragen zoals ik wil (binnen de grenzen dat ik er geen overlast mee veroorzaak). Als dat betekend dat ik geen deurbel wil hebben, of dat ik 's avonds in mijn pyjama voor het raam op de bank wil zitten en de deur niet open wil doen, of dat ik poedelnaakt ben als ik de deur open doe: das mijn keuze. Mijn huis, mijn keuze, mijn leven.

Das net zoiets als dat het onbeleefd zou zijn om de telefoon niet op te nemen als je ziet dat het een onbekend nummer is. Dat moet je toch ook zelf weten?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:14

Cookies schreef:
Jehova's kom ik op de gekste plaatsen tegen. Ik heb in noord Zweden gewoond, ik doe de deur open: Jehova's. Volgens mijn baas hadden ze die nog nooit daar aan de deur gehad.

Van de zomer ben ik met mn vriend bij zijn ouders in Noorwegen. We komen de auto uit, wie staan er achter me? Juist, jehova's. _O-

Volgens mij ben jij gechipt :+

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:17

Ik begrijp eigenlijk niet waarom jullie niet aan collectanten geven!
Ik geef aan alle goede doelen aan de deur. Drie euro, aan alles. En ja, ik koop ook de plantjes van de volleybalvereniging, de worsten van de gymclub etc etc.
Zo'n klein bedrag, je helpt ze toch, ik vind het geen probleem.

En tja, dat de directeuren van de grote goede doelen een goed salaris verdienen: kwaliteit mag betaald worden. Zonder kwaliteit was die organisatie misschien wel helemaal niet zo groot geworden OF misschien verdient die directeur zijn salaris wel dubbel en dwars terug. Weet jij veel.

De organisaties die ik structureel ondersteun (elke maand) heb ik zelf gekozen, dat doe ik niet aan de deur of in de stad. Drie euro kunnen ze krijgen. Eenmalig :)
Laatst bijgewerkt door Leeuwnie op 05-09-14 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:18

Wij geven meestal wel wat kleingeld.
Zelf heb ik een aandoening waar heel weinig over bekend en erkend is.
Mocht daar een stichting voor gaan collecteren stel ik me zeker beschikbaar als collectant. :j

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:21

KaylOdi schreef:
Vjestagirl schreef:

Die mensen die "ongevraagd om geld komen vragen" zijn ook maar gewoon mensen.. ik doe het werk.. en het ia gewoon asociaal punt. Staat buiten het feit of je dat nou wel of niet zelf moet weten.. als mensen zich er prettig bij voelen om zo met andere om te gaan.......

En dus? Ja jij bent ook mens. Ik ook. Als ik de hele dag hard gewerkt heb en eindelijk rustig zit heb ik misschien geen zin om op te staan voor iets waar ik niet om gevraagd heb.

In mijn huis mag ik me zo gedragen zoals ik wil (binnen de grenzen dat ik er geen overlast mee veroorzaak). Als dat betekend dat ik geen deurbel wil hebben, of dat ik 's avonds in mijn pyjama voor het raam op de bank wil zitten en de deur niet open wil doen, of dat ik poedelnaakt ben als ik de deur open doe: das mijn keuze. Mijn huis, mijn keuze, mijn leven.

Das net zoiets als dat het onbeleefd zou zijn om de telefoon niet op te nemen als je ziet dat het een onbekend nummer is. Dat moet je toch ook zelf weten?[/quote]

Ik zeg toch ook niet dat als je weet ik veel wat aan het doen bent en er belt iemand aan dat je perse je deur moet open maken dat zeg ik niet! het is onbeleefd dat mensen die je hebben zien lopen en je voor de deur zien staan, dat ze dan voor de tv of weet ik veel wat blijven zitten DAT is asociaal.. en wat dan nog als je er geen zin in hebt je kunt gewoon even vriendelijk mededeelt dat je geen interesse hebt.. dan wensen we je ook nog s n fijne avond toe! Tenminste ik doe dat dan... maar ik zei al doe vooral wat je zelf wilt. Ik geef de mening vanuit ervaring.. Misschien dat er iets mee word gedaan!!

josewoos

Re: "Wij doneren niet"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:38

Bloedje hekel heb ik aan collectes of die kranten jochies die in december hun handje ophouden.
Als ik ze aan zie komen lopen doe ik ook niet open hoor. Hoezo ben ik asociaal dan?
De mensen die aanbellen vind ik juist onbeschoft om aan mijn deur te staan bedelen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:39

KaylOdi schreef:
Ik zeg toch ook niet dat als je weet ik veel wat aan het doen bent en er belt iemand aan dat je perse je deur moet open maken dat zeg ik niet! het is onbeleefd dat mensen die je hebben zien lopen en je voor de deur zien staan, dat ze dan voor de tv of weet ik veel wat blijven zitten DAT is asociaal.. en wat dan nog als je er geen zin in hebt je kunt gewoon even vriendelijk mededeelt dat je geen interesse hebt.. dan wensen we je ook nog s n fijne avond toe! Tenminste ik doe dat dan... maar ik zei al doe vooral wat je zelf wilt. Ik geef de mening vanuit ervaring.. Misschien dat er iets mee word gedaan!!

Maar als je voor de tv zit ben je toch ook weer ik veel wat aan het doen? Wie weet is het net spannend. Wie weet is het je lievelings serie. Wie weet heb je gigantische spierpijn en ben je blij dat je zit. Wie weet heb je gewoon geen zin om op te staan.

En tuurlijk is het leuker als er open gedaan wordt en mensen geven wat en je krijgt een koekje en een kopje thee en een paraplu als het regent. Maar mensen mogen zelf weten of ze open doen. Daar is niets asociaals aan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:48

josewoos schreef:
Bloedje hekel heb ik aan collectes of die kranten jochies die in december hun handje ophouden.
Als ik ze aan zie komen lopen doe ik ook niet open hoor. Hoezo ben ik asociaal dan?
De mensen die aanbellen vind ik juist onbeschoft om aan mijn deur te staan bedelen.

Die mensen zijn ook gewoon vrijwilligers voor een goed doel, je zou denken dat je je medemens een beetje met respect behandeld, maar klaarblijkelijk niet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:50

Ik geef eigenlijk alleen maar aan collectanten die ik tref en maak vrijwel nooit over op een paar doelen na.

ik wil wel weten waarom er gecollecteerd wordt aan de deur, soms zijn het doelen waar ik niets van weet maar die ik na een gesprek wel een warm hart toe draag.

als ik meteen weet dat ik niet wil doneren:
- ik heb al overgemaakt (ohh maar dit is een nieuwe actie? ja maar ik maak sowieso al naar de stichting over.. ok, en ze huppelen vrolijk weg).. dit ongeacht of ik overgemaakt heb of niet

- greenpeace en peta achtige groeperingen stuur ik weg met de opmerking dat ik het niet eens ben met hun handelsmethoden en dat er teveel geld zou gaan naar dingen waar ik dan niet achter sta (sorry voor diegene die het hier niet mee eens zijn, wil het eventueel best toelichten, maar dit soort krijgen gewoon niet en daar ben ik ook direct in).

- voor collectanten waar ik wel aan wil doneren heb ik altijd een potje staan met klein kleingeld (stuivers, duppies, twintig en vijftig cent).. op die manier kan ik even diep grijpen als dat ik het 'waard vind om te geven' en hoef ik niets af te tellen.. klein handje vol is ongeveer 2-2.5 euro.. een greep met vingers levert meestal 0.70-1.00

- jehova's heb ik niet meer gezien sinds mijn studententijd.. toen mijn huisgenoot vroeg 'alle zegen komt toch van boven?' en toen het antwoord ja was, heb ik boven een emmer water uit het raam gemikt (sorry, ze kwamen toen gewoon iedere paar dagen en we werden er helemaal idioot van.. echt nog ouderwets voet tussen de deur types). Inmiddels ben ik het water gooien wel ontgroeid, maar ik heb ze niet meer gezien.

-kinderpostzegels en kinderkerstkaarten koop ik altijd als ze langskomen.. die kinderen doen hun stinkende best om ergens een paar centen voor bijelkaar te sprokkelen.. moet ik ze dan gaan leren dat de wereld keihard is? nee, dan beloon ik liever hun wil om iets goeds te doen in de wereld.

maar ik ben dan ook iemand die de inkoopsprijs betaal voor een straatkrant maar er geeneen afneem.. ik zeg er ook bij.. ik lees m echt niet, je doet mij er geen plezier mee en je zou er 1 euro winst mee maken (1 euro is inkoop.. verkoop 2 volgens mij).. je kunt er een extra nieuwe krant mee kopen en die verkopen.. of je hebt een euro extra.. maar het krantje hoef ik echt niet
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 05-09-14 21:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:52

Ik ben het eigenlijk wel met Fiffill eens: collectanten zijn vrijwilligers. Voor het goede doel. Beetje respect is niet zo raar, toch?
En die krantenjochies: altijd met weer en wind op de fiets voor een mager loontje. Ik vind het knap! Dat ze dan hun kerstcadeautje aan de deur komen vragen, vind ik een leuke traditie :)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:53

In de tijd dat ik in het centrum woon, heb ik nog maar 1 collectant aan de deur gehad en dat was een bekende van de buren. Jehova's laat ik gewoon staan. Laat ik ze naar boven komen, kom ik waarschijnlijk niet van ze af. Woon wel op 1ste verdieping en kan gewoon zien wie er staat, voordat ik naar de deuropener/telefoon ga. Vindt collectes absoluut geen probleem, maar ben ook geen rijke student. Dus van mij krijgen ze dan ook niks. Geld heb ik ook nooit tot zelden in huis en ga niet speciaal voor ze pinnen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:55

antje_vip schreef:
Cookies schreef:
Jehova's kom ik op de gekste plaatsen tegen. Ik heb in noord Zweden gewoond, ik doe de deur open: Jehova's. Volgens mijn baas hadden ze die nog nooit daar aan de deur gehad.

Van de zomer ben ik met mn vriend bij zijn ouders in Noorwegen. We komen de auto uit, wie staan er achter me? Juist, jehova's. _O-

Volgens mij ben jij gechipt :+

Oh, zou dat het zijn. _O-

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:58

Ik doe meestal ook niet open, tenzij ik mensen verwacht.
Wordt helemaal krankjorum van het heen en weer geloop (bovenwoning met steile trap) terwijl het eigenlijk altijd wel colporteurs, geloofsovertuigers of collectanten zijn.
Daarbij heb ik 2 katten waarvan er 1 graag ontsnapt dus nee dank je, ik reageer niet op de bel.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:59

Fiffill schreef:
josewoos schreef:

Die mensen zijn ook gewoon vrijwilligers voor een goed doel, je zou denken dat je je medemens een beetje met respect behandeld, maar klaarblijkelijk niet.

Of ze laten hun medemens gewoon met rust i.p.v. collectebus/handje ophouden.
Respect voor de mensen die er geen behoefte aan hebben....

Je kan het ook andersom zien, waarom moeten de mensen in hun eigen huis zich gaan aanpassen aan een onbekend iemand die ongevraagd op hun terrein of aan hun deur komt?

Dat je vrijwilliger voor het goede doel wil zijn vind ik alleen maar een mooi gebaar, maar vind het belachelijk om anderen ermee lastig te vallen.
Maar dat is mijn mening, dat is niet dat je geen respect voor die persoon heb, maar wel voor hun handeling om ongevraagd aan iemands deur staat te bedelen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:00

Fiffill schreef:

Respect voor je medemens is ze ook hun rust gunnen en het snappen als ze de deur niet open doen...
Leeuwnie schreef:
Ik ben het eigenlijk wel met Fiffill eens: collectanten zijn vrijwilligers. Voor het goede doel. Beetje respect is niet zo raar, toch?

Ze zijn vrijwillig collectant geworden, dat betekend niet dat ik ervoor in de houding moet springen. Of dat ik ook moet vinden dat hun goede doel mijn goede doel is.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:05

Vjestagirl schreef:
Ze zijn vrijwillig collectant geworden, dat betekend niet dat ik ervoor in de houding moet springen. Of dat ik ook moet vinden dat hun goede doel mijn goede doel is.

Nee hoor, dat hoeft niet! Te woord staan, wél ;) ;) dat is toch het minste?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:10

Ik collecteer zelf voor de dierenbescherming en ik heb veel liever dat mensen zeggen 'ik geef niet', dan dat ze zeggen 'nee, ik heb geen kleingeld' terwijl je eigenlijk weet dat ze gewoon niet willen geven, of aankomen met een ander smoesje. Daarom zeg ik bij eigenlijk alle collectes aan de deur: 'nee, sorry, daar geef ik niks aan. Succes verder!/Fijne avond!' (Niet sarcastisch hoor, wel gemeend)
Het is duidelijk voor de collectant en je hangt geen smoesje op. Ik heb er geen problemen mee hoor en er heeft me nooit iemand raar door aangekeken.
Laatst had ik kleingeld dat niet goed in mijn portemonnee paste, dat heb ik wel in de collectebus gedaan. Die persoon/stichting had geluk :P

Edit: ik vind die stickers op de deur wel behoorlijk asociaal overkomen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 22:20

Grooming_Mom schreef:
Lieve dames en Heren
Ik vraag u vriendelijk niet bij ons te collecteren
ik ben heus met uw goede doel begaan
Maar mijn bijdragen aan goede doelen heb ik al via automatische incasso gedaan . :D

Dankje! Dit is iets wat ik zocht en wat mijn creatieve brein zelf niet kon bedenken :P Ik denk dat het zoiets wordt :) met een plaatje erbij. Top!